کشور ایران در یکی از خشک ترین مناطق دنیا، یعنی خاورمیانه قرار دارد و به همین دلیل حکومت ‌های مختلف در طول تاریخ سعی کرده اند تا با روش های مختلف، مشکلات کم آبی مردم ایران را برطرف کنند.

نزدیک به ۲۵۰۰ سال پیش، هخامنشیان برای اولین بار از سیستم تاسیس سد برای نگهداری و استفاده از آب به منظور تامین آب آشامیدنی یا آب کشاورزی استفاده می‌ کردند. از همان دوران تا به امروز، حکومت ‌های مختلف، از سیستم دوره هخامنشیان استفاده کرده و با تأسیس سدهای گوناگون بر روی رودخانه های مختلف ایران، سعی در بهره برداری کامل از آب کرده اند.

این موضوع سبب شده تا امروزه از ایران به عنوان یکی از پنج کشور برتر در زمینه ساخت سد در جهان یاد شود. در این مطلب قصد داریم تا شما را با یکی از مهم ترین سدهای ایران یعنی سد کارون آشنا کنیم، پس با ما همراه باشید تا نگاهی به سد کارون انداخته و آن را به شما معرفی کنیم.


سد کارون


موقعیت جغرافیایی سد کارون

همان طور که گفته شد، سد کارون یکی از مهم ترین سدهای تاسیس شده در ایران است. در واقع سد کارون به دو سد کارون ۳ و کارون ۴ تفکیک می شود. این سد بسیار مهم، بر روی رودخانه کارون بسته شده و محل سد کارون 3 در شرق ایذه در استان خوزستان است.

از سد کارون به عنوان یکی از بزرگترین سدهای ایران یاد می‌ شود و در حال حاضر نیروگاه این سد با تولید سالیانه بیش از ۴ هزار میلیون کیلووات ساعت انرژی، به عنوان یکی از بزرگترین نیروگاه های برق آبی کشور شناخته می ‌شود. در واقع هدف از تاسیس این سد، تامین بخشی از برق کشور و کنترل سیلاب های مخرب بوده است که خوشبختانه سد کارون توانست به این دو هدف دست پیدا کند.

بهترین زمان بازدید از سد کارون

علاوه بر مباحث خاص و استراتژیکی که سد کارون دارد، این منطقه امروزه به عنوان یکی از تفریحگاه ‌های مردم خوزستان به خصوص شهر ایذه شناخته می‌ شود. وجود آب در پشت سد کارون، سبب شده تا بسیاری از مردم این منطقه برای تفریح به سد کارون سفر کرده و از آن بازدید داشته باشند. برای این که بتوانید به این منطقه زیبا سفر کرده و از طبیعت خاص و فوق العاده اطراف سد کارون استفاده کنید، می توانید در طول سال به این مکان سفر داشته باشید.

 اگر بخواهیم بهترین زمان برای سفر به سد کارون را به شما معرفی کنیم، باید گفت که در فصل بهار و تابستان طبیعت اطراف سد کارون زیبایی فوق ‌العاده‌ ای دارد و شما را می ‌تواند جذب خود کند. در بین شش ماه اول سال، بهترین ماه برای بازدید از سد کارون، ماه اردیبهشت است که منظره و طبیعت این منطقه را خاص تر و جذاب تر از همیشه کرده است.

اگر به دنبال آن هستید تا در زمانی به سد کارون سفر کنید که طبیعت آن در وضعیت خاصی قرار دارد، می‌توانید در ۶ ماهه دوم سال به خصوص در ماه بهمن سفری به سد کارون داشته باشید. در این زمان از سال، شاهد مه گرفتگی عجیب و بارش باران در این منطقه خواهید بود.


سد کارون


مسیر دسترسی به سد کارون

برای این که بتوانید از سد کارون دیدن داشته باشید، باید خود را به استان خوزستان و شهرستان ایذه رسانده و سپس به سمت سد کارون حرکت کنید. متاسفانه شهرستان ایذه فاقد فرودگاه و ایستگاه قطار است و به همین دلیل بهترین گزینه برای سفر به این منطقه با استفاده از ماشین شخصی یا تورهای گردشگری است.

برای سفر به سد کارون، بهتر است در ابتدا به سمت شهر اهواز رفته و سپس مسیر دو ساعت و نیمه سفر به ایذه را طی کنید. پس از رسیدن به ایذه، لازم است تا مسیر کوهستانی و پر پیچ و خم این منطقه را طی کرده تا در نهایت در میان پستی و بلندی های زاگرس، این سازه عظیم را مشاهده کرده و به سد کارون برسید.

تورهای گردشگری معتبر و حرفه‌ ای این اجازه را دارند تا در هنگام سفر به سد کارون از نمایشگاه دائمی این سد و نیروگاه آن نیز بازدید داشته باشند. اگر علاقه مند هستید تا از این نمایشگاه دیدن کنید، بهتر است تا با تورهای گردشگری معتبر به این منطقه سفر داشته باشید.

پل قوسی دریاچه سد کارون

یکی از مهم ترین بخش های سد کارون، پل قوسی آن است. در واقع این پل قوسی بر روی دره ای به عمق ۲۵۰ متر واقع در محدوده بین دریاچه سد و نیروگاه کارون قرار دارد. ویژگی بسیار مهم پل قوسی سد کارون، نصب طولانی ‌ترین دهانه قوسی بر روی این پل است. همین موضوع باعث شده تا پل قوسی دریاچه سد کارون یکی از خاص ترین پل های قوسی در خاورمیانه به حساب آید. کلیه مراحل تاسیس این پل قوسی شکل از ابتدای طراحی، محاسبات ایستایی و در نهایت ساخت و ساز آن توسط متخصصین و مهندسین ایرانی و با استفاده از بهترین تجهیزات صورت گرفته است.


پل قوسی سد کارون


حرف آخر

رنتی جا شما را با سد کارون آشنا کرده و در رابطه با این سد بسیار زیبا توضیحاتی را به شما ارائه داده. موضوع بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، این است شاهد دو سد کارون در کشور هستیم.

سد کارون ۳ که در این مطلب آن را به شما معرفی کردیم، در استان خوزستان و سد کارون ۴ در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است و هر دو آن ها بر روی رودخانه کارون بسته شده است و امروزه نقش بسیار مهمی در این دو استان ایفا می کنند.

اگر به این دو استان زیبا در ایران سفر کردید و به دنبال یک منطقه خاص و جذاب برای بازدید می گردید، به شما پیشنهاد می ‌کنیم تا حتماً سری به سد کارون 3 و سد کارون 4 زده و از آن ها بازدید داشته باشید.

وجود آب در پشت سد کارون سبب شده تا این منطقه از نظر آب و هوا به نسبت سایر مناطق استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری بسیار خاص تر و مطبوع تر باشد و به همین دلیل این سد بهترین مکان برای گشت و گذار خانواده ها به شمار می رود.