چشیدن طعم طبیعت برای هر کسی می تواند بسیار لذت بخش باشد. شما نمی توانید فردی را در این دنیا پیدا کنید که عاشق طبیعت و آرامشی که دارد نباشد. برای رسیدن به آرامش و دور شدن از  هیاهوی شهر، سفر به طبیعت می تواند بهترین گزینه پیش رویمان باشد. زمانی که صحبت از طبیعت به میان می آید، خیلی ها ذهنشان به سمت جنگل ها و کوه ها می رود، اما در این میان جاهای دیگری هم هستند که می توانند آرامشی بی نظیر به ما هدیه دهند. یکی از این مکان ها، دریاچه هایی است که در شهرهای مختلف کشورمان خودنمایی می کنند.

در میان همه دریاچه های زیبا، دریاچه ای به نام اوان وجود دارد که خیلی ها عاشق آن هستند و سفر کردن به آن را جز اولویت های اصلی خود می دانند. در این مقاله قصد داریم به اختصار درباره همین دریاچه صحبت کنیم و ببینیم چرا این دریاچه برای افراد جذاب است.


دریاچه اوان


موقعیت جغرافیایی دریاچه اوان

قزوین یکی از شهرهای تاریخی ایران محسوب می شود که فاصله زیادی هم با تهران ندارد. بسیاری از گردشگران با سفر به قزوین قصد اقامت چند روزه میکنند و برای اسکان نیز اقدام به اجاره سوئیت در قزوین میکنند. در این شهر آثار تاریخی و طبیعی مختلفی وجود دارد و همین امر موجب می شود مکان خوبی برای پذیرایی از مسافران و گردشگران باشد.

در دامنه کوه خشچال در منطقه الموت و 75 کیلومتری شهر قزوین، دریاچه ای جا خوش کرده است که به آن اوان می گویند. اوان به معنای محل تجمع آبی است که از دل زمین می جوشد. این دریاچه جز بهترین و معروف ترین دریاچه های ایران محسوب می شود و نام آن در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده است.

دریاچه اوان کجاست؟

دریاچه اوان در شهر قزوین و نیمه شمالی الموت واقع شده است و در بین چهار روستای اوان، وربن، زواردشت و زرآباد به شکل زیبایی محصور گشته است. این دریاچه بیش از 70 هزار مترمربع مساحت دارد و در ارتفاع 1850 متری از سطح دریا واقع شده است. 

طول این دریاچه در طویل ترین بخش به 325 متر و  عرض آن به 275 متر هم می رسد. 18 مرداد سال 1392 تیمی از غواصان به بررسی این دریاچه پرداختند. یافته های آن ها نشان داد عمیق ترین بخش دریاچه 6.8 متر عمق دارد و دمای آن به 23 درجه سانتی گراد هم می رسد. یافته های زمین شناسان هم نشان می دهد دریاچه اوان حدود 500 سال پیش بر اثر یک لغزش به وجود آمده است، هر چند حرف و حدیث های زیادی درباره نحوه تشکیل این دریاچه وجود دارد.


دریاچه اوان


چگونه به دریاچه اوان بریم؟

زمانی که تصمیم می گیرید دریاچه اوان را از نزدیک تماشا کنید، باید راهی جاده قزوین الموت شوید. از رجایی دشت که رد شدید و حدود سه ساعت به پیش رفتید، یک دو راهی پیش رویتان قرار می گیرد. راه را به سمت دریاچه پیش بگیرید و بعد از اینکه روستای زرآباد را رد کردید به دریاچه می رسید.

اهمیت دریاچه اوان در اکوسیستم

پوشش گیاهی و جانوری متنوعی در دریاچه اوان به چشم می خورد و همین امر می تواند برای اکوسیستم بسیار مهم باشد. در حاشیه دریاچه تا دامنه کوه هایی که تا اطراف کشیده شده اند، درختان متنوعی را خواهید دید که از جمله آن ها می توان به درخت بید، سیب، آلو، گیلاس، سنجد، فندق و گردو اشاره کرد.

علاوه بر این درختان، گیاهان دیگری هم در این ناحیه به چشم می خورند که در این میان گون، شیرین بیان، گنگر از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند. زمانی که از اطراف دریاچه فاصله می گیرید و به میانه آن نزدیک می شوید با گونه های مختلف گیاهی همچون نی بن، خوشاب و چنگال آبی رو به رو می شوید که ظاهر بسیار زیبایی به دریاچه بخشیده اند و به علاقه مندان عکاسی فرصت بی نظیری می دهند.

در کنار پوشش گیاهی که دریاچه اوان را از سایر دریاچه های مشابه متمایز می کند، گونه های مختلف جانوری هم به چشم می خورد. بز کوهی، خرس قهوه ای، روباه، شغال، گرگ و گربه وحشی در این ناحیه به وفور یافت می شوند و می توان با سایر گونه های جانوری همچون عقاب، دلیچه، شاهین ، جغد، کبک ، دارکوب، قورباغه و لاک پشت نیز در این دریاچه آشنا شد. دریاچه اوان میزبان ماهی های مختلفی همچون قزل آلا و کپور است و به دلیل پوشش گیاهی متنوعی که در خود دارد، اردک ماهی نیز در آن دیده می شود.


