خراسان رضوی، استانی است که به محض شنیدن نامش به یاد شهر مشهد و حرم امام رضا(ع) می افتیم، اما مشهد با تمام دیدنی هایش تنها جاذبه گردشگری این استان نیست و یک جست و جوی ساده کافی است تا بتوانید با انبوه جاذبه های گردشگری این استان آشنا شوید.

یکی از دیدنی ترین جاذبه های این استان، دره شمخال است که زیبایی منحصر به فردی دارد. از دیگر مکان های دیدنی استان خراسان رضوی، می توان به آبشار گرینه، طرقبه، غار بیمار آب، پیست اسکی شیریاد، قله ملکوه، باغ کشمیر، سد تبارک و دره یوسفخان، اخملد، پارک ملی تندوره و آبشار بردو اشاره کرد.

استان خراسان رضوی، یکی از بزرگترین استان های ایران است و مرکز آن مشهد، به عنوان پایتخت گردشگری مذهبی در ایران شناخته می شود. جاذبه های این استان به ویژه حرم امام رضا (ع) باعث شده است که هر ساله چند میلیون گردشگر خارجی و داخلی به آن سفر کنند. شما هم اگر قصد سفر به شهر مشهد و اقامت در این شهر را دارید میتوانید برای اسکان خود اقدام به اجاره سوئیت در مشهد کنید

خراسان رضوی از شمال با ترکمنستان و از شرق با افغانستان هم مرز است. در داخل هم با استان های خراسان جنوبی، خراسان شمالی و سمنان هم مرز است. از نظر آب و هوا، استان خراسان رضوی جزء مناطق نیمه خشک کشور به حساب می آید و هوای آن در تابستان گرم و در زمستان نسبتا سرد است.

آشنایی با دره شمخال

دره شمخال کجاست؟

شمخال را در کردی کرمانجی به یک تفنگ قدیمی و دستساز می گویند. در این زبان، یک ضرب المثل هست که می گوید: مگر تیر شمخال خوردی؟ این ضرب المثل برای کسانی استفاده می شود که به دلیل یک مشکل کوچک، بسیار آشفته می شوند و شکوه و ناله می کنند.

دره شمخال در استان خراسان رضوی و در فاصله 25 کیلومتری مرز ترکمنستان قرار گرفته است. نزدیک ترین شهر به این دره، شهر مرزی باجگیران است و نزدیک ترین شهر بزرگ به دره شمخال، قوچان است که با آن 80 کیلومتر فاصله دارد.

باجگیران، قدیمی ترین شهر مرزی شمال شرق کشور است. این شهر دارای شرایط اکوتوریسمی خاص به ویژه به دلیل هفتمین دره جهان، یعنی دره شمخال قرار دارد. شهر باجگیران، از توابع قوچان با جمعیتی حدود 188 خانوار و 595 نفر، سه کیلومتر با مرز بین ایران و ترکمنستان فاصله دارد. این شهر با عشق آباد، پایتخت ترکمنستان 25 کیلومتر فاصله دارد.

پس از فروپاشی شوروی و مستقل شدن جمهوری ترکمنستان، در نقطه صفر مرزی بین کشور ما و این کشور، یک بازارچه مشترک شکل گرفت که نامش را بازارچه مرزی باجگیران نهادند. اگر به دره شمخال رفتید، پس از گشت و گزار می توانید از این بازارچه هم دیدن کنید. این بازارچه امیدی تازه در دل مردم این منطقه برای رونق اقتصادی ایجاد کرده است.

گردشگری در شمخال

دره شمخال را بیشتر بشناسید

 دره شمخال 18 کیلومتر طول دارد و ارتفاع دیواره کوه های آن ها به 200 متر نیز می رسد. رودخانه این دره نهایتا به شالیزار های انتهایش می ریزد و سیرابشان می کند. رودخانه درون دره شمخال، از به هم پیوستن رودهای شارک، قرچه، شمخال و دربادام شکل می گیرد.

در این دره، درختان گردو جنگلی و درختان دیگر مانند زردآلو، چنار، سپیدار، تمشک، بید، موسیر، چریش، ریخون، هفشان، زرشک، ریخوک، گون، کاکوتی، زالزالک و گیاهان وحشی به صورت پراکنده وجود دارند.

مسیر دره شمخال

جاذبه ها و تفریحات در دره شمخال

ابتدای دره شمخال، رودخانه ای فصلی وجود دارد که چشم اندازی بسیار بی نظیر دارد. هنگام قدم زدن در دره می توانید عطر درختان گردو را حس کنید و از دیدن انواع درخت های نام برده شده لذت ببرید.

دره شمخال دارای یک مسیر بسیار پر پیچ و خم است که جذابیت آن را دو چندان می کند. در این مسیر پر پیچ و خم می توانید چشمه هایی را ببینید که دل صخره های سنگی بیرون زده اند و رودخانه را پر آب تر می کنند. در ورودی این دره، یک روستا به نام شمخال وجود دارد که دارای بافتی متراکم و آب و هوایی به شدت بی نظیر است که حتما باید آن را تجربه کنید.

دره شمخال مامنی است برای خانواده هایی که می خواهند یک روز را به دور از دغدغه شهر و استرس کار سپری کنند. در این دره مکان هایی وجود دارد که می توانید به آسانی و با خیال راحت آن جا بنشینید و از خوردن میوه یا غذایی که به همراه خود آورده اید، لذت ببرید. بهشت شمخال، جایی است که می توانید در آن، زیبایی و آرامش را یکجا تجربه کنید.

