استان گیلان خطه ای سرسبز در ایران است که به بهشتی بر روی زمین شباهت دارد. شهرهای رنگارنگ گیلان هر کدام به نوعی برای گردشگران جذابیتی دارند که طیف همه ی سلایق را در بر میگیرد. توریستی ترین شهر این استان که لقب عروس شهرهای شمالی را به خود اختصاص داده لاهیجان، شهر چای و بهار نارنج است که در ادامه به معرفی چند جاذبه ای که حتما باید در این شهر دیدن کنید نیز خواهیم پرداخت. اما ماسوله شهر تاریخی و نام آشنا استان گیلان که به زیباترین شکل آراسته شده و در دنیا به معماری خاص خود شهرت دارد را نیز در همین مقاله بررسی خواهیم کرد. اگر قصد سفر به استان گیلان را دارید پس با ما همراه باشید.

 



ماسوله تاریخی ترین روستای پلکانی

ماسوله معروف ترین و گردشگر پذیر ترین روستای ایران است و اولین تصویری که از ماسوله به ذهن افراد خطور میکند ساختار پلکانی منحصر به فرد این منطقه است. روستای ماسوله که امروزه به شهری با امکانات عالی تبدیل شده و در عین حال ساختار قدیمی خود را محفوظ نگاه داشته است در خارج از ایران نیز محبوبیت فراوانی دارد به طوریکه هر ساله این شهر میزبان مهمانان خارجی نیز میباشد. ماسوله قدمتی در حدود 1000 سال دارد همچنین این شهر در فهست آثار ملی و طبیعی ایران نیز به ثبت رسیده است و اگر بخواهید از پایین ترین نقطه این شهر تا بالاترین و آخرین خانه این منطقه بروید باید ارتفاعی 120 متری را بالا بروید.

 

این شهر در 36 کیلومتری شهر فومن و 60 کیلومتری رشت واقع شده. طبیعت زیبا و آب و هوای مطبوع ماسوله باعث شده تا این شهر در زمره سرسبز ترین و خوش آب و هوا ترین شهرهای شمال کشور قرار بگیرد. در بیشتر روزها هوای مه آلود در ماسوله حاکم است این شهر تابستان هایی خنک و زمستان هایی پر برف دارد از این رو اگر قصد سفر به ماسوله را دارید بهترین زمان سفر از اواسط فصل بهار تا اوایل پاییز است.

 

 

زبان اصلی مردم محلی ماسوله، "موسلی" است که بسیار به زبان تالشی شبیه است. زبان تالشی زبان اصلی مردم ساکن غرب گیلان و جنوب کشور آذربایجان نیز میباشد. خانه های بدون حیاط ماسوله به گونه ای در چشم دیده میشوند که گویی پلکانی عظیم از سمت کوه ها به دره کشیده شده است و سقف خانه زیرین حکم حیاط خانه ی بالایی را دارد که این خود نوعی همزیستی بین فضای شهری، طبیعت و کوهستان نیز محسوب میشود محوطه جلوی خانه ها و پشت بام ها به عنوان پیاده رو و مسیری برای تردد استفاده میشود اما از این مسیر تردد فقط برای انسان ها و چهار پایان استفاده میشود و به هیچ عنوان اجازه عبور و مرور موتور سیکلت از آن ها داده نمیشود.

در حال حاضر ماسوله بیش از 350 واحد مسکونی دارد که در یک قرن اخیر میزان واحد مسکونی در این منطقه در حدود 650 واحد بوه است که امروزه کاهش یافته. این شهر 4 محله اصلی به نام های خانه ور، مسجد بر، کی سر و اسد محله و بازاری در 4 طبقه دارد که هر محله به طور مستقل به بازار شهر دسترسی دارند.

 

 


گردشگری در شهر ماسوله:

یکی از جذاب ترین مناطق تفریحی قله شاه معلم با ارتفاع 3050 متری میباشد، این قله که بلند ترین نقطه در استان گیلان نیز محسوب میشود و فتح این قله برای علاقه مندان به کوهنوردی فرصتی هیجان انگیز را پیش خواهد آورد. در 10 کیلومتر بالاتر از ماسوله کنونی، ماسوله قدیم یا کهنه ماسوله قرار دارد که در آن آثاری به جا مانده از سنگ کوره، سفالینه هایی با قدمتی مربوط به قرون پنجم تا هشتم هجری قمری دیده شده است که جزء آثار باستانی نیز به ثبت رسیده اند.

رودخانه پر آبی در اطراف ماسوله در جریان است که به ماسوله رودخان شهرت دارد و در کنار این آبشاری دیدنی با ارتفاعی در حدود 20 متر قرار دارد، مسافران در این شهر ساعات خوشی را در کنار مناظر این رود و آبشار به تفریح میگذرانند. آبشارهای فراوانی در ماسوله وجود دارد که یکی از زیباترین آن ها آبشار کوشم است که در ارتفاعات این منطقه و انتهای دره جنگلی ماسوله واقع شده است. این آبشار که ارتفاعی 30 متری دارد را میتوانید پس از حدود یک ساعت پیاده روی در شیب ملایمی از کوه مشاهده کنید و از مسیر زیبا که چند آبشار کوچک نیز در آن پدید آمده است لذت ببرید. خرم بو، توریشوم و لارچشمه از دیگر آبشارهای دیدنی در ماسوله اند که بازدید از آن ها خالی از لطف نیست.

