روستای برغان در 13 کیلومتری شهر کرج واقع در استان البرز قرار گرفته است. بر طبق آخرین سرشماری این روستا دارای 1623 نفر جمعیت است که نیمی از آنان را افراد کهن سال و بومی تشکیل می دهند. زبان محلی این روستا تاتی است و افراد بزرگی همچون آیت الله ملا محمد تقی برغانی(شهید ثالث)، ملا محمد ملائکه برغانی و آیت الله علامه ملا محمد صالح برغانی را پرورش داده است. روستای برغان یکی از مکان های گردشگری مناسب در نزدیکی مناطق شهر نشینی مانند البرز، تهران و هشتگرد می باشد که همین امر سبب شده است آخر هفته های شلوغی را سپری کند.


روستای برغان


اگر قصد سفر به این روستا را دارید می توانید به راحتی با مراجعه به صفحه اجاره ویلا در اطراف تهران  و یا اجاره ویلا در کردان در سایت رنتی جا بهترین انتخاب را داشته باشید.

جاذبه های دیدنی در برغان

جاذبه های دیدنی از مسیر روستا شروع می شود پس از گذر از مسیر  پوشیده از درخت های سر به فلک کشیده همراه با طنین دلنشین آب به روستای زیبای برغان خواهید رسید. طبیعت وصف نشدنی این آبادی اصلی ترین دلیل گردشگران برای سفر به این خطه می باشد. روستای برغان علاوه بر زیبایی طبیعی که در خود جای داده است دارای جاذبه های تاریخی و مذهبی بسیاری است که در ادامه با آن آشنا خواهیم شد.

1. رودخانه برغان :

یکی از اصلی ترین دلایل سرسبزی روستا برغان وجود رودخانه های شاهرود و سنج در این آبادی است. این رودخانه ها طراوات فوق العاده ای به این منطقه بخشیده اند هم چنین سبب رونق کشاورزی در آن شده اند.


رودخانه برغان


2. درختان کهنسال :

یکی از پرطرفدارترین جاذبه های روستای برغان همین درختان کهنسال و تاریخی آن است که از معروف ترین آن ها می توان به درختی حدود 12 متری در بخش شمالی مسجد برغان اشاره کرد. این درخت دارای تنه توخالی بوده و درون آن اتاقی با گنجایش حدود 10 نفر وجود دارد که علاوه بر جنبه گردشگری از لحاظ معنوی نیز برای بومیان این آبادی از ارزش والایی برخوردار است. 

3.مسجد جامع برغان:

این مسجد با قدمتی نزیک به 800 سال یکی از قدیمی ترین آثار این روستا می باشد که از لحاظ معنوی و برگزاری مراسمات مذهبی یکی از اماکن ویژه و مقدس روستای برغان محسوب می شود.

4. پل تاریخی برغان :

از دیگر جاذبه های تاریخی این روستا می توان به پل تاریخی برغان اشاره کرد این پل تا به امروز شاهد دوره های حکومتی مختلفی مانند زندیه، قاجار، پهلوی و انقلاب اسلامی بوده که در

دوره های مختلف چندین بار بازسازی شده است. این پل در تاریخ دوم بهمن 1382 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.


پل تاریخی برغان


5. درخت سیبدارک :

این درخت در حاشیه دره شاهرود در میان دل زیارتگاه چهل دختر قرار گرفته است. قدمت بالای این درخت و اعتقاد مردم بومی که می گویند با بستن دخیل به آن، آرزوهایشان برآورده خواهد شد سبب شهرت این درخت در روستای برغان شده است. ( متاسفانه عکسی از این جاذبه در دست نیست )

از دیگر جاذبه هایی که در این آبادی وجود دارد و باعث جذابیت آن شده می توان به بازار زیبا و مزین شده به خوراکی های رنگی و خانه های خشتی با قدمتی چندین ساله اشاره کرد.

غذاهای محلی برغان

خوراک های محلی که در این روستا بسیار رایج است شامل: مغز نان(نان مغزدار)، آش جو، فسنجان، لواسیرک نان(نوعی نان که با سبزیجات محلی درست می شود)، آش کشک، دیزی محلی و انواع کباب می شود.

سوغاتی های برغان

گوجه سبز یکی از سوغاتی های تابستانی این روستا می باشد که به آن گوجه برغانی نیز می گویند. از دیگر سوغاتی های این آبادی می توان به آلوی برغان، توت، گردو و عسل اشاره کرد.


سوغاتی های برغان


بهترین زمان سفر به برغان

روستای برغان در منطقه کوهستانی قرار گرفته است به همین علت دارای زمستان های بسیار سرد و پاییزی سردتر از دیگر نواحی نزدیک به خود می باشد اما رنگ بازی برگ ها در این فصل چنان جلوه ای به این روستا بخشیده است که سرمای آن بی اهمیت ترین مسئله از نظر گردشگران است. این منطقه در فصل های تابستان و بهار در اوج طراوت، سرسبزی و اعتدال قرار دارد.

آدرس: استان البرز، 10 کیلومتری شهر کرج، روستای برغان