آبشار آلاشور یکی از جذابیت های دیدنی شمال کشور است. ارتفاع این آبشار به سی و دو متر می رسد. سوای زیبایی که این آبشار از آن برخوردار است، محلی که این آبشار در آن واقع است، جذابیت های زیادی دارد. این آبشار در دل جنگل های شهر نوشهر قرار گرفته است. آبشار آلاشور در ارتفاع 596 متری سطح دریا قرار گرفته است و شما می توانید نام این آبشار را در لیست آثار ملی طبیعی ایران مشاهده کنید. این آبشار در جنگل های هیرکانی قرار دارد و از دره ای  که نام آن شیواه دره است و ارتفاعی حدود 1250 متر دارد، سرازیر شده است.


آبشار آلاشور


از جمله ویژگی هایی که این آبشار دارد، فراهم کردن محیطی مساعد برای انواع گونه های جانوری و گیاهی است، به همین دلیل این منطقه جز مناطق محافظت شده دانشگاه تهران شده است.

مسیری که شما باید برای رسیدن به این آبشار طی کنید، مسیر هموار و ماشین رویی نبوده و این موضوع برای این آبشار شانس بزرگی را فراهم کرده است تا بتواند بکر بودن خود را حفظ کند. برای بازدید از این آبشار سعی کنید لوازم و تجهیزات مورد نظر را همراه خود بردارید.

آبشار آلاشور کجاست؟

آبشار آلاشور در نزدیکی روستای نجار ده قرار دارد. روستای نجار ده یکی از روستاهایی است که در ضلع شرقی نوشهر واقع شده است. در نزدیکی این روستا، جنگل هایی وجود دارند، برای رسیدن به این آبشار زیبا می بایست مسافتی 20 دقیقه ای را به صورت پیاده طی کنید. فاصله جنگلی که این آبشار در آن قرار گرفته است از شهر نوشهر، حدود هفت کیلومتر است. این آبشار قدمت طولانی دارد و محققان پیشینه آن را متعلق به زمان کرتاسه یا دوره کواترنری می دانند. اگر به قصد سفر چند روزه به شهر نوشهر میروید میتوانید برای اسکان خود و همسفرانتان اقدام به اجاره ویلا در نوشهر کنید.

دهکده نجار ده

دهکده نجار ده، یکی از روستاهای شهرستان نوشهر است. این روستا در دهستان خیرودکنار واقع شده است. یکی از مشخصه های بارز این روستا، قرار گرفتن آن در ساحل دریا است و همین امر سبب شده که زیبایی های بی نظیری در این روستا مشاهده شود.

علت آنکه این روستا را به نام نجار ده می خوانند، شغلی است که مردم در گذشته به آن اشتغال داشتند. در سالیان گذشته مردم این دیار، پیشه نجاری را برای امرار معاش خود انتخاب کرده بودند. به همین دلیل به این روستا، نجار ده گفته می شود. این روستا مساحتی حدود 150 هکتار دارد و یک سوم از این مساحت، خانه های مسکونی و دو سوم نیز یعنی چیزی حدود صد هکتار، به باغ ها و زمین های کشاورزی و اختصاص داده شده است. این روستا نیز به مانند سایر نقاط شمالی کشور از بارندگی بسیار خوبی برخوردار است و به همین دلیل مناظر بسیار زیبا و بکری را می توان در آن تماشا کرد.

مسیرهای دسترسی به آبشار آلاشور

برای آنکه بتوانید از این آبشار بکر و زیبا دیدن کنید باید به شمال کشور و استان مازندران سفر کنید. در استان مازندران به سمت غرب استان یعنی جایی که شهر نوشهر قرار دارد، مسیر خود را ادامه دهید. این شهر در فاصله 160کیلومتری از شهر ساری واقع شده است. روستای نجار ده در هفت کیلومتری ضلع شرقی نوشهر قرار دارد.

آبشار آلاشور در جنگل های شهر نوشهر قرار دارد. جنگل های نوشهر در ضلع جنوبی روستای نجار ده واقع است. زمانی که شما به این جنگل ها رسیدید، باید حدود بیست دقیقه در داخل جنگل پیاده روی کنید تا به آبشار برسید.

البته راه دیگری نیز برای بازدید از آبشار آلاشور وجود دارد، در این مسیر شما باید از طریق روستای توسکا به شیواه دره وارد شوید و سپس از آبشار دیدن کنید.


آبشار آلاشور

بهترین زمان مسافرت به آبشار آلاشور

از آنجایی که این آبشار در جنگل های سبز شمالی واقع است، در هر فصلی منظره ای جذاب و دیدنی برای شما فراهم می کند. در فصل بهار بارندگی های زیاد این منطقه طراوت موجود در فضا را دو چندان می کند.

در فصل تابستان، برخورد قطرات آب بر روی پوست، خنکی دلچسبی را به ارمغان می آورد. در فصل پاییز درختان در حال تغییر رنگ هستند و این تنوع در رنگ ها بسیار جذاب و تماشایی است. به دلیل آنکه این منطقه دارای سطح همواری نیست، ممکن است به علت وجود برف در زمستان، راه رفتن و رسیدن به این آبشار کمی با سختی همراه باشد، پس بهتر است در فصلی به این منطقه و آبشار سفر کنید که هوا معتدل باشد. دو فصل تابستان و بهار بهترین زمانی است که شما می توانید از آبشار آلاشور دیدن کنید.