جاذبه های گردشگری داخل شهر شیراز

جاذبه های گردشگری داخل شهر شیراز


شیراز یکی از قدیمی‌ترین و مهمترین شهرهای ایران به‌شمار می‌رود که دارای جاذبه‌های تاریخی و گردشگری بی‌شماری است. شیراز از نظر بزرگی و جمعیت، پنجمین شهر کلان کشور به‌شمار می‌رود. این شهر تاریخی به‌خاطر وجود جاذبه‌های گردشگری و تاریخی بسیاری که در خود جای داده، در طول سال میزبان گردشگران داخلی و خارجی بسیاری است. با رزرو هتل چمران شیراز، می‌توان دسترسی راحتی به جاذبه‌های گردشگری این شهر داشت. در ادامه به معرفی جاذبه های گردشگری داخل شهر شیراز می‌پردازیم.

باغ ارم

باغ ارم از زیباترین و جذابترین باغ‌های شیراز است که قدمت آن به دوران سلجوقیان می‌رسد و بسیاری از بناهای نیمه کاره این باغ، در دوران ناصرالدین شاه، کامل شده است. با درختانی همچون سرو، اقاقیا، افرا، بید، سیب، خرما، به، نارنج، گردو، گلابی و گل‌های خوش‌رنگ و بو، زیبایی این باغ دو چندان شده است.

 

باغ جهان نما

از دیگر جاذبه های گردشگری داخل شهر شیراز، باغ جهان نما را می‌توان نام برد. قدمت این باغ مشخص نیست اما به وضوح مشخص است که این باغ در دوران زندیه و به دستور کریم‌خان زند مورد بازسازی قرار گرفته است. کریم‌خان زند، عمارت هشت ضلعی زیبایی را در این باغ بنا نهاده که دارای دو طبقه با چهار شاه نشین و اتاق‌های بزرگ می‌باشد. نمای عمارت، آجری و مسیر رسیدن به عمارت به‌صورت سنگ فرش بوده و درختان زیبای آن، به جذابیت این باغ افزوده است.

 

باغ عفیف آباد

طراحی و معماری باغ عفیف آباد مربوط به زمان قاجار بوده و به فرمان ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده است اما اثراتی از هنر ساسانیان و هخامنشیان در آن مشاهده می‌شود. وجود ستون‌های سنگی بزرگ، کاشی‌کاری‌ها و نقاشی‌های زیبای روی دیوار، از نکات قابل توجه در این باغ است. پس از گشت‌وگذار در باغ، می‌توان از موزه اسلحه‌های قدیمی در عمارت بازدید کرد.


باغ عفیف آباد

باغ دلگشا

یکی از قدیمی‌ترین جاذبه های گردشگری داخل شهر شیراز، باغ دلگشا است. این باغ در محله سعدیه واقع شده و به دلیل وجود قنات آرامگاه سعدی، این باغ همیشه سرسبز و باطراوت است. در میان باغ، یک عمارت سه طبقه وجود دارد که به اولین عمارت کلاه فرنگی در ایران مشهور است.

 

نارنجستان قوام

باغ نارنجستان قوام از اصلی‌ترین جاذبه‌های شهر شیراز است. این باغ سرسبز و سرزنده، قدمتی تاریخی دارد. ردیف شدن درختان نارنج در کنار یکدیگر، زیبایی منحصر به فردی به این باغ بخشیده و عطر و بوی آن، هر گردشگری را مدهوش و سرمست خود می‌کند.

 

باغ ملی

از دیگر جاذبه های گردشگری داخل شهر شیراز، می‌توان باغ ملی این شهر را نام برد که قدمت بسیار زیادی دارد. درختان تنومند و سر به فلک کشیده آن، این باغ را منحصر به فرد و جذاب کرده است. باغ ملی مقابل آرامگاه حافظ قرار گرفته که پارک ملی نیز نامیده می‌شود. این باغ در سال ۱۳۶۸ توسط شهرداری شیراز مورد بازسازی قرار گرفت.

 

ارگ کریم خان

ارگ کریم خان در طی سال‌های ۱۷۶۶ و ۱۷۶۷ به فرمان کریم‌خان زند ساخته شد. برای ساخت این ارگ از بهترین مصالح و آجر استفاده شده و با معماری بسیار زیبایی که دارد به یکی از محبوبترین آثار تاریخی شیراز تبدیل شده است. کریم‌خان زند این ارگ را به‌عنوان محل زندگی خود در نظر گرفت. در چهارگوشه ارگ، برج‌های استوانه‌ای شکل ۱۲ متری قرار گرفته که در دوران زندیه به‌عنوان زندان از آن استفاده می‌شد.


