وقتی دلتان یک سفری می خواهد که از آب وهوا و منطقه ی زیبای آن لذت ببرید و نفسی تازه کنید و بعد از سفر پر انرژی تر شروع به کار کنید شمال ایران بهترین گزینه برای سفر است. اگر به دنبال سفری متفاوت و خاطره انگیز که هر طرف آن سرشار از زیبایی های خاص باشد می گردید مازندران را انتخاب کنید.


 مازندران


دهکده مازیچال

اگر در کودکی، خود را در میان ابرها تصور می کردید و دوست داشتید برای یکبارهم که شده تجربه کنید، دهکده مازیچال تصور کودکی شما را به واقعیت تبدیل کرده است. این دهکده در فصل بهار به بالاترین درجه زیبایی خود می رسد که با گل های زیبای رنگارنگ دلبری می کند. در این منطقه تازه ترین لبنیات وجود دارد که خوردن آن را در وعده ی صبحانه پیشنهاد می کنیم. اگر قصد سفر به این منطقه زیبا را دارید با خود وعده ی غذایی به همراه داشته باشید چون در این منطقه فروشگاهی وجود ندارد.


دهکده مازیچال


دریاچه شورمست

از دیدنی ترین جاذبه های سواد کوه می توان به طبیعی ترین دریاچه به نام شورمست اشاره کرد. اگر اهل گشت و گذار در دل طبیعت هستید دیدن این دریاچه در بلندای ارتفاعات میان درختان بلند قامت توسکا را از دست ندهید.


دریاچه شورمست


روستا و آبگرم لاویج

یکی از کارهایی که در فصل زمستان می توان برای رفع خستگی انجام داد رفتن به آب گرم های طبیعی است، از معروف ترین مکان های مازندران می توان به آب گرم لاویج اشاره کرد که در دل کوه های شرقی لاویج دیده می شود. روستای لاویج از قشنگ ترین روستاهای استان مازندران است که به دلیل وجود آبگرمش شناخته می شود.



دشت دریاسر

اگر اهل کوه پیمایی در میان گل های زیبای رنگارنگ در فصل بهار هستید دشت دریا سر گزینه ی مناسبی است که این دشت علاوه بر فصل بهار در پاییز نیز زیبایی های چشم نواز خود را دارد فقط با کمی تفاوت که به جای گل، در میان برگ های پاییزی باید به کوه پیمایی ادامه بدهید که صدای خش خش برگ ها از دانشین ترین صداها است. دشت دریا سر از جذاب ترین جاهای مازندران است که در جنوب شهر تنکابن در منطقه دوهزار قرار گرفته است. از بلندترین کوه این منطقه می توان به کوه الموت اشاره کرد.



دریاچه ی الیمالات

دریاچه ی الیمالات در وسط جنگل یکی از معروف ترین دریاچه های استان مازندران است که منظره ای متفاوت و زیبا نسبت به دریاچه های دیگر دارد. این دریاچه در جاده ی نور به چمستان، که یکی از باصفاترین جاده های ایران می باشد واقع شده است. اطراف این جنگل امکانات رفاهی، قایق سواری و ماهیگیری نیز وجود دارد که گردشگران زیادی را جذب خود کرده است.



جنگل های هیرکانی

جنگل های هیرکانی به جنگل های مهمی گفته می شود که دارای تنوع زیستی بالا و گونه های نادر می باشد که در شمال کشور نیز تعداد زیادی از این جنگل ها به چشم می آید. اگر جزء دسته افرادی هستید که به ماجراجویی در جنگل علاقه  دارید و از صداهای دل نواز جنگل لذت می برید جنگل های هیرکانی در شمال ایران با 269 نوع از پرندگان کمیاب و 98 نوع پستاندار بهترین گزینه ماجراجویی در سفر است. همچنین در این جنگل 150 نوع گیاه وجود دارد که باعث خاص شدن و زیباتر شدن جنگل ها می شود، درختان راش؛ بلوط، نارون، توسکا و افرا از درختان این جنگل هستند. درختچه های  زیادی مانند مانند زغال‌اخته، انار، ازگیل، زالزالک و آلوچه وحشی نیز در این جنگل پیدا می شود.


 

 جنگل های هیرکانی


روستای الیمستان

روستایی در فصل بهار و تابستان در مه به چشم می آید که به روستای الیمستان معروف است که یکی از زیباترین روستاهای مازندران است. این روستا دارای چشمه سارهای زیادی است که باعث شده آب و هوای این منطقه در فصل گرما کمی سرد باشد. از دیگر جاهای دیدنی این روستا قله الیمستان است که حدود 2510 متر ارتفاع دارد که  برای کوهنوردی مناسب است. دو گودال به عمق 10متر نرسیده به قله وجود دارد که بومیان این منطقه باور دارند که این گودال ها رد زانوان رستم است که برای نوشیدن آب از دریا خم شده است که یکی از جالب ترین افسانه های این منطقه است. در این روستا ویلا یا خانه ی روستایی اجاره داده نمی شود پس باید برای اقامت از هتل های اطراف شهر استفاده کنید.


