کشور ما مملو از جاذبه ‌های گردشگری زیبا و فوق العاده است. اکثر این جاذبه ‌های گردشگری مکان های طبیعی هستند و شما می توانید در جای ‌جای ایران جاذبه های طبیعی خاص و جذابی را مشاهده کنید، اما اگر قصد دارید تا یکی از زیباترین بخش های ایران را از نظر جاذبه های طبیعی به نظاره بنشینید، به شما پیشنهاد می کنیم که حتما سری به شمال کشور زده و از زیبایی ‌های این منطقه از ایران بازدید داشته باشید.

مرداب هسل

منطقه شمال کشور، جاذبه های توریستی مختلفی را در خود جای داده است و همین موضوع سبب شده تا هر ساله گردشگران بسیار زیادی از سراسر ایران و جهان به شمال کشور سفر کرده و از آن بازدید داشته باشند.

یکی از مهم ترین بخش های منطقه شمال، جاده زیبای چالوس است. مطمئنا بسیاری از افراد بارها و بارها از جاده چالوس عبور کرده و از این جاده پر پیچ و خم خود را به دریای زیبای خزر رساندند، اما اگر در شهر چالوس توقف کرده و سری به جنگل های سرسبز این شهر بزنید، می توانید یکی از مرداب های زیبای منطقه را مشاهده کنید.

در واقع این مرداب که آبگیری به رنگ سرخ است، از فاصله دور شبیه به دشتی پر از گل لاله است و شما می توانید رنگ های نارنجی، قرمز و سبز را از دور در این تالاب مشاهده کنید. علت این تنوع رنگ، وجود گرده درختان بر روی مرداب است که باعث شده تا شاهد این رنگ آمیزی فوق العاده باشیم.

این مرداب که به هسل معروف است، یکی از زیباترین مرداب های کشور بوده و در این مطلب قصد داریم تا آن را به شما معرفی کنیم، پس اگر به دنبال یک منطقه زیبا، سرسبز و دیدنی در شمال کشور می گردید، با ما همراه باشید.

مرداب هسل کجاست؟

مرداب هسل در ۱۰ کیلومتری جنوب غربی شهر چالوس و در ۱۵ کیلومتری شمال غربی مرزن ‌آباد، در دل جنگل سرسبز این منطقه قرار دارد. ویژگی بسیار مهم این مرداب، این است که در هر فصل از طبیعت، ظاهر این مرداب تغییر کرده و با رنگ های گوناگونی در آن مواجه هستیم.

اگر قصد دارید تا سری به این مرداب زیبا زده و از آن بازدید کنید، لازم است تا از هر نقطه کشور خود را به جاده چالوس رسانده و در فاصله ۱۰ کیلومتری از شهر چالوس، وارد جنگل سرسبز منطقه شوید تا بتوانید به مرداب هسل دسترسی پیدا کرده و از آن بازدید کنید.

امکانات موجود در مرداب هسل

اگر قصد بازدید از مرداب زیبای هسل را دارید، باید پیش از سفر با امکانات موجود در این منطقه آشنا شوید تا بتوانید با توجه به امکانات سفر خود را برنامه‌ ریزی کرده و امکاناتی که در این منطقه وجود ندارد را به همراه خود به مرداب هسل بیاورید.

در وهله اول باید گفت که در این منطقه دسترسی به وسایل نقلیه وجود ندارد و اگر قصد دارید تا از این منطقه بازدید داشته باشید، باید با وسیله نقلیه خود به مرداب هسل بروید. پیشنهاد می‌ کنیم که به صورت دسته جمعی سفر خود را برنامه ریزی کنید تا در صورت خرابی ماشین با مشکل مواجه نشوید.



یکی از موضوعات بسیار مهم در مناطق جنگلی، مسئله دستشویی است که در ایستگاه محیط بانی این منطقه شما می ‌توانید از دستشویی استفاده کرده و از این بابت با خیال راحت به مرداب هسل سفر کنید.

در اطراف این منطقه، رستوران و اقامتگاه وجود ندارد، اما شاهد پوشش شبکه تلفن در این ناحیه از شهر چالوس هستیم. اگر می خواهید سفری هیجان انگیز را داشته باشید، به شما پیشنهاد می ‌کنیم تا در فاصله مناسبی از مرداب کمپ زده و شب را در این منطقه بمانید. و یا به چالوس برگشته و اقدام به اجاره ویلا در متل قو کنید

علت تغییر رنگ مرداب هسل

هر جاذبه گردشگری به دلیل یک ویژگی خاص در بین توریست ها شهرت دارد و گردشگران به دلیل چنین ویژگی سعی می کنند تا از منطقه بازدید داشته باشند. مرداب هسل نیز از این قاعده مستثنی نبوده و مهم ترین ویژگی که سبب شده تا این مرداب خاص و جذاب شود، تغییر رنگ آب آن در فصول مختلف سال است. اگر تغییر رنگ را نمی دانید با ما همراه باشید تا در این بخش نگاهی به علت علمی این اتفاق بیاندازید.

