کشور ایران تاریخ فوق ‌العاده ‌ای داشته و از آن به عنوان یکی از قدیمی ترین تمدن های جهان یاد می‌ شود. شما می توانید در سراسر ایران آثار مختلفی از تاریخ کهن این کشور را پیدا کنید. در طول تاریخ ایران حکومت های بسیار زیادی بر این سرزمین حکمرانی کردند و به همین دلیل است که امروزه شاهد وجود بناهای بسیار زیادی هستیم که در دوره های مختلف ساخته شده اند.

 یکی از مهم ترین بناهایی که در طول تاریخ ایران توسط حکومت ‌های مختلف ساخته شده است، بناهای مذهبی هستند که هر یک از آن ها دارای شیوه خاصی از معماری بوده و جذابیت بصری منحصر به فردی دارند.


زیگورات چغازنبیل


 البته اکثر بناهای مذهبی در ایران ساختار هرمی شکل و پله پله داشته و اکثر آن ها از جنس آجر هستند. یکی از مهم ترین بناهای مذهبی ساخته شده در ایران، زیگورات ها هستند که با ساختار پله ای این احساس را به افراد منتقل می کنند که در حال نزدیک شدن به خدا هستند.

این نیایشگاه ها در شهرهای مختلف ایران در طول تاریخ ساخته شده اند، اما مهم ترین آن ها که در این مطلب قصد داریم تا آن را به شما معرفی کنیم، زیگوراتی است که در منطقه چغازنبیل قرار دارد و از آن به عنوان یکی از مهم ترین آثار تاریخی و باستانی ایران یاد می شود. نام این زیگورات عظیم در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز ثبت شده است.

زیگورات چغازنبیل کجاست؟

زیگورات ها همواره یکی از مهم ترین بناهای مذهبی برای حکومت های گذشته به حساب می‌ آمدند. در ساخت این بناها از بهترین مواد و مصالح استفاده می شده است، اما با این وجود با گذشت سال‌ های طولانی و رخدادهای مختلفی که در طول تاریخ برای کشورمان اتفاق افتاده است، شاهد تخریب ها بسیاری از این زیگورات ها در سراسر ایران هستیم.

در بین زیگورات های ساخته شده در خاورمیانه، سالم ترین آن ها در چغازنبیل است. در واقع زیگورات چغازنبیل در شهر شوش، در استان خوزستان واقع شده است و امروزه نه تنها در ایران، بلکه در سراسر دنیا به عنوان یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری ایران شناخته می ‌شود.

شهر شوش یکی از شهرهای استان خوزستان است که از نظر جغرافیایی در فاصله ۱۱۵ کیلومتر از اهواز واقع شده است. ارتفاع این شهر از سطح دریا ۸۷ متر است. شما می توانید پس از ورود به شهر شوش، با استفاده از تابلوهایی که در طول مسیر وجود دارد، خود را به نیایشگاه باستانی زیگورات چغازنبیل رسانده و از آن دیدن کنید.

ریشه و تاریخچه چغازنبیل

اگر بخواهیم نگاهی به ریشه و تاریخچه چغازنبیل انداخته و آن را بررسی کنیم، باید گفت که زیگورات چغازنبیل در دوران پادشاهی اونتاش ناپیراش، یکی از پادشاهان دوران حکومت عیلامی ها ساخته شده است.

از نظر تاریخی، ساخت این بنا به 1250 سال پیش از میلاد باز می ‌گردد. در طی سال ‌هایی که از ساخت این بنا گذشته، شاهد آن بودیم که رفته رفته این بنا در خاک مدفون شده و به همین دلیل امروزه این بنا به شکل تپه ای دیده می ‌شود. خارج کردن این زیگورات عظیم از داخل خاک یکی از مهم ترین اقداماتی است که در کشور برای احیای بناهای تاریخی و باستانی صورت گرفته است. اگر نگاهی به فرایند کشف زیگورات چغازنبیل انداخته و آن را بررسی کنیم، باید گفت که این بنا توسط شخصی فرانسوی به نام رومن کریشمن خاک برداری شد و به عنوان یکی از هیجان انگیز ترین و حیرت آور ترین آثار تاریخی ایران در سال ۱۳۵۸ وارد فهرست آثار باستانی و آثار میراث جهانی یونسکو شد و پیش از آن نیز در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده بود.

