ارومیه، یکی از شهر های بزرگ و دیدنی آذربایجان غربی است که جاذبه های گردشگری زیادی را در خود جای داده است. این ابرشهر را معمولا با دریاچه ارومیه می شناسند، اما دریاچه ارومیه تنها جاذبه طبیعی نیست که به این سرزمین جلا بخشیده است.

در ادامه این مطلب رنتی جا قصد دارد به معرفی دریاچه دالامپر بپردازد و از جذابیت ها و ویژگی های آن بگوید، از این رو در صورتی که قصد دارید به زودی به ارومیه سفر کنید و مایلید تا از جاذبه های گردشگری و طبیعی این شهر اطلاعات بیشتری به دست آورید پیشنهاد می کنیم که تا انتها با ما همراه باشید. همچنین نگران اقامت خود در این شهر نباشید چرا که میتوانید به راحتی اقدام به اجاره ویلا در ارومیه و یا اجاره سوئیت در ارومیه در طول سفر خود کنید.


دریاچه دالامپر


دریاچه دالامپر یا دریاچه مام شیخ

محلی ها به دریاچه دالامپر، دریاچه مام شیخ نیز می گویند. گویی مام شیخ، بزرگ یکی از روستاهای دالامپر بوده است. این دریاچه در تابستان و بهار چشم انداز بسیار دیدنی دارد. دریاچه دالامپر 450 متر قطر دارد و در ارتفاع 2720 متری از سطح دریاهای آزاد قرار گرفته است.

مسیر رسیدن به این دریاچه پر است از سبزه و جویبار و دیدنی های طبیعی که هر بیننده ای را به خود خیره می کند. آسمان بسیار پاک و صاف این منطقه نیز زیباست و گاهی با تعدادی ابر مزین می شود. وقتی خورشید پشت ابر باشد، خنکای روح بخشی در منطقه دریاچه دالامپر جریان میابد.

 دریاچه دالامپر کجاست؟

دریاچه دالامپر، بالای کوهی به همین نام واقع شده است. این دریاچه در فاصله 45 کیلومتری جنوب غربی شهر ارومیه و 35 کیلومتری شهر اشنویه قرار دارد. کسانی می توانند از دیدن این دریاچه زیبا لذت ببرند که چند ساعت کوهنوردی و طبیعت گردی در مناطق مرزی را تحمل کنند. مراتع اطراف کوه و دریاچه دالامپر در مواقع خاصی از سال بسیار سرسبز و پر از گل های رنگارنگ می شوند.


دریاچه دالامپر


مسیر های دسترسی به دریاچه دالامپر

از آن جایی که مسیر رسیدن به دریاچه دالامپر کاملا خاکی و کوهستانی است، برای رفتن به آن جا باید از ماشین آفرود استفاده کنید. ابتدا باید دل به جاده ارومیه به اشنویه بزنید و در سه راهی «آغ بلاق» به سمت روستای دیزج بپیچید.

سپس باید از روستای دیزج به سمت روستای سوله دوکل که دارای جاده 8 کیلومتری آسفالته است بروید. این جاده زیبا از میان طبیعتی بی نظیر می گذرد و صدای خروش آبشار سوله دوکل در بخشی از مسیر گوشنوازی می کند.

می توانید در این منطقه، از آبشار سوله دوکل نیز بازدید کنید و خستگی را از تن بیرون نمایید. از آبشار به بعد، 10 کیلومتر مسیر خاکی است که طی کردن آن بیشتر از 30 دقیقه به طول می انجامد. پس از این مسافت، مسیری کاملا خاکی با پستی و بلندی وجود دارد که بهتر است آنجا را با افراد محلی طی کنید که تجربه شان بیشتر است. پس از این مسیر خاکی به جایی خواهید رسید که کاملا بر اثر سیل از بین رفته است و از این نقطه تا دریاچه را می بایست با کوهنوردی طی کنید تا به دریاچه دالامپر برسید.

کوه دالامپر

کوه دالامپر بین مرز ایران، ترکیه و عراق قرار دارد و از قله آن می توانید گوشه ای از هر سه کشور را مشاهده کنید. این کوه که یخچال های چندین هزار ساله و دریاچه های طبیعی را در خود دارد، یکی از بکر ترین مناطق طبیعی ایران به حساب می آید.

