بندر خمیر، یکی از شهرستان‌های ساحلی در استان هرمزگان است. این بندر در حاشیه سواحل خلیج فارس در غرب بندرعباس قرار دارد. بندر خمیر به عنوان یکی از شهرهای در حال توسعه و مهاجرپذیر استان هرمزگان شناخته می‌شود و بخشی از جاذبه ی گردشگری جنوب ایران می باشد. این بندر مانند سایر شهرهای ساحلی جنوب، در تابستان گرم و در فصل های سرد سال، آب و هوایی معتدل و مطبوع دارد.

در گذشته این بندر را با نام «جمیر» به معنای محل اجتماع می شناختند. مردم برای انجام مراسم‌های مذهبی، صید ماهی و مروارید، در این محل حضور می یافتند. به همین دلیل به آن جمیر می گفتند. اما این نام به مرور زمان تغییر یافته و به خمیر تبدیل شد.

بندر خمیر

بندر خمیر کجاست؟

 بندر خمیر در فاصله ۹۵ کیلومتری جنوب غربی بندرعباس و ۱۱۰ کیلومتری شرق بندرلنگه قرار دارد. این بندر به دلیل مجاورت با بزرگترین تالاب دریایی خاورمیانه «تالاب بین المللی خورخوران» در سال ۹۷ لقب اولین شهر ملی تالابی ایران را به نام خود رقم زد.

 

بندر خمیر کجاست 


جاهای دیدنی بندر خمیر

در این بندر زیبا، مکان‌های گردشگری بسیار زیبایی وجود دارد. در ادامه به معرفی مکان‌های دیدنی بندر خمیر می پردازیم.

جنگل های حرا و تالاب خورخوران

معروف ترین و دیدنی ترین جاذبه گردشگری این بندر، جنگل های حرا است. این جنگل‌ها در کناره جنوبی شهر بندرخمیر و درون آب های آرام تنگه خوران قرار دارند. جنگل‌های حرا به عنوان یکی از بزرگترین جنگل های دریایی جهان و زیست گاه پرندگان نادر بوده که سالانه گردشگران زیادی جذب این مکان حیرت انگیز می شوند. جزایر مرجانی و آبراهه های جنگلی حرا به نام، گرمونو، چیروو و خمرد، از معروف ترین جاذبه‌های گردشگری در این منطقه هستند. قایق های دریایی موجود در اسکله، شما را برای رفتن به این جنگل ها همراهی کرده تا بتوانید دقایقی را در طبیعت بی نظیر آنجا سپری کرده و لذت ببرید.

 

جنگل حرا

 

جزیره وارمی

یکی از عجیب ترین جاذبه های طبیعی ایران، جزیره وارمی است. دلیل خارق العاده بودن این جزیره، مخفی بودن آن در زمان مد آب و نمایان شدن جزیره در زمان جزر آب می باشد. اکثر جزایری که در زیر آب قرار می گیرند دارای بستری گلی هستند اما، این جزیره پوشیده از شن های بسیار تمیز است و هیچ گونه گل و لایی در جزیره مشاهده نمی‌شود . جزیره وارمی بهترین مکان برای تجمع پرندگان بوده و همچنین مکانی فوق العاده برای تفریحات شنی، همچون ساخت سازه های بزرگ شنی می باشد.

کهورستان

در شوره زارهای غرب استان هرمزگان یک منطقه بهشتی بسیار زیبا قرار دارد. این منطقه زیبا، سر سبزی خود را مدیون سفره های آب زیر زمینی است. کهورستان، آبادانی و سرسبزی خود را به روستاهای اطراف و همچنین شهرستان بندر خمیر، بخشیده است.

کلبه کالِنگار

کلبه های رویایی کالنگار در تلاقی جنگل حرا و دریای زیبای خلیج فارس قرار دارد. در این مکان می توانید تجربه ای بی نظیر از ماهیگیری بر روی کلبه ای شناور را داشته باشید و یک روز فراموش نشدنی را برای خودتان رقم بزنید. این کلبه در دماغه ی جزیره ی مردو قرار گرفته و نام آن نشات گرفته از نام کالنگ یا همان صدف و پوسته ی صدف استوانه ای (ملوک) است.

