یکی از مهم ترین جاذبه های طبیعی و گردشگری در سراسر دنیا غارها هستند که می توانند گردشگران بسیار زیادی را جذب خود کنند. غارها در واقع از نفوذ آب های زیر زمینی در سنگ های آهکی و حل شدن در فضای خالی بین آن ها در طول سالیان طولانی تشکیل می شوند. در سراسر دنیا شاهد غارهای بسیار زیادی هستیم و همین موضوع سبب شده تا افراد بسیار زیادی تحقیقات خود را در رابطه با غارها آغاز کرده و سعی کنند تا از این غارها اطلاعات مختلفی را به دست آورند. غارها از نظر گردشگری و توریستی نیز اهمیت بسیار زیادی دارند. ویژگی مهم غارها این است که علاوه بر گردشگران، محققین، زمین‌ شناسان، غارنوردان حرفه‌ای و آماتور و  بسیاری از افراد دیگر را جذب خود می کنند و افراد برای تماشا غارها به بخش های مختلفی سفر می کنند.

کشور ما نیز دارای غارهای بسیار زیاد و هیجان انگیزی است. رنتی جا در این مطلب قصد دارد تا شما را با ۱۵ غار عجیب ایران آشنا کند، پس با ما همراه باشید تا سری به هیجان انگیز ترین غارهای ایران زده و اطلاعات هر یک از آن ها را با شما در میان گذاریم.

غار سهولان

غار سهولان در روستایی به همین اسم در ۴۲ کیلومتری شهر مهاباد واقع شده است. در واقع این غار بین دو شهرستان مهاباد و بوکان قرار گرفته است و شما می توانید از شهر بوکان با طی کردن فاصله ۲۵ کیلومتری به غار سهولان دسترسی پیدا کنید. در زبان کردی، سهولان به معنی یخبندان است و مردم محلی به این غار کونه کوتر نیز می گویند که به معنای لانه کبوتر می باشد. دلیل این نامگذاری این است که شما در غار سهولان می توانید تعداد بسیار زیادی لانه کبوتر را مشاهده کنید.


غار سهولان


ارتفاع سقف غار تا سطح دریاچه ای که درون آن واقع شده است بسیار زیاد بوده و عمق آب در برخی از نقاط به ۳۰ متر می رسد. اختلاف دمای داخل و خارج غار بین ۱۰ تا ۱۵ درجه است. از مهم ‌ترین جانورانی که در داخل غار سهولان زندگی می کنند می ‌توان به کبوترها و خفاش ها اشاره کرد. غار سهولان یکی از جذاب ترین و عجیب ترین غار های ایرانی به حساب می آید.

غار یخ مراد

یکی دیگر از عجیب ترین غارهای ایران، غار یخ ‌مراد است که قدمت آن به دوران پیش از تاریخ ایران باستان بر می‌ گردد. این غار در شهرستان کرج و در ۴ کیلومتری جنوب گچسر واقع شده است. موقعیت جغرافیایی این غار در بالای روستای کهن ده و در منطقه گچسر می باشد. ویژگی اصلی غار یخ مراد این است که شما می توانید در آن چشمه های یخ زده بسیار زیاد و استالاکتیت های اسفنجی جذابی را مشاهده کنید که نمونه آن در کمتر غاری قابل مشاهده است. اگر علاقه مند هستید تا قندیل‌ های بسیار زیبایی را در غار یخ‌ مراد تماشا کنید، می ‌توانید در ماه اسفند و فروردین به این غار سری زده و از آن بازدید کنید.

غارنوردان حرفه ای بسیار زیادی با غارنوردی در غار یخ‌ مراد سعی می ‌کنند تا مهارت های خود را به چالش کشیده و به دیگران ثابت کنند که در این کار چقدر مهارت دارند. اگر علاقمند هستید تا یکی از عجیب ترین و در عین حال زیباترین غارهای ایران را مشاهده کنید، می‌توانید با سفر به کرج به غار یخ ‌مراد سری زده و از این مکان فوق العاده دیدنی بازدید کنید. بخش‌های نسبتاً خوبی از این غار قابل بازدید است اما برای این که بتوانید از غار یخ مراد به شکل کامل بازدید کنید، لازم است تا وسایل حرفه ‌ای غارنوردی به همراه خود داشته باشید.


