کشور ایران به تنوع گسترده جاذبه ‌های طبیعی و تاریخی خود شهرت دارد و گردشگرانی که به دنبال یک کشور خاص از نظر جاذبه های طبیعی، تاریخی، فرهنگی و... می گردند، همواره کشور ایران را به عنوان انتخاب اول خود در نظر می گیرد و تلاش می کنند تا به ایران سفر کنند. در کشور ایران می توانید جاذبه‌ های طبیعی گسترده‌ ای از کوه و دریا گرفته تا کویر و جنگل را در سراسر آن مشاهده کنید.

این گستره خارق العاده تنوع جاذبه های طبیعی ایران را به عنوان خاص ترین کشور منطقه و دنیا معرفی کرده است. در میان انواع پدیده های طبیعی که در کشور ایران می ‌توان شاهد آن بود و از آن ها بازدید کرد، آبشارها هستند. جذابیت ظاهری آبشارها و محیط سرسبز و زیبای اطراف این مناطق سبب شده تا از آبشارها به عنوان یکی از مهم ‌ترین جاذبه‌ های گردشگری ایران یاد شود.

کشور ایران از نظر تنوع و تعداد آبشارها، یک کشور غنی بوده و طبق بررسی های صورت گرفته تا به امروز بیش از ۳۹۰ آبشار مختلف در ایران کشف شده است. شما می توانید از شمالی ترین شهر کشور تا جنوبی ترین بخش ایران، شهر به شهر آبشارهای مختلفی را مشاهده کنید.

معرفی هر یک از آبشارهای ایران خود نیاز به مطلب جداگانه ‌ای دارد، اما در این مطلب قصد داریم تا به طور خلاصه شما را با ۱۰ آبشار زیبا و خاص ایران آشنا کرده و اطلاعات مربوط به هر یک از این آبشارهای زیبا را با شما در میان گذاریم، پس با ما همراه باشید تا به سراغ این جاذبه های طبیعی و گردشگری فوق العاده رفته و یک به یک آن ها را به شما معرفی کنیم.

آبشار آتشگاه لردگان

آبشار آتشگاه لردگان

شهر کرد همواره به زیبایی طبیعی خود شهرت دارد. شما می توانید در اطراف شهر کرد مناطق طبیعی فوق العاده ای با جاذبه های خاص را مشاهده کنید. در این بخش قصد داریم تا یکی از خاص ترین جاذبه های طبیعی این منطقه را به شما معرفی کنیم.

یکی از زیباترین آبشارهای ایران، بدون کمتری شک و تردیدی آبشار آتشگاه لردگان است. این آبشار در ۱۹۰ کیلومتری شهرکرد و در ۴۰ کیلومتری شهر لردگان واقع شده است. ویژگی بسیار مهم آبشار آتشگاه لردگان این است که این آبشار لقب طولانی ترین آبشار ایران را در دست دارد.

شما می توانید در طول سال، به خصوص در فصل بهار و تابستان به تماشای این آبشار جذاب رفته و از آبشار زیبای آتشگاه لردگان بازدید کنید. نکته بسیار جالب این است که در صورتی که در ماه های فروردین و اردیبهشت شاهد بارش باران باشیم، شما مجبور خواهید شد تا بخش هایی از مسیر دسترسی به این آبشار را با داخل شدن در آب رد کنید تا بتوانید به آبشار آتشگاه لردگان رسیده و از آن دیدن کنید.

یکی از جذاب ترین تفریحاتی که می توانید در کنار آبشار آتشگاه لردگان استان چهار محال و بختیاری تجربه کنید، برگزاری کمپینگ است که می تواند خاطرات خارق العاده ای را برای شما به ارمغان آورد.

تیم های کمپینگ بسیاری زیادی از سراسر ایران برای دیدن آبشار آتشگاه لردگان به این استان آمده و از مدت ها قبل، برای بازدید از این جاذبه طبیعی فوق العاده برنامه ریزی می کنند. اگر شما هم علاقه مند هستید تا یک کمپینگ فوق العاده را تجربه کنید، می توانید سری به این استان زده و از این آبشار دیدن کنید.

ابشار زیبای شلماش

آبشار شلماش

یکی از مهم ترین آبشارهای استان آذربایجان غربی، آبشار شلماش است. این آبشار زیبا و خاص که در شهر سردشت این استان واقع شده است به عنوان یکی از جاذبه های طبیعی استان آذربایجان غربی شناخته می شود.

