اگر زیبایی های رامسر را ببینید، تازه خواهید فهمید لقب عروس شهرهای ایران برای این شهر دیدنی کم است. رامسر از جمله شهر های مازندران است که در آن هم ساختمان ها و هتل های زیبا و هم طبیعت بکر و دست نخورده را می بینید. البته این روز ها، برخی از گردشگر نماها با ریختن زباله و درست کردن آتش در جنگل ها، باعث آسیب رساندن به طبیعت شهرهای استان مازندران می شوند که این موضوع نیاز به فرهنگ سازی در این زمینه را نشان می دهد. ساخت ویلا در هر گوشه ای از طبیعت باعث شده است که چشم انداز جنگل ها و طبیعت در مازندران رفته رفته ار بین برود. جنگل دالخانی همچون نگینی در غرب مازندران می درخشد و زیبایی منحصر به فردش گردشگران زیادی را به رامسر و غرب مازندران می کشاند. اگز قصد سفر و اقامت در رامسر را دارید میتوانید اقدام به اجاره ویلا در رامسر کنید


جنگل دالخانی


جنگل دالخانی 

جنگل نوردی در جنگل های مازندران، لذتی است که حتما باید آن را تجربه کنید. کافی است اولین قدم را در جنگل بردارید خواهید دید که  که بوی نم خاک را احساس می کنید و از هوای خنک لذت می برید، در میان درختان قدم می زنید و لذتی را تجربه خواهید کرد که در هیچ کجای ایران نظیرش را نمی توانید حس کنید.

البته این نکته را در نظر داشته باشید که داشتن راهنما و تور لیدر در این پیمایش از اهمیت زیادی برخوردار است، چرا که عدم آگاهی از مسیر ها، خطرات و جاهای دیدنی جنگل می تواند لذت جنگل نوردی را از شما بگیرد. در ادامه قصد داریم شما را با صفر تا صد جنگل دالخانی آشنا کنیم، از این رو در صورتی که به دنبال یک منطقه گردشگری در شمال ایران برای گذراندن یک تعطیلات بی نظیر می گردید، با ما تا انتها همراه باشید. 

جنگل دالخانی کجاست؟

دالان بهشت یا همان جنگل دالخانی، جنگلی کوهستانی است که در مجاورت رامسر قرار دارد. علت نامگذاری این جنگل به دالخانی، این است که در روستای دالخانی واقع شده است. روستای دالخانی در جنوب شرقی رامسر قرار گرفته و با آن تنها 3 کیلومتر فاصله دارد.

ارتفاع دالان بهشت 800 متر از سطح دریاهای آزاد است. وقتی حرف از بهشت می زنیم، سریعا تصویری زیبا از درختان سبز و محیطی پر از آرامش پیش چشممان می آید، این همان دلیلی است که به جنگل دالخانی لقب دالان بهشت را داده اند، چرا که در این جنگل هم زیبایی را می بینید و هم آرامش را حس می کنید.

این جنگل شش هزار متر مساحت دارد. پوشش متراکم جنگلی و مه های غلیظ، زیبایی بی نظیری به دالان بهشت بخشیده است. جنگل دالخانی در سال های اخیر بسیار مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته، چرا که حقیقتا زیبایی و شگفتی را یکجا به چشم گردشگر می آورد.

پوشش گیاهی جنگل دالخانی متنوع است و این موضوع یکی از دلایلی است که این جنگل را تبدیل به یک جاذبه طبیعی پر طرفدار کرده است. از درختان این جنگل می توان به بلوط، فندق و ازگیل اشاره کرد که در کنار آن ها بوته های زرشک نیز وجود دارند. بعد از دالخانی روستاهای ییلاقی بسیار زیبای دیگری مانند جنت رودبار، گرسماسر، اکراسر و گلین قرار دارند.

پارک جنگلی دالخانی در رامسر

پارک جنگلی دالخانی با ارتفاع 1100 متر از دریا، دارای امکانات رفاهی از قبیل سرویس بهداشتی و محل های مناسب برای کمپ زدن است. در این پارک یک چشمه نیز قرار دارد که بسیار دیدنی است. اگر قصد دارید شب را در جنگل بمانید، این پارک مناسب ترین محل برای اتراق کردن و برگزاری کمپ گردشگری است.