 

روستای الیمستان 


پلنگ دره      

پلنگ دره یکی از زیباترین آبشار های استان مازندران است که برای رسیدن به این آبشار باید راه طولانی طی کرد. در راه این پیاده روی طبیعتی زیبا خواهید دید که درختانی مرتفع و سر به فلک کشیده باعث خنک شدن هوا می شوند. در را رسیدن به آبشار باید از رودخانه ای عبور کنید که  بعضی از قسمت های رودخانه کمی عمیق است و برای رد شدن از این رودخانه باید بیخیال لباس های خشکتان شوید. بهترین فصل برای رفتن به این آبشار زیبا اوایل ماه اردیبهشت تا آخر تابستان است.



قبرستان سفید چاه

زمانی که از قبرستان می گوییم ترس وجودمان را فرا می گیرد ولی اگر به مکان های راز آلود و اسرار آمیزعلاقه مندید قبرستان سفید چاه را از دست ندهید، تاریخچه ی این قبرستان به 1200 سال  قبل بر می گردد و از اولین گورستان های مسلمانان به حساب می آید. اهالی این منطقه اعتقاد دارند اجسادی که در این قبرستان دفن می شوند به هیچ عنوان پوسیده نمی شوند البته نمی توان گفت که این باور اشتباه است چون در خاک این قبرستان مقدار زیادی آهک وجود دارد که باعث به تاخیر افتادن فساد اجساد می شود و همین موضوع باعث سفید شدن خاک قبرستان شده است.قبرستان سفید چاه جزء آثار ملی ایران ثبت شده است.


قبرستان سفید چاه


آبشار آب پری

یکی دیگر از جاهای دیدنی مازندران آبشار آب پری می باشد شاید تصور کنید در این آبشار پرخروش پری ها منتظر شما هستند ولی خبری از پری نیست پس دلتان به پری خوش نباشد ولی در عوض این آبشار با همه ی آبشارهایی که دیده اید متفاوت و زیباتر می باشد. این آبشار در 17 کیلومتری رویان، در مجاورت شهر نور واقع شده است. اطراف آبشار، امکانات رفاهی و تعدادی آلاچیق برای نشستن و وسایل بازی برای کودکان دلبندتان وجود دارد. برای رسیدن به این آبشار باید از جاده ای که سرشار از مناظر سرسبزی می باشد عبور کنید که بسیار جذاب است.


آبشار آب پری


روستا و موزه ی مردم شناسی کندلوس

برخی از مردم هستند که وقتی به سفر می روند علاوه بر طبیعت به مکان های فرهنگی و موزه ها علاقه مندند که روستای کندلوس از آن دسته روستاهایی می باشد که علاوه بر طبیعت بکر و باصفایش از موزه کندلوس نیز برخوردار است. این موزه که از توابع نوشهر می باشد بین سال های 1360 تا 1368 احداث شده است. داخل این موزه اشیای باارزشی وجود دارد که به دوره ی قبل از میلاد مسیح و پیش از اسلام برمی گردد. این روستا از محله های مختلفی مانند درزی‌کلا، جورسری، جیرسری و ملاکلا تشکیل‌شده که اهالی این روستا برای پاکیزگی و زیبایی این منطقه بسیار تلاش می کنند. اگر به نوشهر سفر کردید از دیو چشمه  دیدن کنید این چشمه در نزدیکی کندلوس قرار دارد که دارای چشم اندازی منحصر به فرد می باشد.


 موزه ی مردم شناسی کندلوس


پارک نیلوفر آبی

تصور کنید در یک نقطه ایستاده اید وقتی چشمتان را باز می کنید اطراف تان پر از نیلوفر آبی باشد این لحظه آنقدر رویایی و زیباست  که می توان با گرفتن عکس آن لحظه را ثبت کرد که هرگز فراموش نشود. پارک نیلوفر آبی در کیلومتر 2 جاده ی ساری به نکا در روستای آبندانسر استان مازندران قرار دارد، وسعت این پارک به 45 هکتار می رسد که 2 هکتار از این پارک با نیلوفر آبی پوشیده شده است. از امکانات این پارک می توان به سفره خانه، اسکله، قایقرانی، اسب سواری و لوازم بازی برای کودکان اشاره کرد.


 پارک نیلوفر آبی


تله کابین نمک آبرود

از پرطرفدارترین مناطق گردشگری در مازندران می توان به نمک آبرود اشاره کرد که علاوه بر زیبایی از شهرت بالایی نیز برخوردار است. تله کابین نمک آبرود یکی از بخش های مهم توریستی و تفریحی این منطقه به حساب می آید که می توانید مناطق زیبای سرسبز نمک آبرود را از بالا دیدن کنید.


