روستای سر آقا سید در شهر کرد و در چهارمحال بختیاری در ارتفاع 2500 متری قرار گرفته است .ساخت این روستای زیبا به صورت پلکانی است و از نظر ساخت شبیه روستای ماسوله در شمال کشور است .از آنجا که این روستا موقعیت کوهستانی دارد آب و هوای سردی در آن جا غالب است .هر ساله  تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی از این روستای زیبا دیدن می کنند .


 روستای سر آقا سید


پیشینه ی روستای سر آقا سید

اهالی روستای سر آقا سید معتقد هستند که بیشتر از 600 سال پیش سیدی به نام سید آقا عیسی در این روستا زندگی می کرده است.وی از اولین افرادی بوده که با خویشاوندانش در این روستا زندگی می کرد.در مرکز اسناد ملی ایران شجره نامه ای وجود دارد که نشان می دهد سید آقا عیسی از نوادگان امام موسی کاظم است .به همین دلیل مردم این روستا اعتقاد دارند که آقا سید عیسی از نظر مذهبی در جایگاه والایی قرار داشته است .قبر ایشان در قسمت پایینی روستا در امامزاده قرار دارد و به دلیل وجود روستا در بالای امامزاده ،این روستا به روستای سر آقا سید مشهور شد .

سفر به روستای سر آقا سید

روستای سر آقا سید یکی از روستاهای دیدنی ایران در کوهای زاگرس و در چهارمحال و بختیاری است . در ماه اردیبهشت،عشایر از مانطق گرمسیر خوزستان  به این روستا کوچ می کنند و زیبایی این منطقه را دو چندان می کنند .فرهنگ بومی و سنتی مردمان این منطقه و وجود مناطق دیدنی و جذاب در این روستا بیشتر مورد توجه گردشگران قرار می گیرد .برای رسیدن به روستای سر آقا سید باید از یک جاده ی خاکی پر پیچ و خم در کوهستان عبور کنید .در این روستا آنتن تلفن همرا وجود ندارد و گردشگران می توانند به دور از تکنولوژی و گوشی همراه به استراحت بپردازند .مردم روستای سر آقا سید بسیار مهمان نواز و مهربان هستند و از گردشگران با خوش رویی استقبال می کنند .می توانید از سیاه چادر برای اقامت استفاده کنید .منظره های چشم نواز ،صدای پرندگان ،موسیقی محلی ،نان و لبنیات محلی ،سبزیجات کوهی،لهجه و پوشش زیبای مردمان این روستا از دیگر زیبایی های روستای سر آقا سید است .


روستای سر آقا سید


 بهترین زمان برای سفر به روستای سر آقا سید

از آن جا که روستای سر آقا سید در موقعیت کوهستانی و دارای آب و هوای سرد است ،بهترین زمان برای سفر به این روستا فصل بهار و تابستان است .آب و هوای این منطقه در فصل بهار بسیار خنک و در فصل تابستان بسیار مطبوع و دلنشین است.فقط در 6 ماه اول سال یعنی بهار و تابستان قابل دسترسی است و ساکنان آن ماه های سرد سال را پشت حصاری از برف در روستا می گذرانند .سرما در فصل زمستان و پاییز در آن جا بسیار سخت و طاقت فرسا است .بارش های زود هنگام برف و باران ،جاده های خاکی این روستا را از بین می برد حتی ساکنان محلی از رفتن به روستاهای دیگر خودداری می کنند.

روستای سر آقا سید کجاست؟

همانطور که گفته شد روستای سر آقا سید در چهارمحال بختیاری و در 134 کیلومتری شهرکرد قرار دارد .این روستا در دامنه کوه هفت تنان رشته کوه زاگرس و در ارتفاع 2500 متری واقع شده است .اطراف این روستا کوه کنگله از شمال ،کوه نرمه از شمال شرق و کوه وند و خیمه از جنوب در برگرفته است .راه دسترسی به سر آقا سید از شهر چلگرد در مرکز شهرستان کوهرنگ به سمت غرب است .با حرکت در این جاده بعد از روستای سنگی شیخ علیخان ،جاده آسفالت تمام می شود و به یک جاده خاکی پر پیچ و خم می رسید در این جا غار یخی چما و قله زردکوه مشاهده می شود و بعد از طی کردن 50 کیلومتر به روستای سر آقا سید می رسید .البته طی کردن آن مسیر خاکی و ناهموار با هر خودرویی امکان پذیر نیست.به همین دلیل پیشنهاد می شود از خودروی خود پیاده شوید و آن را پارک کنید و با خودروها و راننده های محلی به مسیر ادامه دهید .همچنین می توانید خودروی خود را در شهرهای چلگرد و شهرکرد پارک کنید و با مسافرکشانی که در آن شهرها وجود دارند به مسیر ادامه دهید .