غار یخ مراد


غار یخی

اگر به استان چهارمحال و بختیاری سفر کردید، حتماً سری به غار یخی چما در نزدیکی روستای شیخ علیان زده و از این مکان فوق العاده دیدنی بازدید کنید. غار یخی چما شبیه به تنگی بسیار بزرگ و انباری پر از برف است که ارتفاع برف ها در داخل آن تا ۵۰ متر هم می ‌رسد. لایه های یخی که در این غار وجود دارد در فصول گرم سال دارای ضخامت کمی بوده و بسیار نازک و حساس هستند، به همین دلیل باید از عبور بر روی آن ها اجتناب کرد. از غار یخی چما به عنوان بزرگترین منبع آب شیرین ایران یاد می ‌شود. این غار یکی از نادر ترین و عجیب ترین غارهای ایران به حساب می ‌آید. انباشت حجم برف های چندین ساله سبب ایجاد این غار شده است و قندیل ‌های یخی و توده ‌های عظیم برف به صورت دائمی در این غار وجود دارد که می توان از آن دیدن کرد. متاسفانه با وجود زیبایی خارق العاده ای که غار یخی چما دارد، شاهد آن هستیم که بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی از وجود آن بی اطلاع هستند و در طول سال گردشگران بسیار کمی از این غار بسیار خاص و هیجان انگیز بازدید می کنند. مسئولین چهارمحال و بختیاری در تلاش هستند تا با تبلیغ بر روی این جاذبه گردشگری، آن را تبدیل به یک منطقه گردشگری و توریستی کنند.


غار یخی


غار شاپور

یکی از غارهای تاریخی ایران، غار شاپور است که در ۱۲ کیلومتری شهر کازرون در استان فارس واقع شده است. شما می توانید در دیواره های این غار پیکر تراشی ها و سنگ تراشی های مختلفی را مشاهده کنید. از مهمترین ویژگی های این غار می توان به مجسمه شاپور اشاره کرد که در ورودی غار وجود داشته و یکی از مهم‌ ترین و زیباترین جاذبه‌ های گردشگری غار شاپور می باشد.

در دهانه غار شاپور دو کتیبه سنگی بزرگ وجود دارد که یکی از آن ها ترجمه کتیبه شاپور در نقش رجب و دیگری نحوه برپا سازی مجدد مجسمه شاپور است. گردشگران می توانند در طول سال به استان شیراز استان فارس سفر کرده و در شهرستان کازرون از غار شاپور دیدن کنند.


غار شاپور


غار دو اشکفت

غار دو اشکفت در شمال شهر کرمانشاه و در دامنه کوه میله واقع شده است. نکته بسیار مهم در رابطه با غار دو اشکفت این است که بقایای سکونت انسان ها در شهر کرمانشاه در این غار پیدا شده است و با بررسی‌ های انجام شده توسط باستان شناسان مشخص شده است که این غار متعلق به دوران پارینه سنگی میانی بوده و محل سکونت انسان های اولیه به شمار می رفته است. ارتفاع غار دو اشکفت در حدود ۱۶۰۰ متر از سطح دریا می ‌باشد. اگر علاقمند هستید تا یکی از مکان های زندگی انسان های نئاندرتال را مشاهده کنید، می توانید سری به شهر کرمانشاه زده و از این مجموعه غارهای بسیار زیبا دو اشکفت دیدن کنید. باستان ‌شناسان در این غار ابزارهای سنگی باستانی مختلفی را مشاهده کرده اند که این ابزارها نشان از سکونت انسان های دوره پارینه سنگی در این غار است. طبق مطالعات انجام شده ساکنین غار دو اشکفت در دوره پارینه سنگی به شکار بز کوهی، میش وحشی، گورخر و اسب وحشی مشغول بوده و از این جانوران به عنوان غذا استفاده می کرده اند. کلمه اشکفت به معنای غار است و دو اشکفت یعنی دو غار، زیرا در این منطقه دو غار مجاور هم وجود دارد که هر دو این مکان ها بر طبق بررسی ‌های صورت گرفته، زیستگاه انسان های اولیه در ایران بوده است.