 

جنگل دالخانی در رامسر


مسیرهای دسترسی به جنگل دالخانی 

برای رسیدن به دالخانی، ابتدا باید خود را از طریق زمینی، هوایی یا ریلی به رامسر برسانید. راه های زمینی به رامسر را که تقریبا تمام ایران بلد هستند، برای رسیدن به رامسر از مسیر زمینی – از پایتخت – باید از طریق یکی از جاده های کندوان یا رشت به این شهر بیایید. اگر از تهران سمت رامسر می آیید، مسیر جاده رشت به رامسر نزدیک تر از مسیر کندوان است.

اگر قصد دارید هوایی به رامسر سفر کنید، می توانید از اصفهان، مشهد، اهواز و تهران به فرودگاه رامسر آمده و از آن جا به شهر رامسر بروید.

متاسفانه رامسر دارای خط راه آهن نیست و نزدیک ترین ایستگاه راه آهن به رامسر در شهر قائمشهر است که خود 229 کیلومتر با رامسر فاصله دارد، اما یک نکته که اگر نگوییم به خطا رفته ایم، این است که مسیر ریلی قائمشهر که از پل ورسک می گذرد، یکی از زیبا ترین و بی نظیر ترین مسیر های ریلی ایران است. طبیعتی که در مسیر ریلی قائمشر خواهید دید، کم از زیبایی های جنگل دالخانی ندارد.

به هر حال از هر مسیری که به رامسر رسیدید، باید به سمت شرق رامسر، یعنی جاده تنکابن-رامسر بروید. از آن جا به سه راهی جنت رودبار که در کیلومتر 7 جاده تنکابن-رامسر است خواهید رسید. در این سه راهی، به سمت راست این جاده بپیچید تا به جاده جنت رودبار برسید. جاده جنگلی شیب دارد و بهتر است پیش از ورود به این جاده از سلامت خودروی خود مطمئن باشید.  

شب را در جنگل دالخانی بمانیم؟

شب ماندن در جنگل دالخانی توصیه نمی شود. اولین دلیل برای این موضوع، وجود انبوه حشرات به ویژه پشه در این جنگل هنگام شب است. تازه، اگر بتوانید با آن ها کنار بیایید، زوزه شغال ها شما را آرام نمی گذارد. ضمن این که ممکن است شغال ها هنگامی که شما خوابید وسایلتان را تار و مار کنند و کفش هایتان را با خود به جاهای دیگر جنگل ببرند.

همه این ها به کنار، اگر فصل مناسبی نباشد، احتمالا باران باریده و زمین خیس و نمناک خواهد شد؛ یا این که وقتی شما خوابیده اید یک باران شدید بر سرتان نازل می شود و خواب را از چشمتان می گیرد.

در روستاهای اطراف دالخانی که فاصله چندانی هم با آن ندارند، می توانید به راحتی اتاق هایی را برای اجاره بیابید که هزینه زیادی هم روی دستتان نخواهند گذاشت. با این کار هم از طبیعت بکر دور نخواهید شد و هم شب را با آرامش و راحتی پشت سر خواهید گذاشت. علاوه بر این، اگر دوست داشتید به شهر های اطراف بروید، می توانید به مراکز اقامتی در شهر های تنکابن و رامسر مراجعه کنید.


جنگل دالخانی


جنگل نوردی در دالخانی

اگر اولین بار است که به این جنگل می روید، بهتر است بدون راهنما یا تورلیدر برای جنگل نوردی اقدام نکنید، چرا که خارج شدن از مسیر های درست، می تواند شما را به سمت دره های خطرناک ببرد. جنگل نوردی در این طبیعت بکر، قطعا بسیار لذت بخش خواهد بود. البته باید سعی کنید با درست نکردن آتش، نریختن زباله و نشکستن شاخه های درختان به جنگل دالخانی آسیبی وارد نکنید تا در آینده نیز بتوانید باز هم از این طبیعت بی نظیر لذت ببرید.