 دریاچه اوان


چه تفریحاتی می توان در دریاچه اوان الموت انجام داد؟

 هیچ چیز به اندازه تفریح و قدم زدن در کنار دریاچه ای زیبا همچون الوان نمی تواند برای مسافران جذاب باشد. در حاشیه این دریاچه امکانات و تفریحگاه های مختلفی گنجانده شده است و همین امر دریاچه اوان را به یک مقصد توریستی تبدیل کرده است.

بعد از اینکه جاذبه های طبیعی این ناحیه را به طور کامل کاوش کردید، می توانید خودتان را برای تفریحات سرگرم کننده ای که در کنار آن گنجانده شده است آماده نمایید. اجازه دهید در ادامه برخی از تفریحاتی که می توانید در این ناحیه داشته باشید را با هم مرور کنیم.

کوهنوردی

همانطور که قبلا نیز بیان کردیم، دریاچه اوان در میان کوه های سر به فلک کشیده ای قرار گرفته است که بر جذابیت و زیبایی آن می افزاید. همین امر موجب می شود این ناحیه بهترین موقعیت برای کوهنوردان باشد و تجربه بسیار شگفت انگیزی برایشان رقم بزند.

اگر کوهنورد حرفه ای هستید یا می توانید سختی های بالا رفتن از کوه را به جان بخرید، می توانید قدم در این مسیر بگذارید و خودتان را به بالای کوه هایی که این ناحیه را احاطه کرده اند برسانید. در بالای قله، شاهد زیبایی های دریاچه خواهید بود و آب زلال آن را از موقعیتی دیگر به تماشا خواهید نشست.

پیک نیک

اگر دوست داشته باشید کمی در کنار دریاچه خلوت کنید و از آرامش آن لذت ببری، پیک نیک بهترین تفریح برایتان خواهد بود. دریاچه اوان جاذبه های دیدنی زیادی دارد و می تواند مکان خوبی برای عکاسان و هنرمندان باشد. اگر عکاس هستید یا نقاشی از طبیعت را دوست دارید، مجهز به این ناحیه سفر کنید تا بتوانید بهترین آثار عمرتان را خلق کنید.


پیک نیک


قایق سواری

 هر جا که دریاچه ای باشد، قایق سواری هم بر پا خواهد بود. یکی از بهترین تفریحاتی که می توانید در این ناحیه انجام دهید قایق سواری است. هیچ وقت لحظات خوشی که با قایق سواری در میانه دریاچه اوان خواهید داشت را فراموش نخواهید کرد. پس این تجربه ناب را به هیچ عنوان از دست ندهید و خودتان را برای یک قایق سواری شگفت انگیز آماده کنید.

اسکیت روی یخ

اگر زمستان را برای سفر به این ناحیه انتخاب کرده اید اسکیت بر روی یخ بهترین تفریحی خواهد بود که انتظارتان را می کشد. در فصل های سرد سال همچون زمستان سطح دریاچه یخ می زند و آن را به بهترین مکان برای اسکیت سواری تبدیل می کند.

بررسی پرندگان

زمانی که فصل مهاجرت پرندگان فرا می رسد، این ناحیه میزبان پرندگان رنگارنگی همچون قو، غاز و مرغابی خواهد بود. اگر عاشق دیدن این پرندگان هستید می توانید فصل پاییز را برای سفر به دریاچه اوان انتخاب کنید.

بهترین فصل سفر به دریاچه اوان چه فصلی است؟

هر یک از فصول سال می توانند برای بازدید از دریاچه اوان تجربه های خوبی فراهم آورند. بیشتر افرادی که به این ناحیه سفر کرده اند اوایل اردیبهشت تا مهر ماه را بهترین زمان برای سفر به آن دانسته اند. با این حال نمی توان زمان دقیقی برای سفر تعیین کرد.

برای سفر به دریاچه اوان در الموت قزوین به چه تجهیزاتی نیاز خواهیم داشت؟

دریاچه اوان فاصله زیادی از شهر دارد. پس اگر قصد دارید با خیال راحت سفر کنید باید خودتان را با تجهیزات مناسبی مجهز نمایید. در این سفر بهتر است غذا و خوراکی های آماده ای را به همراه داشته باشید. اگر مایلید تا شب را در کنار دریاچه سپری کنید، لباس گرم را فراموش نکنید. چراغ قوه، آب و چادر نیز می تواند جز لوازم ضروری برای سفر به دریاچه اوان و بازدید از زیبایی های بی نظیر آن باشد.


دریاچه اوان


چه کارهایی را نباید در دریاچه اوان انجام دهیم؟

زمانی که به این ناحیه سرسبز و شگفت انگیز سفر می کنید باید مواردی را مدنظر داشته باشید. اول اینکه از شنا کردن در دریاچه بپرهیزید. رسوبات کف دریاچه و گیاهانی که در آن وجود دارند می توانند شنا کردن را برایتان به یک فعالیت خطرناک تبدیل کنند. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید ممنوعیت شکار در منطقه اوان است.

در طول سال های اخیر صید و شکار بی رویه، آسیب زیادی به اکوسیستم این ناحیه وارد کرده است و علی رغم تابلوهای هشداردهنده باز هم افرادی هستند که به ماهیگیری و شکار دست می زنند. اگر به این ناحیه سفر کرده اید از شکار و ماهیگیری خودداری کنید تا بتوانید از محیط زیستی که امانت در دستان شماست به خوبی محافظت نمایید.