این آبشار بسیار خاص و دیدنی در واقع از سه آبشار تشکیل شده است و در حال حاضر به عنوان یکی از مناطق تفریحی پر گردشگر استان آذربایجان غربی شناخته می شود.

آبشار شلماش کجاست

در طول سال شاهد آن هستیم که حجم گسترده ای از گردشگران از سراسر شهرهای ایران و نقاط مختلفی جهان برای بازدید از آبشار شلماش به ایران و استان آذربایجان غربی سفر کرده و از این آبشار دیدنی بازدید می ‌کنند. ارتفاع آبشار شلماش طبق بررسی های صورت گفته در حدود 10 متر است.

این آبشار بسیار زیبا در فصل بهار پر آب ترین روزهای خود را گذرانده و در ادامه تا اواسط اردیبهشت علاوه بر پر آب بودن، بسیار سرد می شود، ولی با شروع شدن ماه خرداد و تا اواسط پاییز می توان شاهد فضا و دمای مطبوعی در این آبشار بود.

اگر مایلید تا بهترین زمان را برای سفر به این منطقه پیدا کنید، می توانید در فصل تابستان به استان آذربایجان غربی و شهر سردشت سفر که و از آبشار شلماش دیدن کنید. ماه خرداد، فصل تابستان و ماه مهر از شلوغ ترین زمان ها برای بازدید از آبشار زیبای شلماش است. استان آذربایجان غربی همواره به جاذبه های طبیعی زیبای خود شهرت دارد و آبشار شلماش نیز گل سر سبد جاذبه های طبیعی این استان است.

آبشار شوی دزفول

آبشار شوی

دزفول یکی از شهرهای جنوب غربی ایران است و از آن به عنوان سی امین شهر پر جمعیت کشور یاد می شود. شهر زیبای دزفول که در استان خوزستان واقع شده است یکی از شهرهای زیبا کشور به حساب می آید. این شهر در کنار رودخانه دز ساخته شده و امروزه میزبان گردشگران بسیار زیادی است.

در این شهر شما می توانید جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیار زیادی را مشاهده کنید. آبشار شوی دزفول یکی از بزرگترین آبشارهای طبیعی خاورمیانه است که در این شهر واقع شده است. این آبشار زیبا در نزدیکی شهر دزفول قرار دارد. طبق اندازه گیری های صورت گرفته، آبشار شوی دزفول ۱۰۰ متر ارتفاع داشته و عرض آن نیز ۴۰ متر است.

آبشار خاص و دیدنی شوی دزفول در یک منطقه کوهستانی واقع شده است و همین موضوع سبب شده تا وجود جاذبه های طبیعی مخصوص مناطق کوهستانی در کنار این آبشار زیبا به جذابیت آبشار شوی دزفول اضافه کند.

پوشش گیاهی منطقه آبشار شوی دزفول بسیار خاص بوده و برای افرادی که عاشق کمپینگ کردن در دل طبیعت هستند، بازدید از این آبشار زیبا، گزینه فوق العاده به حساب می آید.


مسیر دسترسی به آبشار شوی

برای دسترسی و تماشای این آبشار زیبا لازم است تا یک مسیر دو ساعته را پیاده روی و کوهنوردی کنید و حتی در طول مسیر نیز لازم است تا از یک رودخانه در میان راه عبور کنید.

داشتن چنین مسیری برای دسترسی به این آبشار سبب شده تا از آبشار شوی دزفول به عنوان بهترین مکان برای ماجراجویی نام برده شود. داشتن مسیر طولانی باعث شده تا منطقه آبشار شوی دزفول همچنان بکر باقی مانده و در طول سال ها دستخوش تغییرات بسیار کوچکی شود.

آبشار ارتکند کلات نادری
آبشار ارتکند

اگر قصد دارید تا یکی از نقاط بکر ایران را تماشا کنید، می توانید به مشهد رفته و از مسیر کلات نادری به منطقه ییلاقی ارتکند رسیده و از آبشار زیبا و خاص آن بازدید کنید. بسیاری از گردشگرانی که به این منطقه سفر کرده اند، به منطقه ییلاقی ارتکند، بهشت گمشده ایران می گویند.