در طول جنگل نوردی در این جنگل، با درختان بلوط، فندق، ازگیل جنگلی و بوته های زرشک مواجه خواهید شد که هر کدام اگر فصل میوه دهی شان باشد، با دستی پر، میوه هایشان را به شما تقدیم می کنند. اگر بخت با شما یار باشد، می توانید چند شغال هم در مسیر خود ببینید.

نکاتی که باید برای جنگل نوردی رعایت کنید

1-      چراغ قوه با باطری اضافه همراه داشته باشید، چرا که ممکن است راه را گم کنید یا به هر دلیلی به تاریکی شب بر بخورید. اینجا است که اهمیت چراغ قوه مناسب به چشم می آید.

2-      کفش مناسب را فراموش نکنید. جنگل پر از پستی و بلندی و خس و خاشاک است، پس یکی از مهم ترین چیز هایی که باید برای جنگل نوردی خوب به همراه داشه باشید کفش مناسب است. کفش غیر استاندارد باعث می شود زود خسته شوید و ادامه مسیر برایتان کسل کننده باشد.

3-      لوازم جهت یابی و قطب نما را به همراه داشته باشید تا بتوانید موقعیت مکانی خود در جنگل را بفهمید و در مسیریابی و جهت یابی از آن ها کمک بگیرید. این موضوع را جدی بگیرید، چرا که گم شدن در جنگل خطر جانی در پی دارد.

4-      آب و غذا به اندازه کافی به همراه خود بیاورید. با سپری کردن زمان در جنگل، به آب و غذا نیاز پیدا خواهید کرد. همراه داشتن آب نیز از مهم ترین نکته هایی است که در جنگل نوردی باید به یاد داشته باشید.

جاذبه های جنگل دالیخانی

حال که خود را به جنگل دالاخانی رساندید، بهتر است تا کمی بیشتر با جاذبه های این جنگل بی نظیر آشنا شوید، در ادامه به معرفی بخشی از جاذبه های طبیعی و گردشگری جنگل دالخانی خواهیم پرداخت تا با آشنایی بیشتر با آن ها بتوانید در زمانی که در این جنگل به سر می برید از آن ها نیز بازدید کرده و لذت طبیعت گردی خود را دو چندان کنید.

جاذبه های اطراف جنگل دالخانی رامسر

اگر به جنگل دالخانی سفر کرده باشید میدانید که زیبایی ها و جاذبه های این جنگل محدود به مسیر خود این جنگل نمیشود بلکه در نزدیگی جنگل دالیخانی خود روستای دالخانی، سد میجران و روستای گرسماسر نیز بسیار دیدنی و پر جاذبه است.

سد میجران 

سد خاکی میجران بر روی رودخانه نسارود قرار دارد. بعد از گذشتن از روستاهای گانگسر، پیازکش و تالش سرا به تاج سد مجیران خواهید رسید. برای رسیدن به دریاچه آن، باید از سمت چپ مسیرتان را ادامه دهید.

بعد از طی کردن یک کیلومتر، به روستای کلچه کی خواهید رسید. بعد از یک مسیر خاکی 7 کیلومتری به دریاچه سد مجیران می رسید. از جنگل دالخانی تا دریاچه سد مجیران حدود 19 دقیقه به صورت سواره زمان لازم است. از بالا می توانید رود مارپیچ نسارود را که مثل یک مار بزرگ آبی رنگ در جنگل های انبوه می خزد، تماشا کنید.




گرسماسر 

زمانی که حدود 24 کیلومتر از جنگل دالخانی را طی کنید، به روستای گرسماسر می رسید. طی این مسیر حدود 44 دقیقه به طول خواهد انجامید. این روستای بکر، یکی از جاذبه های دالخانی است و در آن می توانید دریای ابر دالخانی را به بهترین شکل نظاره کنید.

روستای گرسماسر، بلند ترین نقطه دالخانی به حساب می آید. در روستای گرسماسر، چشمه های آب معدنی سرد امیرخانی، پولاد، رستم و سر چهار پیچ وجود دارد. از گرسماسر می توانید به سمت جنت رودبار حرکت کنید که با آن 40 دقیقه فاصله دارد. برای رسیدن به این روستای باید بعد از رستوران دامان در جاده اصلی، به سمت جنوب غربی حرکت کنید.