طبیعت گردی و جنگل گردی در میان افرادی که عاشق سفر هستند از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است. شاید زمانی که خوره دلتنگی به جانمان می افتد و از محیط شلوغ دور و برمان خسته می شویم، قدم زدن در میان درختان انبوه جنگل ها حالمان را بهتر کند. افرادی که اهل طبیعت گردی هستند خیلی خوب می دانند که شمال ایران بهترین نقطه برای گشت و گذار است. این خطه به دلیل جنگل های زیبا و با شکوهی که در دل خود جای داده است یکی از مقاصد گردشگری محبوب ما ایرانی ها محسوب می شود.


قلعه رودخان فومن



 
در دل جنگل های تماشایی گیلان قلعه ای جلوه گری می کند که خیلی ها آن را به نام قلعه رودخان فومن می شناسند. این قلعه یکی از جاذبه های تاریخی و البته طبیعی این ناحیه محسوب می شود و سالانه مسافران زیادی را به سمت خود جذب می کند. در این بخش قصد داریم درباره این قلعه زیبا و جاذبه هایش اطلاعات بیشتری را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم از این رو پیشنهاد می کنیم که تا انتها همراه ما باشید. همچنین اگر قصد اقامت در شهرستان فومن را داشته باشید میتوانید اقدام به اجاره ویلا در فومن و یا اجاره ویلا در شمال کنید.

تاریخچه قلعه رودخان

قلعه رودخان که آن را به نام های دژ رودخان یا قلعه حسامی نیز می شناسند بنایی آجری متعلق به دوره سلجوقیان است که در دل جنگل های انبوه و سرسبز گیلان جا خوش کرده است. دلیل نامگذاری این قلعه قرار گرفتن آن در کنار رودخانه ای است که به آن رخان می گفتند. بعد از سال ها این مکان به قلعه رخان و در نهایت به قلعه رودخان تغییر نام داد. مساحت این دژ 2.6 هکتار است و 65 برج در خود دارد. این قلعه از دو بخش ارگ و زرادخانه تشکیل شده است که در ایام قدیم محلی برای نگهداری آلات جنگی بود. ارگ قلعه رودخان در قسمت غربی این بنا قرار گرفته و دو طبقه دارد. در این بنا چشمه، آب انبار، حوضچه، حمام و سردگاه نیز به چشم می خورد. در قسمت شرقی قلعه بخش زرادخانه واقع شده است که در دو طبقه ساخته شده و نورگیرهای متعددی بر فراز آن خودنمایی می کنند.

در این بخش می توان مواردی همچون زندان، درب اضطراری برای فرار در موقعیت های دشوار، حمام و دروازه ورودی را مشاهده کرد. درب ورودی قلعه رودخان در بخش شمالی این مکان واقع شده است و در دو طرف آن دو برج بزرگ به چشم می خورد. دیوارهای این قلعه 1500 متر طول دارند که در نوع خود یکی از بلند ترین دیوارهای قلعه های تاریخی به شمار می رود.

موقعیت جغرافیایی قلعه رودخان

 قلعه رودخان در 20 کیلومتری شهرستان فومن و در دل جنگلی انبوه واقع شده است. این قلعه تا شهر شفت 20 کیلومتر، تا ماسوله 45 کیلومتر و تا ماکلوان حدود 25 کیلومتر فاصله دارد. این قلعه که سرد و گرم روزگار و موقعیت های حساس تاریخی متعددی را چشیده است همچنان در 715 متری سطح دریا پابر جا ایستاده و توانسته است جلوی هجوم دشمنان زیادی را در ادوار تاریخ به این ناحیه بگیرد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید تا به حال هیچ دشمنی نتوانسته است از این دژ عبور کند.


