کشور ایران جز اندک اقلیم هایی است که به دلیل موقعیت جغرافیایی ممتازی که دارد تمامی زیبایی های طبیعت را از نواحی پر آب و جنگلی گرفته تا شورزار و صحرا یکجا درون خود جای داده است. چند سالی است که طبیعت گردی تنها در جنگل و دریا خلاصه نمی شود. امروزه گردشگران زیادی به بازدید از مناطق کویری و سفرهای ماجراجویانه جذب شده اند. کویرهای وصف ناپذیر متعددی در ایران وجود دارد که در این مقاله قرار بر این است که به معرفی قلب کویرهای ایران یعنی "کویر مرنجاب" بپردازیم.


کویر مرنجاب


جهانی از شگفتی و آرامش

این کویر در فاصله حدودا 48 کیلومتری شهرستان آران و بیدگل واقع در استان اصفهان قرار گرفته است. این خشکزار در بخش شمالی به دریاچه نمک آران و بیدگل، در بخش جنوبی به شهرستان آران و بیدگل، در بخش غربی به کویر مسیله و در بخش شرقی به پارک ملی کویر محصور شده است. پس از پیمودن جاده مرنجاب به سمت کویر به محض رسیدن به مقصد با کاروانسرای شاه عباسی گوهر کویر مرنجاب که در ادامه به معرفی آن خواهیم پرداخت روبه رو خواهید شد. این کاروانسرا در زمان صفویه به منظور محل استراحت بازرگانان و مسافرانی که از جاده ابریشم رفت و آمد می کردند ساخته شده بود که امروزه نیز به عنوان اقامتگاه برای گردشگران مورد استفاده قرار می گیرد.


کویر مرنجاب


به هر سو که می نگرید اقیانوسی از شن های طلایی را خواهید دید که درختچه های یاغ منظره خیره کننده ای به آن بخشیده اند. از دیگر جذابیت های کویر مرنجاب می توان به جزیره سرگردان مرنجاب، چاه دستکند و دریاچه نمک آران و بیدگل اشاره کرد که در ادمه هر یک را جداگانه بررسی خواهیم کرد.

1- کاراوانسرای عباسی : این سازه مربعی شکل در زمینی به مساحت 3500 متر مربع در سال 1012 به دستور شاه عباش ساخته شد. کاروانسرای عباسی با داشتن 29 اتاق مکانی مناسب برای استراحت رهگذران از جاده ابریشم در گذشته محسوب می شد که امروزه نیز به یکی از بهترین مکان های اقامتی برای مسافران کویر مرنجاب تبدیل شده است. ویژگی که این کاروانسرا را از دیگر استراحتگاه های زمان خود متمایز می کرد وجود کاریز آب شیرین در دل بیابان خشک و برهوت مرنجاب بوده که امروزه نیز وجود دارد. این کاروانسرا پس از مرمت 4 ساله خود( از 1378 الی 1382 ) در تیرماه سال 1384 در فهرست میراث ملی به ثبت رسید.


کاراوانسرای عباسی مرنجاب


2- جزیره سرگردان مرنجاب : این جزیره در فاصله 5 کیلومتری شهرستان آران و بیدگل قرار گرفته است با این تفاوت که برخلاف دیگر جزایر دنیا اطراف آن به جای آب با نمک زار محصور شده، زیبایی این جزیره در زمان بارش باران به اوج خود می رسد. دلایلی که سبب شده است این جزیره را با این نام بشناسید خطای دیدی است که در هنگام غبار و باران این جزیره را به صورت لغزان و سرگردان نشان می دهد.



3- چاه دستکند : این چاه در 5 کیلومتری قسمت شرقی کاروانسرا شاه عباس واقع شده است که به گفته برخی به دست امام رضا(ع) هنگام سفر از عراق به مشهد حفر شده از همین رو از تقدس و ارزش ویژه ای برای مردم برخوردار است. نکته جالب این چاه داشتن آب شیرین در دل کویر است که لایه های ماسه با جذب نمک آب سبب این اتفاق شده اند.


چاه دستکند


4- دریاچه نمک آران و بیدگل : این دریاچه در فاصله 9 کیلومتری از کاروانسرا قرار گرفته است که در اکثر اوقات خشک و مملو از نمک می باشد. این دریاچه از برجسته ترین منابع استخراج نمک خوراکی و نمک با درجه خلوص پایین تر( صنعتی ) می باشد و دارای بزرگی نزدیک به 647 کیلومتر مربع و عمقی حدود 5 تا 54 متر می باشد. 


دریاچه نمک آران و بیدگل


برای آن دسته از کاربران که قصد سفر به کویر مرنجاب را دارند لازم به ذکر است که برای اجاره ویلا به سایت رنتی جا مراجعه کنند .