آشنایی با برج طغرل 

برج طغرل یکی از باشکوه ترین آثار به جای مانده از دوران سلجوقیان است که بازدید از آن می تواند ما را با معماری آن دوران آشنا کند. در برخی از کتب تاریخ شناسی و باستان شناسی، این برج را با عنوان برج خلیفه یزید نیز ذکر کرده اند.

این برج با ظاهر مخروطی شکل خود، راز و رمزهای زیادی در دل پنهان دارد و می توان آن را در فهرست جاهای دیدنی که باید دید، ثبت کرد. این برج تنها یکی از بناهای دیدنی تهران محسوب می شود و به دلیل معماری بی نظیر خود سالانه مسافران و گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کند. در این مقاله قصد داریم به اختصار به معرفی برج طغرل بپردازیم. پس همراه ما باشید.


برج طغرل


برج طغرل کجاست؟

برج طغرل در شرق آرامگاه ابن بابویه، در خیابان ابن بابویه شهر ری قرار گرفته است و مورخان قدمت آن را به دوران سلجوقیان نسبت می دهند. ارتفاع این برج به حدود 20 متر هم می رسد و با خشت و آجر به شکل استوانه ای ساخته شده است. این بنا حدود 9 قرن پیش توسط فردی به نام محمد امین معمار باشی ساخته شد تا نشانگر معماری بی نظیر ما ایرانی ها باشد.

تاریخچه برج طغرل

برج طغرل در شهرستان ری، بنایی قدیمی و باستانی است که قدمت آن به 900 سال قبل باز می گردد. باستان شناسان بر این باورند در ساخت این برج از  ساروج استفاده شده است و همین امر بر استحکام و دوام آن در طول این سال ها افزوده است.

ساروج ترکیبی از چندین ماده مختلف است که از جمله آن ها می توان به سفیده تخم‌مرغ، پودر سنگ، آهک، پشم شتر و موی بز و خاکستر زغال اشاره کرد. مساحت برج طغرل به 48 متر مربع می رسد. یکی دیگر از ویژگی های جذاب برج طغرل وجود درب چوبی در آن است که بر زیبایی اش می افزاید.


 برج طغرل


چه کسی در برج طغرل دفن شده است؟

حرف و حدیث های زیادی درباره اینکه چه کسی در برج طغرل دفن شده است وجود دارد. برخی از مورخان بر این باورند که این برج محل دفن خلیل سلطان یکی از فرزندان تیمور لنگ است. در کتاب ری باستان که به دست حسن کریمیان به رشته تحریر در آمده است، این برج را محل دفن فخرالدوله‌ دیلمی بیان کرده اند.

از برج طغرل درگذشته چه استفاده ای می شده است؟

در دوران قدیم از برج ها برای مقاصد مختلفی استفاده می کردند. برج طغرل نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در گذشته کاربردهای مختلفی برای آن در نظر می گرفتند. در ادامه سعی می کنیم به اختصار برخی از کاربردهای برج طغرل را با هم مرور کنیم.

کاربرد برج طغرل به عنوان ساعت

اگر با دقت به این برج نگاه کنید، متوجه می شوید که نمای بیرونی آن شبیه ساعت است و می توان با تابش آفتاب بر روی کنگره های آن زمان را تشخیص داد.

استفاده از برج برای گویندگی و موعظه

دیواره های برج را به گونه ای ساخته اند که صدای افراد را در خود منعکس می کند. اگر  در مرکز برج قرار بگیرید و شروع به حرف زدن کنید، صدای شما منعکس می شود و همه جا می پیچد. در گذشته از این ویژگی برای گویندگی و موعظه استفاده می شده است.

برج طغرل به عنوان راهنمای گردشگران

شهر ری به دلیل قرارگیری در مسیر جاده ابریشم، سالانه میزبان تاجران مختلفی از سرتاسر ایران و جهان بوده است. در شب های تیره و تار که پیدا کردن مسیر بدون امکانات پیشرفته امروزی سخت به نظر می رسید این برج کار راهنما را انجام می داد و با آتشی که در آن روشن می شد، مسیر را برای مسافران روشن تر می نمود.

مرمت و بازسازی برج طغرل

 برج طغرل برای اولین بار در سال 1301 توسط ناصرالدین شاه مرمت و بازسازی شد. این بازسازی بنای برج را از خطر نابودی نجات داد ولی بقعه کتیبه کوفی و برخی از ظریف کاری هایی که بر روی آن خودنمایی می کرد را از بین برد. بعد از انقلاب نیز در سال 1377 مرمت مجدد این بنا آغاز شد و در سال 1379 به پایان رسید.


