استان گلستان یکی از شهرهای شمالی ایران محسوب می شود که مرکز آن گرگان است. یکی از عوامل مهمی که بر اقتصاد هر ناحیه ای اثر می گذارد گردشگری آن منطقه و ناحیه است. گلستان به دلیل جاذبه های طبیعی و تاریخی متنوعی که در دل خود دارد توانسته است نظر مسافران و گردشگران مختلفی را به سمت خود جلب کند.

یکی از همین جاذبه ها چشمه گل رامیان است که در در شهر رامیان واقع شده است. در میان دامنه های سرسبز رامیان چشمه ای به رنگ فیروزه ای جا خوش کرده است که ویژگی های منحصر به فردی دارد و می تواند پذیرای مهمانان مختلفی از سرتاسر ایران و حتی جهان باشد. در این مقاله قصد داریم به بررسی این چشمه بپردازیم و جاذبه هایش را یک به یک مرور کنیم.


چشمه گل رامیان


چشمه گل رامیان کجاست؟

زمانی که از جاده شاهرود_رامیان، خودتان را به شهر رامیان می رسانید، به 5 کیلومتری جنوب آن سر بزنید تا چشمه ای را ببینید که پر از شگفتی های منحصر به فرد و زیبا است. همین که جاده آسفالته پیش رویتان را طی کنید، به چشمه ای بیضی شکل می رسید که مساحتی بالغ بر 7200 مترمربع دارد و آب زلال آن برای هر مسافری می تواند جذاب باشد. 

درباره چشمه گل رامیان و علت نامگذاری آن حرف و حدیث های زیادی وجود دارد. برخی ها بر این باورند که گل در زبان ترکی به نقطه ای گفته می شود که بسیار عمیق و فرو رفته باشد و آبی درون آن جمع شده باشد.

دریاچه گل رامیان در میان اهالی منطقه از جایگاه ویژه ای برخوردار است و یک عنصر نمادین برای آن ها محسوب می شود. این چشمه از لحاظ جغرافیایی و طبیعی نیز جز چشمه های بیضی شکل شناخته می شود که آبی درون آن ها جمع می شود و همین امر چهره زیبایی به آن ها می بخشد. 

تحقیقات محققان مختلفی که بر روی این ناحیه کار کرده اند نشان می دهد آب این چشمه آهکی است و آب داخلش از قسمت های زیرین جریان دارد و می جوشد. نوشته های کتب تاریخی هم نشان می دهد مظفر الدین شاه این منطقه تفریحی را وقف سعدیه رامیان کرده است.

چه جوری به چشمه گل رامیان بریم؟

همانطور که قبلا نیز بیان کردیم این چشمه در  5 کیلومتری جنوب شهرستان رامیان واقع شده است و به کمک جاده ای آسفالته می توان به آن دسترسی پیدا کرد. موقعیت جغرافیایی این چشمه در مسیر جاده رامیان به النگ است و یک کیلومتر از جاده اصلی تهران به مشهد فاصله دارد. اگر تصمیم گرفته اید این ناحیه را از نزدیک تماشا کنید باید خودتان را به شهر رامیان برسانید و سپس 5 کیلومتر را طی کنید و به جاده آسفالته ای که  به آن اشاره کردیم برسید. اگر قصد دارید در سفر خود به استان گلستان و شهر گرگان از چشمه گل رامیان نیز دیدن کنید برای اقامت خود میتوانید اقدام به اجاره ویلا کنید.

جاذبه های دریاچه گل رامیان

چشمه گل رامیان از روزگاران قدیم مکانی برای تفریح و خوشگذرانی مسافران و گردشگرانی بوده است که از شهرهای اطراف به این ناحیه سفر می کردند. این روزها به دلیل پیشرفت هایی که در حوزه حمل و نقل ایجاد شده است، سفر به نقاط مختلف به راحتی امکان پذیر است.

به همین دلیل مسافران زیادی از سرتاسر ایران به چشمه گل رامیان می آیند تا با جاذبه هایی که در این ناحیه وجود دارد، آشنا شوند و از آن ها لذت ببرند.  یکی از جاذبه های اصلی این ناحیه، پوشش گیاهی متنوعی است که موارد مختلفی همچون درختان بلوط و درختچه های ولیک را در بر می گیرد.

در کنار این دریاچه زیبا، ذخیره گاه جنگلی زربین قرار گرفته است که همین امر بر جذابیت آن می افزاید. چشمه گل رامیان توانسته است آب مورد نیاز شالیزارها و زمین های زراعی که در اطراف خود دارد را به خوبی تامین کند و آن ها را سیراب نماید.


چشمه گل رامیان


در کنار پوشش گیاهی متنوعی که در این ناحیه به چشم می خورد، گونه های حیوانی متعددی هم در آن دیده می شود که از جمله آن ها می توان به ماهی های مختلف اشاره کرد. سیاه ماهی، ماهی سفید رودخانه ای و ماهی آبر نوئیدز از جمله گونه هایی هستند که با سفر به چشمه گل رامیان می توان از نزدیک مشاهده کرد.

