به هر جای ایران که سفر کنید، جاذبه های مختلفی انتظارتان را می کشد که دیدن هر کدام از آن ها به تنهایی می تواند برایتان بسیار خاطره انگیز باشد. کم نیستند جاذبه های طبیعی و تاریخی که در شهرهای مختلف جا خوش کرده اند و به همین دلیل سالانه پذیرای گردشگران متعددی از نقاط مختلف هستند.

برای برخی ها دیدن جاذبه های طبیعی از نزدیک بسیار شگفت انگیز و عبرت آموز است. برای دیدن همین جاذبه هاست که چمدان سفرشان را می بندند و خودشان را به جاده می سپارند. در میان همه جاذبه های طبیعی که در ایران عزیزمان دیده می شود، گنبدهای نمکی جایگاه ویژه ای برای بازدید دارند.


گنبدهای نمکی هرمزگان


تا به حال گنبدهایی از نمک که کنار هم چیده شده اند را از نزدیک دیده اید؟ گنبد نمکی یک پدیده زمین شناسی محسوب می شود که در آن لایه هایی از نمک های زیر زمینی به سمت سطح زمین حرکت می کنند و شکل گنبد مانندی به خود می گیرند. 

معمولا هسته مرکزی این گنبدها از سنگ تشکیل می شود که به دلیل وجود مخازن نفتی، پتاس، آهن و نمک، ارزش اقتصادی بالایی دارند. اگر به جنوب ایران سفر کرده باشید به طور حتم با یکی از این گنبدهای نمکی آشنا هستید. در این مقاله قصد داریم گنبدهای نمکی استان هرمزگان را که یکی از بی نظیر ترین گنبد های نمکی جنوب کشور به حساب می آید را بررسی کنیم تا در سفرتان به این استان زیبا از این جاذبه منحصر به فرد نیز بازدید کنید و همچنین برای اقامت میتوانید نسبت به اجاره سوئیت در کیش اقدام کنید. پس همراه ما باشید.

گنبد نمکی مادر درگز در هرمزگان

گنبد نمکی مادر یکی از گنبدهای معروف و محبوبی است که در هرمزگان جا خوش کرده است. اگر موقعیت دقیق این گنبد را بخواهید، باید خودتان را به درگز هرمزگان که در 95 کیلومتری شمال شهر بندرعباس واقع شده است برسانید. 

در قسمت شمال شرقی تا جنوب شرقی این گنبد، روستای درگز هرمزگان واقع شده است و شمال غربی آن را روستایی به نام روستای خرسین پر می کند. در جنوب این گنبد نیز می توانید سری به روستای چاکل بزنید و با اهالی آنجا بیشتر از قبل آشنا شوید.

گنبد نمکی مادر از نوع گنبدهای متقارن به حساب می آید و شکل آن دایره ای است. اگر نقشه های ماهواره ای که از این گنبد گرفته شده است را خوب بررسی کنید، متوجه می شوید که از نمای بالا، این گنبد شبیه سر انسان است.

به دلیل جاذبه های توریستی متعددی همچون غارهای نمکی، آبشارهای نمکی، یخچال ‌های طبیعی نمکی، چشمه‌ های نمکی، بلورهای نمکی شگفت انگیز، قندیل هایی که اهالی آن ها را گل کلم می نامند و همچنین پوشش گیاهی در بالای گنبد، گنبد نمکی هرمزگان سالانه پذیرای مسافران و گردشگران متعددی است که به مسائل زمین شناختی علاقه زیادی دارند و مایلند تا با گنبدهای نمکی بیشتر از قبل آشنا شوند.

نکته جالب توجهی که این منطقه را از سایر مناطق مشابه متمایز می کند، وجود جاذبه های متعدد در دل آن است. شاید به همین دلیل باشد که آن را گنبد مادر می نامند. این گنبد مانند یک مادر مهربان و دلسوز همه جاذبه های اطرافش را زیر سایه خود گرفته و از آن ها محافظت کرده است.

گنبد نمکی گچین

روستایی به نام روستای گچین، در 50 کیلومتری غرب بندرعباس واقع شده است که در شرق آن گنبدی نمکی به نام گنبد گچین خود نمایی می کند. این گنبد بسیار شبیه گنبدهای هرمز و لارک است و از لحاظ تنوع سنگ شناسی با آن ها برابری می کند.

اگر به دنبال دیدن مکانی با تنوع زمین شناسی هستید، باید سری به گنبد نمکی گچین بزنید. سنگ های ساختمانی این گنبد را برای ساخت اسکله‌ شهید باهنر و موج شکن کشتی ‌های خلیج فارس مورد استفاده قرار داده اند.


گنبدهای نمکی هرمزگان


پوش سنگ هایی که در اطراف این گنبد نمکی دیده می شود، ترکیبی از خاک های نمک، مارن، سرخ و سنگ های آتش فشانی اسیدی و سنگ های سازند هرمز است که بر اثر فرسایش  سنگ های گنبدی و تجمع در ناودیس ها به وجود آمده اند و سن مشخصی ندارند.

در بخش های جنوب و جنوب شرقی گنبد نمکی گچین شیل، رسوبات ماسه و سیلتستون وجود دارد که کربنات ها و آهک های بدبویی در آن دیده می شود. این آهک های بدبو معمولا به صورت قطعات خرد شده به چشم می خورند.

گنبد نمکی بستک

جاذبه های گردشگری و طبیعی متعددی در شهرستان بستک وجود دارد که یکی از آن ها گنبد نمکی بستک است. بستک، شهری است که در استان هرمزگان واقع شده است و در گذشته مسافران برای استراحت سری به کاروانسراهای آن می زدند.

