یکی از توابع شهرستان محلات نیم ور می باشد که در قسمت جنوب شرقی و در فاصله ۱۳ کیلومتری واقع شده است، یخچال نیم ور در اطراف این شهر قرار دارد.

یخچال نیم ور تنها یخچالی است که در بین یخچال های موجود پابرجا مانده است البته امروزه دیگر از آن استفاده نمی کنند.

این یخچال به به شکل یک گنبد مخروطی ساخته شده که بارش باران و برف باعث کمی فرسایش آن شده است.

فضای داخلی این یخچال به وسیله آجر چیده شده که نمای زیبایی را به وجود آورده است. عرض دیواره های این یخچال کمی بیشتر از یک متر می باشد.البته سقف این یخچال کمی تخریب شده و روزنه ای در آن به چشم می آید.ارتفاع این یخچال از کف تا بلندترین قسمت سقف تقریبا 10 متر می باشد.



امروزه مخزن این یخچال را با خاک پر کرده اند، در زمان های قدیم افرادی با نام میراب وجود داشته که در زمستان آب رودها و قنات ها را به گودال های اطراف یخچال هدایت می کردند که در آنجا یخ بزند و بعد از اینکه آب یخ زد به کمک هم یخ ها را می شکستند و روی تلی از کاه درون گودال یخچال قرار می دادند  بعد از این که پر شد در یخچال را با گل کاملا می بستند و درزهای آن را می پوشاندند. این یخ ها را در فصل بهار و تابستان که هوا گم بود استفاده می کردند.

ضخامت زیاد دیواره ها ومعماری منحصر به فرد این یخچال ها از آب شدن یخ ها جلوگیری می کرده است.در قدیم به خصوص در مناطق گرم از این یخچال ها استفاده ی زیادی می شده است. معمولا این یخچال ها را دایره ای و یا مخروطی می ساختند که ارتفاع آنها ه 10 تا 30 متر می رسد. سنگ ،آهک و آجر از جمله مصالح عایقی هستند که در مقابل گرمای خورشید عمل می کنند که در این یخچال بکار برده شده است.