غار دو اشکفت


غار ماهی کور

یکی از عجیب ترین غارهای ایران، غار ماهی کور در استان لرستان است. این غار در نزدیکی روستایی به نام لوند قرار دارد و از آن به عنوان تنها اثر طبیعی ملی استان لرستان یاد می شود. ویژگی این غار این است که دو نمونه نادر از ماهیان کور در آن یافت می ‌شود که در هیچ جای دنیا نمونه آن وجود ندارد. این ماهی ها فاقد بینایی بوده و آثاری از چشم خارجی در آن ها مشاهده نمی‌ شود و به دلیل آن که در آب ‌های زیرزمینی و در تاریکی غارها زندگی می‌ کنند به آن ها ماهی کور غارزی می ‌گویند. این ماهی ها یکی از مهم ترین و جذاب ترین سوژه های دنیا در صد سال گذشته به حساب می آیند و افراد مختلفی در طول سال به ایران سفر می کنند تا بر روی این ماهی ها تحقیق کنند. کشف غار ماهی کور لرستان به سال ۱۳۰۸ باز می‌ گردد که دو طبیعی دان دانمارکی با مجریان پروژه راه‌ آهن سراسری تهران – جنوب، به این منطقه آمده و پس از بررسی سر شاخه ‌های رود جویبار و سیرم به آبی در نزدیکی روستای الوند رسیده و با بررسی آن آب نوعی ماهی کور را پیدا می ‌کنند.


غار ماهی کور


پس از اکتشاف ماهی کور در این منطقه یک تیم انگلیسی از دانشگاه آکسفورد در سال ۱۳۳۰ به ایران آمده و پس از بررسی ‌های مختلف به دنبال پیدا کردن منبع ماهی های کور این ناحیه بودند اما نتوانستند به این غار دست پیدا کنند. پس از گذشت چند سال، تیم تحقیقاتی انگلیسی دوباره به ایران برگشته و با بررسی مناطق اطراف محل کشف ماهی کور، این غار را کشف می کند.

وجود چنین ماهی در غار ماهی کور سبب شده تا از این غار به عنوان یکی از عجیب ترین و خاص ترین غارهای ایران یاد شود. اگر سری به استان لرستان زدید، حتماً به سراغ غار ماهی کور رفته و نگاهی به این غار هیجان انگیز کنید.

غار علی صدر

همدان آثار دیدنی بسیار زیادی دارد اما یکی از مهم ‌ترین جاذبه‌ های این استان، غار علی صدر است که از معدود غارهای آبی جهان به حساب می ‌آید. غار علی صدر دارای طولانی ‌ترین مسیر قایقرانی درون غار در جهان است و همین موضوع سبب شده تا گردشگران بسیار زیادی از سراسر ایران و جهان برای بازدید از این غار به همدان سفر کنند.


غار علی صدر


ویژگی بسیار مهم غار علی صدر آن است که درازای آن ۱۱ کیلومتر است اما تنها سه کیلومتر از مسیر آن کشف شده است و باقی مسیرها به علت صعب العبور بودن، همچنان بکر و دست نخورده باقی مانده است.

زمین شناسان قدمت سنگ های به دست آمده از غار علی صدر را به دوره ژوراسیک نسبت می ‌دهند و همین موضوع نشان از قدمت فوق‌ العاده غار‌ علی صدر دارد. کشف این قاره آهکی و شیست به سال ۱۳۴۲ باز می‌ گردد.

غار دانیال

غار دانیال یکی از غارهای آبی و رودخانه ای کشور ما است که در رشته کوه البرز واقع شده است. طول این غار بسیار طولانی، ۲ کیلومتر بوده و ارتفاع سقف تا کف آن به ۷۵ متر می رسد.

دهانه اصلی غار دانیال از سطح دریا ۱۶۰ کیلومتر ارتفاع دارد. این غار هیجان انگیز که از آن به عنوان دومین غار بزرگ رودخانه ایران یاد می ‌شود، در استان مازندران و در شهرستان عباس آباد واقع شده است.

ویژگی بسیار مهم غار دانیال این است که آب داخل غار از چندین چشمه با شعب مختلف سرچشمه گرفته و تامین می شود. آبی که در غار دانیال جریان دارد کاملاً زلال بوده و محلولات آن درصد بسیار کمی دارند.

همین موضوع سبب شده تا آب این غار قابل شرب باشد. ویژگی دیگر این غار آن است که هوای داخل آن ۲۳ درجه سانتی گراد بوده و دمای آب نیز ۱۷ درجه سانتی گراد است و نکته بسیار مهم تر که باید به آن توجه داشت این است که این دماها در طول سال همواره ثابت بوده و تغییر نمی ‌کنند.