 

کلبه کالِنگار

 

خانه قاضی رویدر

خانه قاضی رویدر مربوط به دوران قاجار واقع در شهرستان خمیر می باشد. سبک معماری این بنا سبک ساحلی خلیج فارس و دارای بادگیر بوده. خشت و آجر مصالح اصلی استفاده شده در ساخت این خانه است. خانه قاضی رویدر به احتمال زیاد در گذشته خانه کدخدا و یا خان منطقه رویدر بوده که مردم برای حل مشکلات و اختلافات اهالی منطقه به آنجا مراجعه می کردند.

 

خانه قاضی رویدر 


آبگرم سیاهکش 

چشمه های آبگرم سیاهکش در بندر خمیر یکی از بهترین جاذبه های توریستی این منطقه شناخته می شود. در چشمه های گوگردی که خاصیت درمانی دارند می‌توانید حسابی آبتنی کنید. برای افرادی که علاقمند به سفر به این منطقه و دیدن این چشمه ها هستند، امکان اقامت در اتاق های مخصوص فراهم شده است. اینگونه افراد زیادی می‌توانند با خاطری آسوده برای دیدن این چشمه ها در طول فصول مختلف به این جزیره بیایند.

آبگرم بندرخمیر

یکی از قدیمی ترین آب گرم های استان هرمزگان، که در گویش محلی به آن، هوباد می‌گویند، آبگرم بندر خمیر است. این چشمه به دلیل خاصیت درمانی‌اش بسیار معروف می باشد. سالانه گردشگران زیادی از اقصی نقاط کشور برای دیدن چشمه های آبگرم متعدد موجود در این شهرستان به این منطقه سفر می کنند.

 

آبگرم بندر خمیر

 

مسجد جامع بندرخمیر

مسجد جامع جدید و باشکوه بندرخمیر با معماری متفاوت و نورپردازی عالی، چشم هر بیننده ای را به خود خیره می‌کند. این مسجد به همت خیرین بنا شده و به عنوان یکی از بناهای با عظمت و شکوهمند در جنوب ایران نظر گردشگران خارجی و داخلی را به خود جلب می‌کند.

 

مسجد جامع بندرخمیر 


بازار سنتی بندرخمیر

از جمله بازارهای سنتی استان هرمزگان می توان به بازار سنتی بندر خمیر اشاره کرد. این بازار علاوه بر شهرت باعث رونق اقتصادی چشمگیری در منطقه شده است. بازار سنتی بندر خمیر، قدمت بالایی دارد و ریش سفیدان و بزرگان؛ درباره رونق این بازار داستانهای متفاوتی نقل می کنند. یکی از جالب ترین نقل قول ها درباره این بازار شباهت آن به بازار وکیل شیراز بوده که در ابعاد کوچکتری، یعنی حدود سی حجره ساخته شده است. اما به مرور زمان این بازار تغییر کرده و گسترش یافته است. انواع پارچه، مواد غذایی، پوشاک، کیف، کفش، لوازم صوتی، انواع ظرف و… از جمله کالاهای موجود در این بازار بوده که مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفه است.

اگر قصد سفر به جنوب ایران را دارید تا زیبایی‌ها و شگفتی‌های این منطقه را از نزدیک ببینید، به شما پیشنهاد می‌کنیم از تور ارزان کیش، استفاده کنید تا یک سفر تفریحی به یاد ماندنی را با بهترین خدمات و امکانات تجربه کنید.

 

بازار سنتی بندرخمیر

 

چگونه به بندر خمیر برویم؟

چنانچه تمایل دارید با هواپیما به این منطقه سفر کنید حدود یک ساعت و نیم از تهران تا بندر عباس راه دارید. سپس، یک مسیر یک ساعته از فرودگاه تا بندر خمیر را باید با تاکسی طی کنید.

اگر علاقمند به سفر با قطار هستید و می‌خواهید سفری طولانی و متفاوت را تجربه کنید، از تهران تا بندر عباس حدود بیست ساعت طول می‌کشد.

عده‌ای نیز خودرو شخصی را ترجیح می‌دهند و تمایل دارند از مسیر نیز لذت برند و یک سفر جذاب و به یاد ماندنی را تجربه کنند. با خودرو شخصی، حدود 14 ساعت در راه هستید و می توانید از جاذبه های دیدنی بین مسیر نیز دیدن کنید.

به شما توصیه می‌کنیم که سفر با اتوبوس را انتخاب نکنید، زیرا خستگی سفر به تنتان می‌ماند.


جاذبه های دیدنی بندر خمیر