یکی دیگر از جاهای دیدنی شمال که شاید تا به حال اسمش به گوشتان نرسیده باشد روستای استخرگاه می باشد. این روستا کوچک و باصفا در دامنه کوه و در دل جنگل های سر به فلک کشیده قرار دارد و در نزدیکی رودبار واقع شده است. این مکان مانند روستاهای دیگر گیلان از زیبایی های منحصر به فرد خود برخوردار است.اگر دقت کرده باشید در زمستان سفر رفتن کمی دشوار می باشد ولی استخرگاه با توجه به آب و هوایش برخلاف مناطق دیگر زمستان های مساعدی دارد و جذب گردشگر در این فصل می کند.

درفک نام کوهی است که استخرگاه در دامنه آن واقع شده که به این کوه بام گلستان نیز می گویند. این کوه در گذشته یک آتشفشان پرجوش و خروش بوده  که امروزه مانند قبل نیست و تبدیل به یک آتشفشان خاموش شده. موقعیت قرارگیری استخرگاه باعث شده که هروقت به این منطقه سفر کردید اکثر روزها با مه غلیظی روبه رو شوید. در این مکان هوا پاک و به دور از آلودگی می باشد.


استخرگاه


دلیل نام گذاری استخرگاه

شاید بگویید چرا نام این روستا استخرگاه است؟

وجود دو استخر در این روستا یکی در ضلع شرقی و دیگری در ضلع غربی دلیل نام گذاری این روستا می باشد. که از آب استخر در ضلع شرقی برای  ذخیره آب زمین های کشاورزی روستای دفراز استفاده می شود.

دیدنی های روستا استخرگاه

خانه روستایی وآبشار روستای استخرگاه

خانه روستایی با معماری سنتی با قدمت حدود 100سال  که از زلزله رودبار بازمانده یکی از جاذبه های گردشگری این روستا می باشد،.استخری زیبا در محوطه این خانه وجود دارد که اسم این روستا از آن استخر نشات گرفته است. در بالای این استخر کوه میرزا قرار دارد که اگر علاقه مند به کوهنوردی باشید جای مناسبی برای این ورزش است. در دل جنگل های این روستا آبشاری زیبا از دامنه ی کوه درفک سرازیر می شود که باعث خنک شدن این منطقه می شود. این روستا یکی از مسیرهای اصلی صعود کوهنوردان به کوه درفک می باشد. برای دیدن آبشار کوچک و خنک این منطقه باید کمی پیاده روی کنید و از شیب کوچکی به سمت پایین عبور کنید. اگر از قبل باران آمده باشد با احتیاط حرکت کنید چون مسیر لغزنده و خطرناک می شود.

برکه معروف استخرگاه

اگر عکس هایی از این منطقه را ببینید کارت پستال هایی در ذهنتان تداعی می شود که روی آن تصویری از یک برکه پر از قورباغه و اردک که در کنار یک کلبه چوبی قرار دارد و در دوردست ها گوسفندان و گاوها به چریدن در کوه ها مشغول اند. برکه استخرگاه با تمام زیبایی ها و صداهای دل انگیز حیوانات و آرامش طبیعتش، یکی از رویایی ترین روستاها به حساب می آید.

 


مکان ها و مناظر دیدنی اطراف روستا استخرگاه

درفک

بام مه آلود استان گیلان که سیاه رود و چاه رود ازآن سرچشمه می گیرند درفک نام دارد. قله درفک امروزه یک آتشفشان خاموش به شمار می آید که کوهنوردان برای صعود از آن باید از روستای استخرگاه عبور کنند. این قله در بهار و تابستان با طبیعت زیبایش و گوسفندانی که در این کوه به چریدن مشغول هستند بسیار دیدنی است.


درفک


غار دربندرشی

یکی دیگر از جاذبه های استخرگاه که در 8 کیلومتری این روستا واقع شده است غار دربندرشی می باشد. این غار از دو غار کویل گر و جوکویله به جود آمده که با توجه اثراتی که درون این غارها کشف شده قدمت آن به دوران پارینه سنگی قدیم می رسد. اگر می خواهید از طبیعت زیبای این منطقه لذت ببرید و از این غار دیدن کنید فصل بهار و تابستان را انتخاب کنید.

اسطلخ جان

در 23 کیلومتری شمال استخرگاه و جنوب حلیمه جان روستای کوهپایه ای و جلگه ای اسطلخ جان وجود دارد که در گذشته به آن سلچان می گفتند. از سوغاتی های زیبا و رنگارنگ این روستا می توان به جوراب و شال های دست بافت اشاره کرد، لبنیات و تخم مرغ این روستا نیز پرطرفدار می باشد.

حلیمه جان

در شمال روستای استخرگاه منطقه ای زیبا به نام حلیمه جان که معروف به عروس زیبای ایران می باشد قرار دارد. در غرب این روستا دریاچه حلیمه جان واقع شده است که این دریاچه دارای جلبک های سبز رنگ می باشد که با وزش باد این جلبک ها به کنار رفته و دریاچه آبی رنگ می شود که این دورنگ بودن دریاچه باعث زیبایی به خصوصش شده است.


حلیمه جان


بهترین زمان سفر به روستای استخرگاه

استخرگاه با آب و هوای منحصر به فرد و طبیعت زیبا در فصل بهار زمانی که درختان شکوفه می زنند و فصل پاییز با زرد شدن برگ ها و حتی در زمستان با درختان عریان که از برف پوشیده شده از آب و هوای مطلوبی برخوردار می باشد که باعث شده سفر در تمام فصول به این روستا لذت بخش باشد.

چگونه به روستا استخرگاه برویم؟

اگر از تهران می خواهید به استخرگاه بروید حدود 4 ساعت فاصله زمانی دارید. برای رفتن به استخرگاه از طریق اتوبان قزوین رشت و بعد از رسیدن به استان گیلان در 33 کیلومتری رودبار وارد جاده بره سر تنکابن شوید و بعد از آن از محلی ها کمک بگیرید تا به روستای زیبای استخرگاه برسید.

اقامت در روستا استخرگاه

در استخرگاه هتل و اقامتگاه های بوم گردی وجود ندارد ولی اگر قصد اقامت در این روستا را  دارید تا شب را سپری کنید می توانید در خانه های روستایی مستقر شوید. مردم روستایی مقدار ناچیزی از شما پول دریافت می کنند البته این مدل اقامت به رشد اقتصادی مناطق روستایی کمک می کند ولی اگر احساس می کنید این مدل اقامت کردن برایتان سخت باشد می توانید در اطراف این روستا جاهایی که ویلا اجاره می دهند اقدام به اجاره ویلا در ماسال کنید.