زمانی که صحبت از سفر می شود، اولین چیزی که به ذهنمان خطور می کند سفر به شمال و  گاهی از اوقات هم جنوب ایران است. خیلی هایمان هیچ آشنایی با شهرهای اطراف محل زندگی خود نداریم و اگر از ما بپرسند در شهر و استان خودمان چه جاذبه های گردشگری نهفته است، از پاسخ دادن باز می مانیم.

تهران یکی از شهرهای بزرگ و پر جمعیت ایران محسوب می شود که خیلی ها آن را با آب و هوای آلوده اش می شناسند. با این حال در اطراف این شهر، تنگه ای زیبا جا خوش کرده است که  می تواند برای یک سفر چند روزه بهترین موقعیت باشد.

طبیعت بکر و جذاب این ناحیه برای آن هایی که از شلوغی های شهر فراری هستند، بهترین انتخاب محسوب می شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی تنگه واشی بپردازیم و ببینیم چه جاذبه هایی در آنجا انتظارمان را می کشد، از این رو در صورتی که مایلید تا با مناطق گردشگری طبیعی تهران بیش از پیش آشنا شوید پیشنهاد می کنیم که تا انتها با ما همراه باشید.


تنگه واشی


تنگه واشی کجاست؟

تنگه واشی که آن را با عنوان تنگه ساواشی هم می شناسند، در 17 کیلومتری شهر فیروزکوه و 156 کیلومتری شهر تهران واقع شده است. نکته جالبی که باید بدانید این است که تنگه واشی در واقع از دو تنگه تشکیل شده است.

یکی از این تنگه ها واشی و دیگری ساواشی نام دارد. در انتهای تنگه دوم آبشاری به ارتفاع 15 متر خود نمایی می کند که چشم انداز بسیار زیبایی دارد و قدم زدن در آن می تواند بسیار لذت بخش باشد. از آنجایی که این تنگه در دل کوه و آبشار قرار گرفته است آب و هوای بسیار مطلوبی دارد به گونه ای که حتی در تابستان نیز هوای آن خنک و بسیار دلچسب است.

چرا نام این تنگه واشی است؟

حرف و حدیث های زیادی درباره علت نامگذاری این منطقه وجود دارد. همانطور که قبلاً نیز بیان کردیم، تنگه واشی از دو تنگه به نام های واشی و ساواشی تشکیل شده است. مازندرانی ها واش را به جای واژه چمن به کار می برند و آذری ها ساواشی را محل رو به رو شدن با افراد می دانند.

به دلیل تنگ بودن مسیر پیاده روی در این تنگه و رو به رو شدن افراد با هم به هنگام پیاده روی، این منطقه را تنگه واشی نامگذاری کرده اند. البته این تنها یکی از روایت هایی است که درباره علت نامگذاری این دره وجود دارد.

جاذبه های تنگه واشی

تنگه واشی به دلیل وجود آبشار و کوه های سنگی اش، در میان افراد محبوب شده است. بیشتر مسافران برای لذت بردن از آب و هوای این منطقه و شنیدن صدای آرامش بخش آبشار به آن سفر می کنند. اما این تنگه جاذبه های دیگری هم در خود دارد که دانستن آن ها خالی از لطف نیست. در ادامه سعی می کنیم به اختصار برخی از این جاذبه ها را با هم مرور کنیم.


تنگه واشی


کتیبه های تاریخی تنگه واشی

 اگر چه خیلی ها تنگه واشی را به دلیل زیبایی های بکر و طبیعی اش می شناسند، اما این منطقه به عنوان جاذبه تاریخی هم در نظر گرفته می شود. زمانی که خودتان را به تنگه اول می رسانید، به کتیبه ای تاریخی خواهید رسید که قدمت آن به دوران قاجار باز می گردد.

این کتیبه عمر 185 ساله دارد. فتحعلی خان قاجار با توجه به کتیبه ها و سنگ نوشته هایی که در شیراز دیده بود، دستور ساخت این کتیبه را در ابعاد 6 در 7 متر صادر کرد. در واقع در مسیر تنگه واشی، سه کتیبه تاریخی به چشم می خورد که هر کدام از آن ها نمایانگر موضوع خاصی هستند. بزرگ ترین این کتیبه ها یک شکارگاه را به تصویر می کشد و در آن اسب ها و افرادی که نیزه به دست گرفته اند و در حال شکار هستند به خوبی نمایان است.

دشت ساواشی

در میان تنگه های واشی و سا دشتی زیبا و سرسبز قرار گرفته است که زیبایی های آن هر بیننده ای را مسحور می کند. این دشت وسیع، طولی به اندازه 2 کیلومتر دارد و درختان سرسبز آن مکان خوبی برای استراحت و فرار از گرمای تابستان هستند. به این دره ساواشی گفته یم شود و یکی از جاذبه های گردشگری اطراف تهران به شمار می رود که بیشتر در ایام تابستان بسیاری از تهرانیان برای لذت بردن از طبیعت سرسبز و هوای خنکی که دارد به این منطقه سفر می کنند.

آبشار تنگه واشی

در انتهای تنگه سا، آبشاری جا خوش کرده است که صدای آرامش بخشش، می تواند روح و روانتان را صیقل دهد. اگر چه این آبشار ارتفاع زیادی ندارد و از فاصله 15 متری به سطح زمین می ریزد، اما خیلی ها عاشق آبتنی در آن هستند و ماجراجویی در آبشار این تنگه را بهترین و به یادماندنی ترین خاطره خود می دانند.

