یکی از غذاهای ریشه دار و با اصل و نسب بر سر سفره های ایرانی آش است که امروزه آن را با طعم و نام های مختلف می شناسیم. هر منطقه و روستا بنا بر سبزیجات و ذائقه های محلی خود دارای آش با طعم های متنوعی است که قطعا ما مزه همه را نچشیده ایم اگر شما نیز کنجکاو علاقمند به شناخت انواع مختلفی از آش ها ایرانی هستید می توانید از جشنواره آش زنجان دیدن کنید.


جشنواره آش زنجان


 بیش از ده سال است که اردیبهشت هر سال در شمالی ترین نقطه شهر زنجان جشنواره آش برپا می شود و تعداد زیادی نیز متقاضی دارد. همین طور که صدای آواز محلی به گوش می رسد عطر خوش نعنا و پیاز داغ فضا را پر کرده است. در این جشنواره همواره شاهد زنان و مردانی با لباس محلی خواهید بود که مشغول سرو آش های خوشرنگ هستند.


loading


رنگ بازی این لباس ها فضای برگزاری جشنواره را بسیار شاد و دلپذیر کرده است. هرساله قوم های مختلف ایرانی از گوشه و کنار این

سرزمین پهناور برای معرفی آش و سبزی های محلی خود در این جشنواره حاضر می شوند. از دیگر مزایای شرکت در این جشنواره شناخت اقلیم و فرهنگ های مختلف کشورمان می باشد.

غرفه های مختلفی در این جشنواره وجود دارد که با تزئینات مرتبط به اقلیم و فرهنگ خود هریک حرفی برای گفتن و چیزی برای آموختن دارد. علاوه بر آش های خوش عطر محلی که در این جشنواره سرو می شود. خوراکی های محلی دیگری نیز مانند ترشی های جنوبی تند، زیتون های ساده و پرورده، عسل های کوهستانی، نان های محلی و انواع غذاهای بومی در این فستیوال یافت می شود.


جشنواره آش زنجان


از خوراکی های جشنواره که بگذریم نوبت به صنایع دستی کشور عزیزمان می رسد که در چند غرفه نزدیک بهم زیبایی این جشنواره را دوچندان کرده اند. ملیله کاری، منبت کاری و گلیم فرش برخی از این صنایع ارزشمند می باشند.

این جشنواره هر سال در تاریخ 22 تا 24 مرداد ماه در مجموعه تفریحی ائل داغی( گاوازنگ ) استان زنجان برگزار می گردد.