می خواهیم آخر هفته خود را به یک منطقه ییلاقی اطراف تهران برویم و آب و هوایی عوض کنیم پس در این مقاله با ما همراه باشید. طالقان با وجود جاذبه های طبیعی، اماکن تاریخی و مذهبی یکی از مقاصد گردشگری و مناطق کوهستانی زیبای البرز به شمار می آید. این شهرستان توریستی با حضور چشمه ها، آبشارهای پرخروش، کوه های سرافراز و یخچال های طبیعی در فصل بهار و تابستان گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. طبیعت سرسبز و خوش آب و هوای طالقان در کنار جاذبه های طبیعی اش باعث شده گردشگران زیادی به این منطقه بروند. به دلیل کم بودن فاصله از تهران تا طالقان می توانید آخر هفته های خود را با رفتن به این منطقه به خوبی بگذرانید و برای اقامت می توانید به اجاره ویلا در شهریار یا اجاره ویلا در کوهسار سایت رنتی جا مراجعه کنید.


طالقان


جاذبه های گردشگری طالقان

دریاچه سد طالقان

از بزرگترین سدهای کشور که روی رودخانه شاهرود ساخته شده می توان به سد طالقان اشاره کرد. نبود امکانات رفاهی در اطراف این سد باعث شده تا این دریاچه بیش از حد شلوغ نباشد و آب دریاچه تمیز وزلال باقی بماند. قسمتهایی از اطراف دریاچه با فنس مسدود شده و فقط از قسمتهای خاصی می توان به سمت دریاچه رفت، چون زمین اطراف دریاچه شیبدار است امکان رفتن تا لب آب وجود ندارد. عمق این دریاچه بسیار زیاد می باشد و از نزدیک شدن به آن فاصله بگیرید. به دلیل نبود درختان زیاد و سایه در اطراف دریاچه بهتر است در ساعات اولیه به این محل بروید و یا با خود چادر ببرید تا روز خوبی را بگذرانید . این مکان مناسب برای گردش های یک روزه می باشد و از اب و هوای خوبی برخودار است.

چشمه های طالقان

چشمه های زیادی در طالقان وجود دارد که تعداد چشمه های دائمی به 399 و چشمه های اصلی 57 دهنه می رسد. با وجود این تعداد چشمه برایمان روشن است، این منطقه از خنکی خاصی برخوردار و به دور از آلودگی است.

مهم ترین چشمه های طالقان

چشمه آب گرم گنداب در شمال روستای و دهدر در جنوب قله ماسه چال، چشمه آب گرم گراب بالا طالقان واقع در شمال روستای هرنج طالقان  و دیگری  که یک چشمه آب گرم می باشد در انتهای روخانه فرعی و خاکرو در شمال خچیره وجود دارد که از جمله چشمه های مهم طالقان به شمار می آیند.


طالقان


آبشارهای طالقان

در یک طبیعت با صفا هیچ چیز به اندازه ی صدای آبشارهای خروشان دلنشین نیست که از زیبایی های این منطقه وجود آبشارهای بی نظیرمی باشد که خنکی دلچسبی را به این منطقه بخشیده است. محل پیدایش این آبشارها در طالقان وجود بارندگی های زیاد است که تبدیل به رودخانه شده اند. این منطقه با وجود آبشارهای فراوانش به یکی از مناطق پرطرفدار تبدیل شده است.

آبشارهای معروف طالقان

·         آبشار شلبن به طول تقریبی 30 متر در روستای بزج از معروف ترین آبشارهای طالقان به شمار می آید.

·         آبشار نرنو در روستای جزینان در بند از زیباترین آبشارهای طلقان است.

·         آبشار آسکان که در زمستان به یخشار تبدیل می شود که زیبایی به خصوص خود را دارد.

·         آبشار سفیدآب در غرب قله شاه البرز که از مهم ترین این آبشارهاست.

غارهای طالقان

وقتی در منطقه ای غار وجود داشته باشد اولین چیزی که به ذهنمان می رسد انسان های نخستین می باشد؛ ولی در این منطقه خبری از انسان های نخستین نیست. طالقان دارای غارهای متعددی می باشد که مهم ترین آن ها غار پراو است که به ثبت جهانی رسیده است.

غارهای ثبت شده در طالقان:

·         غار زیبای زالن گاه در شمال غربی روستای دنبلید

·         غار بزج در شمال روستای یزج

·         غار مرغ در جنوب قله الانه سر روستای ناریان

·         غارها و دست کن های بادام ستان در جنوب امامزاده یوسف بادامستان

·         غار وی یا واقع در جنوب شرقی روستای ورکش


 طالقان

 

کوه های شهر طالقان

باعظمت ترین و با شکوه ترین جاذبه های طبیعی طالقان کوه های طالقان می باشند. طالقان از کوه های زیادی از جمله قله ی شاه البرز با ارتفاع 4200 متر، کوه های پیغمبر، حوضک زرچکانی، پردی، نمار، ارچنک، زرده چال، پرگال، گزانایورد، خشگه چال، خاکرود، کوروج، کاهار بزرگ و کوچک، سیاه سنگ، اسر، هزار بند، کرچال، عقیق، سات، و ... تشکیل شده است.

این کوه ها با ارتفاع 3400 تا 4400 متر منظره ای زیبا و خارق العاده ای به این منطقه بخشیده اند. طول رشته کوه طالقان 94 کیلومتر است که از شمال غربی آبیک قزوین شروع و به رودخانه کرج خاتمه می یابد و عرض آن حدود 5 و در ناحیه مرکزی به 25 کیلومتر می رسد.


طالقان


قله های شهر طالقان

قله های مرتفع و زیبا باعث شده کوهنوردان به این منطقه علاقه زیادی داشته باشندعلت اصلی توجه کوهنوردان به این منطقه می توان به هم مرز بودن رشته کوه طالقان با بلندترین رشته کوه ایران یعنی تخت سلیمان اشاره کردطالقان دارای بیش از 26 قله با ارتفاع 3500 متر و سه مسیر پیاده روی رود بارک، کلاردشت و دره سه هزار می باشد.