استان ایلام، یکی از زیبا ترین استان های غربی ایران که سراسر آن را طبیعتی بکر و سرسبز پوشانده است. هرکجای ایلام را که بنگرید چیزی به جز زیبایی و جاذبه های طبیعی نمی بینید. در 3 کیلومتری شمال شهر ایلام، کوه قلاقیران قرار دارد که یکی از دیدنی ترین چشم انداز های طبیعی ایران است.

در کنار کوه قلاقیران منطقه جنگلی ششدار وجود دارد که دارای زیبایی منحصر به فردی است. در نقطه ای دیگر از این استان، روستای بانقلان وجود دارد که در آن قلعه تاریخی توت قرار گرفته است.


دریاچه دوقلو آبدانان


آن سوتر که بروید، به دره رنگارنگ ارغوان خواهید رسید که زیبایی بصری فوق العاده ای دارد. اگر به شمال شرق گیلان بروید، به کوه مانشت بر می خورید که 2629 متر ارتفاع دارد و دو رودخانه پر آب در آن جاری است.

در 15 کیلومتری جاده ایلام به سرابله، آبشار زیبای گچان وجود دارد که از دل کوه می جوشد و برای گردشگران بسیار جذاب است. در کنار کون مانشت، قلعه اسماعیل خان قرار دارد که بیانگر تاریخ و شکوه این استان است. همه آن چه گفتیم تنها بخشی از ده ها جاذبه گردشگری استان ایلام است که بازدید از هرکدامشان تجربه لذت بخشی را به همراه خواهد داشت.

اغلب این جاذبه ها به دلیل موقعیت اقلیمی استان ایلام است. این استان در دامنه غربی سلسله جبال زاگرس قرار گرفته و آب و هوا در سرتاسر آن متنوع است. همه این زیبایی ها باعث شده است که به استان ایلام، لقب عروس زاگرس را دهند.

یکی از جاذبه های توریستی بسیار دیدنی این استان، دریاچه دوقلو یا سیاه گاو است که هر ساله گردشگران زیادی را برای بازدید به این استان می کشاند. در ادامه قصد داریم شما را با این دریاچه زیبا آشنا کنیم، از این رو دعوت می کنیم که تا انتها با ما همراه باشید. ضمنا چنانچه قصد اقامت در استان ایلام را داشتید میتوانید نسبت به اجاره سوئیت در ایلام برای اسکان خود اقدام کنید

دریاچه دوقلو آبدانان کجاست؟

دریاچه سیاه گاو در یکی از روستاهای توابع شهر ایلام به نام آبدانان قرار گرفته است. پیرامون این روستا را کوه های کبیرکوه، سیاه کوه و دینارکوه احاطه کرده اند. دریاچه دوقلو یا سیاه گاو با سراب باغ آبدانان 8 کیلومتر فاصله دارد.

در اطراف این دریاچه، دشت ها و کوه های نسبتا مرتفع قرار گرفته اند. در نزدیکی دریاچه دوقلو و در روستای آبدانان جاذبه های گردشگری دیگری نیز وجود دارند که یکی از مهم ترین آن ها اثر باستانی قلعه معروف دوره ساسانی است که «پشت قلعه» نام دارد.

قلعه قدیمی هزارانی و زیارتگاه سید صلاح الدین نیز در این روستا قرار دارد که در کنار بازدید از دریاچه سیاه گاو می توانید از آن ها نیز بازدید کنید. آبدانان در 38 کیلومتری دره شهر واقع شده است و آب و هوای معتدل دارد. اقتصاد این شهرستان بر پایه کشاورزی و دامپروری است.

رودخانه سیاه گاو که پس از این که از دره های کبیرکوه می گذرد، به سمت دریاچه گاو سیاه حرکت می کند، در این مسیر، ابتدا به دریاچه اول و سپس با کمی اختلاف سطح به دریاچه دوم می ریزد. این رود بعد از خارج شدن از دریاچه دوم زمین های کشاورزی اطراف روستای آبدانان را سیراب می کند. یکی از ویژگی های مثبت دریاچه دوقلو این است که برای مردم هنوز شناخته شده نیست و این موضوع یعنی نسبت به دیگر جاذبه های دیدنی استان ایلام خلوت تر است.


دریاچه دوقلو آبدانان


شگفتی دریاچه سیاه گاو

اگر دقیق به دریاچه سیاه گاو نگاه کنید، سراسر آن را شگفتی می بینید. دریاچه های دریاچه دوقلو با یک کانال طبیعی به هم متصل هستند که عرض آن 8 و عمق آن 4 متر و طول آن 70 متر ارزیابی شده است.

