ایران کشوری پهناور است که از شمال تا جنوب آن پر است از جاذبه های طبیعی و تاریخی که بازدید از آن ها را برای یک بار هم که شده به هر ایرانی توصیه میکنیم. شمال ایران و خطه ی ساحلی دریای خزر که مقصدی به نام شمال را برای ما ایجاد کرده است بسیار پر طرفدار و در ایام تعطیل سال پر مسافر نیز میباشد.


ماسال


اصلی ترین جاذبه در شهرهای ساحلی ایران دریای زیبای خزر است اما بعضی شهرها و روستاهای نوار شمالی با اینکه از دریا فاصله زیادی دارند بسیار دیدنی و جذاب هستند از جمله شهر کلاردشت در نزدیکی چالوس استان مازندران و شهر ماسال در استان گیلان و در نزدیکی شهر رشت از زیباترین و منحصر به فرد ترین شهرهای بدون دریا در شمال ایران هستند. در این مقاله به شما گردشگران رنتی جا اطلاعاتی در خصوص ماسال و ییلاقات آن ارائه خواهیم کرد، با رنتی جا همراه باشید.

loading

 

ماسال کجاست؟

اگر بهشت را چند تکه کنید قطعا یکی از آن تکه ها در ماسال ایران است، این شهر که در غرب استان گیلان، در میان کوه های  تالش و در فاصله 30 کیلومتری فومن قرار دارد منطقه ای است بس دل انگیز و خوش آب و هوا. در استان گیلان بعد از رودبار ماسال مرتفع ترین شهر آن است. مردم بومی این منطقه به زبان تالشی صحبت میکنند. در گذشته از ماسال با نام رود کنار یاد میشده است و دلیل آن هم این بوده که شهر ماسال در کنار رودخانه خالکویی واقع شده.

 

loading


ماسال سرزمین غارها:

ماسال را باید سرزمین غارهای بزرگ و کوچک بدانید. در این شهرستان بیشتر از 17 غار شناخته شده که بزرگترین آن ها غار "آویشو" یا "آبیشو" در مابین منطقه تالی بنه، انده چو و خماسون در بستر دره ای کم آب است. غار آویشو در حوزه جغرافیایی شاندرمن ماسال واقع شده است این غار که از طولانی ترین غارها در کشور نیز به حساب می‌آید در سال 1389 جزء آثار طبیعی کشور در سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده است و تاکنون در حدود 2000 متر آن نیز پیمایش شده. جذابیت این غار در قندیل ها، هفت آبشار و ستون های آهکی درون آن است. افسانه عجیبی که در میان مردم بومی منطقه شاندرمن در خصوص این غارها نقل میشود. در این منطقه 3 غار وجود دارد که به اندازه یک شهر وسعت دارند، هوای داخل آن ها نیز بسیار سرد است، بنا به گفته افراد بومی در یکی از این سه غار غولی زندگی میکند که بارها مردم ساکن منطقه آن را دیده اند اما از دیدگاه علمی و بنا به قدمت 75 میلیون ساله این غارها این فرضیه مطرح است که 3 عدد مومیایی درون آن ها وجود دارد و به دلیل تله گذاری باستانی در داخل غار کسی موفق به کشف آن ها نشده. اگرچه وجود یک غول واقعی خیلی دور از ذهن به نظر میرسد اما شاید دانستن این نکته خالی از لطف نباشد که وجود اژدها و غول ها در علم باستان شناسی غیر قابل انکار است و مومیایی از یک غول 6/3 متری دو سر به نام "کاپ داوا" در موزه بالتیمور آمریکا نگهداری میشود.

جاذبه های ماسال:

بام سبز ماسال

بام سبز ماسال یکی از جاهایی است که باید در ماسال از آن دیدن کنید، در فاصله یک کیلومتری از شهر ماسال در ارتفاعات بام سبز میتوانید در مقابل دیدگان خود منظره ای زیبا و محسور کننده از صومعه سرا و بندر انزلی را مشاهده کنید.


