چشم انداز خیره کننده در 75 کیلومتری قزوین در یکی از مناطق کوهستانی حومه استان قزوین پرتره زیبایی از طبیعت به هنرمندی پرودگار را خواهید دید. زیبایی های دریاچه اُوان در دل کوه های سر به فلک کشیده چشم هر بیینده ای را به خود خیره خواهد کرد. این دریاچه در تاریخ بیستم دی ماه سال 1389 جایگاه هشتادو نهمین اثر طبیعی ملی را در لیست میراث طبیعی ایران از آن خود کرد. در ادامه با رنتی جا همراه باشید تا بیشتر با این دریاچه آشنا شوید.


دریاچه اوان


این دریاچه شیرین دارای وسعتی بیش از 70,000 متر مربع است که در مورد عمق آن اطلاعات دقیقی وجود ندارد اما بنا به مطالعات و مشاهدات عمقی نزدیک به 6.8 متر برای عمیق ترین بخش دریاچه(قسمت جنوب شرقی آن) برآورد شده است.  علاوه بر زیبایی های طبیعی که در اطراف این دریاچه شاهد آن خواهید بود تفریحاتی دیگری نیز در این منطقه وجود دارد که لذت سفر را برایتان دو چندان خواهد کرد برای مثال گشت زنی در دریاچه اُوان با قایق که نمایی فوق العاده از طبیعت این خطه را در اختیارتان خواهد گذاشت و ترسیمی بی وصف و فراموش نشدنی را در ذهنتان حک خواهد کرد. کوه هایی که از هر سو دریاچه اُوان را محصور کرده اند نیز بستر مناسبی را برای علاقمندان به کوهنوردی فراهم کرده است. از دیگر تفریحات دریاچه اُوان می توان به تماشای پرندگانی که به این دریاچه مهاجرت کرده اند مانند غاز، قو و مرغابی اشاره کرد.

فعالیت های غیر مجاز در دریاچه اُوان

 - شنا: به دلیل گیاهان و ته نشست های کف دریاچه شنا در این منطقه خطرناک بوده و ممنوع اعلام شده است.

- صید: شکار و صید بیش از حد سبب وارد شدن خدشه به اکوسیستم این منطقه گردید از همین رو امروزه شکار و ماهیگیری در این منطقه غیر مجاز می باشد.

امکانات دریاچه اُوان

سرویس بهداشتی، جایگاه نشستن و بوفه فروش مواد خوراکی از دیگر امکانات رفاهی است که در کنار دریاچه برای گردشگران وجود خواهد داشت.

پوشش گیاهی اطراف دریاچه 

- درخت های اطراف دریاچه آلبالو، گردو، سیب، بید، گیلاس، فندوق، سنجد، و چنار می باشد.

- گیاهان پر خواص این حومه: شیرین بیان، گون و کنگر است.

برخی از حیواناتی که در اطراف دریاچه وجود دارند شامل: خرس قهوه ای، شاهین، جغد، کبک، روباه، شغال، گرگ و گراز می شود.


دریاچه اوان


اطلاعات بازدید

*آدرس: استان قزوین، 88 کیلومتری شمال شرق شهر قزوین، منطقه الموت

*هزینه: به ازای هر نفر 3000 تومان باید پرداخت گردد.