امامزاده ها در ایران همیشه مورد توجه مردم قرار داشته اند و بازدید از مکان های زیارتی یکی از اهداف گردشگران ایرانی و خارجی بوده است. تبریز یکی از شهر هایی است که مکان های سیاحتی-زیارتی زیادی دارد. از جمله امامزاده های معروف تبریز می توان به امامزاده میر موسی، امامزاده سید جمال الدین، امامزاده علی بن مجاهد، امامزاده سید عبدالله، امامزاده عون و امامزاده زید اشاره کرد. در ادامه قصد داریم شما را با آستان مقدس امامزاده دال ذال تبریز آشنا کنیم که هم از نظر زیارتی و هم از نظر گردشگری بسیار مورد توجه قرار می گیرد.

یکی از امامزاده های شهر تبریز که جلوه خاصی دارد، امامزاده دال ذال است. این دو بزرگوار از فرزندان محمد حنفیه معرفی شده اند که در نتیجه آزار و اذیت های هشام بن عبدالملک نسبت به سادات به این شهر مهاجرت کرده بودند. آن ها مخفیانه در تبریز ساکن بودند تا این که پیروان بنی امیه آن ها را در مسجد دال ذال شهید کردند و از این رو این مسجد به این نام مزین شد. این که این امامزاده ها به دال ذال معروف شده اند گویا دو علت داشته است، یکی آن که مردم به دلیل ترس از بنی امیه به نام آنان تصریح نمی کردند و دیگر آن که مردم تبریز برای تخفیف در تکلم آنان را به این نام می خواندند.


امامزاده دال ذال


امامزاده دال ذال کجاست؟

امامزاده دال ذال در استان آذربایجان شرقی، شهر تبریز، بخش مرکزی، محله مهادمهین، کوچه میارمیار، بین خیابان فردوسی و خیابان شریعتی شمالی واقع شده است. هنوز مشخص نشده که نخستین بار چه زمانی این بقعه ساخته شده است، ولی پیدا است که در دوره های مختلف تاریخ، مرمت و بازسازی شده است.

در کتاب تاریخ و جغرافی دارالسلطنه تبریز آمده که این بنا و مسجد آن در سال 1193 هجری قمری توسط حاج اسدالله نامی مرمت و تعمیر شده است. این امامزاده در تاریخ 5 تیر 1384 با شماره ثبت 11984 به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است. اگر قصد سفر به تبریز زیبا را دارید میتوانید برای اقامت در این شهر پر از جاذبه اقدام به اجاره ویلا و یا اجاره سوئیت در تبریز کنید.

آستان مقدس امامزاده دال ذال

نمای اصلی بقعه و مسجد دال ذال، سه درب ورودی و چهار پنجره آهنی به رنگ سبز وجود دارد. درب میانی و درب و پنجره ای که در ضلع شرقی ساخته شده اند، برای مسجد هستند و بالای هر کدامشان یک کتیبه قرار دارد.

کتیبه ای که بالای درب میانی است از جنس مرمر است و آیه 18 از سوره مبارکه توبه بر روی آن نقش بسته است. کتیبه دربی که در ضلع شرقی قرار دارد از جنس کاشی آبی و فیروزه ای است و عبارت «مسجد دال ذال» روی آن نوشته شده است.

در بالای درب ضلع غربی یک کتیبه از جنس کاشی آبی فیروزه ای وجود دارد که بر روی آن این جمله نقش بسته است: «آستان مقدس نوادگان امیرالمومنین(ع) فرزندان جناب محمد حنفیه حضرت حذیفه و ابراهیم». این بقعه مستطیل شکل، دوازده متر طول و شش متر عرض دارد. نمای بیرونی آن یک متر و نیم است و از جنس مرمر ساخته شده است. قسمت های بالای آن آجر های سه سانتی دارد، همچنین نمای بقعه و مسجد دو مناره فلزی نیز دارد.


 امامزاده دال ذال


دیگر دیدنی های محله مهادمهین (میارمیار)

اگر به تبریز سری زدید و قصد بازدید از امامزاده دال و ذال را داشتید حتما از جاذبه های گردشگری دیگری که در نزدیکی این امامزاده قرار دارد نیز بازدید کنید، برای آنکه شما عزیزان بیش از پیش با جذبه های دیدنی اطراف امامزاده دال ذال آشنا شوید به برخی از این جاذبه ها در ادامه اشاره خواهیم نمود.

قبرستان آسوری ها

در خیابان شریعتی امروزی باغ بزرگی است که آسوری ها نام دارد و گورستان آسوری ها بوده است. برخی آمریکایی های پروتستان نیز در این گورستان دفن شده اند. وجود آرامگاه «هوارد باسکرویل» که معلم مدرسه «مموریال اسکول» بوده است نیز به این گورستان وجهه تاریخی داده است. این جوان که در مدرسه معلم تاریخ بوده است، در زمان انقلاب مشروطه تحت تاثیر قیام مردم تبریز قرار می گیرد و دسته ای را به نام فوج نجات تعلیم می دهد.

کلیسای پروتستان ها

این کلیسا که در خیابان شریعتی جنوبی واقع شده است، در اواخر دوره قاجار ساخته شده است. ساختمان کلیسا در سال 1378 به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد. ساختمان جدید این کلیسا در سال 1957 بعد از خراب شدن ساختمان قدیم که در کوچه میارمیار بود، در کوچه والمان ساخته شد.

مسجد صمصام

این مسجد در کوی ارمنستان و نبش کوچه پستخانه با خیابان شریعتی قرار دارد. مسجد صمصام یکی از مساجد تاریخی تبریز به حساب می آید که در زمان انقلاب مشروطه یکی از کانون های اجتماع مردم بوده است و تاثیر بسزایی در شکل گیری انقلاب مشروطه داشته است.