منطقه ییلاقی ارتکند با داشتن آبشار، رودخانه، کوه، طبیعت سرسبز و... یکی از مناطق بکر و جذاب ایران، به خصوص استان خراسان رضوی شناخته می شود. این منطقه ییلاقی زیبا مکان کم نظیری برای لذت بردن از طبیعت به حساب می ‌آید.

برای افرادی که عاشق ماجراجویی، طبیعت گردی و کوهنوردی باشند این منطقه مثل یک بهشت گمشده است. آبشار زیبا ارتکند نیز در این منطقه ییلاقی واقع شده است که بلندی آن ۳۵ متر بوده و دره های آن بسیار باریک است.

برای آن که بتوانید از این آبشار زیبا دیدن کنید، لازم است تا با اصول کوهنوردی و صخره نوردی آشنا باشید و تجهیزات حرفه ای به همراه خود داشته باشید تا در هنگام بازدید از این آبشار دچار مشکل نشوید.


بهترین زمان بازدید از آبشار ارتکند

در نیمه دوم فصل بهار و تابستان بهترین زمانی است که می توانید به منطقه ییلاقی ارتکند رفته و از این منطقه زیبا، خوش آب و هوا و آبشار فوق‌ العاده آن دیدن کنید. برای سفر به این منطقه حتماً به همراه خود لباس اضافی، کفش مناسب، کلاه، خوراکی سبک، آب، چای، وسایل کوهنوردی و وسایل سنگ نوردی را به همراه داشته باشید.

می توانید برای آن که سفر جذاب تر و هیجان انگیز تری را تجربه کنید، به همراه دوستان خود به صورت یک کمپینگ آخر هفته ای، به این منطقه ییلاقی سفر کنید.

معرفی آبشار لاتون

آبشار لاتون

یکی دیگر از آبشار های بسیار زیبای ایران که در سال‌ های اخیر مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به طبیعت واقع شده است و گردشگران بسیار زیادی را جذب خود کرده است، آبشار لاتون آستارا است.

این آبشار در استان گیلان و در نزدیکی شهرستان آستارا واقع شده است. آبشار لاتون آستارا با ارتفاع ۱۵۰ متری خود به عنوان یکی از مرتفع ‌ترین آبشارهای ایران و بلندترین آبشار استان گیلان شناخته می ‌شود. آب جاری در  این آبشار مرتفع، از قله اسپیناس لاتون سرچشمه گرفته و به رودخانه لوندویل منتهی می ‌شود.

اگر عاشق بازدید از مناطق طبیعی و آبشارهای هستید و دوست دارید تا سری به آبشار لاتون آستارا زده و از آن بازدید کنید، باید به این نکته توجه داشته باشید که برای رسیدن به این آبشار لازم است تا چند ساعتی را پیاده روی کنید و از دل جنگل عبور کنید تا به این منطقه زیبا رسیده و بتوانید آبشار لاتون آستارا را مشاهده کنید. فضای اطراف این آبشار و طبیعت پیرامون آن بسیار چشم ‌نواز بوده و همین موضوع سبب شده تا آبشار لاتون آستارا مکان خارق العاده برای کمپینگ به حساب آید.

خوشبختانه امکانات مناسبی مانند سرویس بهداشتی، پارکینگ و خانه هایی برای کرایه کردن در منطقه آبشار لاتون در نظر گرفته شده است تا افرادی که به استان گیلان سفر کرده و از این آبشار دیدن می کنند، این امکان را داشته باشند تا مدت زمان طولانی را در این منطقه سپری کنند و از زیبایی های این منطقه بهره مند شوند. چشمه آب گرم کوته کومه یکی از دیدنی هایی است که می توانید در اطراف این آبشار از آن نیز بازدید کنید.

سفر دسته جمعی به این منطقه با دوستان یکی از فعالیت های جذابی است که می توانید در طول سال آن را بارها و بارها تجربه کنید.

ابشار گنجنامه همدان

آبشار گنج نامه

مجموعه توریستی گنج نامه یکی از مهم ‌ترین جاذبه های گردشگری استان همدان به حساب می ‌آید. این منطقه هر ساله میزبان توریست های بسیار زیادی از سراسر دنیا است و حجم گسترده ای از گردشگران را جذب خود می ‌کند. وجود طبیعت بکر، امکانات رفاهی و آثار تاریخی در منطقه توریستی گنج نامه سبب شده تا این مجموعه جایگاه ویژه ‌ای را در استان همدان پیدا کند.

