مشهد، میزبان 27 میلیون دلداده

ایران کشوریست پهناور که جای جای آن پر است از جاذبه های دیدنی و تاریخی. بعضی از شهرها به جا مانده از قلب تاریخ هستند و بعضی دیگر سرسبز و خوش آب و هوا. از شرق تا غرب ایران دیدنی است در این بین شهر مشهد در میان ایرانیان و مسلمانان جهان جایگاه والایی دارد به طوریکه این شهر سالانه از 27 میلیون عاشق و دلداده پذیرایی میکند. مشهد به دلیل میزبانی از امام هشتم ما شیعیان در بیشتر روزهای سال پر مسافر است اما حجم سفرها به این شهر در تعطیلات و مناسبت های مذهبی چندین برابر میشود، خوشبختانه امکانات رفاهی و خدماتی در سطح بالایی در مشهد برای مسافران فراهم شده است. هتل های پنج ستاره مجلل تا اقامتگاه های ارزان در مشهد برای اقامت مسافران آماده خدمت رسانی هستند و هر فردی با هر بودجه ای در مشهد میتواند اقامتگاهی را برای گذراندن سفر خود پیدا کند.

 

 

 

خورشید طلایی مشهد

آرامگاه امام رضا علیه السلام که در شهر مشهد قرار دارد به عنوان حرم و مکانی مقدس در نزد مسلمانان و تمام پیروان ادیان دیگر شناخته میشود. قدیمی ترین بخش های این حرم مربوط به دهه 610 هجری قمری و دوره تیموریان است. بیشتر بناهای مرقد امام رضا علیه السلام در دوره شاه طهماسب صفوی بنا شده است.

در زمان محمدرضا شاه و در سال 1353 خشت های طلایی گنبد که شفافیت خود را از دست داده بودند برداشته شدند و مجدد با آب طلا رنگ آمیزی و در سر جای خود قرار شدند. بنای قدیمی حرم که مدفن علی بن موسی الرضا در زیر آن قرار دارد اولین بنای مجموعه آستان قدس رضوی است. مدفن امام رضا علیه السلام حدودا سه متر در زیر ضریح اصلی که در طبقه همکف حرم فعلی است قرار دارد. مجموعه حرم امام رضا شامل چندین موزه، دو کتابخانه، چهار مدرسه علوم دینی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، یک سالن غذاخوری و تعدادی رواق وسیع و با شکوه میشود.

جاذبه های تاریخی مشهد

کلانشهر مشهد پرگردشگر ترین شهر ایران است که جاذبه های فراوانی نیز دارد معروف ترین جاذبه تاریخی در این شهر مجموعه باغ و آرامگاه شاعر پر آوازه ایران ابوالقاسم فردوسی است. این باغ که در 35 کیلومتری شمال غرب مشهد و در قسمت توس قرار دارد قدمتی چند هزار ساله دارد و مربوط به سده ی چهارم و پنجم هجری قمری است. مساحت کنونی این مجموعه در حدود 6 هکتار است و شامل آرامگاه، باغ، استخر، تندیسی از فردوسی، کتابخانه و موزه است. در این باغ فقط آرامگاه فردوسی قرار ندارد بلکه آرامگاه مهدی اخوان ثالث شاعر محبوب نیز در آنجا واقع شده است. در موزه و معماری داخلی این بنا کاشی کاری ها و تمثیل و نقوش برجسته ای از داستان های شاهنامه و سروده های فردوسی دیده میشود. در طول تاریخ محل دفن فردوسی بارها با خاک یکسان شد و مجدد بنا شد، دلیل آن هم بر این بوده که چون فردوسی از شیعیان بوده است و اجازه دفن پیکر او را در گورستان آن منطقه نبوده است به ناچار در باغ خودش به خاک سپرده شد از این رو بارها مورد حمله مخالفانش نیز قرار گرفت.



کوه سنگی یا به اصطلاح مردم کوسنگی از بزرگترین پارک های مشهد است. خیابان منتهی به کوه سنگی از مشهد سرسبز ترین خیابان این منطقه است. این پارک استخر بزرگی دارد که در کنار طبیعت آن منظره ای دیدنی و مکانی مناسب برای برپا کردن پیک نیک گردشگران است. ساختمان موزه بزرگ خراسان با الگو ساختاری از کاخ کلات نادر جلوه ای بس زیبا به محوطه پارک داده است. در ورودی این پارک دو عدد شیرسنگی و دو مجسمه انسانی در کنار استخر نصب شده اند که این مجسمه ها توسط شهردار وقت میلان ایتالیا به شهردار وقت مشهد هدیه داده شده بودند البته دو مجسمه انسانی کنار استخر بعد از انقلاب از آنجا برداشته شد.