غار دانیال


در این غار می توانید انواع جانوران مثل خفاش ‌ها، قورباغه ‌ها، خرچنگ ‌ها، عنکبوت ها و موش ها را مشاهده کنید. برای افرادی که علاقه‌ مند هستند تا یکی از هیجان انگیز ترین غارهای ایران را تماشا کرده و از بازدید از این غارها لذت می ‌برند، غار دانیال گزینه فوق‌ العاده ‌ای به حساب می ‌آید.

غار میرزا

شهر رفسنجان میزبان یکی از عجیب ترین غارهای ایران است. این غار کم‌ نظیر و زیبا، غار میرزا نام دارد که محل دقیق آن در ۳۰ کیلومتری شمال شرقی شهر رفسنجان در استان کرمان است. ویژگی که سبب شده تا این غار را یکی از عجیب ترین غارهای ایران نامیم، زیبایی فوق العاده و منحصر به فرد اسلاگمیت های موجود در این قاره است که نمونه آن در کمتر غاری در جهان قابل مشاهده است. ارتفاع غار میرزا ۲۵۰۰ متر از سطح دریا است. استان کرمان دارای ۴ غار به نام ‌های ایوب، جفریز، طرنگ و میرزا است که زیباترین آن بی شک همین غار است. استان کرمان همواره یکی از زیباترین مناطق کویری ایران به حساب می‌ آید که در آن می توانید انواع جاذبه های طبیعی و تاریخی را مشاهده کنید، پس حتماً سفر به این استان و بازدید از غار میرزا را در برنامه خود قرار دهید.


غار میرزا


غار دربند سنگسر

غار دربند سنگسر یا غار مهدیشهر یکی از بزرگترین غارهای آهکی ایران به حساب می ‌آید. از نظر جغرافیایی این غار آهکی در دامنه جنوبی رشته کوه البرز واقع شده است و منطقه آن در شهر مهدیشهر استان سمنان است. طول بسیار زیاد این غار آهکی سبب شده تا نام آن را در کنار عجیب ترین غارهای ایران قرار داده و از آن به عنوان یکی از زیباترین جاذبه‌ های گردشگری استان سمنان نام بریم. بررسی های صورت گرفته در این غار نشان می دهد که در گذشته این غار آهکی محل زندگی انسان های اولیه بوده است و این انسان ها برای در امان بودن از خطرات مختلفی به این غار آهکی پناه می بردند. طول غار دربند مهدیشهر ۱۱۴ متر و ارتفاع آن از سطح دریای آزاد دو کیلومتر می باشد.


غار دربند سنگسر


کارشناسان عمر این غار آهکی را ۱۴۰ میلیون سال تخمین زده اند که این موضوع نشان از قدمت طولانی این غار آهکی دارد. متاسفانه استان سمنان همواره بین گردشگران ایرانی و داخلی ناشناخته باقی مانده است اما تنها کافی است تا به این استان کویری ایران سری زده و با جاذبه های گردشگری تاریخی و طبیعی کم نظیر آن مواجه شوید تا به اهمیت این استان در زمینه میراث فرهنگی و گردشگری پی ببرید.

غار کافر قلعه

یکی از زیباترین و خاص ترین غارهای ایران، غار کافر قلعه شیروان است که در استان خراسان شمالی واقع شده است. این غار که در گذشته محل سکونت انسان های اولیه بوده است و امروزه یکی از عجیب ترین غارهای ایران به شمار می ‌رود. زیبایی این غار به قدری است که بسیاری از غارنوردان را از سراسر دنیا جذب خود کرده است، اما متاسفانه هنوز افراد بسیار زیادی از وجود این غار اطلاع نداشته و نمی‌ دانند که در استان خراسان شمالی می ‌توانند چنین غار هیجان انگیز، زیبا و خارق العاده ای را تماشا کنند.


غار کافر قلعه


نکته جالب در رابطه با تاریخچه این غار آن است که حتی در دوره های نه چندان دور، بومیان این منطقه از غار کافر قلعه به عنوان پناهگاه استفاده می کردند و به همین دلیل آثار باستانی بسیار زیادی مثل عتیقه جات و دست ‌نوشته ‌های گوناگونی از غار کافر قلعه کشف شده است. این موضوع که کافر قلعه در گذشته بومیان این منطقه را از چه خطراتی حفاظت می کرده، همچنان محل بحث است اما نکته بسیار مهم این است که این غار را می ‌توان امروزه یکی از مهم ‌ترین جاذبه‌ های تاریخی طبیعی ایران لقب داد.