سرمای آب در این آبشار به حدی است که ایستادن در آن کار هر کسی نخواهد بود. پس اگر فکر می کنید آدم ماجراجویی هستید و با ایستادن زیر آب سرد نفس تان بند نمی آید پس دست به کار شوید و خودتان را به دل آب بزنید.


تنگه واشی


اسب سواری

عبور از تنگه و سختی های آن کار هر کسی نیست. در این مسیر هستند کسانی که از همان ابتدا خسته می شوند و دوست ندارند پاهایشان را در میان آب های روان خیس کنند. اگر شما هم جزء این دسته از افراد هستید یا به هر دلیلی امکان پیاده روی طولانی را ندارید، می توانید از اسب یا قاطر برای عبور از مسیر استفاده کنید.

سوغات واشی

برای همه ما، خرید سوغات به هنگام سفر حتی اگر یک سفر کوتاه یک روزه باشد، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. زمانی که به تنگه واشی سفر می کنید، ممکن است به فکر خرید سوغات نباشید، اما توصیه می کنیم دوغ پنج گیاه این خطه را از دست ندهید.

گیاهان معطری مثل آویشن، نعناع، کاکوتی، پونه صحرایی و جنگلی طعم بی نظیری به این دوغ داده اند و می توانند طعمی بی نظیر برایتان به ارمغان بیاورند. اگر هم عاشق ترشیجات هستید، می توانید لواشک، رب و آلوچه را در فهرست سوغاتی هایتان بگنجانید.

باید ها و نباید های تنگه واشی

به هنگام بازدید از تنگه واشی باید به نکات متعددی توجه داشته باشید. سفر به این ناحیه مثل سفر به هر شهر و دیار دیگری به امکانات و تجهیزات خاصی نیاز دارد. در ادامه سعی می کنیم نکاتی را بیان کنیم که استفاده از آن ها سفر راحت تری برایتان رقم می زند.

وسایل و تجهیزات ضروری را به همراه داشته باشید

 در مسیر سفر به تنگه واشی هم با خشکی و هم با آب رو به رو خواهید شد. به همین دلیل به همراه داشتن برخی از تجهیزات می تواند خیالتان را راحت تر کند. تجهیزات زیر جزء مواردی هستند که ممکن است در سفرتان به تنگه واشی مفید واقع شوند:

·          آب معدنی

·          لباس گرم

·          جی پی اس

·         عینک و کلاه

·         ضد افتاب

·          کفش مناسب پیاده روی

از پوشیدن دمپایی در تنگه واشی خودداری کنید!

برای پیمودن مسیری که تنگه واشی پیش رویتان قرار می دهد به کفش هایی نیاز خواهید داشت که با دوام باشند و در عین حال آسیبی به پاهایتان وارد نکنند. بهترین کار این است که خودتان را با یک کفش پیاده روی سبک و مناسب مجهز کنید تا به هنگام عبور از آبشارها و کوه ها به مشکل بر نخورید. با توجه به اینکه بخشی از مسیر با پیاده روی در رودخانه همراه است، میبایست به این نکته دقت کنید که بهتر است برای عبور از رودخانه از دمپایی استفاده نکنید.

روزهای وسط هفته را برای سفر به تنگه واشی تهران انتخاب کنید

اگر از سر و صدای شهر خسته شده اید و دلتان یک آرامش مطلق می خواهد وسط هفته را برای سفر به این ناحیه انتخاب کنید تا با شلوغی جمعیت رو به رو نشوید.

کودکان زیر 7 سال را با خود به تنگه واشی نبرید

 همانطور که بارها در این مقاله بیان کردیم، تنگه واشی مسیرهای سخت و گاه صعب العبوری در خود دارد. به همین دلیل همراه داشتن کودکان زیر 7 سال می تواند پیمودن مسیر را برایتان دشوار کند. کودکان کم سن و سال معمولاً حوصله پیاده روی های طولانی را ندارند و خیلی زود نیز خسته می شوند.


تنگه واشی


مراقب محیط زیست اطراف تنگه واشی باشید

 در این تنگه گیاهی نادر به نام باریچه می روید که به عقیده برخی ها خاصیت پزشکی دارد. از آنجایی که این گیاه نادر و کمیاب است، چیدن آن در تنگه واشی ممنوع شده است. سعی کنید به هنگام سفر از گیاهان و پوشش گیاهی منطقه محافظت کنید و با خودتان یک کیسه پلاستیکی به همراه داشته باشید.

چگونه به تنگه واشی برویم؟

اگر می خواهید از شهر تهران به فیروزکوه بروید، باید بار و بندیل تان را جمع کنید و راهی جاده فیروزکوه شوید. برای این کار کافی است از بزرگراه شهید بابایی به سمت فیروزکوه بروید. در فاصله 2 کیلومتری فیروزکوه با تابلویی رو به رو خواهید شد که روی آن عبارت تنگه واشی، تنگه ساواشی حک شده است.

مسیر این تابلو را بگیرید و وارد جاده فرعی شوید. بعد از طی چند کیلومتر با پارکینگی رو به رو خواهید شد که متعلق به این تنگه زیبا است. حالا می توانید با خیال راحت ماشین تان را پارک کنید و دل به مسیری حیرت آور بزنید.

دیگر جاذبه های دیدنی در تهران:
اگر علاقه مند به جاذبه های تهران و اشنایی با آن ها را دارید میتوانید مقالات زیر را در سایت 
رنتی جا  مطالعه کنید:
بام لند تهران کجاست؟
دریاچه چیتگر تهران
دربند تهران
پارک ارم تهران
بام تهران
برج میلاد