مریوان یکی از شهرستان های مرزی استان کردستان محسوب می شود که در 125 کیلومتری غرب شهرستان سنندج واقع شده است. بررسی کتب تاریخی نشان می دهد شهرستان مریوان یکی از  مناطق مهم کردها به شمار می رفته و نقش مهمی در مسائل سیاسی و اجتماعی این ناحیه ایفا کرده است.

این شهر به دلیل داشتن جاذبه های طبیعی و گردشگری متعدد توانسته است مسافران زیادی را در طول سال های اخیر به سمت خود جلب کند. از جمله این جاذبه ها می توان به قلعه امام و دشت بیلو اشاره کرد.




در کنار این موارد، دریاچه زیبایی در مریوان همچون نگینی درخشان خودنمایی می کند که متمایز کننده مریوان از سایر شهرهای استان کردستان است و به عنوان بزرگ ترین چشمه آب شیرین ایران شناخته می شود. این دریاچه زریوار یا زریبار نام دارد و زیبایی های خاص و منحصر به فرد آن، دل هر بیننده ای را می رباید. در این مقاله قصد داریم مروری کوتاه و مختصر بر دریاچه زریبار داشته باشیم و از زیبایی های آن صحبت کنیم. پس همراه ما باشید.

دریاچه زریبار کجاست؟

دریاچه زریوار که خیلی ها آن را به اسم زریبار نیز می شناسند بزرگ ترین چشمه آب شیرین ایران محسوب می شود و در 3 کیلومتری غرب شهر مریوان قرار گرفته است. به جرات می توان گفت که این دریاچه یکی از بهترین و جذاب ترین جاذبه های طبیعی و گردشگری غرب ایران و به خصوص کردستان است و در ارتفاع 1285 متری از سطح دریا واقع شده است.

زریوار به دلیل موقعیت خود و قرار گرفتن در میان کوه های پوشیده شده از درختان بلوط و گلابی چشم انداز بسیار زیبایی دارد و بازدید از آن می تواند برای هر مسافری جذاب باشد. فاصله دریاچه زریبار از مرکز استان حدود 135 کیلومتر است و طول آن به حداکثر 5 کیلومتر و عرض آن به 1.5 کیلومتر می رسد.

نکته جالبی که درباره این دریاچه وجود دارد این است که هیچ رودخانه ای به آن نمی ریزد و آب آن از جوشش چشمه ها تامین می شود. حجم آب این دریاچه‌ منحصر به فرد به 30 میلیون مترمکعب و عمق آن به طور متوسط به 3 متر هم می رسد. البته در برخی از نقاط دریاچه، عمق آب بیشتر از سه متر است و گاه تا هشت متر هم تغییر می کند.

چه چیزی دریاچه زریبار را از سایر دریاچه های مشابه، متمایز می کند؟

آب دریاچه زریوار، سبز مایل به قهوه ای است. این دریاچه بیش از  دو میلیون سال است که جان تازه ای به مریوان بخشیده و حیات را در آن جاری ساخته است. این ناحیه شگفت انگیز مساحتی بالغ بر 3 هزار هکتار را به خود اختصاص داده است و در کنار آن گونه های مختلف حیوانی و گیاهی دیده می شود.


دریاچه زریبار


همه این موارد دست به دست هم می دهند تا دریاچه زریوار چشم انداز فوق العاده و منحصر به فردی داشته باشد و بتواند خود را در میان سایر دریاچه های مشابه به خوبی متمایز کند. با سفر به این ناحیه، تنها از دریاچه ای که با آب پر شده است دیدن نمی کنید، بلکه با گونه های مختلف گیاهی و حیوانی آشنا می شوید که هر کدام از آن ها ویژگی های خاص خود را دارند. به همین دلیل است که متخصصان این دریاچه را به عنوان یک اکوسیستم می شناسند که جنبه های مختلفی را پوشش می دهد.

راه های دسترسی به دریاچه زریوار

برای رسیدن به دریاچه زریبار راه سختی در پیش نخواهید داشت. کافی است خودتان را به سنندج برسانید و از آنجا راهی مریوان شوید. به 3 کیلومتری مریوان که رسیدید، دریاچه ای رویایی در میان جنگل ها و کوه های سر به فلک کشیده جلوه گری می کند که همان دریاچه زریوار است.

جاذبه های دریاچه زریوار

بعد از اینکه مسیر خود را طی کردید و به این ناحیه رسیدید، با امکانات مختلفی رو به رو خواهید شد. سرسبزی و زیبایی درختان این ناحیه قبل از هر چیزی نظر شما را به سمت خود جلب خواهد کرد.

این دریاچه در غرب ایران واقع شده و آب و هوای خنک و مطبوعی دارد. یکی از جاذبه های اصلی دریاچه، جزیره های کوچکی است که در میان آب وجود دارد و چشم انداز بسیار زیبایی به آن می بخشد.


جاذبه های دریاچه زریوار


این دریاچه یکی از تالاب های مهم این ناحیه محسوب می شود و مامن پرندگان بومی و مهاجری است که دیدنشان خالی از لطف نخواهد بود. اگر عاشق حیات وحش هستید و دوست دارید زندگی حیوانات را از نزدیک به تماشا بنشینید، قطعا سفر به مریوان و بازدید از این دریاچه تجربیات نابی را در اختیارتان خواهد گذاشت.

علاوه بر پرندگان رنگارنگ و مختلف، خزندگان و ماهی های مختلفی هم در این ناحیه زندگی می کنند که از جمله آن ها می توان به مار قیطانی، سگ آبی و مارماهی اشاره کرد. هیچ چیز بهتر از این نیست که در کنار همه زیبایی های طبیعی بنشینید و زندگی حیوانات را از نزدیک تماشا کنید.