یکی از مهم ترین مکان های دیدنی در مجموعه توریستی گنج نامه همدان آبشار آن است. وجود این آبشار زیبا باعث شده تا طراوت فوق ‌العاده‌ ای به این منطقه داده شود و آب و هوای منطقه گنج نامه با وجود این آبشار بسیار مطبوع تر و دلپذیر تر گشته است. آبشار گنج نامه از کوه های الوند سرچشمه گرفته و از آن به عنوان یکی از آبشارهای دائمی ایران یاد می ‌شود.

ارتفاع آبشار زیبای گنج نامه ۱۲ متر بوده و وجود سنگ ها و صخره های مختلف در اطراف این آبشار سبب شده تا علاقه‌ مندان به صخره نوردی و سنگ نوردی به این منطقه سفر کنند و از این آبشار بازدید کنند.

در روزهای سرد سال مانند اواسط زمستان، آب این آبشار یخ زده و شاهد ایجاد دیواره های یخی و قندیل در اطراف این آبشار هستیم. وجود امکانات رفاهی مختلف در اطراف این آبشار سبب شده تا گردشگران این امکان را داشته باشند تا با خیال راحت به این مجموعه توریستی رفته و از آبشار آن بازدید کنند.

آبشار شوشتر

آبشارهای شوشتر

سازه های آبی شوشتر یکی از خاص ترین و مهم ترین جاذبه های تاریخی ایران به حساب می‌ آیند. این سازه های خارق العاده که معماری چشم نوازی در طراحی آن ها به کار رفته است در استان خوزستان و شهرستان شوشتر واقع شده است و یکی از مهم ترین آثار تاریخی این منطقه به حساب می آیند.

سازه های آبی شوشتر در دوران حکومت ساسانیان بر ایران ساخته شده است و از آن به عنوان یکی از بزرگترین سیستم های آبی تاریخی یاد می شود. وجود این سیستم آبی سبب شده تا شاهد ایجاد مجموعه ‌ای از آبشارها و آسیاب های آبی بزرگ در سازه ‌های آبی شوشتر باشیم.

سازه های آبی شوشتر

مجموعه آبشارها و آسیاب های آبی شوشتر به بخشی از سازه ‌های آبی شوشتر گفته می‌ شود که دارای اجزای مختلفی هستند. این مجموعه آبشارها به همراه آسیاب ها سبب شده تا شاهد بهینگی خارق ‌العاده ‌ای در مصرف آب در این سازه های آبی باشیم. اگر علاقمند هستید تا یکی از زیباترین مجموعه آبشارهای ایران را در یک منطقه تاریخی تماشا کنید، می توانید سری به شوشتر زده و از آبشار های دیدنی این منطقه بازدید کنید.

آبشار مارگون کجاست

آبشار مارگون

بسیاری از افراد استان فارس را به جاذبه های تاریخی چشم نواز آن می شناسند. در تمامی شهرهای این استان زیبا، به خصوص در شهر زیبا شیراز می توان اوج تاریخ و تمدن حکومت هخامنشیان را تماشا کرد اما نکته بسیار مهم این است که در این استان زیبا می توان جاذبه های طبیعی جذابی را نیز به نظاره نشست.

آبشار مارگون استان فارس یکی از جاذبه های طبیعی مشهور ایران به حساب می آید. این آبشار جذاب، بلندترین آبشار چشمه دنیا محسوب می‌ شود. تامین آب این آبشار از طریق چشمه های مختلفی که در اطراف آن وجود دارد صورت می‌ گیرد و به همین دلیل این آبشار به آبشار چشمه ای مشهور است.

آبشار مارگون استان فارس ارتفاع ۷۰ متری داشته و عرض آن نیز ۱۰۰ متر می ‌باشد و از آن به عنوان باشکوه ترین آبشار ایران یاد می ‌شود. زیبایی خارق العاده این آبشار در کنار طبیعت چشم نواز اطراف آن سبب شده تا این مکان تبدیل به یکی از جذاب ترین آبشار های دنیا برای گردشگران داخلی و خارجی شود.

پوشش گیاهی و درختان بسیار زیبا در اطراف این آبشار شامل درختان سیب، زالزالک و انواع درختان جنگلی می شود و این پوشش گیاهی باعث شده زیبایی طبیعی آبشار مارگون چندین برابر شود.

