زمانی که حوصله تان از روزمرگی های زندگی سر می رود، هیچ چیز مثل سفر به یک ناحیه زیبا و سرسبز حالتان را سر جایش نمی آورد. برای همه ما پیش آمده است که دلتنگی و خستگی به سراغمان بیاید و تمام انرژی که داریم را از ما بگیرد. اگر چه برای تجدید انرژی روش های زیادی وجود دارد، اما سر زدن به مناطقی که خیلی ها زیبایی شان را تایید کرده اند، می تواند بهترین انتخاب برایمان باشد.

در کشورمان مناطق بکر و سرسبز زیادی هست که گشت و گذار در آن ها به بهبود حال و هوایمان کمک می کند. در میان همه مناطق دیدنی، آبشارها سهم بسزایی در بهتر کردن حالمان دارند و می توانند تجربه بسیار شگفت انگیزی در اختیارمان بگذارند.


آبشار ویسادار


اگر عاشق جغرافیا هستید، حتماً خیلی خوب می دانید که ایران 392 آبشار فصلی و 287 آبشار غیر فصلی دارد. بیشتر این آبشارها در استان لرستان واقع شده اند و سالانه میزبان گردشگران متعددی هستند.

با این حال سایر شهرها نیز از این نعمت خداوندی بی نصیب نمانده اند و در برخی هایشان می توان آبشارهای زیبایی پیدا کرد. یکی از این شهرها، رضوانشهر است که آبشاری جذاب به نام ویسادار را میزبانی می کند. در این مقاله قصد داریم به بررسی همین آبشار بپردازیم. پس همراه ما باشید.

آبشار ویسادار کجاست؟

آبشار ویسادار سومین آبشار مرتفع استان گیلان است که در 16 کیلومتری شهر پره سر در شهرستان رضوانشهر واقع شده است. اگر بخواهید از طریق تالش به این آبشار زیبا دسترسی پیدا کنید، کافی است 30 کیلومتر از آن رانندگی کنید و آدرس آبشار را از اهالی جویا شوید. این آبشار شگفت انگیز بیش از 15 متر ارتفاع دارد و در منطقه ای بکر و سبرسبز جا خوش کرده است.

ویسادار یعنی چه؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید ویسادار یک کلمه تالشی است و مردم محلی معنای آن را سایه درخت بید می دانند. برای اینکه بتوانید به این آبشار زیبا برسید باید از میان جنگل های سر به فلک کشیده ای که با درختان بید پر شده است عبور کنید.

بعد از اینکه 20 دقیقه در این جنگل پیاده روی کردید، چهره زیبای آبشار خودی نشان می دهد و زیبایی هایش شما را جادو می کند. هیچ چیز به اندازه قدم زدن زیر سایه های درخت بید و استشمام بوی خوش درختان جنگلی نمی تواند انرژی از دست رفته تان را به شما باز گرداند.


آبشار ویسادار


چه جاذبه ها و تفریحاتی در آبشار ویسادار انتظارمان را می کشد؟

دیدن این آبشار به تنهایی می تواند خیلی ها را سر ذوق بیاورد، اما بررسی سایر تفریحات و جاذبه هایی که در این ناحیه وجود دارد خالی از لطف نیست.

آب بازی و آب تنی در ویسادار

آب خنکی که از آبشار به زمین می ریزد، می تواند بهترین گزینه برای آب تنی و آب بازی باشد. افرادی که خنکای آب را به سایر تفریحات موجود ترجیح می دهند، می توانند به خوبی از فرصتی که در اختیارشان قرار گرفته است استفاده کنند.


آبشار ویسادار


لذت بردن از مسیر منتهی به آبشار ویسادار

همانطور که قبلا نیز بیان کردیم برای رسیدن به آبشار ویسادار باید از میان درختان جنگلی عبور کنید. دیدن زیبایی های جنگل و درختان سرسبزی که سر به فلک کشیده اند، می تواند روح و روانتان را صیقل دهد.

