کوه ها نمادی از پایداری و استقامت به حساب می آیند که بزرگی و عظمتشان نگاه ما را به خودشان جذب می کنند. همانطور که می دانیم مهم ترین بخش طبیعت هر کشوری را کوه ها تشکیل می دهند که در آب و هوای جغرافیایی نقش مهمی دارند، ایران نیز از شمال تا جنوب و از شرق تا غربش را کوه ها تشکیل داده اند که کوه هایی مثل دماوند، علم کوه، دنا و زرد کوه در دنیا شناخته شده اند و کوهنوردان و صخره نوردان بسیاری از جاهای مختلف جهان برای صعود این کوه ها به ایران سفر می کنند. تعداد کوه های ایران زیاد می باشد ما در این مقاله به 7 کوه بلند ایران اشاره کرده ایم.



دماوند، بلندترین کوه ایران

همه ی ما ایرانی ها از کودکی کوه دماوند را در شعرها، کتاب ها و قصه هایی از زبان بزرگان شنیده ایم. دماوند را با نام آرش کمانگیر می شناسیم که تمام توانش را در تیری گذاشت تا مرز ایران و توران را مشخص کند. این کوه فقط یک کوه نیست بلکه نماد ملی کشورمان به حساب می آید. قله دماوند بخشی از رشته کوه البرز می باشد و حدود 38500 سال عمر دارد و بلندترین قله ایران، خاورمیانه و مرتفع ترین آتشفشان آسیاست. انجمن ملی ایران ارتفاع دماوند را 5610 متر و ناسا 5670 متر اعلام کرده اند.


دماوند


از نظر موقعیت این قله در شهرستان لاریجان در اطراف شهر آمل قرار گرفته اما می توانید در روزهایی که هوا به دور از آلودگی می باشد این قله را از تهران، ورامین، قم و ساحل جنوبی دریای خزر مشاهده کنید.

در سال 1387 این قله به عنوان اثر طبیعی ایران به ثبت رسیده است.

 اگرقصد کوهپیمایی دماوند را دارید می توانید به این شهر سفر کنید و برای چند روزی در این شهر اقامت داشته باشید و از طریق سایت رنتی جا اقدام به اجاره ویلا در دماوند کنید.

علم کوه، آلپ ایران

بعد از دماوند، دومین قله بلند ایران علم کوه می باشد که در منطقه تخت سلیمان در اطراف کلاردشت استان مازندران واقع شده است.

ارتفاع این قله به 4850 متر می رسد. این کوه با داشتن دیواره های صاف و صخره ای برای کوهنوردی و صخره نوردی بسیار مناسب می باشد و دلیل شهرت این کوه همین دیواره های صاف و مسطح است که آن را یکی از سخت ترین قله ها برای صعود تبدیل کرده است.از دیگر ویژگی های این قله می توان به یخچال های طبیعی که بیش از میلیون ها سال عمر دارند و از عصر یخبندان به جا مانده اند اشاره کرد. برای مشاهده این قله که معروف به آلپ ایران می باشد باید به کلاردشت و رودبار سفر کنید و برای اقامت خود در این شهرها اقدام به اجاره ویلا در شمال کنید و یک روز را به کوهپیمایی اختصاص دهید.


علم کوه


سبلان ، با دریاچه‌ای زیبا

سومین کوه بلند ایران کوه سبلان می باشد که ارتفاع آن به 4811 متر می رسد. این کوه با وجود پهنای 45 کیلومتری به عنوان بزرگترین کوه های ایران هم یاد می شود. این کوه دارای سه قله معروف به نام های کسرا، سلطان ساوالان و هرم می باشد.

کوه سبلان در 35 کیلومتری اردبیل و 25 کیلومتری مشگین شهر قرار دارد. روزهای گرم سال را می توانید برای گشت وگذار در طبیعت زیبایش بگذرانید. این کوه نیز بین اسکی سواران محبوبیت زیادی دارد و در فصل زمستان پیست اسکی آلوارس از بهترین مکان ها برای اسکی و تفریح زمستانی به شمار می رود.


سبلان


همچنین سبلان یکی از کوه های آتشفشانی می باشد؛ روی ورودی دهانه این آتشفشان با ذوب شدن برف ها دریاچه ای زیبا تشکیل شده که منطقه ای بی نظیر به وجود آورده.

اگر اهل کوه و کوهنوردی نیستید می توانید از طبیعت گردی در دامنه های باطراوت و خوش آب و هوای کوه سبلان لذت ببرید.

تخت سلیمان، با یخچال‌هایی طبیعی

کوه تخت سلیمان با وجود تعداد زیادی قله با ارتفاع 4000 متر از بلندترین بخش های رشته کوه البرز مرکزی به حساب می آید. بلندترین قله این کوه تخت سلیمان می باشد که ارتفاع آن به 4643 متر می رسد.این کوه در کلاردشت و منطقه تخت سلیمان واقع شده است.

روهایی مثل دره دوهزار و سه هزار، سردآبرود، گرمارود، الموت رود، پراچان و ازارود و ناریان از این کوه سرچشمه می گیرند.

وجود یخچال های طبیعی مثل هفت‌ خوان، شمال غربی علم‌کوه، مرجیکش، چالون، تخت چال، خرسان و تخت سلیمان باعث شده وسیع ترین بخش یخچال های ایران را تشکیل دهند.


تخت سلیمان


دنا، کوهی زیبا در زاگرس

کوه دنا با ارتفاع 4448 متر، در رشته کوه زاگرس می باشد. بخش زیادی از این کوه بلندبالا در شهر یاسوج واقع شده است. در کوه های دنا بیش از 28 قله وجود دارد که بلندترین آن ها «قاش مستان» می باشد.

وجود چشمه های زیاد در این منطقه باعث رشد و تکامل گیاهان و حیوانات شده است. خرس قهوه ای، سمور، کرکس، راسو، بز، چکاوک و سیاه گوش از حیواناتی هستند که در دامنه این کوه ها زندگی می کنند.


دنا


زردکوه، کوهی برفی در بختیار

بعد از دنا نوبت به زرد کوه می رسد که با بیش از 4200 متر ارتفاع در رشته کوه زاگرس و در نزدیکی شهر کوهرنگ قرار گرفته است. از جمله مهم ترین رودخانه های ایران که می توان به کارون و زاینده رود اشاره کرد از این کوه سرچشمه می گیرند. قله های بلند این رشته کوه عبارتند از شاه شهیدان، دو زرده، زرده، هفت تنان، کینو و قله کلونچین که با ارتفاع 4221 متر بلندتر از بقیه قله هاست.


زردکوه


شیرکوه، درفلات مرکزی ایران

از آنجایی که رشته کوه های زاگرس از غرب تا فلات مرکزی ایران ادامه یافته، در استان یزد و شهر تفت کوهی با ارتفاع 4010 متر و مساحت 3000 متر به نام شیر کوه واقع شده است.


شیرکوه


از قله های این کوه می توان به منشاد،‌ آسمان نما،‌ گاو و گوساله، بیدم، مهریز و بنادک اشاره کرد که بلندترین این قله ها برف‌خانه ترزجان با ارتفاع 4000 می باشد. بخشی از آب مورد نیاز استان یزد از ذوب شدن برف این کوه ها تأمین می‌شود. رود پایین‌در از مهم ترین رود این منطقه می باشد که از قسمت شرقی شیر کوه سرچشمه می گیرد.