برج طغرل


چه جاذبه هایی در نزدیکی برج طغرل وجود دارد؟

علاوه بر بازدید از برج طغرل که می تواند شما را با معماری قدیمی ایرانی آشنا کند و اطلاعات زیادی در این باره در اختیارتان گذارد؛ جاذبه های گردشگری دیگری هم در نزدیکی این بنا وجود دارد که سفر به آن را برایتان بسیار جذاب می سازد. در ادامه برخی از جاذبه های نزدیک برج طغرل را با هم مرور می کنیم.

حرم شاه عبدالعظیم

سفر به شهر ری برای بیشتر افراد یادآور خاطرات زیارت در حرم عبدالعظیم است. یکی از جاذبه های مذهبی تهران این حرم محسوب می شود و مسافران زیادی را برای زیارت به سمت خود می کشد. این مکان ارامگاه حضرت عبدالعظیم است و فاصله 12 کیلومتری با برج طغرل دارد. پس  اگر به هنگام سفر به شهر ری و بازدید از برج طغرل دلتنگ زیارت شدید می توانید سری به حرم حضرت عبدالعظیم بزنید.

گورستان قدیمی ابن بابویه

اگر به رو به روی برج طغرل نگاهی بیندازید، گورستانی قدیمی را خواهید دید که در آن بقعه ای با گنبد و صحن خودنمایی می کند. در این گورستان بزرگانی مثل حسین فاطمی، تختی، دهخدا و فروغی آرام گرفته اند. اگر برای بازدید از برج طغرل به شهر ری سفر کردید سری هم به این گورستان قدیمی بزنید.

آتشکده بهرام گور

در 12 کیلومتری شهر ری، روستایی واقع شده است که آن را روستای قلعه نو می نامند. آتشکده بهرام گور در این مکان واقع شده است. از برج طغرل تنها 20 دقیقه تا این آتشکده راه است. برخی از مورخان بر این باورند که این بنا مربوط به دوره هخامنشی است و برخی از باستان شناسان معتقدند این بنا در دوره ساسانی ساخته شده است. چشمه علی و دخمه گبر هم از جاذبه های دیگری است که در نزدیکی برج طغرل می توان از آن ها بازدید کرد.

چه رستوران هایی در نزدیکی برج طغرل وجود دارد؟

 زمانی که به یک ناحیه یا شهر خاص سفر می کنیم، پیدا کردن محیطی امن و پاکیزه که غذاهای سالمی سرو می کند می تواند چالش مهمی برایمان باشد. در نزدیکی برج طغرل نیز رستوران ها و غذاخوری های متعددی وجود دارد که از جمله آن ها می توان به رستوران جام جم، رستوران شاه عبدالعظیم و رستوران پلوچی اشاره کرد.

چگونه می توانیم به برج طغرل برویم؟

برای بازدید از برج طغرل کار سختی در پیش نخواهید داشت. اگر قصد دارید تا خودتان را از تهران به شهر ری برسانید، بهتر است از مسیر بزرگراه امام علی به سمت ری حرکت کنید. اگر جز آن دسته از افرادی هستید که مسافرت با وسایل عمومی را ترجیح می دهند، مترو بهترین انتخاب برایتان خواهد بود. کافی است در ایستگاه شهر ری از مترو پیاده شوید و با تاکسی هایی که در آنجا وجود دارد خودتان را  به برج طغرل برسانید.


برج طغرل


حرف آخر:

برج طغرل یکی از زیباترین و منحصر به فردترین معماری های به جای مانده از دوران حکومت سلجوقیان است که بازدید از آن می تواند برای همه ما خاطرات بسیار لذت بخشی فراهم کند. برج طغرل قدیمی ترین جاذبه تهران است که معماری خاص و کاربری جالبی در گذشته داشته است. اگر تصمیم گرفته اید سفری کوتاه به تهران داشته باشید و در عین حال از جاذبه های طبیعی و تاریخی اش بازدید کنید برج طغرل را در فهرست جاهایی که باید ببینید، بگنجانید همچنین در نزدیکی برج طغرل جاذبه ها و دیدینی های دیگری نیز وجود دارد که به معرفی آنها نیز برایتان پرداختیم و اگر علاقه جاذبه های دیگر تهران دارید میتوانید مقالات مجله ایرانگردی ما را در خصوص معرفی دیگر جاذبه های تهران از جمله معرفی تنگه واشی را مطالعه نمایید

این برج در کنار سایر جاذبه هایی که در نزدیکی خود دارد، می تواند بهترین گزینه برای پر کردن اوقات شما باشد و در عین حال شما را با معماری ایام قدیم آشنا کند. این برج در سال 1310 در فهرست آثار ملی ایران نیز ثبت شده است. اگر تهران زندگی می کنید و یا برای گردش به تهران سفر کرده اید پیشنهاد می کنیم بازدید از برج طغرل را به هیچ عنوان از دست ندهید. و اگر برای سفر تفریحی به تهران آمده اید میتوانید با اجاره ویلا در اطراف تهران از  مناطق خوش و آب و هوای اطراف تهران نیز لذت ببرید