آب دریاچه سیاه گاو بسیار زلال است و می توانید عمق آن را بنگرید. پژوهشگران تخمین زده اند که قدمت این دریاچه به هزار سال می رسد. مساحت این دریاچه در طول سال ها کمتر شده که احتمالا به علت فرسایش بوده است.

ظاهر این دریاچه شبیه به شاخ گاو است و این موضوع باعث شده است که نام سیاه گاو را به خود بگیرد. آب دریاچه سیاه گاو شیرین است، چرا که رودخانه ای که آبش به این دریاچه می ریزد دائما در حرکت است. یکی از ویژگی های دیدنی این دریاچه، این است که در داخل آن چشمه جوشان آب شیرین وجود دارد.

در کوه های اطراف دریاچه سیاه گاو، حفره های متعدد و بزرگ شبیه به دهانه غار وجود دارد که هر کدامشان زیبایی خاص خود را دارد. یکی از این غارها، مژاره نام دارد که برای پیدا کردن آن باید از بومی ها یا افراد آگاه دیگر کمک بگیرید.

دریاچه سیاه گاو، که به گفته برخی نام اصلی آن سیاگ او به معنای آب سیاه یا کبود است، تنها دریاچه دوقلوی شناخته شده ایران به حساب می آید. اگر شانس به شما رو کند، در اطراف دریاچه، سیاه چادرهایی خواهید دید که با نان ساج، آش کنگر و بژی برساق انتظار شما را می کشند. هرچه از شگفتی ها و دیدنی های دریاچه سیاه گاو بگوییم باز هم تا زمانی که به این دریاچه نرفته باشید نمی توانید عمق زیبایی آن را درک کنید.

چگونه به دریاچه آبدانان برویم؟

راه دسترسی به دریاچه سیاه گاو، دشوار نیست. ابتدا باید خود را به استان ایلام برسانید. برای رسیدن به دریاچه باید ابتدا از ایلام به دره شهر بروید و از آن جا وارد جاده زیبای دره شهر به آبدانان شوید، این جاده اگر چه زیبایی خیره کننده ای دارد، اما کم عرض و خطرناک است و باید حین رانندگی در آن مراقب باشید.

بعد از این که به شهر آبدانان رسیدید، 40 کیلومتر جاده آسفالته را پشت سر خواهید گذاشت و بعد از آن باید از یک پل عبور کنید. پس از عبور از پل، ماشین را پارک کنید و باید پیاده روی سبکِ 500 متری خود را برای رسیدن دریاچه سیاه گاو آغاز کنید.

بهترین زمان بازدید از رودخانه سیاه گاو و دریاچه دوقلو

فصل بهار بهترین زمان برای سفر به این مکان است، به این علت که طبیعت این منطقه در بهار اوج شکوفایی خود را نشان می دهد. البته یک نکته که نباید از گفتن آن صرف نظر کرد، این است که هر فصل این دریاچه زیبایی های خاص خود را دارد.

اگر فصل بهار به این مکان بروید، در طول مسیر، سیاه چادرهای عشایر با صفای ایلام را نیز خواهید دید که لذت سفر شما را چندین برابر خواهد کرد. نیمه دوم فصل زمستان هم برای سفر به این منطقه مناسب است و شاهد زیبایی های بسیاری در آن خواهید بود.


دریاچه دوقلو آبدانان


طبیعت و جانوران دریاچه دوقلو آبدانان

متوسط بارندگی در منطقه ای که دریاچه آبدانان در آن قرار دارد، 340 میلی لیتر است. اکوسیستم متنوع محیط اطراف این دریاچه، شرایط را برای حیات حیوانات گوناگونی مهیا کند که از جمله آنان می توان به کفتار، شغال، گراز، خرگوش، روباه معمولی، گرگ، تشی، حواصیل خاکستری، اگرت بزرگ، عقاب دشتی، عقاب طلایی، زنبورخوار معمولی و آب چلیک تک زی اشاره کرد. از نظر پوشش گیاهی در اطراف این دریاچه، گیاهانی مانند گون، تنگرس تمشک، انجیر و بید وجود دارند. در درون دریاچه سیاه گاو، ماهی وجود دارد و می توان در آن به ماهیگیری پرداخت.

دیگر جاذبه های آبی استان ایلام

اگر برای دیدن دریاچه دوقلو سیاه گاو آبدانان، به استان ایلام مسافرت کردید، بازدید از دیگر جاذبه های طبیعی و توریستی را فراموش نکنید. رنتی جا در ادامه به معرفی برخی از مکان های توریستی آبی که شامل رودخانه ها، دریاچه ها و آبشار های این منطقه است می پردازد تا  شما را در انتخاب مقصد گردش در کنار دریاچه زیبای دوقلو یاری کند.

