برج خواجه نعمت در روستای عقدا، یکی از روستاهای اطراف شهرستان اردکان واقع شده است. همان طور که می دانید شهرستان اردکان در استان یزد قرار دارد و شما برای اینکه بتوانید از این برج دیدن کنید، باید به سمت جنوب شرقی کشور حرکت کنید.

روستای عقدا علاوه بر داشتن برج خواجه نعمت، اماکن دیدنی بسیاری دارد. پس شما می توانید با سفر به این روستا هم از برج خواجه نعمت دیدن کنید و هم از باقی اماکن تاریخی این روستا بازدید نمایید. این روستا حدود سی هکتار وسعت دارد. محققان باستان شناس بیان کرده اند که قدمت این روستا در حدود شش هزار سال است.

از جمله اماکن باستانی که می توان در این روستا به تماشای آن رفت می توان به قلعه سامه عقدا، برج چاه ریگ، چاپارخانه عقدا، مدرسه علمیه عقدا، مسجد هلاکو عقدا، خانه میرزای کرمانی اشاره کرد. این برج در کنار حصار قدیمی روستای عقدا که تنها بقایایی از آن در حال حاضر باقی مانده است، قرار گرفته است.


برج خواجه نعمت


برج خواجه نعمت کجاست؟

معمولا بناهایی که خشت و گلی هستند در شهرهایی که آب و هوای گرم و خشکی دارند به وفور یافت می شوند. در استان یزد نیز به دلیل شرایط آب و هوایی خاص، شما می توانید بناهای گلی زیادی را مشاهده کنید. استان یزد، به عنوان یکی از استان سردمدار بناهای خشتی ایران و حتی جهان شناخته می شود. راهنمای گردشگری در یزد  در این سفر به شما کمک می کند و اگر به قصد اقامت به این شهر سفر کردید میتوانید برای اسکان اقدام به اجاره سوئیت در یزد کنید.

برج خواجه نعمت در روستای عقدا واقع است. این روستا با شهرستان اردکان حدود چهل کیلومتر فاصله دارد. برای رفتن به این روستا باید به سمت شمال استان یزد حرکت کنید.  برای رسیدن به این برج می توانید از دو راه اقدام کنید. در اولین روش، شما می توانید از اردکان به سمت احمد آباد حرکت کنید. این مسیر از کنار خط راه آهن می گذرد و در نهایت به کویر سیاه کوه منتهی می شود.

در دومین روش، شما می توانید از انارک به سمت ایستگاه راه آهن این شهر حرکت کنید. در مجاورت کنار گذر ایستگاه راه آهن یک جاده خاکی وجود دارد. این مسیر را در پیش گرفته تا به ایستگاه نوگنبد برسید و سپس به سمت عقدا حرکت کنید.

تاریخچه برج خواجه نعمت عقدا

برخ خواجه نعمت در پانزدهم اسفند سال 1379 به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت گردیده است. این برج به برج خواجه نصیر نیز معروف است و زمان ساخت آن به زمان ایلخانی باز می گردد. این برج به دستور خواجه نعمت در دوره ایلخانی–صفوی ساخته شد تا کاروانیان بتوانند از آن برای استراحت استفاده کنند.

معماری برج خواجه نعمت

برج خواجه نعمت ساختمانی سه طبقه است که تماما از خشت و گل ساخته شده است. ویژگی مشترک این سه بنا، وجود روزنه هایی برای دیدبانی کردن و تیر اندازی است. درب اصلی برای آنکه بتوانید به این بنا وارد شوید در ضلع شرقی قرار دارد.

بلندی این برج ده متر است و برج اصلی هنوز از بین نرفته و سالم است. پله های قدیمی که در این برج وجود دارد، تا همین چند سال پیش قابل دیدن بوده است اما هم اکنون دیگر آثار کمی از آن ها باقی مانده است.

یک حیاط به شکل مربع داخل برج وجود دارد. در اطراف حیاط نیز غرفه ها و اتاقک هایی تعبیه شده است. سقف غرفه هایی که در داخل حیاط وجود دارد به صورت طاق و دیوارها نیز با کاهگل و یا گچ روکش شده اند.


برج خواجه نعمت


خصوصیات جالب برج خواجه نعمت

در دیوارهای اطراف این برج و همچنین در سقف، سوراخ هایی مشاهده می شود که بیشتر برای تیر اندازی مورد استفاده قرار می گرفتند. این نوع معماری به این دلیل بوده است که بتوانند در صورت حمله مهاجمین، با تیز اندازی در همه جهات قابلیت دفاع از خود را داشته باشند. با این روش تنها راهی که مهاجمین می توانستند به این برج حمله کنند نزدیک شدن به محدوده آن و یا سوراخ کردن دیوارهای قلعه بوده است.

دیوارهایی که در قسمت داخلی بنا به کار رفته است، با آجر ساخته شده است. برای آن که از سقوط افراد از بالای دیوارها ممانعت به عمل آید، دیوارها را در ارتفاع کم و کوتاه ساخته اند.  در این بنا قسمتی به نام شترخوان وجود دارد که تعداد آن ها دو عدد است و هدف از ساختشان فراهم کردن محیطی برای استراحت شترها بوده است، زیرا همان طوری که می دانید این منطقه کویری است و تنها شتر می تواند شرایط گرم این منطقه را تحمل کند.