اورامان یا اورامانات بی شک یکی از روستاهای بسیار زیبای ایران است که در شهرستان سروآباد استان کردستان واقع شده است. این روستا زیبا با معماری فوق العاده خاص خود تبدیل به یکی از زیباترین جاذبه ‌های گردشگری ایران شده است. این روستا که معماری آن به صورت پلکانی است و جلوه خارق العاده ای دارد، شباهت بسیار زیادی به منطقه ماسوله در شمال کشور داشته و معماری این دو روستا را از نظر ظاهری می توان تقریبا همانند یکدیگر دانست.


اورامان
موقعیت جغرافیایی روستای اورامان یا سروآباد

از نظر جغرافیایی این روستا از غرب به عراق، از شمال به کردستان و جنوب به جوانرود محدود می ‌شود و جاده‌ ای به طول ۷۵ کیلومتر این روستای پلکانی بسیار زیبا را به شهر مریوان متصل می‌ کند.

شما در این روستا زیبا و خارق العاده می توانید دشت های پر پیچ و خم های زیبا و طولانی و روستا جذاب با معماری زیبا آن را مشاهده کنید که مناظر بسیار جذاب و چشم نوازی محسوب می شوند.

یکی از بخش‌ های بسیار مهم این روستا، رودخانه های سیروان و لیله است که هر دو این رودها در نزدیکی عراق به یکدیگر متصل شده و پیوندگاه این دو رود را دروله نامگذاری کرده اند.

خانه های زیبا موجود در این روستا به صورت کلی از سنگ ساخته شده است و ساختار آن خشتی چین و پلکانی است.

اگر قصد دارید تا به یک سفر هیجان انگیز رفته و به منطقه ای بکر و زیبا سفر کنید، بهترین گزینه برای شما روستای اورامان است، زیرا این روستا جذاب یکی که از زیباترین و هیجان انگیز ترین روستاهای ایران است که می توانید با سفر به آن با مناطق فوق العاده زیبا و خاص ایران آشنا شوید.

هر آن چیزی که قبل از سفر به اورامان باید بدانید

اگر بخواهیم نگاهی به تاریخچه منطقه اورامان انداخته و این روستای شگفت انگیز را از این منظر بررسی کنیم باید گفت که دیرینگی زندگی مردم در این روستا حدود ۴۰ هزار سال تخمین زده شده است چرا که در غارهای شاندیز و بیستون در این منطقه، آثار مختلفی از انسان های اولیه یه به اصطلاح انسان های نئاندرتال یافت شده است.

همچنین باستان ‌شناسانی که بر روی آثار باستانی در این منطقه تحقیق می کنند، پوست حیوانات مختلفی را پیدا کرده اند که بر روی آن ها به زبان یونانی حکاکی های مختلفی صورت گرفته است. بر طبق بررسی های صورت گرفته قدمت این پوست ها به دوره حکومت اشکانیان از سلوکیان بر ایران بر می گردد و این پوست ها متعلق به حدود ۱۲۰ سال پیش از میلاد مسیح است.

منطقه اورامان با ساختار پلکانی خود یکی از جذاب ترین روستاهای ایران است که در واقع ساختار این روستا به این شکل است که حیاط یک خانه، پشت بام خانه دیگری است.


اورامانات

این ساختار بسیار زیبا را در بخش‌ های مختلفی از ایران می ‌توان مشاهده کرد اما زیباترین و جذاب ترین خانه های پلکانی کشور در منطقه اورامان ایجاد شده است که باعث شده تا علاوه بر زیبایی منطقه شاهد جذابیت خارق العاده ای در معماری روستا باشیم.

آشنایی با مردم اورامانات

مردم منطقه اورامان کرد هستند و لباس ‌های محلی کردی مخصوص را استفاده می کنند. مردان این منطقه عموماً چوخه، پانتول، ملکی، شال، دستار و چله بال پوشیده و موارد گفته شده لباس محلی مردان این منطقه است و از سوی دیگر زن های روستای زیبا اورامان نیز از جانی، کلنجه، شال، کلاه، و... به عنوان پوشش استفاده می کنند و علاوه بر آن لباس‌ های خود را با زیورآلات بسیار زیبا و خاصی تزئین می‌ کنند.

