کویر و اتمسفر هیجان انگیزی که در آن جریان دارد همیشه با بقیه جاذبه های گردشگری و توریستی دنیا تفاوت داشته و فضای جادویی کویر به شکلی است که اگر یک بار به آن سفر کنید به هیچ عنوان زیبایی بی حد و حصر آن را نمی توانید فراموش کنید. مطمئن باشید که فضای کویر به قدری خارق العاده است که شما را جذب خود می کند.زیبایی کویر با آرامش فوق العاده ای که در آن وجود دارد، احساسی را به شما منتقل می کند که به هیچ عنوان به شما اجازه نمی دهد تا آن را فراموش کنید و سکوتی که در عمق کویر وجود دارد، باعث می شود تا تمام اعماق وجود شما را فرا گرفته و حس بی نظیری را تجربه کنید. تنها کافی است تا یک بار سفر به کویر را تجربه کرده و در کویر کمپینگ کنید تا متوجه آرامش فوق العاده ای که در این فضا وجود دارد، شوید. همین احساسات قدرتمند است که سبب می شود تا افراد بسیار زیادی عاشق کویر و کویر گردی شوند و برنامه آخر هفته های خود را به کمپینگ در کویر اختصاص دهند.


کویر مصر ایران


در میان تمامی جاذبه های گردشگری ایران، کویر های ایران شرایط خاصی داشته و همین طور شهرت بسیار زیادی دارند و از بین تمامی کویرهای کوچک و بزرگی که در این سرزمین شگفت انگیز می توانید شاهد آن ها باشید، کویر مصر ایران با دیگر مناطق تفاوت اساسی داشته و یکی از بهترین مقصد های گردشگری برای دوستداران این فضا می باشد.
در این مطلب قصد داریم تا شما را با کویر مصر ایران آشنا کرده و بیان کنیم که چگونه می توانید با سفر به این منطقه حس و حال تازه ای از طبیعت گردی و کویر گردی را تجربه کنید.

کویر مصر کجاست

کویر مصر نام خود را از روستایی به همین اسم گرفته است. این روستای کوچک که جمعیت آن بسیار کم و تنها ۱۸۰ نفر است در ۵۵ کیلومتری شهرستان خور قرار دارد. این شهرستان از توابع استان زیبا و شگفت انگیز اصفهان می‌ باشد و در خانه‌ های روستایی مصر می توانید اوج سادگی و زیبایی سبک زندگی نقاط کویری را مشاهده کنید. خانه های این نقطه کویری عموماً دیوارهای کاه گلی، سقف های گنبدی و دیوارهای چوبی دارند که تمامی این بخش ها با معماری خانه های مناسب مناطق کویری مطابقت داشته و افرادی که در این روستا زندگی می کنند عموما در کنار خانه های خود، طویله کوچکی نیز دارند که در آن حیوانات مختلفی مثل بوقلمون، بز و یا شتر را نگهداری می کنند. اگر بخواهیم پس از نگاهی به روستای مصر به کویر مصر ایران نیز نگاهی کنیم باید گفت که این کویر توسط رشته کوه هایی که بخشی از سلسله جبال کوه‌ های فلات مرکزی ایران هستند، محاصره شده است و این کویر بسیار زیبا در واقع در یک گودال طبیعی در کوهپایه های این سلسله کوه ها است. در این کویر راز آلود و شگفت انگیز می توانید تپه های ماسه ای فوق العاده ای را مشاهده کنید که برای افرادی که به دنبال کویر گردی هستند، یک مکان فوق العاده محسوب می‌ شود. اگر شما نیز به دنبال یک مکان خاص برای کویر گردی می گردید، می توانید به سراغ کویر مصر رفته و این مکان زیبا را انتخاب کنید.

چگونه به کویر مصر برویم

برای این که بتوانید از پایتخت به کویر مصر رسیده و از آن بازدید کنید، لازم است تا در حدود ۱۰ ساعت رانندگی کنید. در ابتدا باید از اتوبان بعثت وارد جاده پاکدشت، ورامین شوید و سپس به سمت شهر سمنان حرکت کنید. قبل از ورود به سمنان در سمت راست مسیر، یک خروجی به اسم بلوار خرمشهر و بزرگراه حکیم الهی وجود دارد و با ادامه دادن مسیر مربوطه در این بلوار و عبور از تقاطع خیابان پیروزی به جاده سمنان-سر کویر خواهید رسید.


کویر مصر ایران


پس از آن که مسیر این جاده را در پیش گرفتید، بعد از رستوران معلمان به یک، دو راهی خواهد رسید که با رفتن به سمت راست جاده، می توانید به منطقه جندق وارد شوید. با عبور از منطقه جندق می توانید به چاه ملک رسیده و پس از عبور از این بخش، شما به روستای مصر می رسید. برای رسیدن به کویر مصر باید از روستای مصر فاصله گرفته تا وارد این کویر زیبا و شگفت انگیز شوید.

