ساقی کلایه که بعد از انقلاب به سلمانشهر تغییر نام داده است از توابع شهرستان عباس آباد استان مازندران است. سلمانشهر از جنوب به رشته کوه البرز، از شمال به دریای خزر، از شرق به کلارآباد و از غرب به شهر عباس آباد منتهی میشود.سلمانشهر که به متل قو شهرت دارد طبق روایت مردم بومی منطقه در خصوص نام گذاری متل قو بر این شهر به این دلیل بوده است که در سال 1338 جوانی بیست ساله به نام جمشید جوانشیر با ارثی که از پدرش به دست آورده بود در این منطقه سرمایه کرد و با ساخت متلی به نام قو باعث شهرت این شهر در بین مردم و مسافران شد.


متل قو


در کتاب خاطرات جمشید جوانشیر اینگونه بیان شده است که روزی جوانشیر در کنار دریا چشمش به چد قو افتاد و از همان روز که تا عید 1338 شش ماه فرصت داشت تصمیم به ساخت یک متل در کنار دریا گرفت و بعد از ساخت نام قو را برای آن برگزید. رفتهرفته بر شهرت متل قو جوانشیر افزوده شد و نام آن بر سر زبان ها افتاد تا آنجا که نام متل بر اسم شهر غالب شد. همسر جوانشیر خانم فیروزگر به عنوان اولین شهردار ساقی کلایه و کلار آباد برگزیده شد و به عنوان اولین شهردار زن در تاریخ ایران ثبت شد. در حال حاضر متل قو شهری لاکچری، گران قیمت و پر از ویلاهای اجارهای و لوکس است که منطقه ای تفریحی برای ثروتمندان در شمال محسوب میشود.

loading


تفریحات ساحلی متل قو

یکی از دلایل محبوبیت متل قو فاصله کم میان جنگل و دریا در این شهر است. ساحل ماسه ای مناسب بر زیبایی های این شهر افزوده است. معروف ترین و بهترین بخش ساحل سلمانشهر قسمتی است که در نزدیکی بلوار ساحلی در مجاورت پروژه الماس قو خاورمیانه است که به ساحل متل قو شهرت دارد امکانات فراوانی برای مسافران دارد. در پلاژ ساحلی متل قو میتوانید لذت انواع تفریحات و ورزش های آبی را تجربه کنید. منطقه مخصوص شنا، والیبال ساحلی، جت اسکی، فوتبال ساحلی، پاراسل، اسکی روی آب، شاتل، قایق سواری، هاورکرافت، چهار چرخ از امکانات تفریحی پلاژ ساحلی متل قو میباشد. دوش، چایخانه، رستوران و مراکز خرید هم در این قسمت از ساحل شهر متل قو وجود دارد.



جاذبه های طبیعی متل قو

زیبایی ها و جذابیت های متل قو فقط معطوف به ساحل ماسه ای و دریای آبی خزر نمیشود بلکه بخش بزرگی از جذابیت های طبیعی و مورد علاقه گردشگردان در دل جنگل ها و اطراف سلمانشهر وجود دارد.جنگل های سربه فلک کشیده این شهر در دامنه رشته کوه های البزر واقع شده است. "تبلا کنار" نام جنگلی بی نظیر در متل قو است که در انتهای خیابان دریا گوشه است قرار دارد. برای رسیدن به این جنگل باید از شهرک های ویلایی مدرن و ویلاهای لوکس متل قو بگذرید. در تیلا کنار رودخانه با عمق نسبتا کم در جریان است. به علت جریان آب و وجود درختان انبوه در هم تنیده هوایی نسبتا خنک و مطبوع حاکم است که گردشگران برای تفریح و پیک نیک چند ساعتی را به خوشی در این جنگل سپری میکنند.
اگر علاقه به کاوش و طبیعت گردی هیجان انگیز و پر چالش دارید باید بگوییم در متل قو به راحتی میتوانید به علاقه خود بپردازید. برای اینکار کافی است 5 کیلومتر از بلوار زیبای ساحلی متل قو که در مجاور پروژه الماس قو خاورمیانه قرار دارد فاصله بگیرید و به روستای دانیال برسید و بعد از آن در حدود 2 کیلومتر باید رانندگی کنید تا غار آبی دانیال برسید.


