وقتی حرف از طبیعت و جنگل می شود اولین شهرهایی که به ذهن مان می رسد شهرهای شمالی ایران(مازندران - گیلان) است. اما در  شمال غرب در استان آذربایجان شرقی شهرستانی به نام کلیبر وجود دارد؛ که طبیعت و جنگل های سرسبز آن زبان زد گردشگران جهانی شده است. در این مقاله گشتی به شهرستان کلیبر و آثار تاریخی آن می زنیم و با اهالی و گویش مردمانش آشنا می شویم.


کلیبر


راهنمای سفر به کلیبر

کلبیر از شهرستان های استان اذربایجان شرقی است که حدود چهل سال پیش روستا بود. (وجود گردشگران و مسافران زیاد به توسعه ی کلیبرکمک فراوان کرده است). در سفر به استان گیلان و مازندران یکی از دلایلی که باعث می شود از طبیعت لذت کافی نبریم وجود آشغال و زباله در جنگل و دریا است. اما در کلیبر و جنگل های آن هیچ آشغالی وجود ندارد و یکی از تمیز ترین شهر های کشور است. به همین دلیل ارزش طی مسافت طولانی را دارد. برای این که این طبیعت زیبا را آلوده نکنیم حتما کیسه زباله همراه خودمان ببریم. فاصله ی کلیبر تا تهران 812 کیلو متر است. و حدود 220 کیلومتر از مرکز تبریز فاصله دارد. این منطقه هوای کوهستانی و سرد دارد و بهترین فصل برای مسافرت به کلیبر، فصل تابستان است. این شهرستان بیشینه ی تاریخی دارد و قلعه های زیادی در دل شهر نهفته است. در مسافرت به این شهر هم از طبیعت زیبای استان استفاده کنید و هم چنین با جاذبه های تاریخی کشورمان آشنا شوید.

موقعیت مکانی کلیبر

آدرس کلیبر: استان آذربایجان شرقی-اهر- کلیبر

تاریخچه استان کلیبر

در گذشته به کلیبر "بذ" یا "بذین" می گفتند. کلیبر پایگاه بابک خرمدین در گذشته بود که قلعه بابک توسط آن بنا شده بود. بابک خرمدین حدود 20 سال در استان مقاومت کرد که که از حوادث مهم تاریخ ایران است. شهرستان کلیبر آثار تاریخی زیادی اعمم از قلعه پیغام، قلعه بابک، مسجد جامع کلیبر و ... دارد که در ادامه راجع به آن ها به طور کامل سخن می گوییم.


کلیبر


گویش و زبان افراد بومی کلیبر

مردم این منطقه ترک هستند و به زبان شیرین ترکی آذربایجانی صحبت می کنند. بعضی از افراد اهالی اهل خواندن با سه تار هستند که به آ ن ها "عاشیق"  یا "عاشیخ"  می گویند. اگر می خواهید به این موسیقی زنده و دل سوز گوش دهید می توانید به  مناطق کوچ نشین بروید و از اهالی درخواست کنید تا برایتان بخوانند.

جاذبه  گردشگری_تفریحی کلیبر

 کلیبر یکی از خوش آب و هوا ترین منطق ایران است که طبیعت بکر و دست نخورده ای دارد. وجود رودها، دامنه های سرسبز، دشت گل شقایق، کوهستان های مرتفع و جنگل های بکر و دست نخورده به  زیبایی استان افزوده است.

جنگل ارسباران کلیبر

شهر کلیبر در کنار جنگل ارسباران است . جنگل ارسباران 72 هزار هکتار می باشد که یکی از مناطق بکر و دست نخورده در شمال غرب ایران محسوب می شود. هر ساله گردشگران زیادی به این منطقه می روند. رود ارس نیز از جاذبه های جنگل ارسباران به شمار می رود که از جنوب جنگل عبور می کند.

آینالو کلیبر

آینالوی یکی از مناطق محافظت شده در شمال غرب کشور می باشد که زیست بودم حیوانات وحشی و اهلی منطقه است. پوشش گیاهی متنوعی در جنگل های آینالو وجود دارد. در وسط جنگل یک منطقه وجود دارد ک دور تا دور آن سیم کشیده اند و شما می توانید شب را در آنجا چادر زده و بخوابید. خوابیدن در شب کمی ترسناک است اگر قصد ماندن دارید حتما به صورت گروهی چادر بزنید.لازم به ذکر است این ناحیه برق و سرویس بهداشتی ندارد . حتما سیم  و لامپ همراه داشته باشید تا از برق ماشین برای روشنایی استفاده کنید. حتی اگر در فصل تابستان به این منطقه رفتید لباس گرم و پتو حتما بردارید؛ این ناحیه در تابستان، به سردی زمستان است. قبل از سفر مواد غذایی و خوراکی همراهتان ببرید مکانی برای خرید وجود ندارد. بعد از تاریکی هوا حیواناتی مثل اهو و خرس  می آیند و می توانید این حیوانات را از نزدیک ببینید.روستای آینالو بافت تاریخی نیز دارد که می توان ایوان سراسری و شش برج را نام برد.  