خوشبختانه در اطراف این آبشار امکانات رفاهی مختلفی نیز تعبیه شده است و حتی امکان اجاره سوئیت و ویلا در سپیدان نیز برای گردشگران وجود دارد. افرادی که علاقه مند هستند از این آبشار زیبا بازدید کنند، می توانند در سفیدان، اقامتگاه اجاره کرده و پس از آن، برای تماشای این آبشار زیبا وارد منطقه آبشار مارگون شوند.

آبشار آب سفید لرستان

آبشار آب سفید

آبشار آب سفید الیگودرز از مهم ترین آبشارهای لرستان به شمار می ‌آید. این آبشار زیبا در نزدیکی شهرستان الیگودرز قرار دارد.

اگر نگاهی به تاریخچه نام این آبشار کنیم و آن را مورد بررسی قرار دهیم باید گفت که علت آن که به این آبشار، آبشار آب سفید می گویند این است که در اطراف این آبشار زیبا، سنگ های مختلفی وجود دارد و برخورد آب با این سنگ ها سبب می شود تا شاهد ایجاد حباب های سفید رنگی در آب آبشار باشیم.

وجود این حباب ها باعث می‌ شود تا رنگ آب این آبشار، سفید دیده شود و به همین دلیل در نگاه اول افراد احساس می ‌کنند که آب آبشار واقعاً به رنگ سفید است و به همین دلیل این آبشار را آب سفید نامیده اند. زیبایی خارق العاده این آبشار باعث شده تا از آن به عنوان عروس آبشارهای ایران یاد شود.

در اطراف این آبشار بسیار جذاب می توانید انواع مختلفی از درختان گردو و بلوط را مشاهده کنید. خوشبختانه برای رفاه حال گردشگرانی که به این منطقه سفر می کنند، امکانات رفاهی مختلفی نیز در منطقه آبشار آب سفید الیگودرز تعبیه شده است تا گردشگران این امکان را داشته باشند که اکثر نیازهای خود را در این منطقه برطرف کرده و نیاز نداشته باشند تا از منطقه آبشار آب سفید الیگودرز خارج شوند.

آبشار خزه ای کبودوال

آبشار کبودوال

شما می ‌توانید در استان گلستان یکی از زیباترین آبشارهای ایران یعنی آبشار کبودوال را مشاهده کنید. این آبشار خارق العاده در اطراف شهرستان علی‌ آباد کتول واقع شده است.

ویژگی بسیار مهم آبشار کبودوال گلستان این است که این آبشار به عنوان تنها آبشار تمام خزه ای ایران شناخته می شود و همین موضوع سبب شده تا زیبایی این جاذبه گردشگری چندین برابر شود.

آبشار کبودوال گلستان حتی در فصل ‌های سرد سال مثل پاییز و زمستان هم دیدنی و جذاب است. اگر علاقه مند هستید تا یک آبشار زیبا و بکر را تماشا کنید، می توانید سری به آبشار کبودوال استان گلستان زده و از آن بازدید کنید.

نکته بسیار مهم این است که برای رسیدن به این آبشار لازم است تا مسیری ۲۰ دقیقه ‌ای را از داخل جنگل با پای پیاده طی کنید تا پس از گذر از منطقه جنگلی به این آبشار زیبا رسیده و از آن دیدن کنید.

در بخش پایین آبشار کبودوال گلستان، حوضچه های مختلفی برای آب تنی نیز وجود دارد تا افرادی که علاقه مند هستند تا تنی به آب بزنند، بتوانند در این حوضچه ها شنا کنند.

آب زلال از مهم ترین ویژگی‌ های این آبشار است. در اطراف آبشار کبودوال گلستان می توانید امکانات رفاهی مختلفی مانند سرویس بهداشتی، پارکینگ، آلاچیق و... مشاهده کنید که برای راحتی گردشگران تعبیه شده است.


حرف آخر

در این مطلب با وجود گستردگی بالایی که آبشار های ایران دارند، سعی کردیم تا شما را با معروف ترین و زیباترین آبشارهای ایران آشنا کنیم. هر یک از آبشارهای معرفی شده در این مقاله از مجله ایرانگردی رنتی جا دارای ویژگی منحصر به فردی هستند که همین موضوع سبب شده تا شاهد گونه ای مختلفی از آبشار در سراسر ایران باشیم.

برای آن که بتوانید تجربه بسیاری خوبی از بازدید آبشارهای مختلف ایران داشته باشید لازم است تا مقاله همه چیز در مورد سفر به شمال را مطالعه کنید.