تله کابین نمک آبرود


تالاب میانکاله

از مهم ترین و زیباترین جاهای دیدنی مازندران می توان به تالاب میانکاله اشاره کرد که در 12 کیلومتری شهرستان بهشهر واقع شده است. وسعت این تالاب به 100 هکتار می رسد که زیستگاهی برای پرندگان مهاجر به حساب می آید. در آب این تالاب ماهی های مختلفی مانند کپور، سفید، کفال و سوف زندگی می کنند که علاقه مندان به ماهیگیری می توانند در این تالاب به ماهیگیری بپردازند. اگر می خواهید از طبیعت میانکاله لذت ببرید در فصل بهار یا تابستان به این مکان سفر کنید ولی اگر دوست دارید شاهد دیدن کوچ پرندگان و چیدن تمشک و انار باشید، پاییز و زمستان بهترین انتخاب برای رفتن به این منطقه می باشد.


 تالاب میانکاله


پناهگاه حیاط وحش سمسکنده

اگر از دیدن گیاهان و جانواران لذت می برید پناهگاه حیاط وحش سمسکنده که در10 کیلومتری ساری قرار دارد گزینه خوبی برای گذراندن وقت و لذت بردن ازآن منطقه می باشد. این منطقه حفاظت شده سرشار از گیاهان و جانوران متفاوتی می باشد که از گیاهان آن می توان به توسکا، ممرز، انجیلی و تمشک اشاره کرد. وسعت این پناهگاه به 1000 هکتار می رسد و دیدن گوزن های زیبا از نزدیک در این منطقه حسی جالب و غیر قابل وصف در آدمی به وجود می آورد. البته ناگفته نماند که دورتادور این منطقه فنس کشیده شده که مانع تماس مستقیم بازدیدکنندگان با گونه های جانوری و گیاهی می شود.


پناهگاه حیاط وحش سمسکنده


چشمه‌های باداب سورت

 با دیدن چشمه های هفت رنگ باداب سورت حیرت زده می شوید به جرات می توان گفت که باداب سورت از خاص ترین جاهای دیدنی در مازندران به حساب می آید زیرا چشمه های پلکانی به این نحو در دنیا تعداد ناچیزی وجود دارد. باداب به معنی آب گازدار و سورت به معنی شدت می باشد، چشمه ی اول با آبی بسیار شور و دارای استخری با 15 متر و عمقی بسیار زیاد می باشد که در زمستان به دلیل شور بودن، آب این چشمه یخ نمی زند. در کناره های چشمه دوم مقداری رسوب اهن به چشم می آید. آب این چشمه برای بیماری هایی مانند درمان روماتیسم، کمردرد و پا و سردرد مفید می باشد.


 

چشمه‌های باداب سورت


پل ورسک

یکی از شاهکارهای مهندسی ایران پل ورسک می باشد که در 27 کیلومتری پل سفید شهرستان سواد کوه واقع شده است. این پل فقط مخصوص عبور قطار است که در حال حاضر قطارهای تهران-ساری و تهران-گرگان روزی چندبار از روی آن عبور می کنند. این اثر منحصر به فرد که در سال 1315 ساخته شده در کتاب گینس نیز به ثبت رسیده است. در ساخت این پل زیبا و محکم از مصالحی مانند سیمان، ملات، شن و آجر استفاده  شده است.


 پل ورسک


میدان ساعت ساری

پاساعت یا میدان ساعت که در مرکز شهر ساری قرار دارد نمادی از شهرستان ساری می باشد که در سال 1309 احداث شد. در وسط این میدان ساعتی وجود دارد که دارای عقربه های بزرگ و مجهز به صدای زنگ ناقوس می باشد مثلاً در ساعت 5 این ساعت 5 مرتبه به صورت پی در پی به صدا در می آید. برج ساعت در سال 1344 تخریب شد و در سال 1357 برج ساعت دیگری با معماری بهتر که بر عهده ی محمد علی نوا بود ساخته شد.


میدان ساعت ساری


دریاچه عباس آباد

یکی از زیباترین جاهای دیدنی مازندران که چیزی کم از بهشت ندارد می توان به دریاچه عباس آباد اشاره کرد اطراف این دریاچه با درختان سرسبزی پوشیده شده است که زیبایی این دریاچه را دوچندان می کند. یک عمارت تاریخی نیز در کنار این دریاچه وجود  دارد که قدمت آن به دوران صفوی می رسد. این دریاچه در باغ عباسی قرار دارد که یکی از 9 باغ ایرانی ثبت شده در میراث فرهنگی یونسکو به شمار می آید. از آب این دریاچه برای آبیاری شالیزارها استفاده می کنند. این مجموعه شامل امکانات رفاهی از جمله چایخانه، قایق سواری، رستوران و کافی شاپ می باشد.


دریاچه عباس آباد


روستا جواهرده

از دیدنی ترین جاهای دیدنی مازندران که در جنوب شرقی شهر رامسر واقع شده می توان به روستای جواهرده اشاره  کرد. علاوه بر طبیعت خوش آب و هوا و زیبای این روستا، جاده ی زیبا و سرسبزش است این روستا را مشهور کرده که آدمی را شگفت زده می کند. برای مشاهده ابرها در زیر پای خود فصل مناسبی را برای سفر به این روستا انتخاب کنید. جواهرده از آبشارها و رودخانه های فصلی زیادی برخوردار است که باعث شده گردشگران زیادی به این روستا بیایند.