درختان و گیاهانی که بر روی آب این مرداب قرار دارند، در بهار و تابستان سبز رنگ هستند و همین موضوع سبب شده تا به دلیل پخش شدن گرده درختان و گیاهان بر روی آب مرداب، هسل رنگی شبیه به نگین سبز به خود گیرد.

پس از تمام شدن فصل تابستان و با شروع فصل زیبای پاییز، آب مرداب هسل نیز آرام آرام تغییر کرده و کم کم به رنگ قرمز و یا نارنجی تغییر رنگ می دهد. علت این تغییر، رنگ گرده درختان و انعکاس درختان در آب مرداب است.

درختان اطراف این منطقه همگام با مرداب به رنگ نارنجی تغییر می ‌کنند و منظره فوق العاده زیبا و خاصی را به وجود می ‌آورند. اگر خوش شانس باشید می توانید در فصل پاییز حتی در این منطقه رنگین کمان را نیز مشاهده کنید که وجود آن جلوه فوق ‌العاده ‌ای به مرداب هسل می دهد.

برای افرادی که به دنبال آن هستند تا از یک جاذبه گردشگری بکر و زیبای ایران بازدید داشته باشند، مرداب هسل گزینه فوق العاده به حساب می آید. شما می توانید زیبایی بی حد و حصر طبیعت ایران را در این مرداب زیبا مشاهده کنید.


مرداب هسل


چه جوری به مرداب هسل برویم؟

برای دسترسی مرداب هسل باید ۱۰ کیلومتر از جاده چالوس فاصله بگیرید و علاوه بر آن یک ساعت نیز پیاده روی کنید تا به کناره ‌های این مرداب برسید. شما می توانید با طی مسیر ۴ کیلومتری از یکی از فرعی های جاده چالوس به این مرداب دسترسی پیدا کنید. در واقع مرداب هسل در جنوب روستای طلاجو و سینوا واقع شده است که این دو روستا در دل منطقه جنگلی چالوس قرار دارند.

برای دسترسی به روستای سینوا، باید پیش از رسیدن به شهر چالوس، در پلیس راه وارد اولین جاده خاکی شده و جاده جنگلی را تا رسیدن به روستای سینوا طی کنید. در این مسیر تابلویی وجود ندارد. پس از پل رودخانه به یک دو راهی می ‌رسید که برای دسترسی به تالاب هسل باید از مسیر سمت راست حرکت کنید، پس از طی مسافت کوتاهی به منطقه ای خواهید رسید که یک بخش جنگلی است. باید وسیله نقلیه خود را در همین منطقه پارک کرده و سپس با پای پیاده به سمت مرداب حرکت کنید.

 تقریبا بین نیم ساعت تا یک ساعت پیاده روی برای رسیدن به مرداب هسل وجود دارد که باید پیاده روی خود را تا رسیدن به تالاب ادامه دهید تا در نهایت به این تالاب زیبا و خاص دسترسی پیدا کنید.

بایدها و نبایدها در سفر به مرداب هسل

برای این که سفر بسیار خاصی به مرداب هسل داشته باشید، لازم است تا چند نکته بسیار مهم را در رابطه با سفر به این منطقه بدانید. در وهله اول، هسل از نظر واژه شناسی به معنای آبگیر است و علت نامگذاری این مرداب به همین دلیل است.

شنا در مرداب هسل ممنوع

از سوی دیگر عمیق ترین قسمت تالاب در حدود ۱۵ متر است که مطمئنا افتادن در آب این تالاب می ‌تواند خطرناک باشد. به همین دلیل به شما پیشنهاد می کنیم تا در این منطقه از شوخی جدا خودداری کرده و جوانب احتیاط را رعایت کنید.

مرداب هسل ماهی ندارد

در آب این تالاب ماهی وجود ندارد، اما شما می توانید دوزیستان مختلفی نظیر لاک‌ پشت، وزغ، قورباغه و... را مشاهده کنید. این موضوع باعث شده تا بسیاری از افراد که از این جانوران می ‌ترسند نتوانند به این تالاب سفر کرده و از این مکان بازدید داشته باشند. البته افتتاح جاده جنگلی سبب شده تا بسیاری از این گونه های جانوری به بخش دیگری از تالاب رفته و در آن جا زندگی کنند.

مرداب هسل 4 فصل است

خوشبختانه بازدید از تالاب هسل محدودیت نداشته و شما می توانید در تمام فصول سال به این منطقه سفر کنید، اما اگر به دنبال بهترین زمان برای بازدید از مرداب هسل هستید، به شما پیشنهاد می ‌کنیم تا حتماً در فصل بهار از این منطقه بازدید داشته باشید. برای اینکه سفر کاملی به این مرداب زیبا داشته باشید، بهتر است تا 1 ساعت از وقت خود را برای بازدید از این منطقه اختصاص دهید.