در واقع اولین گام برای کشف زیگورات چغازنبیل به صورت کاملا اتفاقی برداشته شد. در آن دوران، زمین شناسی به نام ژاک دمورگان برای کشف نفت شروع به حفاری های نفتی در زمین های چغازنبیل کرد، اما پس از مدتی، آجرهای باستانی را پیدا کرده و آن را برای باستان شناسان ارسال می کند. پس از آن فرایند کشف ریشه این آجرهای باستانی آغاز شده و پس از سال ‌ها، حفاری های باستان شناسی برای پیدا کردن ریشه این آجرهای باستانی به کشف زیگورات عظیم چغازنبیل منتهی می‌ شود.


تاریخچه چغازنبیل


علت ساخت زیگورات

امروزه از زیگورات چغازنبیل به عنوان یکی از مهم ترین و عظیم ترین بناهای تاریخی و باستانی ایران یاد می ‌شود و این بنا هر ساله گردشگران بسیار زیادی را جذب خود می ‌کند. مردم عیلام باستان، اعتقاد داشتند که زیگورات ها پل ارتباطی هستند که پله پله انسان را به آسمان برده و او را به خدا نزدیک می کنند. از سوی دیگر برخی به این موضوع اعتقاد داشتند که خدا از آسمان با کمک زیگورات ها به زمین می آید.

معماری و ساختار زیگورات چغازنبیل

با توجه به تصویری که در رابطه با ساخت زیگورات ها وجود داشت، به همین دلیل در ساختار و معماری زیگورات چغازنبیل شاهد ساختار پله ای هستیم، از سوی دیگر در تمام طول این بنا شاهد آب راه های مختلفی هستیم که عمده ترین دلیل ساخت این آب راه ها برای حفاظت از زیگورات در برابر باران‌ های سیل ‌آسای منطقه خوزستان به حساب می ‌آید.

دور تا دور این بنا در گذشته سنگ فرش بوده تا جلوه فوق العاده ای به زیگورات چغازنبیل داده و آن را زیباتر از همیشه کند. از سوی دیگر درون محوطه زیگورات چغازنبیل شاهد یک ساعت خورشیدی بسیار بزرگ نیز هستیم.

اگر نگاهی به ساختار و معماری زیگورات چغازنبیل انداخته و بخواهیم در رابطه با مصالح به کار رفته برای ساخت این بنا صحبت کنیم، باید گفت که برای ساخت این بنا از آجر استفاده شده است، اما بسیاری از افراد آجر را فقط المانی برای پر کردن جرس های دیوار و یا به عنوان یک جدا کننده در نظر گرفته و بیان می‌ کنند که مهم‌ ترین عنصر موجود در زیگورات چغازنبیل، خشت است و از آجرها نیز برای محافظت از خشت ها در برابر فرسایش و فرسودگی استفاده شده است.


زیگورات چغازنبیل


 آن چه که مشخص است، این است که در این بنا شاهد حجم بسیار زیادی از آجر هستیم که همگی پخته شده و سپس بر روی آن ها نوشته هایی ثبت شده است.

در بررسی ‌های صورت گرفته در این منطقه، مجسمه ‌هایی از جنس سفال با شمایل گاو نر نیز کشف شده است و حتی شاهد سنگ نگاره هایی از دوران عیلام باستان نیز در این مکان بوده ایم. متاسفانه بسیاری از آثار کشف شده در منطقه چغازنبیل امروزه نه در ایران، بلکه در موزه لوور پاریس قرار گرفته و افراد از آن بازدید می ‌کنند.

با وجود دزدی فرهنگی صورت گرفته توسط فرانسوی ها، همچنان می توان از زیگورات چغازنبیل به عنوان یکی از مهم‌ ترین جاذبه‌ های گردشگری خاورمیانه نام برد و حتی آن را در کنار آثاری همچون اهرام ثلاثه مصر قرار داد.

چگونه به چغازنبیل برویم؟

زیگورات چغازنبیل به عنوان یک بنای باستانی می ‌تواند به منطقه خوزستان این امکان را بدهد تا تبدیل به یکی از قطب‌ های گردشگری ایران شده و با ورود گردشگران داخلی و خارجی به این استان اقتصاد خوزستان بیش از پیش دچار تحول و رشد شود.

برای این که بتوانید به چغازنبیل رفته و از زیگورات زیبا و خاص آن بازدید داشته باشید، مسیرهای مختلفی پیش روی شما قرار دارد. در وهله اول باید گفت که چغازنبیل محوطه باز و خارج از شهر است که نزدیک ترین ایستگاه قطار به این مجموعه در واقع ایستگاه قطار هفت تپه به حساب می ‌آید.