این شهر، آب و هوایی کوهستانی دارد و در شهرهای گرم سال می تواند مقصد مناسبی برای گردشگران باشد. اگر خودتان را به روستای داربست از توابع شهر بستک برسانید، با گنبد نمکی زیبایی مواجه خواهید شد.

این گنبد زیبا از خاک هایی همچون خاک های سرخ، نمک، مارن و سنگ های آتشفشانی اسیدی تشکیل شده است و همین امر ظاهر بسیار زیبایی به آن می بخشد. سنگ های این گنبد نمکی در اثر فرسایش سنگ های گنبدی و ناودیس های حاشیه ای به وجود آمده اند و چهره این ناحیه را بسیار جذاب نموده اند.

اگر دوست دارید گنبدی نمکی با رنگ های متنوع را از نزدیک تماشا کنید، حتماً سری به گنبد نمکی بستک بزنید. این گنبد نمکی در سه کیلومتری شهر بستک و با مساحتی حدود 450 هکتار توانسته است نظر مسافران و گردشگران زیادی را به سمت خود جلب کند. 

این گنبدها جزء جاذبه های طبیعی و گردشگری بستک محسوب می شوند و در کنار آن توانسته اند گونه های جانوری مختلفی را هم در خود میزبانی کنند. نمک هایی که از این ناحیه استخراج می شود برای صنایع مختلفی همچون صنعت نساجی، پلاستیکی و داروسازی استفاده می شود. 

برای اینکه بتوانید به این گنبد نمکی دست پیدا کنید کافی است خودتان را به شهر بستک برسانید. پس از رسیدن به بستک، جاده ای فرعی انتظارتان را می کشد که شما را به روستای داربست می رساند.

از آنجا به بعد کار سختی در پیش ندارید. کافی است همین مسیر را طی کنید و خودتان را در میانه گنبد رنگارنگ بستک ببینید. بهترین زمان برای بازدید از این گنبدهای نمکی فصل پاییز است. در این فصل از سال، جنوب ایران آب و هوای معتدلی به خود می گیرد و گشت و گذار در آن ساده تر و راحت تر می شود.

دلیل جذابیت گنبدهای نمکی چیست؟

همانطور که قبلا نیز بیان کردیم گنبدهای نمکی جزء جاذبه های زمین شناسی محسوب می شوند و بازدید از آن ها می تواند اطلاعات زیادی درباره اتفاقات و رویدادهای زمین شناختی در اختیارمان بگذارد.

افراد زیادی هستند که دوست دارند نحوه شکل گیری و ظاهر گنبدهای نمکی را از نزدیک بررسی کنند و بیشتر از قبل با این جاذبه های طبیعی آشنا شوند. شاید شما هم در این دسته بندی قرار بگیرید و مایل باشید تا گنبدهای نمکی که در طول چندین سال متمادی تشکیل شده اند را از نزدیک وارسی کنید، اگر چنین است پس باید سری به هرمزگان بزنید. این استان به همراه  استان های فارس و سمنان میزبان گنبدهای نمکی متنوعی هستند.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید بعضی از جزیره های ایرانی مانند جزیره هرمز که در خلیج فارس جا خوش کرده اند، گنبدهای نمکی هستند. این گنبدها از عوامل مهم شوری آب و خاک محسوب می شوند و می توانند اشکال مختلفی به خود بگیرند. به همین دلیل است که بازدید از گنبدهای نمکی ایران به خصوص آن هایی که در هرمزگان قرار گرفته است می تواند اطلاعات بی شماری در اختیارتان بگذارد.


گنبدهای نمکی هرمزگان


چه گنبدهای نمکی دیگری در ایران وجود دارد؟

شهرهای مختلفی در کشور عزیزمان ایران میزبان گنبدهای نمکی متعددی هستند که هر کدام از آن ها ویژگی های خاص خودشان را دارند. به عنوان مثال گنبد نمکی در 15 کیلومتری جاده قم به سمت جعفریه وجود دارد که جزء جاذبه های این استان محسوب می شود.

یکی از مواردی که باعث جذابیت این گنبد نمکی می شود، قدمت آن است که به گفته زمین شناسان به شصت میلیون سال قبل باز می گردد. البته این فقط استان قم نیست که در دل خود گنبد نمکی جذابی دارد. شهرهای دیگری همچون جاشک، جزیره هرمز، جزیره ابوموسی، قشم، فیروز آباد، سمنان، نهند و جهرم نیز در خود گنبدهای نمکی زیبایی دارند. گنبد نمکی گرمسار در استان سمنان نیز بسار دیدنی است که در مقاله دیگری در ایرانگردی رنتی جا با عنوان تونل نمکی گرمسار  به معرفی کامل آن پرداخته ایم.

حرف آخر

گنبدهای نمکی می توانند جاذبه های گردشگری زیبا و جذابی برای مسافران باشند به شرطی که به خوبی از آن ها محافظت شود. در طول چند سال اخیر برخی از گنبدهای نمکی برای استخراج نمک به دست بخش خصوصی سپرده شده اند و همین امر اعتراض دوستداران محیط زیست را به همراه داشته است. برای اینکه بتوانیم از این جاذبه های طبیعی برای جذب گردشگر استفاده کنیم، باید در حفظ و نگهداری شان هم کوشا باشیم. در این مقاله به معرفی گندهای نمکی استان هرمزگان و شرایط و نکات بازدید از آن ها پرداختیم، گنبد نمکی مادر درگز ، گنبد نمکی گچین بندرعباس و گنبد نمکی بستک در شهرستان بستک از دیدنی های استان هرمزگان است که بازدید از آن ها حتما برایتان جذاب خواهد بود چرا که با دیگر جاذبه هایی که تا کنون دیده اید بسیار متفاوت است