تنگ تامرادی چهره ای جدید از طبیعت این سرزمین را به نمایش گذاشته است. این تنگه ناشناخته با جاذبه های تماشایی بسیار به یکی دیگر از شگفتی های خلق شده توسط طبیعت تبدیل شده که متاسفانه با بی توجهی گردشگران روبه رو است.

تنگ تامرادی در 50 کیلومتری قسمت غربی شهر یاسوج واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته است. عنوان تنگه معمولا برای آبراهی که توسط خشکی احاطه شده باشد به کار می رود تنگ تامرادی نیز در ارتفاع 1400 متری از سطح دریا در احاطه کوه های زرآور و ساور واقع شده است.


تنگ تامرادی


جنگ تنگ تامرادی

این جاذبه زیبا و طبیعت بکر و فوق العاده اش روزگاری میدان جنگ برای رسیدن به عدالت بوده این جنگ که در میان ارتش ایران با 10,000 نیرو و ایل بویر احمدی با 700 نفر در سال 1309 اتفاق افتاد. در این نبرد فرمانده ایل بویراحمد توانست با درایت، هوش جنگی فوق العاده و استفاده از شرایط جغرافیایی تنگ تامرادی توانست لشکر 10,000 نفری ارتش پهلوی را شکست دهد. از دلایل سرگیری این جنگ می توان به ستم حاکمان نظامی و راه ندادن ایل عشایر به دستور رضا شاه به برخی از زمین ها که جهت کشف ذخایر نفتی مورد بررسی بود اشاره کرد.

از دیگر وقایع تاریخی که این تنگه به خود دیده است که البته مستندی بر این یکی وجود ندارد و تنها به گفته برخی از تاریخ نویسان مطرح شده می توان به جنگ سپاهیان آریو برزن ( سردار دلیر ایرانی ) و اسکندر مقدونی در این مکان اشاره کرد.

مقبره ای در ورودی تنگ تامرادی مربوط به دوران هخامنشیان از دیگر جاذبه های تاریخی این منطقه محسوب می شود.

از وقایع تاریخی تنگ تامرادی که بگذریم نوبت به جاذبه های بکر و طبیعی آن خواهد رسید.

- یکی از برجسته ترین جاذبه های این تنگه آبشارهای آن است که آبشاری با ارتفاع 50 متر بلندترین آبشار این تنگه محسوب می شود پس از آن به ترتیب آبشارهایی با ارتفاع بیش از 15، 10 و 8 متر از جمله آبشارهای تنگ تامرادی می باشند.


جنگل های بلوط


- جنگل های بلوط از دیگر مناظر بی مثال تنگ تامرادی محسوب می شود که هرگز نباید آن را از دست دهید. علاوه بر جلوه تماشایی که درختان خودرو بلوط به این منطقه بخشیده است از آن به عنوان منبع چوب و زغال مرغوب در این منطقه نیز یاد می شود.

پیشنهاد رنتیجا به گردشگران تنگ تامرادی

- برای لذت دو چندان بازدید از این جاذبه فصل بهار و تابستان را انتخاب کنید که منطقه در اعتدال بیشتری قرار دارد.

- سبدی پُر از خوراکی همراه خود داشته باشید زیرا در نزدیکی تنگ تامرادی امکاناتی مانند رستوران و فروشگاه در دسترس نمی باشد.

- با توجه به شرایط جغرافیایی این منطقه به یاد داشته باشید که حتما از کفش کوهنوردی استفاده کنید.

- لباس مناسب برای شنا همراه داشته باشید زیرا آبگیرهای خنک در انتهای آبشارها بستر مناسبی را برای آب تنی در گرمای تابستان فراهم کرده است.

- به هیچ عنوان منظره درون تنگه را از دست ندهید. این مسیر پر پیچ و خم و در عین حال زیبا ناب ترین سوژه های عکاسی را طی سفر برای شما آماده کرده است.

- بهتر است که از یک راهنمای محلی برای پیمودن این مسیر کمک بگیرید زیرا به دلیل نداشتن هیچگونه علائم راهنمایی و رانندگی نیاز خواهید داشت که یک فرد با تجربه شما را همراهی کند. 

و در آخر اگر هیجان این سفر برای شما کافی نبوده می توانید شیرجه از بالای آبشار را امتحان کنید البته به دلیل خطراتی که امکان دارد به .

.همراه داشته باشد بهتر است به کوهنوردی و صعود بر فراز آن بسنده کنید.


تنگ تامرادی 


 اما چنانچه مسافری قصد داشته باشد در اقامتگاهی غیر هتلی اسکان داشته باشد به راحتی میتواند با مراجعه به صفحه اجاره ویلا در  سایت رنتی جا و با بررسی آگهی های انواع اجاره ویلا و سوئیت در این شهر با توجه به بودجه و شرایط خود بهترین انتخاب را داشته باشد.

آدرس: استان کهگیلویه و بویراحمد، 50 کیلومتری غرب یاسوج