این چشمه مانند استخری طبیعی عمل می کند که آب سردی از میان آن می جوشد و یک شاهکار طبیعی از خود بر جای می گذارد. در کتاب های تاریخی متعدد عمق این رودخانه 44 متر برآورد شده است اما زمین شناسان و محققان امروزی بر این باورند که چشمه گل رامیان عمقی بالغ بر 80 متر دارد و به همین دلیل به عنوان عمیق ترین چشمه آب سرد جهان شناخته می شود.

تفریحاتی که در چشمه گل رامیان انتظار شما را می کشند

این ناحیه یکی از جاذبه های شهر رامیان محسوب می شود و به دلیل جاذبه هایی که در بالا به آن اشاره کردیم، مکانی عالی برای مسافران و گردشگران به حساب می آید. زمانی که از جاذبه های طبیعی چشمه دیدن کردید، می توانید خودتان را با تفریحات دیگری که در این ناحیه گنجانده شده است سرگرم کنید. در ادامه به معرفی تعدادی از تفریحاتی که در اطراف چشمه گل رامیان می تواند خاطره سفر شما را به یاد ماندنی تر کنند خواهیم پرداخت.

شنا

بیشتر افراد محلی شنا در این دریاچه را جز تفریحات لذت بخشی می دانند که می تواند تجربه بسیار دلنشینی برایشان باشد. هیچ کس نمی تواند با دیدن آب زلال این چشمه جلوی خود را بگیرد و هوس شنا کردن به سرش نزند.

نکته مهمی که باید در این شرایط مدنظر داشته باشید عمیق بودن آب دریاچه است. این دریاچه عمق زیادی دارد و شنا کردن در آن برای افراد معمولی و مبتدی می تواند بسیار خطرناک باشد. به همین دلیل توصیه می شود افرادی که شناکار ماهری نیستند تنها به تماشای آب زلال و زیبای چشمه بسنده کنند و جان خودشان را به خطر نیندازند.

برپایی پیک نیک

این چشمه یکی از مکان های پرطرفدار برای برپایی پیک نیک و البته عکاسی است. اگر دوست داشتید می توانید وسایل مورد نیاز برای پیک نیک را با خود به همراه ببرید و پیک نیک به یاد ماندنی را تجربه کنید. 

علاوه بر پیک نیک، می توانید در اطراف چشمه گل رامیان به قدم زدن و کشف طبیعت بپردازید و از جاذبه های زیبایی که پیش رویتان قرار می گیرد عکس بگیرید. یادتان باشد این عکس ها به عنوان یادگاری از سفر شما همیشه در آلبوم خاطرات تان باقی خواهند ماند، پس ثبت لحظه ها را از دست ندهید.

ماهیگیری

چشمه گل رامیان محل زندگی ماهی های مختلفی است که هر کدام از آن ها به گونه های خاصی تعلق دارند. اگر وسایل ماهیگیری دارید، می توانید در کنار این چشمه زیبا و منحصر به فرد دست به کار شوید و شروع به ماهیگیری کنید.

چه زمانی به ناحیه چشمه گل رامیان زیبا سفر کنیم؟

سفر به این ناحیه شگفت انگیز برای هر مسافری بسیار جذاب خواهد بود. نمی شود سری به رامیان بزنید و در زیبایی های رنگارنگش غرق نشوید. هر فصل از سال که به این ناحیه سفر کنید با جاذبه های متنوعی رو به رو خواهید شد.

فصل بهار بهترین زمان برای کاوش شکوفه های رنگارنگ و دیدن آب فیروزه ای چشمه است. در فصل تابستان اگر چه دمای هوا در بیشتر نقاط ایران افزایش می یابد اما در دل چشمه گل رامیان هوای مطلوبی جریان پیدا می کند.


چشمه گل رامیان


فصل پاییز بهترین زمان برای دیدن درختانی است که به هزار رنگ مختلف در آمده اند. در فصل زمستان رسیدن به این ناحیه و عبور از کوه های پوشیده شده از برف کمی دشوار می شود. افرادی که طبیعت گرد نیستند یا به صورت حرفه ای سفر نمی کنند، بهتر است فصل های بهار تا پاییز را برای سفر به این ناحیه انتخاب کنند.

جاذبه های اطراف چشمه گل رامیان

زمانی که خودتان را به چشمه گل رامیان می رسانید باید جاذبه های دیگری که در اطراف آن وجود دارد را هم مدنظر داشته باشید. از جمله جاذبه های دیگری که می توانید بعد از بازدید از چشمه به سراغشان بروید عبارتند از:

·         آبشار جوزک

·         آبشار سید کلاته

·         آبشار سرخه کمر

·         انجیر چشمه

·         گرم چشمه

·         دیو چشمه

·         دهکده پاقلعه

·          پارک جنگلی دلند

·         تپه تاریخی نقاره خانه