لباس های محلی مردم این روستا به قدری زیبا است که چشم هر بیننده ای را به خود مجذوب می کند و شما در این منطقه می توانید لباس های رنگی و بسیار زیبایی را بر تن مردان و زنان مشاهده کنید.

یکی از ویژگی های بسیار مهم این منطقه، موسیقی اصیل و گوش نواز آن است. شما می توانید در مناسبت ‌های مختلف پایکوبی های گروهی را به همراه موسیقی زنده در روستای اورامان مشاهده کنید.

صنایع دستی اورامان

اگر بخواهیم نگاهی به صنایع دستی منطقه این منطقه انداخته و در رابطه با آن صحبت کنیم باید گفت که از گذشته تا به امروز کردها به صنایع دستی و هنرهای سنتی خود شهرت دارند و از مهم ترین صنایع دستی در روستای اورامان نیز می ‌توان به سجاده بافی، گیوه دوزی، شال بافی، سفالگری، فلزکاری، منجوق دوزی و... اشاره کرد.

یکی از جذاب ترین و زیباترین صنایع دستی این منطقه شال هایی است که با استفاده از کرک نوعی بز به اسم مهریز که دارای پشم ظریفی است، بافته می‌ شود. این شال ها عموما توسط مردان منطقه اورامان استفاده می شود.


صنایع دستی اورامان


آب و هوای اورامان یا خانه خورشید

شرایط جوی و آب و هوای غالب در منطقه اورامان، کوهستانی است و در این منطقه می‌ توانید چشمه ‌ها و چراگاه های بسیار زیادی را مشاهده کنید. در دامنه کوه های واقع شده در منطقه اورامان باغ های زیبایی قرار گرفته است و همین مسئله باعث شده تا دامداری و باغداری پیشه اصلی مردم این روستا باشد.

شما می توانید در این روستای بسیار زیبا گونه ‌های مختلف جانوری و گیاهی را مشاهده کنید و در این منطقه درختان بسیار زیادی نظیر بلوط، پسته وحشی، گردو انجیر و... پرورش داده می شوند.

روستای اورامان با آب و هوای کوهستانی و طبیعت خاص خود می‌ تواند در هر موقعیت زمانی میزبان شما باشد اما بهترین فصل برای سفر به این منطقه، فصل بهار و ماه اردیبهشت است چرا که زیبایی اورامان در این ماه دوچندان و رویایی است.

بسیاری از گردشگرانی که این منطقه را در ماه اردیبهشت مشاهده کرده ‌اند به اورامان بهشت گمشده ایران می گویند و آن را تکیه از بهشت می دانند.

رودخانه اورامان

یکی از مهم ترین رودخانه های واقع شده در روستای اورامان، رودخانه سیروان است. این رودخانه بسیار زیبا پس از آن که آب‌ های بخش‌های جنوب غربی، غرب و مرکز استان را دریافت می ‌کند، تبدیل به رودخانه سیروان شده و در بخش عمده ‌ای از شهرستان سروآباد و منطقه اورامان جریان پیدا می‌کند و پس از گذر از این مسیر در خاک کشور عراق به رودخانه دیاله می‌ پیوندند و وارد رود بسیار بزرگ دجله می شود.

سیروان، طولانی ترین رودخانه در استان کردستان است و حواشی این رود، زیستگاه انواع پرندگان و ماهی هایی است که این منطقه را برای تفریح و گردشگری به مکانی بسیار مناسب تبدیل کرده اند.

به دلیل این که این رودخانه خروشان است، محل تمرین و مسابقات قایقرانی داخلی و خارجی نیز بوده و اگر قصد دارید تا یکی از هیجان انگیز ترین رودخانه های کشور ایران را مشاهده کنید، می توانید از این رودخانه بسیار زیبا دیدن کرده و از جاذبه های خارق العاده آن بهره مند شوید.