ارگ کریم خان

دروازه قرآن

دروازه قرآن از معروفترین جاذبه های گردشگری داخل شهر شیراز است. این دروازه در ورودی شهر و در منطقه شمال شرقی شیراز قرار دارد. بر روی این دروازه، قرآن قرار گرفته تا مسافران به سلامت از زیر دروازه عبور کنند. در نزدیکی این دروازه، هتلی بزرگ و زیبا قرار گرفته که می‌توان از طریق سایت ایران هتل آنلاین با بهترین قیمت هتل بزرگ شیراز را رزرو نمود.

 

شاهچراغ

بنای شاهچراغ مربوط به آرامگاه احمدبن موسی و برادرش محمدبن موسی می‌شود. آیینه‌کاری‌ها، کاشی‌کاری‌ها و معماری این آرامگاه، به نوبه خود بی‌نظیر است.

 

مسجد جامع عتیق

مسجد جامع عتیق به‌عنوان قدیمی‌ترین مسجد شیراز شناخته شده که قدمت آن مربوط به دوران صفویه است. این مسجد در طی سال‌های ۲۶۵ تا ۲۸۷ بنا شد و امروزه یکی از جاذبه های گردشگری داخل شهر شیراز به‌شمار می‌رود. مردم بومی شیراز، جمعه‌ها در این مسجد حضور پیدا کرده و به تلاوت قرآن می‌پردازند. مسجد عتیق به نام‌های مسجد آدینه و جمعه نیز معروف است. این بنای تاریخی در سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران به‌ثبت رسید.

 

مسجد وکیل

قدمت مسجد وکیل به دوران زندیه برمی‌گردد که دارای ۴۸ ستون بوده و به‌عنوان مستحکم‌ترین مسجد شهر معرفی می‌شود. طراحی ساده در میناکاری و استفاده از رنگ قرمز و سبز، به جذابیت این مسجد افزوده است.

 

حمام وکیل

از دیگر بناهای تاریخی مجموعه وکیل، حمام آن است که به‌عنوان یکی از جاذبه های گردشگری داخل شهر شیراز، مورد بازدید گردشگران قرار می‌گیرد. این حمام از قدیمی‌ترین اماکن تاریخی شیراز است که در سال 1187 به دستور کریم‌خان زند بنا شد. بخش‌های مختلف حمام شامل گرمخانه، شاه‌نشین، رختکن و... است.

استفاده از مجسمه‌های نمادین در بخش‌های مختلف حمام، زیبایی آن را دوچندان کرده و نقاشی‌هایی مانند معراج پیامبر، نبردهای حضرت علی، عشق میان بیژن و منیژه و همین‌طور شیرین و فرهاد بر روی دیوارهای حمام، طراحی شده است.

 

بازار وکیل

در نزدیکی مسجد و حمام وکیل، بازار وکیل قرار گرفته است. این بازار قدیمی با حجره‌های سنتی، حسی خاص و لذت‌بخشی را به گردشگران القاء می‌کند. در این بازار اجناسی مانند تابلو، طلا، فرش، لوازم خانگی و... به‌فروش می‌رسد.


بازار وکیل

حافظیه

آرامگاه حافظ شیرازی از اصلی‌ترین جاذبه های گردشگری داخل شهر شیراز است که بازدیدکنندگان زیادی دارد. مجموعه حافظیه، مساحتی بالغ بر بیست هزار مترمربع داشته که شامل چهار بخش، صحن شمالی، جنوبی، غربی و شرقی می‌باشد. تالاری با مساحت ۵۸ مترمربع و 20 ستون سنگی به ارتفاع ۵ متر، در بین صحن شمالی و جنوبی قرار گرفته است.

 

آرامگاه سعدی

آرامگاه سعدی یکی دیگر از جاذبه های گردشگری داخل شهر شیراز است. آرامگاه دارای دو ایوان بوده که به‌صورت متقاطع به یکدیگر می‌رسند. نماد اصلی آرامگاه، گنبد فیروزه‌ای رنگ آن است. این آرامگاه نیز مانند آرامگاه حافظ، دارای هشت ستون می‌باشد که با کاشی‌کاری‌های زیبا و چشم‌نواز، طراحی شده است.