بزرگترین شهر در غرب استان مازندران شهری است به نام " تنکابن " با قدمتی مربوط به دوران حکومت هخامنشیان بر ایران که تفسیرهای گوناگونی برای معانی نام آن وجود دارد برای مثال برخی معتقدند که معنی این نام مربوط به شرجی بودن طاقت فرسای آن در فصل گرما و زمستان های بسیار سردش است و آن را اینگونه معنا کرده اند " تن کاه " به معنای کاهنده جسم یا برخی دیگر که می گویند نام این شهر ریشه در محل قرار گیری آن دارد و  منظور از تنکابن " تنک آب بن "  است به معنای محلی که در آن جلگه ساحلی دریا خزر کاهش می یابد.


تنکابن


loading


از دیگر نام هایی که تا به امروز برای شهر زیبا و دیدنی تنکابن بکار برده شده می توان به دیلم خاصه، فیض ( در دوران صفویه )، رسولی محله و شهسوار ( در دوران پهلوی ) اشاره کرد پس از مروری کوتاه بر تاریخچه شهر تنکابن وقت آن رسیده به سراغ برخی از جاذبه های پر طرفدار و بی نظیر این منطقه برویم.

جاذبه های گردشگری در تنکابن

1- جنگل های دوهزار و سه هزار:

اولین پیشنهاد ما برای شما در سفر به تنکابن رفتن به یکی از جذاب ترین و شناخته شده ترین جاذبه های گردشگری شهر تنکابن یعنی جنگل های دو هزار و سه هزار می باشد که قطعا نام آن را بارها شنیده اید. در جنوبی ترین نقطه شهر تنکابن جاده ای را خواهید یافت که شما را به جنگل های دو هزار خواهد رساند. پیاده روی در میان طبیعت زیبای جنگل دو هزار، کمپینگ در آن، کوهنوردی و صعود به قله سیالان ( حدود 5 ساعت پیاده روی ) از جمله تفریحات معمول و لذت بخش در این جنگل است. جالب است که بدانید پس از رسیدن به قله سیالان تنها دو ساعت دیگر راه تا دشت دریا سر خواهید داشت. این دشت یکی از زیبا ترین مناطق تفریحی شهر تنکابن می باشد که در ادامه با آن آشنا خواهیم شد.


جنگل های دوهزار و سه هزار


2- دشت دریاسر:

دشت زیبای دریاسر مرزی میان کوه های یخچالی الموت و مناظر جنگلی و زیبا است هم چنین رودخانه ای در وسط این دشت روان است که زیبایی آن را دوچندان کرده است. دشت دریا سر یکی از بهترین مقاصد گردشگری در فصل بهار محسوب می شود. این دشت زیبا در بخش جنوبی شهر تنکابن در ارتفاع حدود 2,000 متری از سطح دریا قرار گرفته است.

اگر قصد دارید اوج زیبایی دشت دریا سر را ببینید می توانید سفر خود را به دومین ماه از فصل بهار موکول کنید. طبیعت بکر این دشت در این ماه توانسته لقب " بهشت اردیبهشت ایران " را از آن خود کند. از دیگر فصل های زیبا در این دشت می توان به فصل پاییز که فرشی از میلیون ها برگ را بر زمین آن پهن کرده است اشاره کرد.

آدرس: استان مازندران، جنوب غربی تنکابن، منطقه دو هزار


دشت دریاسر


3- آبشار فرهاد جوی :

از دیگر جاذبه های گردشگری طبیعی شهر تنکابن آبشار فرهاد جوی در 8 کیلومتری آن می باشد. کمترین ارتفاع این آبشار حدود 10 متر و بیشترین ارتفاع آن تقریبا 50 متر است. این آبشار در جاده دو هزار و سه هزار و در روستا زیبایی به نام قلعه گردن قرار گرفته است که لقب بهشت شمال را به آن نسبت می دهند.