اقامت در روستای سرآقاسید

برای اقامت در روستای سر آقا سید می توانید از خانه های محلی یا سیاه چادرها استفاده کنید .بختیاری ها روحیه خونگرم و مهمان نوازی دارند و با خوش رویی از گردشگران پذیرایی می کنند.شما برای اقامت در این خانه ها و سیاه چادرها می توانید با هر یک از آن ها که تمایل دارید گفت و گو کنید .خانه های محلی این روستا بسیار تمیز است که بخه دست زنان با سلیقه بختیاری چیده شده است .هتل یا مسافرخانه ای در این روستا وجود ندارد.همچنین می توانید با اجاره ویلا در شمال و یا در شهرهای اطراف سر آقا سید مانند کوهرنگ یا شهرکرد اقامت کنید و روزی را به بازید اختصاص دهید.

نزدیک ترین جاذبه های گردشگری به روستای سر آقا سید

حوضچه های نمک:

چشمه نمک یا حوضچه های نمک در 20 کیلومتری روستای سر آقا سید واقع شده است و یکی از راه های درآمد زایی مردم این روستا است .حوضچه هایی در نزدیک این چشمه ساخت شده است که آب این چشمه به آن ها می ریزد .زنان روستا نمک موجود در این حوضچه ها را برداشت می کنند .

بارگاه امام زاده سر آقا سید:

مهترین جاذبه این روستا بارگاه سید آقا عیسی است که نام روستاه هم از این اسم گرفته شده است .سید آقا عیسی از نوادگان امام هفتم (ع) است که با توجه به شجره نامه ای که وجود دارد قدمت آن به بیش از 600 سال پیش بر می گردد .

 چشمه پیرغار :

چشمه پیرغا دارای آبی زلال است .این چشمه از دامنه های زاگرس سرازیر می شود .گردشگران زیادی برای دیدن این چشمه ی زیبا به این منطقه سفر می کنند.

 آبشار شیخ علی خان:

آبشار شیخ علی خان در 40 کیلومتری سر سید آقا قرار دارد.آب این آبشار خروشان از ارتفاعات اطراف روستا سرازیر می شود و در تنگه های زیبا جای می شود.

 غار چما:

غار چما در 30 کیلومتری این روستا است که یکی از غارهای یخی به حساب می آید .بر اساس پژوهش محققین ضخامت برف در برخی از قسمت های این غار به 50 متر می رسد که زیبایی بسیاری را برای این غار به همراه دارد.




چشمه دیمه:

چشمه دیمه از کوه زردکوه سرچشمه می گیرد .آب این چشمه دارای املاح مدنی و چشمه آب گرم است که گردشگران جهت درمان از آن استفاده می کنند.

 کوه های زردکوه:

کوه های زردکوه در 30 کیلومتری روستا قرار دارد که بلندترین قله آن 4221 متر ارتفاع دارد و برای کوهنوردی مناسب است.

پیست اسکی چلگرد:

این پیست در 30 کیلومتری روستای سر سید آقا و در رشته کوه زاگرس قرار دارد و هر ساله می تواند پذیرای 20 تا 30 هزار نفر باشد .800 متر طول و شیبی 20 درصدی دارد که گردشگران زیادی را جذب می کند.

امکانات روستای سر سید آقا

امکاناتی مانند درمانگاه و سوپرمارکت در روستای سر آقا سید وجود ندارد و جاده آن فقط 6 ماه از سال باز است و با بارش برف بسته می شود .مردمان این روستا آب آشامیدنی خود را از غرب روستا یعنی منطقه ارچنه تامین می کنند .در فصل زمستان و پاییز با بارش برف و باران برق منطقه با قطعی مواجه می شود .در این روستا از کپسول های گاز و چراغ نفتی استفاده نمی کنند و به جای آن از آتش برای گرمایش و پخت و پز استفاده نمی کنند .دانش آموزان این روستا می توانند فقط تا مقطع راهنمایی تحصیل کنند و برای ادامه تحصیل باید به شهر بروند و دور از خانواده زندگی کنند.