زمانی که دره تمام می شود، ناگهان یک دشت وسیع را پیش روی خود می بینید که چشم انداز بی نظیری دارد. 15 کیلومتر که پیش بروید، به مکانی به نام حمام می رسید، در این مکان یک فرو رفتگی عظیم در دل دره وجود دارد که آب در بالای آن دیده می شود.

این چشمه گوارا و پر آب در حمام اول دره شمخال می جوشد. 10 کیلومتر که از حمام اول فاصله بگیرید به حمام دوم می رسید که یک آبشار زیبا و بی نظیر دارد. این تازه اول ماجرا است و بعد از حمام اول و دوم است که می توانید آبشار قره سو را ببینید.

چگونه به دره شمخال برویم

چگونه به دره شمخال برویم؟

برای رفتن به دره شمخال باید ابتدا خود را از یکی از مسیر های زمینی یا هوایی به خراسان رضوی برسانید. سپس از آن جا به قوچان رفته و از جاده قوچان به سمت باجگیران حرکت کنید. زمانی که 80 کیلومتر از قوچان دور شدید، تابلو های راهنمایی خواهید دید که شما را به سمت روستای شمخال هدایت می کنند. بعد از رسیدن به روستای شمخال، باید خودرو را در مکانی گذاشته و باقی مسیر را پیاده طی کنید.

رودخانه شمخال

در دره شمخال چه خطراتی وجود دارد؟

به یاد داشته باشید که در دره شمخال امکان وقوع سیل وجود دارد و از این رو بهتر است پیش از حرکت به سمت این دره، از وضعیت آب و هوا مطمئن شوید. اگر هنگام وقوع سیل در دره باشید، کار برای شما بسیار دشوار خواهد شد و ممکن است خطرات جانی شما را تهدید کند.

یکی دیگر از توصیه های ما این است که افراد زیر دوازده سال و بالای 50 سال به این دره سفر نکنند، چرا که دره شمخال مسیر های پر پیچ و خم و بعضا صعب العبوری دارد که عبور از آن برای هر کسی میسّر نیست.

تجهیزات در در ه شمخال

تجهیزات مورد نیاز در دره شمخال

دره نوردی آنقدری که به نظر می آید آسان نیست و تجربه ها، مهارت ها و تجهیزات مناسب خود را می طلبد. اگر مایلید تا بازدید از دره شمخال برایتان لذت بخش باشد، بهتر است تجهیزات خوب و کافی همراه خود آورده باشید.

کفش مناسب اولین چیزی است که باید آن را مد نظر قرار دهید. بعد از کفش، در نظر گرفتن لباس راحت و گرم به اندازه کافی مهم است، چرا که، اگر بخواهید شب در دره بمانید، حتما به آن ها نیاز پیدا می کنید.

برای روزهای آفتابی آن باید عینک آفتابی و کلاه با لبه آفتابگیر به همراه داشته باشید تا چشم و پوستتان آسیب نبیند. یک دست لباس اضافه برای زمانی که لباس هایتان در کنار آبشار خیس و مرطوب شد نیاز خواهید داشت، تا دچار عارضه هایی نظیر سرماخوردگی نشوید.

کیسه زباله را فراموش نکنید، دره شمخال یکی از بکرترین زیبایی های طبیعت ایران است که همه گردشگران باید در حفظ آن بکوشند و این امر با نریختن زباله در محیط میسر می شود. از آنجایی که در دره شمخال حتما باید رودخانه نوردی هم کنید؛ بهتر است صندل های مخصوص این امر را همراه داشته باشید تا سنگ های تیز کف رودخانه به پایتان آسیب نزنند و از روی سنگ های بزرگ تر نیز سر نخورید.

یکی از نکاتی که باید در زمان دره نوردی رعایت کنید، این است که در دره فریاد نکشید و داد نزنید. به یاد داشته باشید که شما در دره تنها نیستید و علاوه بر خانواده های دیگر، احتمالا حیوات بسیار دیگری نیز در دره زندگی می کنند و صدای فریاد شما که پژواک آن در دره می پیچد، می تواند آرامش آن ها را به هم بزند.


بهترین زمان سفر به دره شمخال

این دره هم مانند اکثر جاذبه های گردشگری ایران، در هر فصلی زیبایی های خودش را دارد. بهار این منطقه آب و هوای معتدل و پاییزش، رنگارنگی برگ ها را در خود گنجانده است اما اگر بخواهیم بین تمام فصل ها یک زمان را به عنوان بهترین زمان معرفی کنیم، باید فصل بهار و تابستان را نام ببریم.

در فصل بهار و تابستان، رود این دره پر آب است و می توانید لذت ایستادن در کنار آبشار های پر آب و نوشیدن از چشمه های دره را تجربه کنید. طول دره شمخال 18 کیلومتر است و برای دیدن تمام زیبایی های آن بیش از یک روز زمان نیاز دارید.   

ایران پر است از دره ها و تنگه های دیدنی که بعضی هایشان نمونه خارجی ندارند و بعضی دیگر دارای نمونه های خارجی هم هستند. دره شمخال تقریبا شبیه به دره گراند کانیون است که در ایالات متحده آمریکا واقع شده است.

از دیگر دره های دیدنی ایران، می توان به کال جنی، تنگه دار، تنگه خورماچال، تنگه رغز، کول خراسان، تنگه کافرین و ... اشاره کرد که دیدن هر کدام از آن ها خالی از لطف نیست. به شما توصیه می کنیم که شب های دره شمخال را حتما تجربه کنید چرا که بسیار وهم انگیز و دیدنی است.