یکی دیگر از جاذبه های طبیعی در ماسوله پارک جنگلی این شهر است که هوای خنک و طبیعت بکر آن روح هر آدمی را به جد وامیدارد. گیاهان دارویی، درختانی نظیر راش و فندق  جزئی از طبیعت این پارک هستند. مسافران میتوانند از آلاچیق ها و رستوران های این پارک نیز استفاده کنند.

 


اقامت در ماسوله:

برای اقامت در شهر بی نظیر پلکانی ماسوله فرصت های گوناگونی برای تصمیم گیری شما وجود دارد. در این شهر دو هتل با فضا و معماری سنتی ماسوله وجود دارد همچنین چندین هتل در مسیرهای منتهی به این روستا قرار دارد که آماده پذیرایی از مسافران داخلی و خارجی هستند حتی میتوانید با مراجعه به سایت اجاره اقامتگاه رنتی جا به راحتی ویلای اجاره ای در شمال بیابید و برای اجاره خانه روستایی یا ویلا در ماسوله میتوانید با مراجعه به صفحه اجاره ویلا در ماسوله با بهترین قیمت اقامتگاه مورد نظر خود را در این شهر رزرو و اجاره نمایید.

 

 


لاهیجان، عروس شهرهای شمالی

لاهیجان بزرگترین شهر شرق استان گیلان و پنجمین شهر پرجمعیت ایران است. مردم این شهر به زبان گیلکی صحبت میکنند. لاهیجان شهری زیبا و سرسبز است که کوه ها و کوهپایه های آن با بوته های چای پوشیده شده اند، عطر خوش چای در جای جای این شهر به مشام میرسد. لاهیجان شهر ساحلی نیست اما رطوبت قابل توجهی دارد. در تابستان ها گرم و مرطوب است و در زمستان پس از وزیدن بادهای گرم در این شهر شاهد برف خواهیم بود.

جاذبه های دیدنی طبیعی و تاریخی متعددی در لاهیجان وجود دارد از این رو این شهر به عنوان یک شهر توریستی نیز شناخته میشود. معروف ترین جاذبه تفریحی لاهیجان تله کابین آن است که فاز اول آن در سال 1384 راه اندازی شده و بر فراز بام سبز در حرکت است. شیطان کوه، استخر لاهیجان، پارک بعثت، پارک جنگلی میرصفا، تالاب بین المللی امیرکلایه و تالاب بی نظیر سوستان از دیدنی ترین جاذبه های طبیعی این شهر هستند.

شهر لاهیجان برای علاقه مندان به تاریخ نیز جاذبه های فراوانی دارد. مسجد اکبریه از میراث تاریخی ارزشمند این شهر است که در زمان فتحعلی شاه بنا شده است. بنا به دلایلی این مسجد در زمان ساخت نیمه کاره رها شد و در حال حاضر از دو بخش مسجد نو و مسجد کهنه تشکیل شده است که این دو قسمت به واسطه دری به هم مرتبط میشوند بسیاری از کارشناسان معماری این مسجد را شبیه به مسجد ایاصوفیه در ترکیه میدانند.

 

 


آرامگاه کاشف السلطنه یا موزه چای از دیگر جاذبه‌های تاریخی شهر لاهیجان است که در خیابان کاشف شرقی و بنا به وصیت محمد میرزا قاجار قوانلو بر تپه های چای لاهیجان بنا شده است. این موزه که از یک سالن اصلی دو طبقه و یک برج تشکیل شده شامل اسناد و مدارک مرحوم کاشف السلطنه که مردی تحصیل کرده و دارای مقام که به عنوان نخستین فردی که به کاشت چای روی آورده و به پدر چای ایران مشهور است به همراه وسایل و ابزار چای و نوشیدن چای میباشد.

 

اقامت در لاهیجان:

با مطالعه مقاله همه چیز درباره ی لاهیجان به این نتیجه می رسیم  که لاهیجان یک شهر پیشرفته و پرجمعیت و رو به رشد در ایران است از امکانات شهری و رفاهی مناسبی نیز برخوردار است. هتل ها و هتل آپارتمان های متعددی در این شهر در ارائه خدمت به مسافران در تکاپو هستند اما از آنجا که تمایل مسافران شهرهای شمالی به اقامت در ویلا و سوئیت بیشتر است در لاهیجان نیز ویلاهای اجاره ای و سوئیت های مبله با امکانات متنوع به وفور یافت میشود. برای این منظور مسافران میتوانند به صفحه اجاره ویلا در شمال رنتی جا مراجعه کنند و پس از بررسی آگهی های اجاره ویلا و سوئیت در این شهر با توجه به شرایط خود با قیمتی استثنایی اقدام به رزرو ویلا نمایند.