رودخانه اورامان

فاصله تهران تا اورامان

اگر قصد دارید تا از تهران به روستای بسیار زیبای اورامان سفر کنید، لازم است تا مسیر طولانی را طی کنید تا وارد این روستای خارق العاده شوید. شما می توانید از دو طریق از روستای اورامان دیدن کنید. 

در مسیر اول با خودروی شخصی تان می توانید مسیر ۶۰ کیلومتری را طی کرده و از شهرهای ساوه، همدان، سنندج و سروآباد عبور کرده و پس از آن به منطقه اورامان رسیده و از این روستای فوق العاده زیبا دیدن کنید.

اگر علاقه ای به سفر با خودروی شخصی تان ندارید، می ‌توانید از راه های هوایی نیز از پایتخت به این روستای زیبا سفر کنید. برای این کار لازم است تا پرواز تهران-سنندج را انتخاب کرده و از شهر سنندج با وسایل نقلیه مختلف به این روستای زیبا سفر کنید.

اگر از محیط های شهری پایتخت خسته شده اید و دوست دارید تا سری به یک مکان دیدنی با خانه های پلکانی زده و از تماشای مردم بومی مناطق غرب کشور لذت ببرید، بهترین گزینه برای شما سفر به روستای اورامان خواهد بود.

مراسمات روستای اورامان

شما در روستای اورامان می توانید مراسمات مختلفی از جمله کوچ های ییلاقی و مراسم سال نو پیرشالیار را مشاهده کنید. این مراسم مذهبی و بسیار زیبا که در بهار و تابستان انجام می ‌شود به بزرگداشت پیرشالیار باز می‌ گردد و در این مراسم اهالی روستای اورامان، لباس های کردی خاصی بر تن کرده و با موسیقی های عرفانی و پختن آش یاد پیرشالیار را گرامی می دارند.

پیرشالیار در واقع یکی از بزرگان منطقه اورامان بوده که به ترویج اسلام در این منطقه مشغول بوده است و حالا مردم برای بزرگداشت او هر ساله دو مراسم در دو فصل سال را برگزار می‌ کنند، اما یکی از مهم ترین اتفاقاتی که در این مراسم به چشم می‌ خورد، رسم و رسوم هایی است که در آن اجرا می‌ شود. اکثر این رسم و رسوم ها ریشه هایی از باور زرتشتیان باستانی دارد و نشان می‌ دهد که چقدر ریشه ‌های زرتشتی با فرهنگ و آداب و رسوم مردم این منطقه گره خورده است.

شما می‌ توانید از مقبره پیر شالیار که یکی از مریدان عبدالقدیر گیلانی بوده است و در انتهای جاده اورامان قرار دارد، دیدن کنید. اگر در فصل بهار و تابستان به این منطقه سفر کرده اید به هیچ وجه این مراسم بزرگداشت را از دست ندهید زیرا در آن می توانید خورده فرهنگ هایی نظیر ذبح دام، دف زنی، خوردن آش، شب نشینی و خواندن دعا و شعر را تجربه کنید.

برای عموم افرادی که در مناطق شهری زندگی می کنند و تجربه دیدنی چنین مراسماتی را ندارند، مراسم بزرگداشتی پیرشالیار یکی از جذاب‌ ترین آداب و رسوم است که تا به حال مشاهده کرده ‌اند.


اورامان


شب را چگونه در اوران سپری کنیم؟

اگر قصد سفر به منطقه اورامان را دارید، برای اقامت در این منطقه می توانید هتل بسیار زیبا و سنگی آن را که به اسم هتل شادی شهرت دارد، انتخاب کنید. این هتل با نما و معماری سنگی خود شکوه و جلوه بسیار زیبایی دارد و همواره در طول سال میزبان گردشگران بسیار زیادی از سراسر ایران است.

هتل سنگی یا هتل شادی با داشتن ۲۲ واحد اقامتی می تواند امکانات مناسب سکونت را در اختیار گردشگران قرار دهد تا آن ها بتوانند یک سفر هیجان انگیز و خاطره انگیز را روستای اورامان تجربه کنند و اگر قصد بازگشت به کردستان را دارید میتوانید اقدام به اجاره سوئیت در کردستان کنید