استان اصفهان یکی از استان هایی است که گردشگران زیادی برای دیدن جاذبه های تاریخی-گردشگری آن به این استان سفر می کنند. سی و سه پل، میدان نقش جهان، کاخ چهل ستون، بازار قیصریه، مسجد امام، مسجد شیخ لطف الله، کاخ هشت بهشت، پل خواجو، کلیسا و موزه وانک، منارجنبان، مسجد سید اصفهان و کاروانسرای عباسی از جمله این جاذبه های گردشگری-تاریخی این استان هستند.

یکی از دیدنی ترین جاذبه های استان اصفهان، شهر زیر زمینی کرد علیا است. اگر قصد دارید به اصفهان سفر کنید، مقاله رنتی جا را تا انتها دنبال کنید تا شما را با این جاذبه دیدنی بیشتر آشنا کنیم تا در زمانی که با تور اصفهان و یا به صورت شخصی و خانوادگی به این استان و شهر تاریخی سفر کردید بتوانید با اطلاعات بیشتری در رابطه با این جاذبه گردشگری اصفهان از آن بازدید کرده و لذت سفر خود به اصفهان را دو چندان کنید. چناچنه قصد اقامت در شهر اصفهان زیبا را داشتید میتوانید اقدام به اجاره سوئیت در اصفهان کنید.


شهر زیر زمینی کرد اولیا (علیا)

شهر زیر زمینی کرد علیا کجاست؟

شهر زیرزمینی کرد علیا، 20 هزار متر وسعت دارد و از توابع بخش کرون شهرستان تیران در استان اصفهان است. این شهر زیر زمینی از نظر وسعت و قدمت یکی از بی نظیر ترین شهر های زیر زمینی کشف شده در دنیا به حساب می آید.

این شهر در دوره اشکانیان ساخته شده است و در آن زمان کاربرد نظامی داشته است. در زمان پادشاهی شاه عباس اول صفوی، ارامنه به سمت اصفهان کوچ داده شدند و در این شهر سکونت کردند، شغل آن ها طی این دوره کشاورزی و دامپروری بوده است.

با رفتن ارامنه از این منطقه، این زیر زمین های وسیع که محلی برای محافظت از جان در طول کشمکش ها و جنگ ها بوده است جایگاه خود را از دست داد و برخی قسمت هایش مسدود شد. این شهر زیر زمینی دارای راهروهای تو در تو و اتاقک هایی است که به یکدیگر راه دارند.

شهر زیر زمینی کرد علیا در سال 95-96 کشف شد و اکنون 1600 متر مربع از آن قابل بازدید است که شامل 13 ورودی از 80 ورودی آن است. این شهر در عمق هشت متری زمین ساخته شده و هشتاد حلقه چاه دارد. این بنای دیدنی حدود 3000 مرد جنگی را در خود جا می داده و ساختار زیر زمینی آن در دو طبقه با پله به یک دیگر مرتبط شده است. عمق چاه های این شهر زیر زمینی از 12 تا 18 متر است.

در دوره های پس از اشکانیان، از اتاق های بزرگتر شهر زیر زمینی کرد علیا استفاده های متفاوتی می شده است، به عنوان مثال زمانی که ارمنی ها در این روستا اقامت داشته اند، از بعضی اتاق ها برای مراسم غسل تعمید استفاده می کرده اند.

از دیدنی های دیگر این روستا می توان به چشمه شاهی، دریاچه شاهی، کوهستان دالانکوه و آبشار کرد علیا اشاره کرد.


شهر زیر زمینی کرد علیا


آبشار کرد علیا

آبشار کرد علیا در استان اصفهان و در شمال روستای کرد علیا قرار دارد. دالانکوه که آبشار کرد علیا در آن واقع شده است، در غرب نجف آباد بوده و طبیعتی مملو از شگفتی های فراوان دارد. شهرستان تیران و کرون که روستای کرد علیا از توابع آن است، قدمتی حدود 6 هزار سال دارد و سنگ نگاره های 6000 ساله که در این محل کشف شده گواه این موضوع است.

از نظر آب و هوایی، این منطقه ییلاقی است و مورد توجه اشراف در دوره های مختلف تاریخ اصفهان بوده است، به عنوان مثال ارگ حکومتی قمیشلو که متعلق به ظل السلطان پسر ناصرالدین شاه بود، در شمال تیران قرار دارد. این آبشار 50 متری در سال هایی که باران زیاد می بارد ریزش پر آبی را تجربه می کند که جلوه ای بسیار دیدنی دارد.

وقتی برف های دالانکوه آب می شود، آبشار کرد علیا فعال می شود و اوایل بهار آبریزی بیشتری دارد. در اطراف این آبشار و روستای کرد علیا چشمه سارها و مناظر دیدنی قشنگی قرار دارد که بازدید از آن ها در تمام فصول سال دل گرشگران داخلی و خارجی را می برد.

جاذبه های گردشگری تیران و کرون

در کنار آبشار و شهر زیر زمینی کرد علیا، جاذبه های دیگری نیز وجود دارد که با سفر به این منطقه می توانید بازدید از آن ها را نیز تجربه کنید، در ادامه به معرفی جاذبه های گردشگری تیران و کرون خواهیم پرداخت تا با آن ها بیشتر آشنا شده و در زمانی که برای بازدید از شهر زیر زمینی کرد اولیا به این منطقه سفر کردید بتوانید از این مناطق نیز دیدن کرده و سفر خود را پر بار تر کنید.

منطقه حفاظت شده قمیشلو

در حوالی تیران، یک ناحیه حفاظت شده وجود دارد که حیوانات بومی در آن جا حیات دارند. مسئولین محیط زیست از این منطقه به صورت ویژه محافظت می کنند، از این رو ورود بی اجازه به این منطقه و شکار در آن ممنوع است اما گردشگران می توانند با گرفتن مجوز های مربوطه به این پارک حفاظت شده وارد شوند. در این منطقه حفاظت شده، گله های قوچ و میش وحشی، آهو، کل، بز وحشی، پلنگ، گربه وحشی، گرگ، روباه، کفتار، خرگوش، شغال، جوجه تیغی، تشی و برخی از خزندگان نیز زندگی می کنند.


منطقه حفاظت شده قمیشلو


قلعه تاریخی قمیشلو

این قلعه گویی به پسر ناصرالدین شاه یعنی ظل السلطان تعلق داشته است. این قلعه به منظور استراحت وی ساخته شده بود تا زمانی که برای شکار به این منطقه می آمده است در آن به استراحت بپردازد. قدمت قلعه ظل السلطان به 140 یا 160 سال پیش می رسد. این قلعه اکنون قابل بازدید برای عموم است.

دیگر جاذبه های تیران

چشمه مرغاب که آب این شهرستان را تامین می کند، سد خمیران، چشمه احمدرضا، شهرک زاینده رود، چاه طبیعی دیو به علاوه امامزاده احمدرضا از دیگر جاذبه های دیدنی این روستا هستند. از سوغاتی های این منطقه می توان به بادام، گردو، انار، زردالو و زعفران اشاره کرد. علاوه بر این، پارچه های نقش نگاری شده نیز در این منطقه تولید می شوند که با توجه به کیفیت بسیار بالایی که دارند و همچنین رنگ بندی و طرح بی نظیری که بر روی آن ها به کار رفته است می توانید آن ها را نیز برای دوستانتان به سوغات ببرید.