4- پارک جنگلی چالدره :

این بار نیز در نزدیکی جنگل های دو هزار و سه هزار جاذبه ای از شهر تنکابن را خواهید دید. پارک جنگلی چالدره دارای مساحتی نزدیک به 94 هکتار  است. آب و هوای معتدل، پوشش گیاهیِ سرخس و توسکا، درختان میوه مانند بلوط، ازگیل، تمشک و انار ( مطابق با فصل )، آلاچیق های چوبی در میان دل جنگل و عبور رودخانه های دو هزار و سه هزار از اطراف آن سبب شده است که این پارک به یکی از محبوب ترین جاذبه های شهر تنکابن تبدیل شود.


پارک جنگلی چالدره


5- مرداب نشتارود :

 مرداب نشتارود جاذبه ای محبوب برای طبیعت گردان در 5 کیلومتری بخش شرقی شهر تنکابنمی باشد. این مرداب که از کوه های البرز سرچشمه می گیرد یکی از مناطق پر طرفدار برای صید ماهی هایی چون کپور، سفید، کفال و اردک ماهی است. جالب است که بدانید این مرداب درست در مرکز شهر قرار دارد و از وسط بازار شهر نشتارود عبور می کند.

6- چشمه آبگرم فَلَکنده :

این چشمه که جاذبه درمانی _ طبیعی شهر تنکابن محسوب می شود. در مرکز جنگل های دو هزار و سه هزار قرار گرفته است. از خواص آب این چشمه می توان به نبود گوگرد و مزایای درمانی آن برای بیماری های مفصلی اشاره کرد.

آدرس: تنکابن، کیلومتر 15 جاده دو هزار، روستای لیره سر


چشمه آبگرم فَلَکنده


7- غار آبی دانیال :

این غار دومین ( اولین غار بزرگ رودخانه ای ایران غار قوری قلعه در کرمانشاه ) غار بزرگ رودخانه ای ایران محسوب می شود که در 30 کیلومتری شرق شهر تنکان قرار گرفته است. مواد آهکی درون غار منظره ای بسیار دیدنی را ایجاد کرده، با پیمایش مسیر آبی این غار هیجان لذت بخشی را تجربه خواهید کرد. 

آدرس: استان مازندران، سلمانشهر، روستای دانیال

8- پل چشمه کیله :

یکی از جاذبه های تاریخی شهر تنکابن با قدمتی نه چندان دور که مربوط به دوران پهلوی اول است پل زیبای چشمه کیله است که ساخت آن در تاریخ 1309 آغاز و در تاریخ 1311 پایان یافت. طول این پل حدود 12 متر، عرض آن حدود 7 متر و ارتفاع آن تقریبا 5 متر می باشد.


پل چشمه کیله


9- آبشار کوهسر :

در فاصله 5 کیلومتری شمال شرقی شهر تنکابن منظره زیبا با چشم اندازی بی نظیر وجود دارد که بی شک یکی از زیبا ترین آبشارهای مناطق شمالی کشور می باشد. این منطقه در مقایسه با سایر دیگر مناطق اطراف دارای آب و هوایی مطبوع و معتدل تر است به همین دلیل هیچگاه آن را خالی از گردشگر نخواهید یافت.


آبشار کوهسر


10- پارک ملی خشکه داران :

در کیلومتر 30 شهر تنکابن به سمت چالوس آخرین جنگل جلگه ای در شمال ایران با مساحت 2 میلیون و 600 هزار مترمربع قرار گرفته است که زیستگاه حیوانات و پرندگانی مانند قره، حواصیل خاکستری، گربه وحشی، شغال، گرگ و خوک می باشد. توسکا، انار، بلوط، لیکلی، ملج، شمشاد، ازگیل جنگلی و یاس وحشی از جمله پوشش گیاهی است که در این جنگل وجود دارد .

آدرس: کیلومتر 30 محور تنکابن به چالوس در حد فاصل نشتارود و شهرستان عباس آباد