آبشار گچان

آبشار گچان ایلام، یکی از جاذبه های طبیعی است که که بازدیدکنندگان زیادی را به این استان می کشاند. این آبشار در شمال شرقی شهر ایلام قرار دارد و 15 کیلومتر با آن فاصله دارد. منطقه ای که آبشار گچان در آن واقع شده است، کوه های بسیار زیبا و عظیمی دارد که مانشت و قلارنگ نام دارند. چشمه های پر آبی که از این کوه ها جاری هستند، دست به دست هم می دهند تا آبشار زیبای گچان تشکیل شود.

آب این چشمه ها نهایتا به باغات میوه اطراف آن می ریزد. این منطقه دارای درختان گردوی دیدنی است. به دلیل این که دسترسی به این آبشار راحت است، در فصول بهار، تابستان، پاییز و حتی زمستان، گردشگران زیادی برای بازدید از آن و تفریح به کنار آن می روند.

رودخانه سیمره

رود سیمره یکی از طولانی ترین رودخانه های ایران است. این رودخانه از تلاقی قره سو و گاماسیاب در مرز ایلام و لرستان شکل می گیرد و تا انتهای کرخه کشیده می شود. طول این رودخانه حدودا 650 کیلومتر است. از مشهورترین جاذبه های گردشکری ایلام، رودخانه سیمره است که با تاریخ این استان پیوند ناگسستنی دارد. چندماهی هست که سد سیمره در این مکان آبگیری خود را آغاز کرده است.


رودخانه سیمره


دریاچه سد

دریاچه سد ایلام یکی دیگر از دیدنی های این استان است. سد ایلام چندین سال است که با هدف تامین آب شرب مرکز استان ایلام به بهره برداری رسیده است. در حاشیه این دریاچه امکانات رفاهی و گردشگری زیادی وجود ندارد با این وجود گردشگران زیادی از این دریاچه به عنوان یک مقصد گردشگری بازدید می کنند.

آبشار سرطاف

آبشار سرطاف در ناحیه جنوبی استان ایلام و شرق روستای شهید کشوری قرار دارد. این آبشار چندپله ای، شامل یک محوطه وسیع است و از این نظر زیبایی منحصر به فردی دارد. آبشار سرطاف در فصول کم آب خشک می شود و آبی در آن جریان نمیابد.

متاسفانه چند وقتی است مانند رودخانه چم آو، آب این آبشار هم گرفتار مشکل آلودگی زیست محیطی شده و در خطر آسیب های جدی قرار دارد. آبشار چندپله ای سرطاف، یکی از دیدنی های طبیعی است که گردشگران زیادی برای دیدن آن به استان ایلام سفر می کنند.

آبشار وه ریز

آبشار وه ریز در نزدیکی روستای چشکه کبود واقع در 5 کیلومتری جنوب ایلام است. این آبشار در مسیر جاده ارتباطی ایلام به بدره قرار گرفته است. ارتفاع آبشار وه ریز حدود 10 متر است. این آبشار از روی صخره ای به شکل هلال به پایین می ریزد.

آبشار وه ریز که در غرب ایلام واقع شده و از ارتفاعات کبیرکوه سرچشمه می گیرد. بعد از گذراندن 12 کیلومتر از جاده ایلام به بدره، صخره ای بزرگ و هلالی به چشم می خورد که آبشار وه ریز از آن به پایین می ریزد. آب این آبشار، پیش از رسیدن به این صخره از روستای چشمه کبود می گذرد. آبشار وه ریز باعث بوجود آمدن پوشش گیاهی زیبا و دیدنی در آن حوالی شده است.

تنگه کافرین یا شداد

تنگه کافرین اکنون دیگر کاملا منطقه توریستی به حساب می آید و گردشگران زیادی برای بازدید از این تنگه به این منطقه می آیند. در تنگه کافرین می توانید به تفریحاتی نظیر قایقرانی و ماهیگیری بپردازید.

کوه های کبیرکوه، دینارکوه و مانشت در شکل گیری این تنگه نقش دارند. آثاری روی تنگه کافرین از پیشنیان به جا مانده است که پژوهشگران را مجاب کرده در این منطقه به کاوش های باستانشناسی روی بیاورند.


تنگه کافرین


نتایج این تحقیقات نشان می دهد که قدمت زنذگی بشر در این منطقه به 3 هزار سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد. با پایین آمدن آب تنگه، بخش هایی از یک ساختمان عظیم پیدا شد که پژوهش ها نشان داد متعلق به دوره ساسانی است.

مطمئنا هنوز هم آثار ارزشمندی در دل این تنگه پنهان هستند که در معرض خطرات طبیعی و انسانی قرار دارند. این تنگه به تنگه شداد هم معروف است و سرچشمه رودی که در آن جاری است از کبیرکوه نشات می گیرد. فصل بهار بهترین فصل برای دیدن این جاذبه طبیعی استان ایلام است.