اگر برای تعطیلات آخر هفته قصد سفر دارید و مقصدتان شمال کشور است و همینطور چرخ های ماشینان به سمت استان گیلان در حرکت میباشد بهتر است در این مقاله همراه ما باشید تا با جاذبه های بکر استان گیلان آشنا شوید. در میان شهرهای رنگارنگ گیلان شهر رشت یکی از توریستی ترین شهرهای این استان است. رشت با لقب شهر باران های نقره ای بیشترین میزان بارش باران در طول سال را در اختیار خود دارد. رشت یکی از قطب های کشاورزی علی الخصوص در کاشت برنج در کشور محسوب میشود.


دیدنی های خاص استان گیلان


جاذبه های دیدنی طبیعی و تاریخی بسیاری در شهر رشت و اطراف آن وجود دارد. شاخص ترین نماد این شهر میدان شهرداری آن است. بنای ساختمان شهرداری این میدان که به سبک معماری سنت پترزبورگ طراحی و ساخته شده پس از گذشت 75 سال از ساخت آن همچنان مقر شهرداری این شهر است. مجموعه میدان شهرداری مربوط به دوران پهلوی است که از ساختمان شهرداری، برج ساعت و ساختمان هتل قدیمی ایران که به گنجینه مردم شناسی تغییر یافته، تشکیل شده است. خیابان های منتهی به میدان شهرداری از سنگفرش پوشیده شده اند. در صبگاه و مناسبت ها ارکستر شهرداری رشت در این میدان به اجرای موسیقی میپردازد از این رو روحیه ای شاد در میان مردم رشت ترویج یافته است. زنگ ساعت این مجموعه در هر ساعت برابر با عدد همان ساعت و هر نیم ساعت یکبار به صدا درمی‌آید.


میدان شهرداری رشت


یکی از مکان های دیدنی تاریخی در رشت خانه میرزا کوچک خان جنگلی است. آرامگاه این فرمانده آزادی خواه نیز در نزدیکی همین خانه واقع شده است. با کمی فاصله گرفتن از مرکز شهر رشت و در مسیر اتوبان قزوین – رشت در حوالی شهرستان سنگر با پارک ملی سراوان روبه رو خواهید شد. این پارک یکی از قدیمترین پارک های جنگلی در استان گیلان میباشد که در نزدیکی موزه میراث روستایی استان گیلان واقع شده است. قایق سواری در مرداب همیشه سبز جنگل سواران برای گردشگران خالی از لطف نخواهد بود. پینت بال، رستوران، آلاچیق از دیگر امکانات پارک جنگلی سراوان است.


خانه میرزا کوچک خان جنگلی


در فاصله کمی از شهرستان شفت در حوالی رشت سد خاکی سقالکسار قرار دارد که چند سالی است در میان مردم شناخته شده. آب دریاچه این سد از چشمه ها  و جوی های اطراف آن تامین میشود. در اطراف سقالکسار مناظر نابی پدید آمده است که برای تفریح و اقامت چند ساعته بسیار مناسب است. در مسیر جاده رشت به فومن با مرداب عینک روبه رو خواهید شد، نه تنها از زیبایی های این مرداب لذت خواهید برد بلکه با گذر از پیچش های دلبرانه جاده منتهی به این مرداب با مناظری بکر در گیلان روبه رو خواهید شد.

رشت به شبکه شهرهای خلاق در خوراک شناسی زیر نظر یونسکو پیوسته است. این شهر از سرسبز ترین شهرهای شمالی است آب و هوا در رشت معتدل و مرطوب است . در نیمه دوم سال تا اواسط بهار شاهد بیشترین بارش باران را در این شهر هستیم. از سوغاتی های رشت میتوان به  صنایع حصیر بافی و لباس های رنگارنگ و زیبای محلی زنان اشاره کنیم. در سفر به رشت حتما از غذاهای بی نظیر آن مانند کال کباب، باقلاقاتوق، اشپل کوکو، سیرقلیه نوش جان کنید. چنانچه قصد اقامت در رشت را داشتید میتوانید از هتل ها و ویلاهای اجاره ای این شهر استفاده کنید. توصیه ما به شما مسافران برای اجاره ویلا و سوئیت در شهر رشت مراجعه به سایت اجاره اقامتگاه رنتی جا و صفحه اجاره ویلا در رشت با قیمتی مناسب اقدام به رزرو ویلا و سوئیت کنید.


سقالکسار


اگر علاقه به سفر و طبیعت روستایی و بکر دارید و در مسیر حرکت به استان گیلان هستید باید به شما بگوییم بهتر است مسیر را تا تالش ادامه دهید و پس از آن با عبور از جاده ای دلفریب به بهشت رویایی ماسال برسید. شهر ماسال در حاشیه رودخانه خالکویی واقع شده است.  این رود که از قله شاه معلم سرچشمه میگیرد و از میان شهر ماسال عبور میکند در نزدیکی ان پارک ساحلی ای وجود دارد که برای استراحت کوتاه و صرف وعده غذایی مناسب است. منطقه ییلاقی ماسال در ارتفاعات بکر تالش منطقه ای است محصور در زیبایی با جاذبه های متعدد و آبشارهای فراوان همچنین آرامش و هوای پاک این منطقه برای برای افراد سالمند و جوانات علاقه مند به طبیعت بسیار ایده آل است.


تالش


در ماسال 17 غار کوچک و بزرگ وجود دارد که بازدید از آنها اوقات هیجان انگیزی را برایتان رقم خواهد زد. بزرگترین غار منطقه غار آویشو است که تاکنون بیش از 2000متر از این غار کشف شده است در غار آویشو هفت آبشار و تعداد بیشماری قندیل وجود دارد. از منحصر به فردترین مناظر طبیعی که میتوانید در ماسال مشاهده کنید پدیده اقیانوس ابر است. ماسال در بیشتر روزهای سال بارانی است اما اگر باران نبارد و هوا مه آلود باشد خود را محصور در میان ابرها خواهید دید و حرکت ابرها در زیر پاهایتان شما را به وجد خواهد آورد. علاوه بر ماسال ییلاقات دیگر آن نظیر شاندرمن و اولسبلنگاه از با صفاترین ییلاقات در شمال کشور هستند. اولسبنگاه منطقه ییلاقی پر جمعیتی است که ساکنین ماسال در فصل گرما به آن مهاجرت میکنند. وجود کلبه ها و خانه های چوبی در این منطقه زیبایی حیرت انگیزی به آن بخشیده است.


 ماسال


ماسال در هر فصلی زیبا و چشم نواز است. در تمام فصول سال هوای ماسال خنک و مه آلود است اما در نیمه دوم سال بیشتر روزها هوای ماسال بارانی و در زمستان برفی است. از این رو بهترین زمان سفر به ماسال از اواسط بهار تا اواخر تابستان است. اگر اهل کمپ و اقامت در چادر هستید تابستان زمان مناسبی برای سفر شما به ماسال است. کلبه های جنگلی و سوئیت های فراوانی در ماسال برای اجاره مسافرین وجود دارد که با توجه به امکانات هر کدام اجاره بها متفاوتی دارند. پیشنهاد ما به تمامی مسافران برای اجاره ویلا در شمال یا اجاره ویلا در ماسال استفاده از سایت رنتی جا میباشد که با ارائه خدمات آنلاین در زمینه رزرو و اجاره اقامتگاه در سراسر سفری بی دغدغه برایتان فراهم میکند.