وقتی برف های این کوه آب می شوند رود پر آبی سرچشمه می گیرد که نهایتا آبشار سوله دوکل را شکل می دهد. کوه دالامپر که 3500 متر ارتفاع دارد به آلپ ایران نیز معروف است. یکی از مشخصه های شگفت انگیز کوه دالامپر دالان های برفی است که به دلیل جریان مستمر آب در بین برف ها به این شکل درامده است.


کوه دالامپر


زمان مناسب سفر به دالامپر

بهترین فصل برای سفر به این دریاچه تیر ماه است، چرا که قبل از آن هوای این منطقه بسیار سرد است. برف در این منطقه در تمام فصول سال دیده می شود. در طی مسیر، طبیعت زیبا و بکر این منطقه بسیار دیدنی است.

اگر طبیعت دوست باشید، طول این مسیر هیچگاه برای شما خسته کننده نمی شود. آفتاب اگر پشت ابر باشد، هوا خنک است، اما اگر ابری آن را نپوشانده باشد، آفتابش سوزان است و برف ها را آب می کند. در فصل بهار، انواع و اقسام گل های این فصل در مراتع آن می روید و چشم انداز بی نظیری را به وجود می آورد که برای افرادی که به این ناحیه سفر می کنند بسیار چشم نواز خواهد بود.

طبیعت زیبای دالامپر

بادام کوهی، آلبالوی وحشی و گون، پوشش گیاهی منطقه دالامیر را شکل می دهند. پوشش گیاهی دالامپر بی شباهت به رشته کوه زاگرس نیست. علاوه بر دام ها که توسط مردم بومی در این منطقه پرورش داده می شوند، حیوانات وحشی هم در این طبیعت بکر زندگی می کنند که از جمله آن ها می توان به روباه، شغال، عقاب، بز کوهی، خرگوش و مار اشاره کرد.

در کنار دریاچه، گل های وحشی زیادی روییده است که زیبایی وصف ناپذیری به آن می بخشد. یکی از دیدنی ترین صحنه هایی که می توانید اینجا مشاهده کنید، جدا شدن یخ از کوه های اطراف و افتادنشان به داخل دریاچه است که صدای مهیبی هم به همراه دارد.

دیدنی های منطقه دالامپر

اگر قصد دارید تا برای بازدید از دریاچه دالامپر به این منطقه سرسبز و دل انگیز سفر کنید بهتر است بدانید که علاوه بر دریاچه دالامپر، دیدنی های دیگری نیز در این منطقه انتظار شما را می کشند، در این بخش به معرفی تعدادی از این مناطق دیدنی در منطقه دالامپر خواهیم پرداخت.


دریاچه دالامپر


روستای پلکانی کچله

روستای پلکانی کچله، بر دامنه های کوه سر به فلک کشیده دالامپر قرار دارد و راه مواصلاتی آن پر پیچ و خم است. این روستای زیبا، یکی از دیدنی های منطقه دالامپر است که بازدید از آن را نباید فراموش کنید.  

آبشار سوله دوکل

آبشار سوله دوکل در منطقه مرگور ارومیه واقع شده است و در دامنه کوه دالامپر قرار دارد. این آبشار گل سرسبد زیبایی های بهشت ارومیه است. آبشار سوله دوکل چهار فصل است و در دوازده ماه سال می خروشد و شما در هر زمانی از سال که هوس بازدید از این آبشار را کردید می توانید به راحتی به ارومیه سفر کرده و از این آبشار دیدنی و زیبا بازدید کنید.   

پیست اسکی خوشاکو، دره قاسملو، پارک جنگلی شیخ تپه، چشمه آب گرم هفت آباد، چشمه آب معدنی کوه زنبیل، دریاچه مارمیشو  از دیگر دیدنی های طبیعی این شهر زیبا هستند.

علاوه بر این اگر به ارومیه سفر کردید می توانید از موزه ارومیه نیز بازدید کنید که یکی از جاذبه های گردشگری این شهر است