در دل شهرستان سواد کوه جاذبه های طبیعی فراوانی همچون جنگل، غار و آبشار وجود دارد که به دلیل بکر و بی نظیر بودنشان سالانه مسافران و گردشگران زیادی را به سمت خود جلب می کنند. یکی از همین جاذبه های طبیعی آبشار آهکی اسکلیم رود است که جز آبشارهایی نظیر ایران محسوب می شود و می تواند چشم هر بیننده ای را جادو کند.

قدم زدن در کنار این آبشار و گوش سپردن به صدای شرشر آب می تواند روح و روانتان را صیقل دهد و شما را شاداب تر از قبل به زندگی تان باز گرداند. اگر هوس تجدید انرژی کرده اید و در عین حال می خواهید زیبایی های سوادکوه را به تماشا بنشینید در این مقاله با ما همراه شوید تا به بررسی آبشار آهکی اسکلیم رود بپردازیم و ببینیم چه لحظات شگفت انگیزی در این منطقه انتظارمان را می کشد.


آبشار اسکلیم


آبشار اسکلیم یا گالش کلا

آبشار آهکی اسکلیم که برخی ها آن را به اسم آبشار اسکلیم رود نیز می شناسند، تنها یکی از 84 آبشاری است که در سواد کوه جا خوش کرده اند. با این حال اگر از اهالی این منطقه بپرسید این آبشار را به عنوان عروس آبشارهای سواد کوه معرفی می کنند و زبان به تحسینش می گشایند.

منبع تغذیه این آبشار، رودخانه ای به اسم اسکلیم است. یکی از دلایلی که باعث متمایز شدن آبشار اسکلیم می شود طبقاتی بودن آن است. این آبشار در دل خود املاح آهکی نیز دارد و به همین دلیل خیلی ها آب آن را شفابخش می دانند.

اطراف این آبشار را که به دقت بررسی کنید با انواع مختلفی از درختان سرسبز و سر به فلک کشیده رو به رو خواهید شد که بر زیبایی و جذابیت آن افزوده اند. برای اینکه بتوانید خودتان را به این آبشار برسانید و از زیبایی های چشم نواز و منحصر به فردش سیراب شوید باید مسیر سخت جنگل را پشت سر بگذارید. این آبشار آهکی بیش از 32 متر ارتفاع دارد و در کنار آن می توانید به آرامش برسید.

امکانات رفاهی که در منطقه آبشار اسکلیم وجود دارد

برای رسیدن به این آبشار زیبا باید از دل جنگل های سرسبز عبور کنید و خودتان را به دامان طبیعت بسپارید. به همین دلیل، امکانات رفاهی زیادی در این ناحیه وجود ندارد. برای افرادی که عاشق طبیعت هستند و برای دیدن جاذبه های آن هر سختی را به جان می خرند، بازدید از آبشار آهکی اسکلیم رود حتی اگر هیچ امکانات رفاهی در آن وجود نداشته باشد نیز می تواند بهترین هدیه طبیعت باشد. مناظر و چشم انداز جنگل قدیمی لفور که از این منطقه به خوبی قابل مشاهده است، برای هر فردی جذاب خواهد بود.

کمپ و چادر زدن در کنار آبشار اسکلیم رود سوادکوه

برای اقامت در این ناحیه چندین گزینه مختلف پیش رویتان خواهید داشت. اگر آدم ماجراجویی هستید می توانید در جنگل چادر بزنید. البته باید به خاطر داشته باشید که این جنگل سرسبز میزبان حیوانات وحشی متعددی همچون خرس‌ قهوه ‌ای و روباه و گرگ است که دیدن آن ها حتی از فاصله خیلی دور هم می تواند برای خیلی ها وحشتناک باشد.

اگر چه این حیوانات معمولا به انسان ها و محیط زندگی شان نزدیک نمی شوند، اما عقل سلیم حکم می کند به هنگام چادر زدن مراقب بود و تا حد امکان از حیوانات دوری جست. گزینه دومی که پیش رویتان دارید اجاره کلبه از محلی ها است.

خیلی ها آرزوی اقامت در این کلبه ها را در سر دارند و به همین دلیل به خوبی می توانند از فرصتی که برایشان پیش آمده است بهره ببرند. در کنار اقامت در کلبه ها می توانید از غذاهایی که افراد محلی می پزند هم استفاده کنید. بی شک همه این ها دست به دست هم می دهند تا سفر خاطره انگیزی را تجربه کنید.


آبشار اسکلیم رود


در کنار آبشار اسکلیم رود چه جاذبه های دیگری وجود دارد؟

بازدید از این آبشار شگفت انگیز به تنهایی برای پر کردن اوقات فراغت تان کافی خواهد بود، اما اگر دوست دارید سفر پربارتری داشته باشید، می توانید جاذبه های دیگری که در نزدیکی آبشار هستند را هم در برنامه هایتان بگنجانید. دهستان لفور، دریاچه شور مست، آبشار ترز، رودخانه کسیلیان، پل ورسک و سد سنبل از جمله این جاذبه ها محسوب می شوند و می توانند در کنار بازدید از آبشار، اوقات خوشی را برایتان رقم بزنند.

مسیرهای دسترسی به ابشار اسکلیم

همانطور که می دانید شهرستان سوادکوه شمالی در استان مازندران واقع شده است. این شهر از شمال به قائم شهر و از جنوب به سوادکوه می رسد. اگر می خواهید آبشار اسکلیم را از نزدیک تماشا کنید، باید سری به مازندران بزنید. با رسیدن به شهرستان سواد کوه شمالی کافی است در جاده گنج افروز حرکت کنید و خودتان را به دهستان لفور برسانید. از تهران تا آبشار اسکلیم 250 کیلومتر راه در پیش خواهید داشت. اگر هم قصد اقامت چند روزه دارید میتوانید اقدام به اجاره ویلا در سوادکوه کنید.

بهترین زمان بازدید از آبشار  آهکی اسکیلم رود

 اگر چه برای بازدید از جاذبه های مختلفی که در استان مازندران واقع شده اند زمان دقیقی نمی توان تعیین کرد اما بیشتر مسافرانی که به این ناحیه سفر کرده اند و آبشار را از نزدیک دیده اند، معتقدند بهترین زمان برای سفر به این منطقه فصل بهار است.

در فصل بهار ،آب رودخانه هایی که به این آبشار می رسند در بیشترین حد خود قرار دارند و جنگل های سرسبز لفور حالت زیباتری به خود می گیرند. نکته مهمی که به هنگام سفر در فصل بهار باید به خاطر داشته باشید این است که آب این ناحیه در این فصل کمی خنک است و ممکن است قادر به شنا کردن و آب تنی نباشید. پس اگر عاشق آب تنی در میان آبشار هستید بهتر است نیمه اول تابستان را برای سفر به این ناحیه انتخاب کنید.