بایدها و نبایدهای دریاچه زریبار

دریاچه زریبار یکی از جاذبه های اصلی شهرستان مریوان و غرب کشور شناخته می شود و به دلیل زیبایی های منحصر به فردی که در دل خود دارد، سالانه پذیرای مسافران و گردشگران متعددی است. اگر قصد سفر به این شهر را دارید میتوانید برای اقامت خود اقدام به اجاره سوئیت در مریوان کنید

با این حال در طول سال های اخیر مشکلات زیست محیطی زیادی گربیان گیر این ناحیه شده است و نگرانی های زیادی را در این باره به وجود آورده است. یکی از همین مشکلات ورود فاضلاب های شهری و روستایی و افزایش سطح رسوبات است.

برای جلوگیری از ورود فاضلاب ها و ساخت و سازهای غیر قانونی در اطراف این دریاچه، تصمیمات مهمی گرفته شده است، اما نجات این دریاچه از مشکلات به وجود آمده نیازمند تلاش همگانی است.

مسافرانی که به این ناحیه زیبا سفر می کنند باید خودشان را مسئول حفظ و نگهداری آن بدانند و از ریختن زباله ها در طبیعت و آتش روشن کردن خودداری کنند. در کنار همه این موارد، تلاش مسئولان برای جلوگیری از آسیب به دریاچه و نواحی اطراف آن به نظر جدی می رسد. طبیعت بکر و دیدنی دریاچه زریبار تنها با یک تلاش دسته جمعی حفظ می شود و نیازمند یاری و کمک همگان است.

تفریحات در دریاچه زریبار

همانطور که قبلا نیز بیان کردیم این ناحیه یک اکوسیستم زیبا و البته کامل محسوب می شود و می توان امکانات مختلفی را در کنار آن مشاهده کرد. امکانات متعددی همچون پارکینگ، هتل های چند ستاره در اطراف دریاچه، امکان چادر زدن و برپایی کمپینگ، رستوران هایی با منوی متنوع و امنیت فوق العاده این ناحیه سبب شده است مسافران به بهترین شکل ممکن از سفر خود استفاده کنند و با خاطرات خوبی به شهر و دیار خود باز گردند.

دریاچه زریبار مکان خوبی برای قایق سواری و گشت و گذار در میان جزیره های موجود است. اگر شما هم به این تفریح زیبا علاقه دارید می توانید به کمک قایق های پدالی به دل آب بزنید و خودتان را در میانه آب روان دریاچه ببینید.


تفریحات در دریاچه زریبار


پیاده روی در مسیرهای مشخص شده و کنار درختان بزرگی که سر به فلک کشیده اند، می تواند بهترین تفریح برای آن هایی باشد که همیشه قدم زدن در میان طبیعت را دوست داشته اند و عاشق تجربه این احساس ناب بوده اند.

ماهی گیری یکی دیگر از تفریحاتی است که بیشتر مسافرانی که به سمت مریوان و دریاچه زریبار روانه می شوند مدنظر قرار می دهند. برای آن هایی که عاشق ماهی کبابی کنار طبیعت هستند فرصت خوبی در این ناحیه فراهم شده است.

مطمئنا برای آن هایی که به دنبال پیدا کردن یک طبیعت سر سبز و بکر هستند نگاه کردن به پرندگان مهاجری که از روی دریاچه زریبار رد می شوند هم خالی از لطف نیست. شما با بازدید از این دریاچه فرصت دیدن بسیاری از پرندگان مهاجر را که این دریاچه را برای استراحت خود انتخاب کرده اند را خواهید داشت.

بهترین فصل سال برای سفر به دریاچه زریوار چه زمانی است؟

سفر به زریوار در هر فصلی جذابیت های خاص خود را خواهد داشت. اگر ماجراجو هستید و سفر در دل زمستان را دوست دارید، هیچ چیزی نمی تواند جلوی شما را برای یک سفر شگفت انگیز بگیرد.

آب دریاچه در زمستان یخ می بندد و چهره بسیار زیبایی به خود می گیرد. برخی ها هم هستند که سفر در بهار و تابستان را به سایر فصل های سال ترجیح می دهند. معمولا اهالی این منطقه، آخر هفته برای گذراندن تعطیلات خود به این دریاچه سر می زنند. اگر دنبال آرامش هستید و ترجیح می دهید در سکوت، زیبایی های خدادادی را نظاره گر باشید بهتر است وسط هفته را برای سفر خود انتخاب کنید.


بهترین فصل سال برای سفر به دریاچه زریوار


حرف آخر

دریاچه زریوار همچون نگینی در دل مریوان می درخشد و زیبایی های آن هر بیننده ای را جذب خود می کند. اگر برای یکبار هم که شده سری به این ناحیه بزنید، طعم تجربه های شیرینش را برای همیشه در دل خود خواهید داشت.

این دریاچه به دلیل پوشش گیاهی و حیوانی متعدد، امکانات رفاهی مختلف، طبیعت زیبا و بکر و آب و هوای خوب و معتدل، مامنی برای طبیعت گردان به شمار می رود و می تواند خاطرات بسیار دلنشینی را برایشان رقم بزند. اگر به این ناحیه زیبا سفر کردید حتماً سری به سایر جاذبه های طبیعی مریوان بزنید و از آن ها هم دیدن کنید. استان کردستان از جاذبه پر غنی است از روستای اورامان شگفت انگیز گرفته تا سنندج زیبا و خوش آب و هوا . امیدواریم که در برنامه سفرهای خود از فرصت های گردشگری این استان مهمان نواز کشورمان غافل نشوید