غار بورنیک

بسیاری از پایتخت‌ نشینان فکر می کنند که برای تماشای یک غار باید از استان تهران خارج شده و به استان ‌های مجاور سفر کنند، اما یکی از غارهای بسیار مهم و عجیب ایران در استان تهران و در شهرستان فیروزکوه واقع شده است. این غار که غار بورنیک نام دارد، به عنوان یک آثار ملی در ایران به ثبت رسیده است. اگر علاقمند هستید تا در اطراف شهر تهران، یکی از غارهای زیبای ایران را تماشا کنید، می ‌توانید به شهرستان فیروزکوه سفر کرده و از غار بورنیک دیدن کنید.


غار بورنیک


غار آویشو

غار آویشو یا آبیشو یکی از غارهای استان گیلان و شهر شاندرمن است. طول این غار بسیار زیبا و خاص ۷۴۰ متر و ارتفاع آن ۱۵۰ متر می ‌باشد. غار آویشو به دلیل شرایط خاص خود یکی از بهترین غار ها برای غار نوردی و سنگ نوردی به حساب می آید. گردشگران بسیار زیادی برای بازدید از این بار به استان گیلان و شهر شاندرمن سفر می ‌کنند. ارتفاع دهانه اصلی این غار از سطح دریا ۱۴۶۰ متر است. نکته بسیار مهم این است که غار آویشو تنها یک دهانه دارد.


غار آویشو


غار خفاش دهلران

شما می‌ توانید به راحتی در کشور ایران هر جاذبه طبیعی را پیدا کرده و از آن بازدید کنید. در کشورهای بسیار زیادی غارهای خفاش وجود دارد و کشور ایران نیز این نوع از غارها را در خود جای داده است. استان ایلام و شهرستان دهلران غار خفاش دارد و اگر علاقه مند هستید تا از یک غار خفاش دیدن کنید، می توانید از غار خفاش دهلران بازدید کرده و به این منطقه سفر کنید.

این غار که طول آن ۲۵۵ متر و ارتفاع آن ۵۰ متر می‌ باشد، محل زندگی هزاران خفاش است. فراوانی گونه‌ های مختلف خفاش در این غار سبب شده تا محققین بسیار زیادی برای تحقیق و مطالعه در رابطه با این نوع از پستانداران، به غار خفاش دهلران سفر کرده و تحقیقات خود را بر روی خفاش های این غار انجام دهد. برای افرادی که علاقه مند هستند تا گونه های مختلف خفاش را تماشا کنند، غار خفاش دهلران یکی از بهترین مکان ‌ها به حساب می ‌آید. شما می ‌توانید در این غار بسیار زیبا و خاص گونه های مختلفی از خفاش دم دار یا خفاش بال پهن را تماشا کرده و از زیبایی خلقت این خفاش ها لذت ببرید.


غار خفاش دهلران


غار هامپوئیل

غار هامپوئیل یا غار کبوتر یکی از جاذبه های دیدنی مراغه در استان آذربایجان شرقی است. بی شک می توان گفت که اگر قصد بازدید از غاری را داشته باشید فرصت بازدید از انواع مختلفی از غارها را در بسیاری از استان های کشور خواهید داشت. اگر علاقه مند هستید تا در استان آذربایجان شرقی از یک غار زیبا و دیدنی بازدید کنید بازدید از غار کبوتر را از دست ندهید. این غار با قدمت طولانی خود یکی از مهم ترین و جذاب ترین غارهای ایران به حساب می ‌آید. شما می ‌توانید گونه های مختلفی از کبوتران وحشی را در تالار ورودی این غار مشاهده کنید. به صورت کلی غار هامپوئیل دارای هشت تالار در پنج طبقه و دالان های مختلفی است.


غار هامپوئیل


بازدید از غار هامپوئیل نیاز به داشتن دانش و تجهیزات غارنوردی دارد. زمین شناسان با بررسی ‌های صورت گرفته قدمت این غار را به ۱۵۰ میلیون سال نسبت می دهند. اگر مایلید تا یکی از ترسناک ترین غارهای ایران را تماشا کنید، می توانید سری به مراغه زده و از غار کبوتر یا هامپوئیل دیدن کنید.

اگر به این مقاله علاقه داشتید می توانید آبشارهای دیدنی تهران را نیز مطالعه کنید.