یکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب می توان به چاه های تلا اشاره کرد. در لافت و در کنار قلعه نادری حلقه های چاه آب فراوانی وجود دارد که کف چاه ها از لایه گچی درست شده است، که باعث خنک و سالم ماندن آب برای مدتی طولانی می شود. این چاه ها که با فاصله ۷۰ کیلومتری از جزیره قشم وجود دارند از دیدنی ترین جاذبه های ایران می باشد. از این چاه ها می توانید به عنوان آخرین جاذبه گردشگری تور قشم دیدن کنید چون فاصله این مکان تا فرودگاه  ۲۵ کیلومتر است. بومیان این این منطقه معتقدند تعداد این چاه ها  ۳۶۶ حلقه به تعداد ایام سال کبیسه بوده و هرروز از سال از یکی از چاه ها استفاده می کردند. بعضی به غلط اما بخاطر ارزش بسیار آب این چاه ها واژه تلا را طلا می نویسند اما صحیح آن تلا ( تل آب به معنی آب گرفته از شیب تل) می باشد. چاه های آب این مکان نشان از نحوه ذخیره آب در دوره هخامنش و زرتشت بوده است.


چاه های تلا


 کاربرد چاه های تلا

در این مکان مردم چاه هایی را برای جمع آوری آب به سختی در دل سنگ ها ایجاد می کردند، شیوه کار این چاه ها به ای صورت است که تل بالای این چاه ها که از جنس مرجان هستند آب را به این گودال ها جاری می کند و چون کف چاه ها از جنس گچ است آب را به مدت طولانی سالم و خنک نگه می دارد. علاوه بر تاریخی بودن این مکان می توان آن را جزء آثار باستانی مربوط به قرن  ۱۷ ام دانست.

هر کدام از این چا ها در این منطقه به اسمی خوانده می‌شود ازجمله غرابو، لوینی و عاشوری و غیره، این چاه ها به اشکال متنوعی مانند دایره ای، مربع و بیضی ساخته شده اند و بعضی ها ساخت آن را شبیه به چاه های ساسانی می دانند.

چند درخت پیچیده بر سنگ های قسمت بالایی این چاه ها وجود دارد که مردم این منطقه این چاه ها و درخت ها را مقدس می دانند و در کنار چاه ها و زیر سایه درختان به عبادت می پردازند و برای نذر و نیاز خود بر شاخه های کهن ترین درخت پارچه سبز می بندند، حتی در کنار این چاه ها قربانی هایی می دادند.

بومیان این منطقه معتقدند  این درختان نگهدارنده آب چاه ها هستند و سبز بودن این درخت ها نشان دهنده آب شیرین می باشد. عمق این چاه ها به 10 متر می رسد. یکی از دیدنی ترین چاه ها برکه سنگی لافت است که در مجاور قلعه نادری و چاه های طلا قرار دارد. این برکه حدود ۴۰۰ سال قدمت دارد.