گرمسار یکی از شهرهای جذاب سمنان محسوب می شود و به دلیل جاذبه های فراوانی که در دل خود دارد، سالانه مسافران و گردشگران زیادی را به سمت خود می کشد. این شهر که از  غرب به ورامین، از شمال به دماوند، از جنوب به کویر و از شرق به آرادان منتهی می شود جاذبه های گردشگری و طبیعی مختلفی را میزبانی می کند و می تواند بهترین نقطه برای سفرهای بعدی شما باشد.

در میان همه جاذبه های مختلفی که در دل گرمسار جا خوش کرده اند، تونلی نمکی به چشم می خورد که طرفداران زیادی در میان گردشگران دارد و آن را به بهترین جاذبه شهر بدل کرده است. نکته مهمی که باید درباره گرمسار بدانید، این است که این شهر میزبان معادن و تونل های نمکی متعددی است که برخی هایشان جزء بزرگ ترین معادن خاورمیانه محسوب می شوند. گرمسار در حال حاضر بیش از 40 تونل نمکی در خود دارد و بازدید از آن ها می تواند برای هر مسافری لذت بخش باشد. رنتی جا در این مقاله قصد دارد به معرفی تونل نمکی گرمسار بپردازد. پس همراه ما باشید.


تونل نمکی گرمسار


تونل نمکی گرمسار کجاست؟

منطقه تونل نمکی در شهر گرمسار در روستای پاده قرار گرفته است و آب و هوای نسبتا گرمی دارد. چیزی که پاده را از سایر نقاط سمنان متمایز می کند، معادن نمکی و تونل های نمکی بزرگی است که در آن تشکیل شده است. 

معدن کوهدشت در جنوب شرقی گرمسار واقع شده است و محل تشکیل معادن نمک و گچ محسوب می شود. زمانی که پا در این تونل نمکی می گذارید با قندیل های نمکی رنگارنگی رو به رو می شوید که هر کدام از آن ها رنگ و شکل خاصی دارند.

تنوع رنگی این نمک ها به دلیل وجود املاح معدنی مختلفی است که نمای بسیار زیبایی به آن ها می بخشد و موجب می شود این ناحیه جزء بهترین تونل های نمکی دنیا باشد. زمانی که وارد این تونل می شویم با دیوارهای خاکستری رنگی مواجه می شویم.

با پیشروی در تونل از شدت تیرگی ها کم می شود و رنگ دیوارها به رنگ روشن در می آید. در داخل تونل نیز قندیل هایی با شکل های مختلف از سقف تا دیوارها خودنمایی می کنند و چشم هر بیننده ای را به سمت خود می کشند.

در میانه این تونل راه هایی حفر شده است که بیشترشان به شکل مستطیلی هستند. زمانی که قصد دارید از جاذبه های این ناحیه دیدن کنید، حتماً با خود چراغ قوه به همراه داشته باشید، زیرا در میانه راه نوری نخواهید داشت و ممکن است با مشکل مواجه شوید.

بهترین زمان بازدید از تونل نمک

 از آنجایی که گرمسار آب و هوای گرمی دارد، سفر به آن در اوقات تابستان ممکن است به مزاج خیلی ها خوش نیاید. افرادی که تحمل گرمای هوا را ندارند، بهتر است فصل های خنک مثل بهار و پاییز را برای سفر به این ناحیه انتخاب کنند.

آبشار نمکی گرمسار

همانطور که قبلا نیز بیان کردیم، استان سمنان معادن نمک متفاوتی در دل خود دارد که هر کدام از آن ها می توانند نمک مورد نیاز ما را به خوبی تامین کنند. معدن نمک کوهدشت یکی از همین معادن محسوب می شود که به دلیل استخراج نمک از درون کوه، غاری نمکی با صحنه هایی شگفت انگیز ایجاد شده است.