پوشش گیاهی آینالو کلیبر

در جنگل و منطقه ی محافظت شده ی آینالو گونه های گیاهی زیادی وجود دارد. درخت بلوط، تمشک، گلابی وحشی، ازگیل، زالزالک و گردو کوهی، از درختان جنگلی آینالو است که در مسیر به چشم می خورد.


کلیبر


مسیر دسترسی به آینالو از تهران

برای رفتن به آینالو اول باید به تبریز و سپس به کلیبربروید. در ورودی شهر تبریز مسیر رفتن به کلیبر با تابلو های راهنما مشخص شده است. وقتی به کلیبر رسیدید مسیر رفتن به قلعه بابک را طی کرده و  بعد از طی کردن 55 کیلومتر به روستای آینالو می رسید. ولی اگر از جلفا راهی سفر شدید باید به سمت سیه رود بروید. 

جاذبه های تاریخی کلیبر

همانطور که گفتیم این شهر بیشینه ی تاریخی دارد و جنگ های زیادی را به خود دیده است. بیگانگان سعی داشتند تا شهرستان کلیبر را از ایرانیان بگیرند اما موفق نشدند. لازم به ذکر است در یک دوره اعراب موفق به تصرف شدند ولی این زمان طولانی نشد و ملت غیور ترک سرزمینشان را پس گرفتند. به همین علت قلعه های زیادی در این استان وجود دارد.

 قلعه بابک کلیبر

قلعه بابک در زمان ساسانیان توسط بابک خرمدین در بالای یک  کوه واقع در روستای شجاع آباد بنا شده است. اثار قدیمی زیادی از قلعه بابک یافت شده که بیانگر هنر ایرانی در زمان قدیم است. بابک یکی از سرداران شجاع ایرانی بود که در طی خلافت خود موفقیت های زیادی بدست آورد. ساختن قلعه در بالای کوه نشان از هوش و زکاوت بابک در آن زمان است؛ زیرا متجاوزان بعد از گذشتن از مسیر خسته می شدند و از پایین کوه نمی توانستند حمله کنند(پرتاب تیر به بالای کوه نمی رسید)؛ به همین علت در یک حمله  ی صد هزار نفری از سوی متجاوزان، بابک توانست فقط با 20 نفر پیروز میدان شود. هر سال در 15 تیر اهالی روستا روز تولد بابک را جشن میگیرند.همانطور که گفتیم قلعه بالای کوه است پس برای دیدن قلعه باید کوه نوردی کنید البته می توانید از پله های تعبیه شده هم بالا بروید. در 200 متری ورودی قلعه باید مسیر باریکی راطی کنید. این مسیر به قدری باریک است که امکان تردد دو نفر کنار هم را نداد. اگر در فصل تابستان به این منطقه سفر کنید می توانید به دیدن ایل شاهسون بروید که درنزدیکی  این ناحیه چادر می زنند. بهترین زمان برای دیدن قلعه فصل فروردین، اردیبهشت، شهریور و مهر است.

آدرس قلعه بابک کلیبر: آذربایجان شرقی-اهر- جاده قلعه بابک

زمان رسیدن به قلعه از تبریز 3 ساعت و از اهر یک و نیم ساعت است. کلیبر نزدیک ترین شهرستان به قلعه می باشد.


 قلعه بابک کلیبر


 قلعه پیغام کلیبر

قلعه پیغام کلیبر در 10 کیلومتری شهرستان کلیبر در روستای پیغام واقع شده است. این قلعه در زمان بابک خان در بالای کوه ساخته شد. در زمان قدیم از این قلعه برای پیغام دادن به هم در برابر دشمنان استفاده می کردند به همین علت نام آن را قلعه پیغام گذاشته اند.

آدرس: آذربایجان شرقی-کلیبر- روستای پیغام- قلعه

قلعه وینه کلیبر

آدرس: آذربایجان شرقی- کلیبر- شهرستان خدا آفرین - دهستان منجوان - روستای وینه

اگر به شهرستان کلیبر سفر کردید حتما به قلعه وینه بروید. این قلعه در بالای کوه واقع در یک روستای سرسبز است که طبیعت آن شما را مجذوب می کند. به قلعه وینه قصر کانتور هم می گویند که در قدیم محل نگهداری غلات و آذوقه های مردم بود.


کلیبر


روستاهای کلیبر

شهرستان کلیبر شامل 398 روستاست که هر کدام زیبایی و طبیعت منحصر به فرد خود را  دارد. روستای آغویه کلیبر یک روستای متفاوت در این شهرستان است که طبیعت زیبای آن موجب جذب گردشگر شده است. این روستا در مسیر جاذبه ی گردشگری دره سی واقع شده است. اگر می خواهید به دره سی بروید در طول مسیر می توانید به این روستا هم سر بزنید.

اگر قصد سفر به به این شهر تاریخی را دارید می توانید به صفحه اجاره ویلا در سایت رنتی جا مراجعه کنید.