پیک نیک و عکاسی

بعد از اینکه به آبشار رسیدید و از آب تنی در آن لذت بردید، بساط پیک نیک را بر پا کنید و چند ساعتی را به آرامش در کنار آبشار بنشیند. عکاسی از مناظر زیبایی که در اطراف تان می بینید می تواند خاطرات خوش تان را برای همیشه ثبت و ضبط کند.

بازدید از جنگل گیسوم

 اگر دوست دارید سفر پربارتری داشته باشید، باید سایر جاذبه هایی که در نزدیکی این آبشار جا خوش کرده اند را هم ببینید. یکی از همین جاذبه ها پارک جنگلی گیسوم است که در 18 کیلومتری جاده تالش به انزلی قرار گرفته است. این جنگل مساحتی 80 هکتاری را به خود اختصاص داده و گونه های گیاهی متعددی در آن دیده می شود.


جنگل گیسوم


آبشار آسیابگا

در نزدیکی های آبشار ویسادار، آبشار دیگری هم وجود دارد که بازدید از آن می تواند لذت سفرتان را دو چندان کند. برای رسیدن به این آبشار کافی است خودتان را به روستای ارده برسانید و از آنجا به سراغ آبشار آسیابگا بروید.

قلعه لیسار

این قلعه که ساخت آن به دوران سلجوقیان باز می گردد، در شهرستان تالش و روستای لیسار واقع شده است. قلعه لیسار که به دژ سلسال نیز شناخته میشود جالب است بدانید که این قلعه در ارتفاع 80 متری از زمین و روی تپه ای سنگی واقع شده است و سالانه مسافران و گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کند. این قلعه از دو قسمت تشکیل شده است که بخش خارجی آن، محوطه گسترده ای را شامل می شود و توسط دیوارهایی از بخش های اطراف جدا شده است. استان گیلان قلعه تاریخی معروف دیگری هم دارد که همان قلعه رودخان فومن است که جا دارد بهتان پیشنهاد کنیم حتما از این جاذبه دیدنی این استان نیز غافل نشوید.


قلعه لیسار


چگونه به آبشار ویسادار برویم؟

برای اینکه بتوانید خودتان را به آبشار ویسادار برسانید، باید در ابتدا سری به رشت بزنید. بعد از اینکه به رشت رسیدید، به سمت آستارا حرکت کنید. حالا کافی است از انزلی و رضوانشهر عبور کنید و با طی مسیری 17 کیلومتری به شهر پره برسید.

در این شهر از هر کسی که بپرسید آدرس سه راه احمد را به شما می دهد. از این سه راه عبور کنید و به سمت روستای صیقلسرا بروید. بعد از اینکه روستای صیقلسرا را پشت سر گذاشتید وارد جاده ای جنگلی می شوید که عبور از آن شما را به آبشار می رساند.

بهترین زمان بازدید از آبشار ویسادار

همه ما خیلی خوب می دانیم که بیشتر فصل های سال را می توان به گیلان و شهرهای شمالی سفر کرد، اما زمان های خاصی از سال وجود دارد که زیبایی مناطق شمالی چندین برابر می شود. اگر دوست دارید این آبشار زیبا را ببینید و نهایت استفاده را از جاذبه های آن ببرید، بهتر است ماه های فروردین تا آبان را برای سفر به آن انتخاب کنید.

در فصل های پر باران، باید کفش و تجهیزات مناسب به همراه داشته باشید تا بتوانید به سلامت از مسیری که به آبشار منتهی می شود عبور کنید. اگر هم اهل ماجراجویی هستید و سفر در فصل های سرد سال را دوست دارید، می توانید زمستان را برای بازدید از این ناحیه انتخاب کنید همچنین اگر قصد اقامت در شمال کشور را داشتید میتوانید اقدام به اجاره ویلا در شمال و یا هر شهر دیگر کرانه دریای خزر کنید.