یکی از بزرگترین روستاهای استان تهران، در شهرستان فیروزکوه واقع است. نام این روستا، روستای لزور است. لزور یک روستای عادی و معمولی نیست و زیبایی ها و جذابیت های فراوانی برای طبیعت دوستان دارد. لزور در دامنه های البرز قرار داشته و به دلیل موقعیت جغرافیایی بسیار خوبش، آب و هوای بسیار خنکی دارد و مناظر سرسبز و دیدنی را می توان در آن به نظاره نشست.


روستای لزور

شاید برایتان تعجب آور باشد که در استان تهران، روستایی به این زیبایی قرار داشته باشد. موقعی که به این روستا قدم می گذارید، اولین چیزی که نظر شما را به خود جلب می کند، صحنه های بسیار زیبایی است که طبیعت با دست خود نقاشی کرده است. با قدم گذاشتن در این روستا، ممکن است تصور کنید که به شمال سفر کرده اید، اما اشتباه نکنید شما در استان های شمالی کشور نیستید و این مناظر دیدنی و جذاب را در استان تهران تماشا می کنید.

آب و هوا در این منطقه بسیار خنک است. کسانی که به این منطقه سفر کرده اند، توصیه می کنند هر زمان به این روستا سفر کردید، با خود لباس های گرم نیز بردارید. زیرا ممکن است خنکی هوا شما را غافلگیر کند. بهترین زمان برای مسافرت به این روستا، در تابستان است. اگر از گرمای کلافه کننده تابستان خسته می شوید، این روستا می تواند برایتان تنوعی بسیار لذت بخش و دوست داشتنی باشد.

دشت ها و مراتع سرسبز روستای لزور، محیطی بسیار عالی فراهم می کند تا روزهایی سراسر از آرامش را تجربه کنید. با دیدن این روستا می توانید روح خود را سرشار از لطافت و زیبایی طبیعت کنید و با نیرو و انرژی مضاعف به محل کار و زندگی خود باز گردید.

روستای لزور کجاست؟

چنانچه دوست دارید به تماشای روستای لزور بروید، باید بدانید که از چه مسیری می توانید خود را به این روستا برسانید و برای اقامت می توانید به صفحه اجاره ویلا در سایت رنتی جا مراجعه کنید. این روستا با شهر تهران 165 کیلومتر فاصله دارد و در دهستان قرقانچای قرار گرفته است. لزور 2400 متر بالاتر از سطح دریا است و به دلیل داشتن مناظر بکر و زیبا، طرفداران زیادی دارد.

لزور با شهر فیروزکوه که یکی از شهرستان های استان تهران است، 45 کیلومتر فاصله دارد. برای رفتن به لزور، از فیروزکوه باید این فاصله را به سمت شمال غربی این شهر طی کنید. نزدیکی شهر تهران به این روستا، برای بسیاری از تهرانی هایی که شرایط و وقت کافی برای رفتن به شمال را ندارند، امکان خوبی را فراهم کرده تا چند روزی به دور از شلوغی های شهر و مشغله های کاری، تفریح کرده و آرامش از دست رفته خود را باز یابند.

جاذبه های لزور تهران

طبیعت در این ناحیه به خوبی دست به کار شده است و زیبایی های بسیاری با دست توانای خود رقم زده است. در اینجا همه چیز آماده است تا شما بهترین روزهای عمر خود را در آن تجربه کنید.

هوای این منطقه بسیار لطیف و مطبوع است و زمین پوشیده از سرسبزی و مناظر زیبا است. هیچ دلیلی وجود ندارد که شما به این منطقه سفر کنید و نتوانید از آن نهایت لذت را ببرید. فرار کردن از گرمای تابستان و پناه بردن به جایی که هوا بسیار مطبوع و خنک است، تنها یکی از چیزهایی است که شما می توانید در لزور آن را شاهد باشید. در کنار تمام این نکات مثبت، لزور هنوز چیزهای زیادی برای کشف کردن در اختیار شما قرار داده است تا بتوانید روزهایی به یاد ماندنی از آمدنتان به لزور را در دفترچه خاطرات عمرتان ثبت کنید.

قله میشینه مرگ

یکی دیگر از مناظر زیبایی که تنها در لزور می توان آن را مشاهده کرد، تنگه میشینه مرگ است. در ابتدای امر ذکر این نکته لازم است که بگوییم اگر می توانید پیاده روی های سخت انجام دهید، پا در راهِ رفتن به این قله بگذارید. در غیر این صورت بهتر است دیدن این قله را فراموش کنید.

قله میشینه مرگ، بلندترین قله رشته کوه البرز بوده که ارتفاعی حدود چهار هزار متر دارد و در شمال غرب روستای لزور واقع است. مسیری که شما باید برای رفتن به این قله طی کنید، مسیر بسیار زیبایی است. دشت ها سرسبز و زیبا و تنگه ها از آب سرشار هستند. دیدن و نظاره کردن این صحنه ها حتی انسان های بی ذوق را سر ذوق خواهد آورد. بهتر است در ماه های تیر و مرداد به این منطقه سفر کنید و روزهایی خاطره انگیز برای خود به یادگار بگذارید.


قله میشینه مرگ  لزور


امام زاده خوش نام

برای اینکه بتوانید خود را به این امام زاده برسانید، می توانید دو راه را انتخاب کنید. یکی از راه ها از بین دره عبور می کند و در امتداد رودخانه قرار گرفته است. مسیر دیگر جاده لاسک است که بالای دره قرار دارد.

