آیا سرزمین گل گاوزبان ایران را می شناسید؟ رودبار بزرگترین و متنوع ترین شهرستان استان گیلان در بخش های شمالی کشور محسوب می شود و شهری از گل گاوزبان را در 60 کیلومتری خود جای داده است

روستای جنت واقع در شهرستان رودبار عنوان سرزمین گل گاوزبان این گیاه دارویی و با خاصیت را از آن خود کرده است. این روستا علاوه بر مزارع گل گاوزبان زیبایی طبیعی بسیار دیگری را مانند آبشار آزارک و ییلاق نمکدره با آب و هوای بسیار دلچسب را در خود جای داده است. تولید سالانه 40 تن گل گاوزبان در این دهستان سبب شده است که در اوایل خرداد ماه هر سال جشنواره ای با همین عنوان در آن برگزار شود.


مراسم گل گاو زبان گیلان


به نقل از دهیار روستا جنت برگزاری این جشنواره اهدافی مانند: شناساندن خواص درمانی این گیاه به جهان و کشور همچنین معرفی جاذبه های طبیعی بی نظیر این روستا را دنبال می کند. وی افزود: در سال‌های پیش از انقلاب کشت دیم گندم و جو در این منطقه رایج و به دلیل نبودن امکانات و ادوات کشاورزی به سختی انجام می‌گرفت و بازار فروش مناسبی هم نداشت که برخی از اهالی به جمع‌آوری گیاهان داروئی اطراف روستا مانند بابونه، آویشن و گل گاوزبان اقدام کردند. بازار فروش گل گاوزبان به دلیل کیفیت مناسبی که داشت رونق گرفت و به همین دلیل کشت این گیاه در محوریت کشاورزی دهستان جنت رودبار و به ویژه مرکز دهستان که از جمعیت بالایی برخوردار بود قرار گرفت.

دهیاری روستا جنت نتایج برگزاری این جشنواره را اینگونه بیان کرد که این جشنواره موجب رشد اقتصادی، کشاورزی و گردشگری این منطقه شده و سازمان گردشگری، جنت رودبار را پایتخت گل گاوزبان کشور اعلام کرده است و ما از این بابت بسیار خرسند هستیم.

در این جشنواره حدود 70 کارگر در تلاش هستند تا نزدیک به 500 کیلوگرم گل تازه را برداشت کنند و پس از آن در زیر شیروانی پهن می کنند تا با تابش غیر مستقیم نور خورشید خشک شود و در مکانی تاریک تا زمان فروش نگهداری می شود.


مراسم گل گاو زبان


از دیگر جاذبه های این جشنواره می توان به ارائه محصولات ارگانیک دامی و کشاورزی، پخت کلوچه های محلی و غرفه های صنایع دستی روستا اشاره کرد. 

 اما چنانچه مسافری قصد داشته باشد در اقامتگاهی غیر هتلی اسکان داشته باشد به راحتی میتواند با مراجعه به صفحه اجاره ویلا در شمال سایت رنتی جا و با بررسی آگهی های انواع اجاره ویلا و سوئیت در این شهر با توجه به بودجه و شرایط خود بهترین انتخاب را داشته .باشد