معماری روستای سر آقا سید

همانطور که گفته شد معماری روستای سر آقا سید مانند ماسوله پلکانی است به همین دلیل می توان به آن ماسوله زاگرس گفت .در ساخت خانه ها از خشت خام و چوب استفاده شده است .دیوارهای پهن و نبود پنجره و درهای کوچک چوبی از ویژگی های خانه ها ی محلی است .پشت بام منزل پایینی ،حیاط منزل بالایی و محل گذر ساکنان روستا است .خانه های این روستا دارای د بخش مجزا برای سکونت اهالی خانه و نگهداری دام و طیور و انبار است .قسمت مسکونی خانه نیز به دو بخش تقسیم می شود که یک بخش آن لامردان است که اتراقگاه مهمان ها و مردان خانواده و بخش دیگر اتاقی برای سایر اعضای خانواده است .


 روستای سر آقا سید


غذاهای محلی روستای سر آقا سید

غذاها و نان محلی روستای سر آقا سید بسیار خوشمزه است که طرفداران زیادی نیز دارد .ای غذاها عبارتند از :

نان گلگ:

برای تهیه پخت این نان از میوه درخت بلوط استفاده می شود که آن را آسیاب می کنند و با آرد بدست آمده نان می پزند .درخت بلوطدر این روستا  از ارتفاعات تا کوهپایه ها دیده می شود.

آش برگ:

برای پخت این آش ،خمیر را به صورت رشته های باریک و در اندازه های بزرگ در می آورند و با نخود ،عدس و روغن حیوانی می پزند سپس سبزی آش و لوبیا را به آن می افزایند.

کباب:

کباب های بختیاری از کباب های معروف ایران به حساب می آید که با گوشت قرمز و گوشت پرندگان در اندازه های بزرگ تهیه می شود.در کنار این غذا از فتیر و دوغ میتوان استفاده کرد.

آش کاردین :

آش کاردین تریبی از سبزی کاردین ،دوغ و برنج است .سبزی کاردین نوعی گیاه کوهی است که در اطراف روستا دیده می شود.

آشنایی با اهالی روستای سرآقاسید

جمعیت روستای سر آقا سید در فصل تابستان به بیش از دو هزار نفر و در فصل زمستان به کمتر از هزار نفر می رسد .اکثر مردم روستا سادات هستند و از تبار چهار لنگ و هفت لنگ بختیاری هستند .گویش مردم لری است.مدل پوشاک آن ها بسیار اصیل است. پوشش مردان در این روستا شامل پیراهن ،چوقا ،شال کمر ،لچک،جلیقه ،شلوار ،شلوار دبیت و گیوه است .لباس زنان نیز شامل پیراهن ،شلوار ،لچک ،جلیقه ،کلنجه ،می نا ،و انواع کت است .پارچه های آن ها بسیار گران قیمت و خوش رنگ هستند .زنان روستا نشین با برتن داشتن همین لباس ها به کوه می روند و به جمع کردن نمک می پردازند که باعث زیبایی بیشتر روستا می شود .مردم روستای سر آقا سید علاقه ی خاصی به موسیقی دارند .نوازندگان ایل بختیاری که به ان ها توشمال می گویند نقش مهمی در برگزاری مراسم آن ها دارند .رقص های محلی مانند رقص عروسی ،رقص آرام ،رقص تند ،رقص دستمال و رقص مجسمه در مراسم ها رواج دارد.


روستای سرآقاسید


دانستنی های جالب روستای سر آقا سید 

·         مردم اعتقاد عجیبی به امام زاده سید آقا عیسی و معجزات این امام زاده دارند.یک علم در این امام زاده وجود دارد گفته می شود هنگام جنگیدن و دعوت مردم به اسلام در دستان سید آقفا عیسی قرار داشت .به همین دلیل در مواقع حساس مثل طلب باران در محل های مختلف چرخانده می شود تا مشکل بر طرف شود.

·         در این روستا مکانی به اسم بی آبه وجود دارد که معتقدند مربوط به قبل از زمان حضور سید آقا است.

·         مردم روستا در چشمه ای به نام خدر ،لباس نمی شویند چون معتقد هستند این چشمه متعلق به حضرت خضر بوده است.

·         بر روی کوه خیمه نشانه ای به شکل (^) وجود دارد که مردم معتقد هستند نشانه ای است از قبله که سید آقا عیسی با برتاپ نیزه آن را به مردم نشان داده است.

·         چشمه ای در کوه خیمه نیز وجود دارد که مردم بر این باورند اگر با نیت پاک دست خود را در آب فرو ببرند نشانه ای مانند سنگ ریزه ،برگ ،گل سر یا ... برای برآورده شدن آرزویش به دستش می آید.