استان ایلام، در ناحیه ای کوهستانی و نیمه گرم قرار دارد. این استان که غرب کشور واقع شده و با عراق همسایه است، 10 شهرستان دارد که یکی از دیدنی ترین شهرستان های آن، بدره نام دارد. این شهرستان در ارتفاعات شمال کبیرکوه واقع شده است.

تنگه کافرین یکی از جاذبه های گردشگری این شهرستان است که زیبایی هایش چشمان هر گردشگری را به خود خیره می کند. استان ایلام به جز تنگه کافرین جاذبه های گردشگری دیگری نیز دارد که در سفر به این استان می توانید از آن ها بازدید کنید.از جمله این جاذبه ها می توان به کوه قلاقیران، منطقه جنگلی ششدار، روستای بانقلان، دره ارغوان، منطقه محافظت شده مانشت، آبشار گچان، منطقه گل انار، دریاچه سد، قلعه اسماعیل خان، سنگ نوشته تخت خان، آبشار وه ریز، قلعه والی، مسجد صاحب زمان، پارک سیراب، موزه تاریخ طبیعی، کاخ فلاحتی، تپه خرگوشان و ده ها مکان دیدنی دیگر اشاره کرد.


تنگه کافرین


اگر از آن دسته کسانی هستید که برای دیدن جاذبه های طبیعی شهرهای مختلف به این شهرها سفر می کنید، دیدن تنگه کافرین یا شداد را در سفر به استان ایلام و شهرستان بدره به هیچ عنوان از دست ندهید. در ادامه قصد داریم به معرفی این جاذبه دیدنی استان ایلام بپردازیم از این رو پیشنهاد می کنیم که تا انتها با رنتی جا همراه باشید.  

تنگه کافرین یا شداد کجاست؟

تنگه شداد یا کافرین، یکی از پربازدید ترین نقاط گردشگری در استان ایلام به حساب می آید. این تنگه در نزدیکی شهر بدره قرار دارد و با آن 15 کیلومتر فاصله دارد. تنگه کافرین همچنین در سه کیلومتری شمال شهرستان ولیعصر و در جاده ایلام به سمت دره شهر قرار دارد. شهر بدره در هشتاد کیلومتری ایلام و 38 کیلومتری شمال غربی دره شهر واقع شده است و به جز تنگه کافرین ،تنگه رازیانه، تنگه الماس و تنگه برنجان را نیز در خود جای داده است.

تنگه کافرین، تنگ کافرین، تنگه کافری و تنگه شداد از نام هایی است که به این تنگه نسبت می دهند. برخی بومیان منطقه علت این نامگذاری را مربوط به زمانی می دانند که اعراب به این سرزمین حمله کرده بودند و با مقاومت مردم در این قسمت مواجه شدند. به همین علت آن ها این منطقه را تنگه کافرین نامیدند.

طبیعت بی نظیر تنگه کافرین

تنگه کافرین چشم انداز بسیار بی نظیری دارد و از آن جا می توانید سد و رودخانه سیمره را نیز ببینید. در طبیعت این تنگه، یک گونه جانوری خاص به نام سنجاب ایرانی زندگی می کند. سنجاب ایرانی یا قفقازی، در مناطقی مانند آناتولی، جنگل های پهن برگ قفقاز، مدیترانه شرقی و زاگرس زیست می کنند و در طبیعت این تنگه نیز یافت می شوند.


تنگه کافرین


رنگ زیر بدن این حیوان زرد، رنگ موهای پشتش خاکستری متمایل به قهوه ای و رنگ موی سر و پشت دم آن قرمز حنایی است. رنگ قرمز سر و دم این سنجاب، ویژگی شاخصی است که از آن بهره مند است و آن را از دیگر گونه های سنجاب متمایز می کند. از دیگر نکات جالب توجه در رابطه با تنگه کافرین می توان به آب آن اشاره نمود؛ آب این تنگه از کبیرکوه سرچشمه می گیرد. 