 ماسال


ییلاقات ماسال

جاذبه ها و دیدنی ها در ماسال معطوف به مرکز شهر آن نمیشود، ییلاقات دیدنی این منطقه یکی از یکی زیباترند. اگر جزء افرادی هستید که همیشه در رویاهایتان این تصور را دارید که در کلبه ای چوبی در دل جگل های بکر زندگی میکنید و با طلوع خورشید و باز شدن چشم هایتان ابرها را در مقابل خود میبینید همچنین در سویی دیگر چهارپایانی در حرکتند و از فاصله ای نزدیک صدای پرندگان و رمه گله گاوها و گوسفندان گوشتان را نوازش میدهد، باید بدانید که تمام این رویاها در اولسبلنگاه ماسال برایتان به واقعیت تبدیل خواهد شد. اولَسبِلَنگاه زیباترین ییلاق میان کوهی در ماسال است که ساکنین آن از اهالی خود ماسال هستند و در فصل گرما به این منطقه نقل مکان میکنند و در کلبه ها و ساختمان های چوبی ساکن هستند. پدیده اقیانوس ابر از معروف ترین جاذبه های این منطقه است ، اگر هوا بارانی نباشد ابرها به سطح پایین تر خواهند آمد به گویی که اقیانوسی از ابر در زیر پاهایتان قرار دارد و دسته ای از ابر شما را نیز در آغوش گرفته اند. اولسبلنگاه مجهز به شبکه برق رسانی نیست و برق مردم منطقه از موتور برق و پنل های خورشیدی تامین میشود. اگر به دنبال مکانی دنج هستید که خستگی روزمرگی های زندگی شهری را برای چند روزی هم که شده به زمین بگذارید و با طبیعت پیوندی عمیق برقرار کنید بدانید که انتخاب اولسبلنگاه بهترین گزینه برای شماست. برای اجاره کلبه چوبی دراین منطقه میتوانید با مراجعه به سایت اجاره ویلا رنتی جا به راحتی کلبه و اقامتگاه مورد نظر خود را رزرو و اجاره نمایید.

ییلاق الیزه که در قسمت شهرستان شاندرمن ماسال واقع شده است هنوز سبک سنتی زندگی عشایر در آن حاکم است. این منطقه ییلاقی با داشتن طبیعتی بکر و چشمه های جاری پرآب مکانی منحصر به فرد برای گردش علاقه مندان به طبیعت است. حضور گله اسب های وحشی در دامان طبیعت عاری از هرگونه آلودگی تصویری زیبا در مقابل دیدگانتان به ارمغان خواهد آورد.


ماسال


آب و هوا در ماسال:

آب و هوا در ماسال در هر فصلی کاملا گوناگون است. فصل بهار با روییدن شکوفه درختان گیلاس، آلبالو و بهارنارنج آنچنان دلربایی میکنند که مسافران بسیاری را به سمت خود روانه میکند، اما باید بدانید که در فروردین ماه هوای نسبتا سردی در منطقه حاکم است و برف در ارتفاعات ییلاقات ماسال بر روی زمین وجود دارد. در تابستان علی‌الخصوص در ماه های تیر و مرداد رطوبت هوا کمی آزاردهنده است. پاییز رنگارنگ ماسال بسیار دیدینی و هیجان انگیز است اما بدانید سرمای هوا در این منطقه نسبت به دیگر شهرهای اطراف بیشتر است و در زمستان همان قدر که ماسال پوشیده از برف رویایی و زیبا میشود به همان اندازه مسیر دسترسی به آن هم چالش انگیز خواهد شد اما دیدن دود آتش اجاق کلبه ها در دل طبیعتی بکر بسیار لذت بخش است. از این رو بهترین زمان سفر به ماسال ماه های اردیبهشت و شهریور است و با توجه به شرایط اقلیمی ماسال در هر فصلی به این شهر سحر انگیز سفر کردید پوشش مناسب باران همراه خود داشته باشید.


loading


شمال ایران سرتاسر دیدنی و زیباست و شما به هر کدام از شهرها و روستاهای آن چه ساحلی چه جنگلی سفر کنید خاطره ای خوش برایتان ثبت خواهد شد. خوشبختانه شهرهای شمالی و بیشتر روستاهای آن امکانات خوبی برای رفاه گردشگران فراهم کرده اند چنانچه قصد سفر به شمال یا هر نقطه ای از ایران پهناور را دارید میتوانید به راحتی با مراجعه به سایت اجاره ویلا در شمال رنتی جا در مقصد مورد نظر اقدام به رزرو آنلاین هر نوع اقامتگاهی نظیر خانه روستایی، ویلا، سوئیت و منزل مبله با قیمتی استثنایی نمایید.