قشم منحصر به فرد ترین و دیدنی ترین پدیده های طبیعی را داراست به همین دلیل به جزیره عجایب هفتگانه ی ایران معروف است، جنگل های حرا نیز یکی از این عجایب هفت گانه به شمار می روند. این جنگل ها زیستگاه درختانی هستند که در آب ریشه دارند و آن را با نام جنگل دریایی نیز می شناسند.

ویژگی درختان حرا

یکی از طبیعی ترین پدیده های کمیاب، که در سواحل خلیج فارس و دریای عمان قرار دارد جنگل های حرا هستند. وسعت این جنگل ها ۲۲ هزار کیلومتر می باشد، ۲۴۰۰ هکتار از این جنگل ها در سواحل شمالی و غربی ۶۰ کیلومتری جزیره قشم واقع شده اند، طول این درختان به ۳ تا ۶ متر می رسد که در تمام طول سال سبز هستند و به جنگل های همیشه بهار نیز معروف اند. ویزگی جالب این درختان سازگار بودن با آب شور است، بطوریکه باز آب شور تغذیه می کنند و با دفع نمک آب را به طور طبیعی شیرین می کنند، بطوری که می توان این جنگل ها را تصفیه خانه آب شیرین کن طبیعی دانست.

کاربرد درختان حرا

برخی از مردم بومی در زمان مد برای ماهیگیری و هرس شاخ و برگ درختان به این جنگل ها می آیند که می توانند از آنها برای مصارف شخصی یا فروش استفاده کنند.

شیره درونی آوندهای این درختان برای درمان بیماری های پوستی نیز مفید است. با سوزاندن این درختان دود سیاه تولید نمی شود و از آنها برای تولید ذغال نیز استفاده می کنند. این درختان از تنه های بسار محکم برخوردارند به همین دلیل در گذشته از چوب این درختان برای ساخت دهل استفاده می شد. و اولین دهل جزیره قشم با چوب درخت حرا ساخته شده است. این درختان نقش مهمی درزمینه تامین غذای دام، تولید چوب، تهیه خمیر و غیره دارد. ریشه این درختان از امواج و طوفان های دریایی مانند سدی طبیعی جلوگیری می کند.

دیدنی های جنگل حرا

جنگل های حرا زیستگاه مناسبی برای پرندگان مهاجر، ماهیان، نرم تنان و سخت پوستان می باشد سطح آب این این جنگل ها در حالت عادی به ۱ و نیم متر می رسد که در زمان مد درختان این منطقه به زیر آب می روند، و با هجوم ماهی ها در حالت مد این منطقه را به محل مناسبی برای ماهیگیری تبدیل می کند. در این منطقه جذر و مد هر ۶ ساعت یکبار به جود می آید و در حالت جذر درختان  طوری به چشم می آیند که انگار در زمین خشک رشد کرده اند.

در این مناطق علاوه بر قایق سواری و دیدن مناطر زیبا، در زمستان می توانید از پرندگانی که به منطقه کوچ می کنند لذت ببرید که این جنگل ها علاوه بر اهمیت طبیعی، برای محافظت از گونه های جانوری  نیز قرار دارد.

بهترین زمان سفر به این مناطق اواسط پاییز تا اردیبهشت است که در این ماه ها هوای این منطقه مناسب تر است.