مرداب هسل


عدم امکانات رفاهی مناسب در منطقه مرداب هسل

نبود امکانات رفاهی کامل در این منطقه سبب شده تا بسیاری از افراد در هنگام سفر به این تالاب با مشکل مواجه شوند، اما بهتر است تا پیش از سفر برای آن که دچار مشکلات مختلف نشوید، خریدهای خود را در مرزن آباد انجام دهید، به خصوص آب آشامیدنی زیرا در طول سفر تا این منطقه هیچ مغازه برای خرید وجود ندارد.

از جی پی اس کمک بگیرید

از سوی دیگر حتماً در طول مسیر از جی پی اس گوشی خود استفاده کنید، زیرا بخش‌ هایی از مسیر تابلو راهنمایی نداشته و ممکن است در طول مسیر جاده جنگلی گم شوید. تا زمانی که به اینترنت دسترسی دارید، حتماً ازGPS  گوشی خود برای راهنمایی استفاده کنید و پس از آن نیز می توانید از محیط بانان منطقه برای رسیدن به این تالاب زیبا راهنمایی بگیرید.

پوشش گیاهی اطراف تالاب هسل

همان طور که گفته شد، تالاب زیبای هسل در منطقه جنگلی واقع شده است و همین موضوع باعث شده تا شاهد پوشش گیاهی بسیار زیادی در اطراف این تالاب زیبا باشیم. از مهم ترین درختانی که در اطراف تالاب هسل وجود دارند، می توان به درختان ممرز، راش، آزاد، شمشاد و... اشاره کرد.

ویژگی دیگر پوشش گیاهی این منطقه، وجود درختان میوه جنگلی مثل سیب ترش جنگلی، انگور جنگلی، انجیر، انار و... است. از گیاهان دارویی که در این منطقه وجود دارد، می توان به بابونه، فشکی واش، زمنج و... اشاره کرد. برای افرادی که علاقه مند هستند تا پوشش های گیاهی مختلف ایران را مشاهده کنند، تالاب هسل مقصد مناسبی است زیرا شما می توانید گیاهان بسیار زیادی را در این منطقه زیبا پیدا کنید.

کمپینگ در مرداب هسل

یکی از تفریحات فوق العاده که می توانید در مرداب هسل آن را تجربه کنید، کمپینگ کردن در این منطقه است. اگر برای اولین بار به این منطقه سفر می کنید، به شما پیشنهاد کنیم تا سفر خود را به صورت تیمی انجام دهید و با دوستان خود سری به این مرداب زیبا بزنید.


کمپینگ در مرداب هسل

 سفر دسته جمعی می‌ تواند از خطرات احتمالی کاسته و جذابیت سفر را افزایش دهد. البته برای این که بتوانید سفر بدون خطری داشته باشید، به شما پیشنهاد می‌ کنیم تا حتماً برای تمامی اعضای تیم وسایل ضروری و خوراکی به همراه داشته باشید تا در طول سفر دچار مشکل نشوید.

برای خوابیدن شب در مرداب هسل حتما از کناره آن فاصله قابل قبولی گرفته و چادرهای خود را بر پا کنید تا وجود گونه ‌های مختلف جانوری، خوابیدن شما را دچار مشکل نکنند. حتما حواس تان به طبیعت باشد و با رفتارهای اشتباه پوشش گیاهی و جانوری این منطقه را دچار مشکل نکنید. به عنوان مثال بسیاری از گروه های کمپینگ، با رها کردن زباله های خود در مناطقی که به آن سفر می ‌کنند، آن منطقه را دچار مشکلات زیست محیطی می کنند. حتماً به همراه خود کیسه‌ های زباله بسیار بزرگ به همراه داشته باشید تا با ریختن زباله‌ های خود بر روی زمین به محیط زیست مرداب هسل آسیب نزنید.

حرف آخر

در این مطلب سری به مرداب زیبای هسل زده و این منطقه خاص و بکر را به شما معرفی کردیم، ویژگی خاص مرداب هسل و علت تغییر رنگ آن را در طول سال بررسی کردیم. در این منطقه از شهر چالوس، در گذشته، خانواده های زیادی زندگی می ‌کردند، اما امروز شاهد آن هستیم که هیچ فردی در این منطقه زندگی نکرده و تنها محیط بانان در اطراف مرداب هسل هستند. همین موضوع سبب شده تا این منطقه خاص و بکر شود. اگر قصد دارید تا یکی از جاذبه های طبیعی ایران را مشاهده کنید، به شما پیشنهاد می کنیم تا سفر به مرداب هسل را در برنامه خود قرار دهید همچنین در این مقاله اطلاعات کاملی از شرایط کمپینگ و گردشگری و بازدید از مرداب هسل و خطرات و نکات ایمنی در مرداب هسل برایتان بازگو کردیم و امیدواریم با رعایت کامل نکات در سفر به مرداب هسل خاطرات جاودانی در ذهنتان ثبت شود...