اگر قصد دارید تا با خودروی شخصی به این منطقه بروید و از زیگورات زیبای آن بازدید داشته باشید، باید گفت که از مسیر شوشتر به سمت چغازنبیل باید در طول مسیر به سمت مجتمع کشت و صنعت رفته و مسیر خود را به سمت غرب ادامه دهید. شما می توانید از طریق مسیر شوش و اهواز نیز به این منطقه دسترسی پیدا کنید. با استفاده از اتوبان اهواز-شوش می توانید خود را به چغازنبیل برسانید.

مدت زمانی که برای بازدید از زیگورات نیاز است تنها یک ساعت بوده و شما با صرف این زمان به راحتی می توانید از این بنای باستانی دیدن کنید. لازم به ذکر است که برای بازدید از چغازنبیل لازم است تا هزینه‌ ای به عنوان ورودی پرداخت کنید.

پس از بازدید از زیگورات چغازنبیل، می ‌توانید به سراغ دیگر آثار باستانی این منطقه رفته و از آن ها نیز دیدن کنید. یکی از مهم ترین مکان‌ های گردشگری در اطراف زیگورات چغازنبیل، رودخانه دز است که در دو کیلومتری این بنا واقع شده است. شما حتی می توانید به روستاهای اطراف این منطقه مانند روستای شیخ علی اصغر و یا روستای هفت تپه نیز سری زده و از این روستاهای تاریخی و باستانی دیدن کنید.

حقایقی جالب در خصوص زیگورات چغازنبیل

در رابطه با زیگورات چغازنبیل بحث ‌های بسیار زیادی صورت گرفته است و حقایق مختلفی در رابطه با این بنا در طی سال ‌های متمادی کشف شده است. اولین موضوع جذاب در رابطه با زیگورات چغازنبیل ساختار ورودی این بنا است.


حقایقی جالب زیگورات چغازنبیل


 در دوران حکومت عیلامی و در هنگام ساخت زیگورات چغازنبیل ورودی برای کالسکه در نظر گرفته شده تا افرادی که با کالسکه به زیگورات می‌ آیند، بتوانند به راحتی وارد محوطه زیگورات شوند.

 از سوی دیگر در خارج از زیگورات چغازنبیل، معبدی نیز وجود دارد که برای عبادت و پرستش بوده و مردم عیلام باستان از آن برای پرستش خدا استفاده می ‌کردند. شما می توانید در زیگورات ساعت خورشیدی را نیز مشاهده کنید که بررسی ‌های نشان می دهد که می‌ توان از آن به عنوان یکی از قدیمی ترین ساعت های خورشیدی ایران نام برد.

بهترین زمان برای بازدید از زیگورات چغازنبیل

اگر قصد بازدید از زیگورات چغازنبیل را دارید، باید گفت که سعی کنید تا در زمان مناسبی به این منطقه سفر کرده و از آن بازدید داشته باشید، زیرا به دلیل شرایط آب و هوایی استان خوزستان و منطقه جنوب کشور، تابستان ‌های این منطقه بسیار گرم بوده و می ‌تواند برای اکثر افراد آزاردهنده باشد.

 به همین دلیل عمده گردشگرانی که قصد دارند تا از این منطقه بازدید کنند، فصل های خنک را به عنوان زمان سفر خود انتخاب می‌ کنند و در زمستان یا پاییز سفر خود را برای بازدید از چغازنبیل برنامه ریزی می کنند تا در آب و هوای مطبوع و دل چسبی به این منطقه سفر کرده و از جاذبه ‌های گردشگری خوزستان بازدید داشته باشند.همچنین میتوانید در سفر خود برای بازدید از این بنا و اقامت در شهر شوش اقدام به اجاره ویلا کنید.


زیگورات چغازنبیل


حرف آخر

در این مطلب نگاهی به یکی از نیایشگاه های باستانی ایران زده و سعی کردیم تا زیگورات چغازنبیل را به شما معرفی کنیم. این بنای باستانی و تاریخی، هنوز پس از گذشته بیش از ۳ هزار سال از ساخت آن به عنوان یکی از مهم ترین نیایشگاه های خاورمیانه شناخته می شود. البته هنوز افرادی هستند که از وجود آن مطلع نبوده و نمی دانند که چنین بنای تاریخی در منطقه خوزستان قرار دارد.

در این مطلب سعی کرده ایم تا توضیحات لازم در رابطه با زیگورات چغازنبیل را بیان کرده و هر اطلاعاتی که برای بازدید از این بنا نیاز دارید را به شما منتقل کنیم. اگر قصد دارید تا با بازدید از قدیمی ‌ترین بناهای ساخته شده در ایران با تاریخ کشور آشنا شوید، به شما پیشنهاد می کنیم که حتما بازدید از زیگورات چغازنبیل را در برنامه خود قرار داده و از این نیایشگاه تاریخی و باستانی دیدن کنید.