بهترین زمان سفر به کویر مصر ایران

سوال بسیاری از افراد این است که بهترین فصل برای بازدید از کویر مصر در چه زمانی است و در چه ماه هایی می توان به این منطقه سفر کرد؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت که به دلیل ماهیت کویری این منطقه، بهترین زمان برای سفر به کویر مصر در فصل ‌های سرد سال است و طبق بررسی ‌های صورت گرفته شما می توانید از آبان ماه تا اواسط اردیبهشت، به این کویر رفته و از آن بازدید کنید، زیرا این چند ماه به دلیل خنک بودن هوا بهترین زمان برای بازدید از کویر مصر خواهد بود. شما می توانید با بازدید از این کویر بسیار زیبا شب های فوق العاده آن را تجربه کرده و آسمان پرستاره کویر را به نظاره نشینید. شب های کویر شگفت انگیز ترین مناظری هستند که می توانید در طول زندگی خود آنرا تجربه کنید، زیرا جادوی آن با حس و حال تماشای هیچ منظره ای قابل مقایسه نیست.

چه لوازمی برای سفر به کویر مصر نیاز داریم

بسیاری از افرادی که تا به حال کویر نوردی را تجربه نکرده اند، ممکن است این سوال را در ذهن داشته باشند که برای سفر به کویر مصر لازم است تا چه وسایلی را به همراه خود داشته باشیم. به صورت کلی باید گفت برای سفر به یک منطقه کویری وسایلی باید به همراه داشته باشید که سفر و کمپینگ را برای شما آسان کند.


کویر مصر ایران


از مهمترین وسایلی که برای یک تور کویر نوردی لازم است به همراه داشته باشید می توان به قمقمه، قرص های تصفیه کننده آب، غذاهای مقوی و پر انرژی، غذا های خشک، نمک خوراکی، نقشه، قطب نما یا جی پی اس، جعبه کمک های اولیه، کیسه خواب یا پتو، زیر انداز یا حصیر، عینک آفتابی، چراغ قوه، چاقوی بزرگ یا تبر، چراغ خوراک پزی، چنگال، قاشق و کارد، در باز کن و کیسه های پلاستیکی زیپ دار به منظور بسته بندی غذا و همچنین پاوربانک اشاره کرد. هر یک از این وسایل می تواند به بخشی از تجربه کویر گردی شما کمک کند.

لباس های مخصوص کویر نوردی

به این نکته توجه داشته باشید که بهترین کفش برای کویر نوردی پوتین است تا پای شما را در برابر آسیب نیش مار ها و عقرب ها حفظ و مراقبت کند. البته به این نکته باید توجه داشته باشید که برای پوشیدن پوتین حتی باید جوراب ضخیمی به پا کنید تا پای شما در اثر ماندن طولانی در پوتین دچار مشکل نشود. بهترین لباس برای پوشیدن در کویر مصر لباس های رنگ روشن، سبک و از جنس پنبه است. این لباس ها به شما کمک می کند تا به شکل طولانی مدت بتوانید در گرمای کویر حرکت خود را ادامه دهید و همین طور آفتاب بدن شما را نسوزاند. استفاده از کلاه دو لایه، روسری های بزرگ و نخی برای پوشاندن گردن، استفاده از عینک های مخصوص کویر و کرم ‌های ضد آفتاب می تواند به شما کمک کند تا تجربه خوبی از کویر گردی داشته باشید.

چرا نام این کویر مصر است

همان طور که پیش از این به آن اشاره و گفته شد، نام این کویر از نام روستای نزدیک آن الهام گرفته شده است به دلیل آن که نام این روستا مصر است، اسم این کویر نیز مصر نامیده می‌ شود.

برای این که چرا به این منطقه مصر می ‌گویند داستان های مختلف وجود دارد اما یکی از روایت های پر تکرار در رابطه با این نامگذاری این است که یکی از اهالی این روستا که نام آن یوسف بوده وقتی روستا با بحران کم آبی مواجه می‌ شود، با استفاده از موتورهای دیزلی اقدام به حفر چاه ‌های عمیق می ‌کند و به روستا آب می‌ رساند. به همین دلیل مردم روستا به احترام یوسف و داستان حضرت یوسف که در مصر اتفاق افتاده است، نام این روستا را مصر نامیده ‌اند.


کویر مصر ایران


جاذبه های گردشگری کویر مصر

به جز زیبایی های طبیعی فوق ‌العاده ‌ای که کویر مصر دارد و شما می توانید از آن ها دیدن کنید، در این کویر زیبا می توانید از دیدنی های مختلفی نظیر ریگ کله، دریاچه نمک سلکنون، نی زارهای روستای مصر، دریاچه نمک خور ،تل خاکستری، چیل کنده و... بازدید کنید. بازدید از هر یک از این بخش ها، می تواند شما را با زیبایی های طبیعی بیشتری در کویر مصر آشنا کند. بی شک کویر مصر جلوه ‌های فوق ‌العاده ‌ای دارد که متاسفانه هنوز در بین افراد ناشناخته باقی مانده است و شما می توانید با سفر به این منطقه، از جاذبه های گردشگری بکر آن دیدن کنید و متوجه شوید که چه زیبایی های بی بدیل و دیده نشده اید در کویر های ایران وجود دارد که می توانید از آن بازدید کنید. برای افرادی که عاشق شرکت در یک تور کویر گردی هستند، بازدید از کویر مصر به شدت پیشنهاد می شود زیرا حضور در این کویر در قالب یک تیم کویر گردی می تواند شما را با جلوه های تازه ای از طبیعت ایران آشنا کند. در صورت نیاز به اقامت پس از بازدید از آبشارهای تهران میتوانید اقدام به اجاره سوئیت در تهران و یا اجاره ویلا در تهران در نزدیکی مقصد خود کنید. در صورت نیاز به اقامت میتوانید اقدام به اجاره ویلا نزدیکی مقصد خود کنید.