مدت زمانی که باید طی کنید تا به این امام زاده برسید، حدود پانزده دقیقه است. علاوه بر زیارت در فضای روحانی این امامزاده، می توانید از چشمه ای که در کنار آن قرار دارد و آبی گوارا و خنک به بیرون تراوش میکند، نیز بنوشید.

اگر به سمت بالای امامزاده حرکت کنید، آبشاری کوچک مشاهده می کنید که این آبشار نیز در نوع خود دیدنی است و بسیاری از گردشگران و مسافران دیدن آن را از دست نمی دهند و سعی می کنند چند دقیقه در کنار آن استراحت کنند.

جاده لاسک

برای آنکه بتوانید خود را به این جاده زیبا و رویایی برسانید، باید نیم ساعت تا چهل و پنج دقیقه پیاده روی کنید. جاده لاسک یک جاده خاکی و عریض است و دو طرف آن را درختان سپیدار قد عمل کرده اند. عبور از میان این درختان زیبا، می تواند تجربه ای متفاوت برای شما رقم بزند.

علاوه بر درختان سپیدار، وجود باغ های میوه، مزرعه های سرسبز و کوه هایی که در اطراف قرار دارند از دیگر زیبایی هایی است که تنها در این منطقه می توان به سراغ آن ها رفت. هر چه در طول جاده به پیش می روید صحنه ها و مناظری که مشاهده خواهید کرد، بر شدت زیبایی شان افزوده می شود.

در جاده لاسک، منظره ای که از روستای لزور دیده می شود، بی نهایت دیدنی و تماشایی است. این روستا آن چنان در آرامش بین کوه ها قرار گرفته است که گویی هیچ اتفاق بدی در دنیا در حال وقوع نیست که لازم باشد نگران آن بود. جاده لاسک که تمام می شود به یک تنگه می رسید. در این تنگه، رودخانه فرح رود قرار گرفته و منظره ای بسیار زیبا و دل فریب برای تماشا عرضه کرده است.

تنگه فرح رود

یکی دیگر از جاذبه های روستای لزور، تنگه فرح رود است که باید بعد از طی کردن جاده لاسک به آن برسید. این تنگه مانند تنگه واشی است و این شباهت نیز از آن جهت است که شما باید مسیری را در آب طی کنید. مقداری که در این تنگه پیاده روی کنید، به یک چشمه بزرگ می رسید که در واقع تامین کننده و سرچشمه آب رودخانه فرح رود است.

دریاچه لزور

یکی دیگر از بهانه هایی که باعث می شود عده زیادی تصمیم بگیرند سختی را به جان خرید و به لزور سفر کنند، دریاچه لزور است. قرار گرفتن این دریاچه بین کوه های سر به فلک کشیده و دیدن طبیعتی که اطراف این دریاچه وجود دارد، جذابیت بی حد و حصری برای دریاچه لزور فراهم کرده است.

در این دریاچه نیازی نیست شما هیچ کار خاصی انجام دهید. کافی است در کنار آن ایستاده به مناظر طبیعی و بکر آن نگاه کنید و روح خود را از این همه زیبایی سرشار کنید. اینجاست که انسان پی می برد خالقش عاشق زیبایی است و به بهترین شکل ممکن نیز آن را به تصویر می کشد. دریاچه لزور را به نام های دیگری هم می خوانند. از جمله نام های این دریاچه می توان به سیاهرود و معجره اشاره کرد.


دریاچه لزور


چگونه به روستای لزور برویم؟

اگر تصمیم دارید که از شهر تهران به سمت این روستای دیدنی حرکت کنید، باید به فیروزکوه بروید. ده کیلومتری فیروزکوه، بعد از پمپ بنزین نمرود، یک سه راهی مشاهده می کنید. نام این سه راهی، لاسم است.

سه راهی لاسم در سمت چپ جاده قرار دارد و شما را به بخش ارجمند می رساند. 27 کیلومتر راه را که طی کنید، به ارجمند می رسید و بعد از آن نیز باید 13 کیلومتر راه را طی کنید و روستاهای شادمهن و اهنز را نیز پشت سر بگذارید. بعد از طی این مسیر به روستای لزور خواهید رسید. سراسر جاده تا زمانی که شما به روستای لزور برسید، آسفالت شده است و بنابراین از این نظر برای خودروی شخصی شما مشکلی پیش نخواهد آمد.

بهترین زمان برای سفر به روستای لزور

همان طوری که بالاتر نیز به آن اشاره شد، این منطقه آب و هوای بسیار خنکی دارد و شاید گاهی شما را مجبور به پوشیدن لباس های گرم کند. بنابراین بهترین زمانی را که می توان برای رفتن به این روستا انتخاب کرد، در فصل تابستان است.

از آنجایی که هوای کل کشور در این فصل گرم بوده و گاهی بسیار کلافه کننده است، رفتن به منطقه ای که یاد و خاطره بهار و هوای مطبوعش را برای شما زنده می کند، می تواند بهترین تنوع باشد.


روستای لزور


ضمنا در تابستان، میزان بارندگی نیز کمتر بوده و این مورد باعث می شود تا با خیالی آسوده و راحت، تمام زیبایی هایی که در این روستا و اطراف آن قرار دارد را ببینید و با پیاده روی در دشت ها ریه های خود را از اکسیژن خالص پر کنید.

از آنجایی که برای دیدار برخی مسیرهای باید به صورت پیاده اقدام کنید، کم بودن بارندگی در این فصل و گل و لای نبودن جاده ها و راه ها، پیاده رفتن را برای شما امکان پذیر می کند و خطرهای احتمالی را کاهش می دهد.