جاذبه های تنگه کافرین

سراسر تنگه کافرین دیدنی است و لذت بخش ترین جاذبه آن، همان منظره و چشم اندازی است که روح نوازی می کند. پیش از ورود به تنگه و در فاصله یک کیلومتری آن، برکه آب زمزم جریان دارد و در انتهایش بقایای سد «بره هله» نمایان است.

همچنین جنگل های بلوط اطراف آن زیستگاه سنجاب ایرانی است و اگر خوش شانس باشید می توانید حین بازدید از آن، سنجاب ایرانی را هم ببینید. علاوه بر این، غار های متعددی در این تنگه وجود دارد که معروف ترینشان غار شداد است و زیبایی خیره کننده ای دارد. آبشار کافرین نیز از دیگر دیدنی های این تنگه است.


تنگه کافرین


منطقه تنگه کافرین را باستان شناسان نیز مورد پژوهش و تحقیق قرار داده اند و نتایج نشان داده است که در این تنگه و گورستان چمپایی، از سه هزار سال پیش از میلاد در این ناحیه زندگی در جریان بوده است.

زمانی که آب دریاچه سد سیمره پایین آمد، خاک های محیط اطراف شسته شد و باقی مانده بخش هایی از ساختار معماری یک بنای بزرگ کشف شد، به همین جهت عملیات نجات بخشی اثر آغاز شد و سبب شناسایی یک بنای ارزشمند دوره ساسانی گشت. پژوهش ها حاکی از آن است که آثار ارزشمند دیگری نیز در تنگه کافرین وجود دارد که می تواند تاریخ ساکنان این منطقه را بیشتر به ما بشناسانند.

تفریحات در تنگه شداد

هر کجا که آب هست، قطعا تفریحات آبی هم وجود دارد. تنگه شداد نیز از این قائده مستثنی نیست. برای تفریح در این تنگه می توانید از قایق های تفریحی استفاده کنید. طول تنگه کافرین دو کیلومتر است و می تواند قایق سواری لذت بخشی را برای شما رقم بزند.

این منطقه اکنون کاملا توریستی است و علاوه بر تفریحات آبی و قایقرانی، می توانید به ماهیگیری در رودخانه سیمره نیز بپردازید. در نزدیکی تنگه، زیارتگاه جابر وجود دارد که می توانید از آن نیز در طی سفر خود بازدید کنید.

مسیر های دسترسی در تنگه کافرین

برای رسیدن به تنگه کافرین باید چند بار از بالای رودخانه ای بگذرید که آبش از کبیرکوه سرچشمه می گیرد و بعد از این که تنگه کافرین را پشت سر گذاشت به رودخانه سیمره می ریزد. پیش از آن که سد سیمره احداث شود، رسیدن به این تنگه و حتی تنگه برنجان، بدون استفاده از قایق ممکن بود، ولی با احداث سد، حتما باید برای رسیدن به این تنگه از قایق استفاده کنید.


 تنگه کافرین


برای رسیدن به این قایق ها باید در سه کیلومتری شمال شهرک ولیعصر به طرف تنگه کافری، از کنار یک سنگ شکن وارد یک مسیر کاملا خاکی و شنی شوید. برای رسیدن به تنگه شداد یا کافرین بهتر است حتما از محلی ها و تور لیدر های با تجربه کمک بگیرید چرا که تابلوی خاصی برای راهنمایی مسافران برای رسیدن به این تنگه در طی مسیر در نظر گرفته نشده است.

بهترین زمان سفر به تنگه کافرین

فصل بهار بهترین زمان سفر به ایلام برای بازدید از تنگه کافرین و دیگر جاذبه های طبیعی این استان است. در فصل های پاییز و زمستان این منطقه بسیار سرد است و لذت آن نسبت به بهار و تابستان کمتر است.

ماه های فروردین و اردیبهشت، بهترین ماه ها برای سفر به این تنگه دیدنی است، تنگه شداد یا کافرین در این دوره از سال سرسبزی و آب و هوای بی نظیری را تجربه می کند. از این رو توصیه می شود برای سفر به این استان زیبا و بازدید از تنگه بی نظیر کافرین یا شداد اوایل فصل بهار را انتخاب کنید.