این غار به دلیل رنگ های جذاب و چشم نوازی که دارد، مسافران و گردشگران زیادی را به سمت خود جلب می کند و آن ها را مسحور خود می نماید. زمانی که به شهرهای مختلف ایران سفر می کنیم با جاذبه های طبیعی متفاوتی هم رو به رو می شویم.


تونل نمکی گرمسار


یکی از همین جاذبه ها، آبشارهای بلند و کوتاهی است که در جای جای ایران جا خوش کرده اند و هر کدام از آن ها ویژگی های خاص خود را دارند. با این حال خیلی ها با شنیدن واژه آبشار نمکی جا می خورند. آبشار نمکی گرمسار در دل پارک ملی کویر این شهر واقع شده است. این آبشار منحصر به فرد از چشمه آب شور ملک آباد سرچشمه می گیرد و از روی تپه ای به زمین می ریزد.

 از آنجایی که آب این آبشار حاوی نمک است، قندیل های زیبایی شکل می گیرد و منظره منحصر به فرد و بدیعی به آن می بخشد. اگر دوست دارید جذاب ترین آبشار نمکی ایران را از نزدیک مشاهده کنید، مسیرهای مختلفی پیش رویتان خواهید داشت.

یکی از این مسیرها از شهر گرمسار شروع می شود. کافی است جاده سنگفرش ابریشم را پیش بگیرید و وارد جاده ریگ جن شوید. از آنجا خودتان را به محیط بانی ملک آباد برسانید. بعد از اینکه مسیرتان را پیدا کردید، می توانید پارک ملی کویر را ببینید و از زیبایی های آبشار نمکی لذت ببرید. در کنار پارک ملی، جاذبه های مختلفی همچون قصر عین الرشید، جاده سنگفرش ابریشم و کاروانسرای  قصر بهرام گور به چشم می خورد و بازدید از آن ها می تواند سفرتان را تکمیل نماید.

جاذبه های تونل نمکی گرمسار

زمانی که خودتان را به گرمسار می رسانید و عزم سفر به تونل نمکی را می کنید، باید بدانید که جاذبه های بصری زیبایی انتظارتان را می کشد. به نظر می رسد شیارهایی که توسط باران شستشو داده می شوند، بهترین و جذاب ترین منظره ای باشد که با سفر به تونل نمکی می توان از نزدیک مشاهده کرد.

در طول مسیر و با پیشروی در داخل تونل، با کریستال های نمک متنوعی رو به رو خواهید شد که هر کدام از آن ها به اشکال مختلفی چیده شده اند. برخی هایشان به شکل تخم مرغ هستند و بعضی هایشان شکل گل کلم یا لایه لایه را به خود گرفته اند.

رنگ های بی نظیر و اشکال متنوعی که در مسیر خواهید دید، خاطره به یاد ماندنی را برایتان رقم خواهد زد. داخل معدن نمک بسیار تاریک و البته لغزنده است. به همین دلیل باید چراغ قوه به همراه داشته باشید و مراقب نقاط لغزنده آن نیز باشید. اگر احساس می کنید به تنهایی نمی توانید از این تونل دیدن کنید، بهتر است در کنار افرادی که به آن ها اعتماد دارید سفرتان را آغاز نمایید.


تونل نمکی گرمسار


نیاز به مجوز پلیس برای بازدید از معادن نمکی

 اگر تصمیم گرفته اید سری به این معادن نمکی بزنید، قبل از هر کاری باید مجوزهای لازم را دریافت نمایید. برای گشت و گذار در میان معادن نمک به مجوز پلیس نیاز خواهید داشت. بازدید از معدن کوهدشت نیز به هماهنگی با مسئولان نیاز دارد و بدون اطلاع دادن نمی توان از آن بازدید کرد. از این رو حتما به خاطر داشته باشید که در صورتی که قصد بازدید از تونل نمکی گرمسار را دارید حتما مجوز های مربوط به بازدید از آن را دریافت نمایید تا بدون مشکل نسبت به بازدید از آن اقدام نمایید.