قلعه رودخان


قلعه رودخان چند پله دارد؟

 برای رسیدن به قلعه رودخان کار چندان ساده ای در  پیش ندارید. از  آنجایی که این قلعه بر فراز جنگل های گیلان و در منطقه ای پر از درخت قرار گرفته است باید تا جایی که می توانید پیاده روی کنید و خودتان را به آن برسانید. این قلعه حدود 935 پله دارد که به همین دلیل بسیاری از افراد آن را قلعه هزارپله نیز می نامند. بالا رفتن ار این پله ها کار هر کسی نیست و برای دیدن زیبایی های چشم نواز و منظره دیدنی بالای قلعه باید زحمت بالا رفتن از این پله ها و پیاده روی در مسیرهای سخت را به جان بخرید. دیوارهای بلند خز گرفته زمانی که در درون هوای مه آلود شمال قرار می گیرند صحنه ای رویایی و زیبا خلق می کنند که چشم هر بیننده ای را نوازش می کند.

بهترین زمان برای سفر به قلعه رودخان چه زمانی است؟

 اگر تصمیم گرفته اید این قلعه آجری عظیم را در میان جنگل های گیلان ببینید و زیبایی هایش را تحسین کنید، بهترین زمان برای سفر به آن از اوایل فروردین تا اوایل پاییز خواهد بود. همانطور که می دانید گیلان یکی از مناطق باران خیز ایران محسوب می شود و به دلیل همین بارندگی هاست که فضای سرسبزی دارد. اگر دوست ندارید در باران های جنگلی گیر کنید بهتر است زمانی را برای سفر انتخاب کنید که آب و هوای این ناحیه مطلوب و معتدل باشد و به شما اجازه دهد از زیبایی هایی که در مسیر می بینید استفاده کنید.

برای رفتن به این قلعه به چه تجهیزاتی نیاز خواهیم داشت؟

قلعه رودخان در میان جنگل های گیلان قرار گرفته است و برای سفر به آن تجهیزات خاصی نیاز است. داشتن کفش پیاده روی مناسب، لباس های گرم، چراغ قوه، آب معدنی و خوراکی های سبکی همچون نان و کنسرو می تواند سفر آرامش بخش تری برایتان به ارمغان بیاورد. البته باید به خاطر داشته باشید که در اوایل مسیرتان با رستوران ها و غذاخوری های محلی زیادی رو به رو خواهید شد که هر کدام از آن ها به سرو غذاهای محلی لذیذی می پردازند. غرفه ها و نمایشگاه های صنایع دستی هم در این مسیر همراهتان خواهند بود تا تجربه لذت بخش تری از این سفر برایتان رقم بزنند. اگر مشکل یا بیماری در زانوهایتان دارید و نمی توانید مسافت های طولانی و سخت را بپیمایید یا اینکه با مشکلات جسمی دیگری دست و پنجه نرم می کنید بهتر است با پزشک تان مشورت کنید و سپس عازم این منطقه شوید.


قلعه رودخان


مسیرهای دسترسی به قلعه رودخان

 این قلعه همانطور که قبلا نیز بیان کردیم در 20 کیلومتری شهرستان فومن قرار گرفته است، پس برای اینکه خودتان را به این قلعه حیرت آور و اسرار آمیز برسانید باید سری به شهر فومن بزنید.

بعد از اینکه از فومن عبور کردید از روستاهای متعددی که در مسیرتان هست هم بگذرید و به روستای رودخان برسید. بعد از اینکه وارد روستا شدید می بایست سه کیلومتر دیگر حرکت کنید تا به اراضی پارک جنگلی برسید. بعد از طی یک مسیر سخت اما شگفت انگیز، قلعه ای در دل هوای مه آلود و جنگل های انبوه خود نمایی می کند که همان قلعه رودخان است. علاوه بر مسیری که بیان کردیم می توانید از راه تهران نیز خودتان را به این دژ برسانید. کافیست 360 کیلومتر رانندگی کنید و از چشم اندازهای زیبایی که در مسیرتان می بینید لذت ببرید.