یکی از مهم ترین و پر بازدید ترین جاذبه های تاریخی شهر مشهد مجموعه باغ موزه نادری است. این مجموعه که محل آرامگاه نادرشاه افشار میباشد در ضلع شمال غربی چهارراه شهدا واقع شده است. نادرشاه که به  ناپلئون شرق شهرت داشته تمثیلی از او سوار بر اسب به همراه تعدادی از سربازانش در بلندای یک حجم سنگی مرتفع ساخته شده است. نکته ی جالب این آرامگاه این است که پوشش آرامگاه نادر شاه مانند چادر عشایر است و وجه تشابه این انتخاب آن است که او هم در چادر عشایر زاده شد و هم در چادر عشایر کشته شد. دیوارهای داخلی آرامگاه از سنگ مرمر اخرایی رنگ مراغه انتخاب شده تا قتل نادرشاه در چادر را بیشتر و بهتر تداعی کند.


 جاذبه های طبیعی مشهد


 دریاچه چشمه سبز از زیباترین جاذبه های طبیعی در کلانشهر مشهد است. این دریاچه در فاصله 50 کیلومتری از مشهد و در 20 کیلومتری روستای گلمکان واقع شده. این دریاچه در حدود 15 هکتار وسعت دارد و با نام های چشمه سوز و چشمه سو نیز شناخته میشود. آب این چشمه برای زرتشتیان بسیار مقدس است. اگرعلاقه مند به ماهی گیریی هستید باید بدانید که در چشمه سبز ماهی های کوچک و بزرگی وجود دارد که میتوانید به صید آن ها مشغول شوید.



یکی دیگر از پارک های دیدنی در مشهد به نام هفت حوض است. این پارک طبیعی که در کوه های خلج قرار گرفته اند در فاصله 7 کیلومتری از مشهد مقصد پرطرفداری در بین گردشگران میباشد. شکل گیری این حوضچه ها بر اثر فرسایش شیمیایی صخره هاست و برای بازدید از این منطقه بهتر است لباس و کفش مناسب کوهنوردی و مناطق کوهستانی همراه خود داشته باشید جریان آب در این حوضچه ها به گونه است که آب از حوضچه اول به حوضچه بعدی میریزد و این چرخه تا حوض آخر ادامه دارد شاید گفتن این نکته خالی از لطف نباشد که بدانید به دلیل نبودن تمهیدات گردشگری در این منطقه بهتر است تا قبل از غروب آفتاب از آن جا خارج شوید.

در اطراف مشهد ییلاقات خوش آب و هوایی وجود دارد که اکثر گردشگران این منطقه به ییلاقات نیز سری میزنند از معروف ترین این مناطق ییلاقی میتوان به شاندیز و طرقبه اشاره کرد که منطقه شاندیز شباهتی به فرحزاد در تهران دارد و به کباب شیشلیک شهرت فراوان دارد. طرقبه نیز بسیار خوش آب و هوا و سرسبز است و به آجیل و خشکبار تازه و صنایع چرم و پوستین مشهور است.


مراکز خرید در مشهد

از آنجایی که مشهد شهری توریستی و پر مسافر است مراکز تجاری آن نیز پر رونق است. یکی از بازارهایی که اکثر زائران مشهد از آن خاطره دارند بازار قدیمی رضاست که در دوران پهلوی ساخته شده عمده محصولات عرضه شده در این بازار سنتی سوغاتی های شهر مشهد مانند زرشک، زعفران، نبات و مهر و تسبیح است.

اگر در مشهد به دنبال یک مرکز تجاری و تفریحی بگردید اسم الماس شرق به گوشتان خواهد خورد این پاساژ مدرن در انتهای بلوار خیام شمالی قرار دارد که تنوع محصولات و کالاهای عرضه شده در آن نیز بسیار زیاد است در الماس شرق آب نمایی وجود دارد که باعث جذابیت هرچه بیشتر این مرکز خرید شده است.


اقامت در مشهد

اگر جزء افرادی هستید که قصد سفر به پایتخت معنوی ایران، مشهد مقدس را دارید به شما توصیه میکنیم پیش از سفر خود نسبت به ظرفیت هتل ها و هتل آپارتمان های این شهر و میانگین نرخ هزینه هر شب اقامت در مشهد اطلاعات کسب کنید شما مسافرین گرامی میتوانید با مراجعه به سایت اجاره ویلا رنتی جا و بررسی آگهی هتل آپارتمان ها، سوئیت های اجاره ای، منزل های مبله و ویلاها در مشهد با توجه به بودجه و شرایط خود با بهترین قیمت اقامتگاه مورد نظر خود را بیابید و نسبت به رزرو و اجاره آن از طریق همین سایت اقدام کنید.