غار آبی دانیال


غار آبی دانیال از توریستی ترین دیدنی ها در شمال کشور است. اگر هوا بارانی باشد باید بدانید که از همان ابتدای راه باید دل به آب بزنید و اگر بارانی نباشد باز هم در در قسمت هایی از غار باید شنا کنید و یا در عمقی در حدود 80 سانتی متری در آب راه بروید. غار دانیال حدودا 1500 متر طول و یک متر و نیم پهنا دارد. که در طول این 1500 پیچ و خم ها و فراز و نشیب های بسیاری دارد. در بخشی از غارنوردیتان با صخره ای رو به رو خواهید شد که برای ادامه مسیر از آن بالا خواهید رفت، این قسمت از غار محل زندگی خفاش ها نیز میباشد که بر اثر فضولات آن ها بر روی صخره ممکن است لیز بخورید که باید مراقب باشید. لطفا در مواجه با خفاش ها به آن ها سنگ و اشیا پرتاب نکنید آن ها بی حرکت خوابیده اند در چند سال اخیر با ورود انسان ها به این غار جمعیت خفاش های غار دانیال به شدت کاهش یافته است این نکته را باید بدانید که شما برای گردش به این غار رفته اید در صورتی که غار دانیال محل سکونت این خفاش هاستپس حق مهمان را به درستی ادا کنید.
هوای درون غار خنک تر از محیط پیرامون است و هر چقدر در تالار غار پیش بروید دمای هوا نیز کاهش خواهد یافت. در 100 متر ابندایی حوضچه ای از آب در مقابلتان قرار خواهد گرفت که باید از آب سر آن عبور کنید و حدودا تا کمر در آب پایین بروید اما با نگاه به اطراف خود تزیینات آهکی و قندیل ها شکستگی هایی را خواهید دید که قدمت چند میلیونی دارند. در تمام طول مسیر با دیدن تزیینات طبیعی دیوارهای غار لذت خواهید برد باید بگوییم با رسیدن به تالاب ریزان و دیدن قندیل ها و آویزه های آهکی از سقف به وجد خواهید آمد.



اقامت در متل قو

خوشبختانه به دلیل سرمایه گذاری های انجام شده در متل قو و ساخت ساز ویلاها و هتل های متعدد مسافرین به راحتی میتوانند اقامتگاه در این شهر پیدا کنند.اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که قیمت ویلا و اقامتگاه در متل قو بالاتر از شهرهای دیگر شمال است و همینطور در روزهای سال با ورود خیلی عظیمی از مسافران در این شهر اجاره بهای اقامتگاه ها افزایش مجدد نیز میابد به همین منظور توصیه ما به شما این است قبل از سفر خود به سلمانشهر اقامتگاه مدنظر خود را رزرو کنید برای اینکار گزینه های متعددی در پیش روی شماست اما توصیه ما به شما استفاده از سایت اجاره ویلا رنتی جا است که در آن میتوایند به راحتی ویلا دوبلکس، ویلا لوکس، ویلا استخردار، سوئیت مبله و ... را با قیمتی مناسب رزرو و اقدام به اجاره ویلا در متل قو کنید.

 

loading


اگر به متل قو سفر کرده باشید و یا در مورد آن جست و جو کرده باشید با سه برج مدرن در نزدیکی ساحل این شهر روبه رو شده اید. این برج ها که به نمادی از شهر توریستی متل قو تبدیل شده اند با نام برج های عظیم زاده شهرت دارند جلوه ای خاص و لاکچری به چهره ی شهر بخشیده اند. مالک این برج ها که آقای احد عظیم زاده بزرگترین صادر کننده فرش است تا کنون در حدود 180 میلیارد در این پروژه سرمایه گذاری کرده است.
در پروژه الماس قو خاورمیانه از سنگ های برزیلی، مرمرهای آنتیک ایتالیایی، شیشه های بلژیکی و تاسیسات آلمانی استفاه شده است که 340 واحد مسکونی در این دو برج 25 طبقه ای تعبیه شده است. 3 طبقه از این دو برج کاربری تجاری-اداری دارد. دکوراسیون داخلی و لابی آن ها بسیار باشکوه و مجلل است. در کنار این دو برج، برج 38 طبقه ی دیگری هم قرار دارد که در آن هتل پنج ستاره ای ساخته شده است. در این پروژه سالن های ورزشی، رستوران، 2 باند هلیکوپتر، سالن آمفی تاتر، زمین گلف و 4 پنت هاوس 870 متری و یک پنت هاوس فوق لاکچری و منحصر به فرد به متراژ 1700 متر در قسمت مسکونی این برج وجود دارد.

پروژه الماس قو خاورمیانه

آب و هوای متل قو

متل قو آب و هوای مطلوبی دارد. در بیشتر روزهای سال بارانی است و در فصل بهار و در اواسط اردیبهشت ماه با سبز شدن جوانه ای بهارنارنج در این شهر و جاری شدن عطر آن ها در فضای متل قو گردشگران بسیاری را روانه خود میکند. در تابستان هوای گرم و شرجی در منطقه حاکم است اما نسبت به دیر شهرهای ساحلی و شمالی هوای غالب شهر قابل تحمل تر و ملایم تر است. در نیمه دوم سال تا اواسط بهار شاهد این هستیم که در بیشتر روزهای سال هوا بارانی است.